Hovis skadade min häst-ersättning?

Sv: Hovis skadade min häst-ersättning?

Tråkigt när det händer flera ggr och absolut på flera hovar under samma skoning. Har bara hänt mig en enda gång med min nuvarande hovis och då har jag haft honom i många år, så det har jag överseende med, alla så gör vi fel ngn gång. Min häst var halt i 2 dagar efteråt, han kom dan efter och ordnade till felet och det gjorde han suveränt bra;)

Hade han bara stannat kvar i stallet tills jag kom hem och informerat mig om hur läget va och rått mig att ringa vet så hade ja inte vatt hälften så arg som ja e nu...

Det var ju det minsta han kunde göra, men även det sket han i. Jag förstå verkligen din ilska och besvikelse över denna hovis, han borde få en varning och få gå en extra kurs om nu det hjälper om han ska fortsätta som hovslagare.

Mycket skrämmande läsning det här. Som hästägare är man ganska utlämnad till hovslagaren, även om man står på plats och tittar . Det är ju inte säkert att man själv ser själva jobbet, förrän det är försent. Hamnar ju i regel framme vid hästnosen under skoning. För några år sedan så var det lite av hovslagarbrist i landet , det gjorde att många sökte sej till hovslagar utbildningar för att det var en just då skrikande marknad. Många av dessa hovslagare startade eget och begav sej ut på marknaden med mycket bristfälliga kunskaper. För mej så räcker det inte med att man har en hovslagar utbildning, man måste också ha känsla och veta hur hästen fungerar. För att jag ska lita på en ny hovslagare (har nyligen bytt) ringer jag runt till mina bekanta och luskar lite. Hade tidigare en superduktig hovslagare som inte var utbildad men som hade erferenhet sedan 30 år bakåt i tiden, han startade som lärling hos en annan hovslagare.
Det enda som jag ser när sånt här händer det är att vända sej till hovslagarförbundet, anmäla hovslagaren. Hästen blir inte friskare av det men andra hästar slipper förmodligen gå samma öde tillmötes.

SHF kan inget göra...
Finns inget certifikat eler dyl. att dra in....
jag kan åka till en ridsportaffär och köpar hovslagarutrustning och köra ut till vem som å sko en häst.... skrämmande:eek:

SHF kan inget göra...
Finns inget certifikat eler dyl. att dra in....

Åjo visst kan SHF hjälpa dig så vida vi talar om en hovis som är medlem i SHF.

I medlemskapet ingår en ansvarsförsäkring, dit man kan anmäla och pröva det enskilda målet med sina ersättningskrav. Krav för att ersättning skall utbetalas är dock att tredje part får inte ha bidragit till skadans uppkomst utan skadan ska ha uppkommit enbart utifrån hovisens enskilda försorg.

Som hovis hade jag nog löst detta uppkommna problem och betalt dom ersättningskraven du skäligen bör ersättat för i stället för att dra in ansvarsförsäkringen.

Så vi glömmer certifikat,mm och håller oss till fakta och fakta är att alla Hovisar som är medlemmar i SHF även är ansvarsförsäkrade!!

Min hovi skodde samanlagt 8 hovar hos mig..
2 med hål på sulan
2 mycket mycket dåligt (mindre än 1 mm sula kvar)
4 ganska ok, hästen tappade dock i muskler och fick taktfel i tölten....

inge vidare nöjd alltså.

inte lika bra odds som din:angel:

hoppas det gick bra med din sömstuckna polle!!

:eek::eek::eek:

Det är därför advokater finns. Ta kontakt med en bra, det löper på din hemförsäkring tror jag. Själv kommer du ingenstans.

Lite uppdatering.....

Han är inte öm mer än på vänster fram nu...
Där han jag inte kratsa med hovkratsen mot sulan för det känns som om kratsen ska gå igenom....:crazy:

Hur lång tid tar det innan det växer ut och blir "hårt" igen?

Någon mer än Åke som har en teori på hur jag ska omvandla hans boxvila och oridbahet till kronor och ören?

Tack för allt stöd och allmänn tips i tråden!!:bow:

Hur går det med din häst och har du fått någon hjälp av Hovslagarförbundet? Vad säger de om saken?

Hur agerar hovslagaren nu när du tagit kontakt med hovslagarförbundet?

Var det samma häst som blev bränd och som dessutom fick sulorna verkade för hårt?

Hoppas verkligen du får rätsida på det här.

Krama pållen! :)

Senast ändrad av en moderator:

Tar kontakt med dom igen när vi fått vet. räkningar osv.
Så vi får se....

Just nu går han i hagen och låter sulan växa till sig.
Den är fortfarande mycket tunn och mjuk på en framhov.

Han verkte först ner för hårt, sen varmskodde.
Alltså först gjorde hål på sulan sen kommer med en glödhet sko och bränner bort ytterligare mer sula...:cry:

Mycket skrämmande läsning det här. Som hästägare är man ganska utlämnad till hovslagaren, även om man står på plats och tittar . Det är ju inte säkert att man själv ser själva jobbet, förrän det är försent.

Detta kan även den utbildade hovisen råka ut för. Hästägare som absolut ska stå med näsan i strålen, fingrarna pekande rakt ner i bärranden eller ännu bättre,,, "gulligulla" med hästen precis när man ska göra den slutliga anläggningen så att hästen plötsligt slänger sig så anläggningen blir fel med bränd sula till följd.

Tips till Er hästägare,,, låt hovis jobba i fred så så kan många olyckor undvikas!!!!

Tänk på att om ni eller era stallkamrater är den utlösande faktorn till att hovis häst skadar sig under skoningen så finns det inte en tjans att ni genom föreningens ansvarsförsäkring kan kräva ersättning.

De flesta utbildade hovslagare är nog rätt ok. I mitt fall var det här första och hittills enda gången jag råkade ut för ett misstag.

Förhoppningsvis håller trenden i sig. :D

Detta kan även den utbildade hovisen råka ut för. Hästägare som absolut ska stå med näsan i strålen, fingrarna pekande rakt ner i bärranden eller ännu bättre,,, "gulligulla" med hästen precis när man ska göra den slutliga anläggningen så att hästen plötsligt slänger sig så anläggningen blir fel med bränd sula till följd.

Tips till Er hästägare,,, låt hovis jobba i fred så så kan många olyckor undvikas!!!!

Tänk på att om ni eller era stallkamrater är den utlösande faktorn till att hovis häst skadar sig under skoningen så finns det inte en tjans att ni genom föreningens ansvarsförsäkring kan kräva ersättning.

Jag skulle vilja uttrycka det som att PRATA med er hovis om hur h*n vill ha det, och kom överens om hur ni ska göra utefter den aktuella individen.

En av mina står helt lös när hovis skor, jag brukar roa mig med att frisera man och svans på honom när hovis skor. Med hovis fulla stöd. Hästen är väldigt väluppfostrad och står snällt och fint vid skoning, dock kan det bli lite ansträngande för honom lite beroende på dagsform (han är T-märkt så inte fullt fräsch, och vissa dagar känner han av det mer). Han är dock en häst som älskar när man 'gulligullar' och hamnar då snarast i trans, och 'glömmer bort' att känna efter om det är jobbigt. Nuförtiden brukar hovis flinande tycka 'nu tror jag det är dags att du tar fram saxen' ;)

Den andra får stå åt 'fel håll' på stallgången, och får en IKEAkasse med hösilage upphängd framför näsan. Normalt anser varken jag eller hovis att de ska äta under skoning, och ljuset är lite bättre om de står åt 'andra hållet'. Men eftersom hon är lugnast och avslappnad 'sådär' så kör vi på det.

Åringen håller jag i, han har inte riiktigt slutat drömma om att man kan få hovslagaren att bli skraj och gå hem än ;)

Ytterligare andra har stått uppbundna i kedjorna normalt, jag har stått och hållt i ett slakt grimskaft på ´vissa osv osv helt enkelt. Det som ger hovis den enklaste och bästa arbetssituationen helt enkelt. Oavsett om det är gulligull, mat, droger eller att jag mockar under tiden ;)

Sen, min hovis är GLAD att jag 'hänger med näsan över axeln' på honom och frågar och undrar och tittar. Han önskar sig fler 'intresserade hästägare'. Däremot kan man givetvis inte stå så att det stör hovslagaren, ställa sig mitt för ljuset, stå ivägen när han ska spika etc. Utan man får ju kolla från rätt avstånd, ställa frågorna i rätt läge osv.

Ok, så du har räknat alla söm hovis spikat dit. Snacka om att ha koll!:smirk:

Fast det är ju ganska enkelt om allt 'rullar på'. Man har haft häst i X år, som skos var Y vecka och med Z söm/hov och skos runt om.

T ex, du har haft hästen i tre år. Hästen skos var sjätte vecka, med 7 söm per hov, och runt om.

3 år = 3*52 veckor = 156 veckor.
Skoning var sjätte vecka ger 156/6 skoningar = 26 skoningar.
7 söm per hov * 4 hovar =28 söm/gång

28 söm/gång * 26 skoningar = 728 söm.

Fast det fungerar ju bara sådär utan att 'räkna noga' om det flyter på. Jag skulle få sitta och verkligen föra protokoll för t ex fbl om jag skulle få ihop det. Går på 7 veckorsintervall normalt, men har haft två tappskor sen hon kom, dessutom en hovböld som gav extra avtagning och påslagning av sko, under sommaren har vi fått ändra intervall, provade först med 6, sen med 5 och nu med 4 v intervall. Dvs där skulle det vara otroigt ambitiöst att ha koll ;)

Typiskt svar från dig :smirk: Så du menar att om ts hade låtit sin hovis "jobba ifred" så hade denna "olycka" inte skett?

Med tanke på hur många som faktiskt har problem med dåligt utförda hov-jobb så är det väl för tusan inget konstigt om man vill se vad som händer?

Ägare som står och gulligullar så att hästen blir oregerlig är säkert ett problem men menar du att alla hästägare som engagerar sig i "hoveriet" är till besvär?

Så du menar att om ts hade låtit sin hovis "jobba ifred" så hade denna "olycka" inte skett?

Med tanke på hur många som faktiskt har problem med dåligt utförda hov-jobb så är det väl för tusan inget konstigt om man vill se vad som händer?

Ägare som står och gulligullar så att hästen blir oregerlig är säkert ett problem men menar du att alla hästägare som engagerar sig i "hoveriet" är till besvär?

Det jag menar är att om hovis skadar hästen i samband med skoning/verkning och detta beror på tredje parts inblandning/utlösande faktor så kan hästägaren aldrig åberopa ersättning utifrån våran ansvarsförsäkring!!! Kanske ngt för många hästägare att tänka på i stället för att komma med okunniga komentarer.:angel:

Har man som hovis gett ägare tillåtelse att rycka man, dra i svans eller rykta hästen under skoningen så har man oxå som hovis tagit sitt ansvar utifrån dom ev. privata ersättningskrav detta kan medföra.

Jag har själv flera hästar som skos samtidigt som hästägaren "pysslar" med hästen, en del hästar blir mkt mer lugna och harmoniska när det händer lite mer än bara stå på tre ben och visst har jag oxå hästar som står som ljus så länge dom inte är uppbundna. Ingen regel utan undantag för utom för det försäkringsbolag vi är ansvarsförsäkrade i.

Hästägare som är nyfikna och vill lära sig mer om hästens hovar,balans,belastningsfaser,fysiologisk skoning/verkning, extriör,beslag, mm är många gånger dom bästa kunderna.

Vissa kunder har dock en helt egen uppfattning som inte alls är till hästens välbefinnande och kräver att arbetet från min sida ska utföras utifrån deras okunniga synsett och där går gränsen för mitt yrkesutförande. Jag lämnar helt enkelt över mina verktyg,skoförkläde till hästägaren och ber helt enkelt att den själv ska utföra arbetet och visa mig hur det ska utföras. Nu e det min tur att stå med näsan i hoven. Det brukar dock inte ta så lång tid innan dessa hästägare ändrar uppfattning.;)

" Hästägare som är nyfikna och vill lära sig mer om hästens hovar,balans,belastningsfaser,fysiologisk skoning/verkning, extriör,beslag, mm är många gånger dom bästa kunderna.

Tack, jag blev nästan lite rädd att du menade att hästägaren inte skulle få "delta" alls! :D

Vissa kunder har dock en helt egen uppfattning som inte alls är till hästens välbefinnande och kräver att arbetet från min sida ska utföras utifrån deras okunniga synsett och där går gränsen för mitt yrkesutförande. Jag lämnar helt enkelt över mina verktyg,skoförkläde till hästägaren och ber helt enkelt att den själv ska utföra arbetet och visa mig hur det ska utföras. Nu e det min tur att stå med näsan i hoven. Det brukar dock inte ta så lång tid innan dessa hästägare ändrar uppfattning.

Jo, jag vet att dessa hästägare finns också men jag vet också att en del gärna "lägger sig i" för att de har så himla dålig erfarenhet av tidigare hovisar. :( Min egen mamma t ex, det tog lite tid innan hennes nye hovis fick henne att lita på honom och hans yrkeskunskap. Innan dess var hon nog allt en liten "pest" :devil: :D

Förstår nu hur du menade med ditt inlägg men ibland när du skriver så är du väldigt nedlåtande och "agressiv" och man ser inte vad du egentligen menar för det är bara det negativa som kommer fram. :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 742
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
572
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 303
Senast: MiniLi
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka