Hovis skadade min häst-ersättning?

Sv: Hovis skadade min häst-ersättning?

Ursäkta om jag är lite surrig, men jag får fortfarande inte ihop det här...3+4=7 söm per hov vilket i sin tur = 28söm per häst. 28 är ett jämt tal och kan aldrig bli ojämt när man multiplicerar det några gånger? Visserligen hade jag etta i matte men....inte för att det spelar någon som helst rol.

Det behöver ju inte vara så på varje hov, kanske bara på 1 eller 2 eller 3. Bara en tanke.

Nejdå:)
Det va min nyaste islandhäst....

Balloha mår prima...:)

Han är skodd efter det som hände och han va lite skeptisk men det gick jätte bra iaf. Snäll och DUKTIG hovslagare denna gången, rekommenderad av vet.

Skulle du kunna pm:a namnet på hovisarna? Jag är på jakt efter ny hovis efter en flytt och vill inte råka ut för den som orsakade allt detta. Men om den som vet. rekommenderade var bra så skulle jag vilja ha det namnet också så att jag kan ringa och kolla om h*n kan tänka sig att komma och sko mina hästar.

Man ska inte glömma att en hovslagare inte är en gud, de kan sticka fel de kan göra andra fel som gör att hästen blir sjuk och måste uppsöka veterinär.
MEN de är här de är så viktigt att se till att få kvitto på alla sina tider så man verkligen kan bevisa att just denna hovslagare har skott/verkat.

Se alltid till att ha en utbildad hovslagare med reggat företag och som innehar F-skattsedel och alltid alltid skriver kvitton.

En seriös hovslagare har en försäkring som täcker sånna här olycksfall så de enda hovslagaren får bekosta är självrisekn.Hur vidare man har rätt att som eget företagare så ersättning för självrisken via avdrag vet jag inte.

Annars kan ju hovslagaren bara säga vadå nä denna häst har inte jag skott, har du något som bevisar att de var jag?
Ja då står man där med lång näsa

Men självrisken bekostas av företaget iaf så de är inget som drabbar själva hovslagaren.

Detta ska man alltid gå igenom med tycker jag med sin hovslagare INNAN den skor/verkar sin häst första gången.

Annars kan du ringa till konsumentombudsmannen i din kommun de hjälper dig!

Du får hoppas till gud att han inte är svart och att du fick ett kvitto. Om han är svart har han ingen försäkring som täcker.

:rofl::rofl: Förlåt, men jag antar att du menar att du hoppas att han inte jobbar svart.... i annat fall tror jag att även svarta människor kan vara försäkrade ;)

:rofl::rofl: Förlåt, men jag antar att du menar att du hoppas att han inte jobbar svart.... i annat fall tror jag att även svarta människor kan vara försäkrade ;)

:rofl::rofl::rofl::rofl: Sprutade just cola på skärmen! Skrattar ihjäl mig, så fel det kan bli ibland! :rofl::rofl:

ÅÅh Fy f*n !

Verkade inte som han var särsklit utbildad, det borde vara lag på det !

Hrj Marlan!
Jag blir lite nyfiken... hur kan man konstatera sulans tjocklek med millimeterprecission? Jag menar, hur vet du sulans tjocklek?
I övrigt är det bara att beklaga, så får man inte behandla en häst.
Anmärkningsvärt är att Coari säger att "det är mänskligt att fela" eftersom det är en medlem ur SHF som våldfört sig på hästen.
Så generös vore han knappast mot en "icke-medlem" -det är skillnad på "mänskligt" och "mänskligt".

Man ska inte glömma att en hovslagare inte är en gud, de kan sticka fel de kan göra andra fel som gör att hästen blir sjuk och måste uppsöka veterinär.
MEN de är här de är så viktigt att se till att få kvitto på alla sina tider så man verkligen kan bevisa att just denna hovslagare har skott/verkat.

Se alltid till att ha en utbildad hovslagare med reggat företag och som innehar F-skattsedel och alltid alltid skriver kvitton.

En seriös hovslagare har en försäkring som täcker sånna här olycksfall så de enda hovslagaren får bekosta är självrisekn.Hur vidare man har rätt att som eget företagare så ersättning för självrisken via avdrag vet jag inte.

Annars kan ju hovslagaren bara säga vadå nä denna häst har inte jag skott, har du något som bevisar att de var jag?
Ja då står man där med lång näsa

Men självrisken bekostas av företaget iaf så de är inget som drabbar själva hovslagaren.

Detta ska man alltid gå igenom med tycker jag med sin hovslagare INNAN den skor/verkar sin häst första gången.

Annars kan du ringa till konsumentombudsmannen i din kommun de hjälper dig!

Ska man vara helt säker ska man ju i så fall, om man har mer än en häst, se till att ha hästens namn på kvittot. Jag t ex har två skodda, men de ligger på olika intervall, så att jag har ett kvitto på skoning från datum X/Y säger ju fortfarande inte VILKEN häst han skott (även om man har viss ledning av att den ena har sulor RO, dock så behövs det ju inte nya sulor varje gång, och då kan man ju kvittoledes inte 'peka ut' vilken häst hovis faktiskt skott den dagen, bara att han skott EN av dem.. )

UPPDATERING!!!!!

Hovis har tagit kontakt med sitt försäkringsbolag, Länsförsäkringar.
Fick brev från Länsförsäkringar att dom ville ha vår "sida av historen" och vad vi ykade ersättning för.

Ville då bla. ha ersättning för oridbar häst X-antal dagar.. (veckor:devil:)
På detta får jag ett svar från LF som jag inte riktigt förstår....

Infogar text från brevet:

"Ni yrkar även ersättning för tiden som hästen varit oridbar. Detta är att anse en ideell skada. Utgångspunkten i svensk skadeståndsrätt är att ersättning endast lämnads för ekonomisk skada. För att ideelll skada ska ersättas krävs i princip uttryckligt stöd i lag. Ni har inte heller på något sätt visat att ni lidit en ekonomisk skada pga. att hästen inte har kunnat ridas under den angivna tiden. Med anledning av detta lämnar vi därför inte någon ersättning för att hästen varit oridbar."

Hur vad göra nu?:crazy::confused:

Tänker inte acceptera att bli utan ersättning för att inte haft någon häst att rida under en lång tid, plus tiden som det tar att rida igång han till den kondition han var i innan skadan...:mad:

Tack för allt stöd och hjälp innan, vågar nästan inte ber om mer..

Men snäääälla:D

Har kollat med Länsförsäkringar, och det är som så att "lagen" säger att om du inte har förlorat "kronor och ören" är du inte berättigad till någon ersättning. Det är ju en syn på saken, men tycker iaf att du borde vara kvalificerad för någon form av ersättning p.g.a. oridbarheten på din häst.
Det kanske finns någon annan här som kan tipsa och hjälpa dig?

Lycka till, håller tummarna :bump: :bump: :bump: :bump: :bump:

Nu hoppar jag in här mitt i historen efter att ha läst första inlägget...

Du får väl ändå ersättnig för vetrinären och allt bandage material??
det är ju dDET du har förlorat pengar på!

sen iofs har du inte kunnat rida... men de menar ju att om du inte har en sån ridning att du tjänar pengar på din häst (lektioner, en sån duktig häst att du vinner mkt priser...) är nog de pengaran körda :crazy:

Tror inte du kommer att få ut nåt för att hästen varit oridbar, nej. Däremot om du fått extra kostnader för inhyrning av ersättningshäst skulle det kanske ha gått.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 742
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
572
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 303
Senast: MiniLi
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka