Hovis skadade min häst-ersättning?

Sv: Hovis skadade min häst-ersättning?

Hmmm....adresserade visst ovanstående inlägg till mig själv. Ska förstås vara till coari :)

Vet inte hur villkoren för ansvarsförsäkringen ser ut i dag, men på min tid tyckte jag den mest invaggade hästägaren i falsk säkerhet. Bortsett från att självrisken var hutlös (tror det var 7000 kr) så krävdes det i stort sett att hovslagaren medgav att h*n skadat hästen eftersom hästägaren alltid bär ansvaret för att anlita kompetent hjälp till sin häst. Klantar hovis till det så var h*n ju inte kompetent = hästägarens fel...
Känner till flera fall där hovslagaren friats men inget där hästägaren fått rätt. Därför kändes det lite "oärligt" när kunden trodde att de var garderade för att de använde en hovslagare med ansvarsförsäkring så jag brukade ge min syn på saken när de frågade.

Lyckligtvis har det aldrig uppstått någon konflikt men jag skulle
aldrig ens fundera på att tvista om en sådan sak, gör man bort sig får man stå för det och göra allt som står i ens makt för att rätta till det, i synnerhet om det finns ett djur som lider!
Jag vill kunna sova gott på natten.

Ok, så du har räknat alla söm hovis spikat dit. Snacka om att ha koll!:smirk:
Nej, det har jag aldrig sagt att jag har gjort? Det enda jag påpekade var ju att om hovis skor med ojämt antal söm så blir det ju ett ojämt antal? För du frågade ju hur man kunde få fram ett ojämt antal. Och det var bara det jag svarade på.

Vissa kunder har dock en helt egen uppfattning som inte alls är till hästens välbefinnande och kräver att arbetet från min sida ska utföras utifrån deras okunniga synsett och där går gränsen för mitt yrkesutförande. Jag lämnar helt enkelt över mina verktyg,skoförkläde till hästägaren och ber helt enkelt att den själv ska utföra arbetet och visa mig hur det ska utföras. Nu e det min tur att stå med näsan i hoven.
:rofl::rofl::rofl: Känner igen detta när jag själv va med min hovis ute på olika ställen, ta mer i trakten/mindre o visse värse å lite till:D
Kan verkligen förstå er i denna situation oxå;)

Är sååååå arg! Ni får ursäkta om det hela blir lite rörigt..:crazy:
Min polle blev skodd för andra gången av denna hovis, redan under tiden som han verkte och varmskodde reagerade hästen och tyckte det va obehagligt.
INTE den hästen som är skåpig annars!!
Men han fortsatte......:cry:
Han va ganska halt direkt efter men fick direktiv av hovis att blev det inte bättre till dagen efter fick ja höra av mig så skulle han ta av skorna.

Han blev så klart inte bättre och ja försökte nå hovis hela dagen men utan resultat. Skickade då ett SMS att hästen nu va jätte halt på ben och rörde sig stelt och hämmat.

När jag senare på EM va och handlade fick jag reda på att hovis va hos hästen och skodde av. Jag ringde han direkt och sa att ja va hemma på 10MIN.

När ja kommer hem står hästen i hagen utan skor och inte f*n syns hovis till.

Hästen har nu så ont att han inte gå, står som ett V med benen och skakar av smärta.
Ringer direkt vet. som kommer ut och konstaterar att där är hål i sulan på minst två hovar och under 1mm sula på de andra två....:cry:

Hovbandage i 2 veckor
sen gick det att slå på skor igen, men fortfarande boxvila.
Sammanlagd boxvila 3-4 veckor.

har pratat med Svenska Hovslagar Föreningen och enligt dom ska hovis ersätta:
-Självrisk
-Vet. kostnader
-Srö och mat för hästen under tiden på boxvila
-Bandage
-Sjukbeslag
-Och tiden som hästen stått(inte varit ridbar)

Frågan är nu hur man räknar på detta??

värdet på hästen innan "skadan" mot värdet på hästen efter??

Någon som har en susning???:confused:

kan tillägga att hästen efter omständigheterna nu mår bra och får vistas ute så länge marken är torr....:)

Vet du med säkerhet att han är med i Svenska Hovslagar Förbundet?
Samt vet du att han är utbildad?

Är han inte det, får du göra en anmälan till polisen.:(

Jag har inte utbildning men har aldrig skadat min eller andras hästar på något vis, däremot har mina skoningar mm suttit på hela perioden, på hästar som inte kunnat ha på sig skor som blvit skodda av "proffs".

Jag gör nog rätt!:angel:

Samt så vill jag tala om att jag har travare och balansering av dem kan vara klurig att lista ut men hade en vinst så sent som den 21/8 och det var andra segern detta året för den hästen.

Lycka till och sätt åt honom.;)

Om de skor med 3 söm på en sida o 4 på andra blir det väl ojämt?

Inte nödvändigtvis.
Kanske inom travet men inte på en ridhäst.
Det kan vara så att hovis bedömmer att det kan va en risk med att sätta söm på just det stället på hoven, den kan va skadad eller ha en tunn hovvägg. Alternativet är att man mkt försiktigt kan sömma längre upp och därmed få dit en söm eller att man sömmar högt upp för att slippa riskera att sömma hästen. Som man av naturliga skäl vill undvika.

För sätter man en söm för ytligt på en sida kan det bli så att hovväggen ger sig, och då kan man verkligen få problem med att få dit en sko, så att den sitter ordentligt.

O andra sidan kanman kanske sätta den i ett annat hål. Men som sagt jag har inte sett hovarna och kan bedömma kvaliten på dem.

Är min egna hovis sedan 1990 efter att min man lärt upp mig sedan 1987. Och har hittintills ALDRIG skadat någn häst.:idea:

Alltså jag svarade ju på hon som undrade hur man kunde få ett ojämt söm antal, och då skrev jag att om man hade en hovis som skodde med 3 söm på ena sidan och 4 på andra så blir ju antalet ojämt! :angel:

Ja han är både med i förbundet, och är utbildad.
Lämnar aldrig kvitton (med kommentaren "extrapengar", när man ber om ett - vilket jag alltid gör).

Jag har aldrig ringt honom igen.
Mer än så behöver man nog inte säga...:cool:

(ber om ursäkt till TS att jag la mig i)

Är han inte det, får du göra en anmälan till polisen.:(

Jag har inte utbildning men har aldrig skadat min eller andras hästar på något vis, däremot har mina skoningar mm suttit på hela perioden, på hästar som inte kunnat ha på sig skor som blvit skodda av "proffs".

Jag gör nog rätt!:angel:

Samt så vill jag tala om att jag har travare och balansering av dem kan vara klurig att lista ut men hade en vinst så sent som den 21/8 och det var andra segern detta året för den hästen.

Lycka till och sätt åt honom.;)

Nu är du nog ute på hal is, som med alla dina kunder så skos hästen på hästägarens ansvar så vida hovisen inte har en privat ansvarsförsäkring. Man ska oxå ha i åtanke att all utförd skoning ska redovisas med kvitto för att man som hästägare överhuvudtaget ska kunna åberopa hovisens ansvarsförsäkring.

Att dina skoningar eller skor borde det väl heta sitter på tills nästa skotillfälle behöver nödvändigtvis inte innebära att du är gud, det kan även betyda att du skor så trångt och gärna med ett nr för små skor så enda delen av skon man kan se är tåkappan.

Grattis till "två" segrar detta år inom travet, bara en tanke. Travare ska skos utifrån dagens balans/rörelsestörning för att kunna tjäna några pengar i det loppet dom är anmälda i.

Ridhästar ska skos fysiologiskt med tanke om lång hållbarhet och minimering av skador utifrån hovis yrkesskicklighet.

Ja han är både med i förbundet, och är utbildad.
Lämnar aldrig kvitton (med kommentaren "extrapengar", när man ber om ett - vilket jag alltid gör).

Kan du PM:a mig med fakta som styrker att vi tydligen har ett "rötägg" i föreningen för vidarebefodran till nästa styrelsemöte.

Har du dokumenterat skadorna med foton eller dylikt förresten?

Nu är du nog ute på hal is, som med alla dina kunder så skos hästen på hästägarens ansvar så vida hovisen inte har en privat ansvarsförsäkring. Man ska oxå ha i åtanke att all utförd skoning ska redovisas med kvitto för att man som hästägare överhuvudtaget ska kunna åberopa hovisens ansvarsförsäkring.

Att dina skoningar eller skor borde det väl heta sitter på tills nästa skotillfälle behöver nödvändigtvis inte innebära att du är gud, det kan även betyda att du skor så trångt och gärna med ett nr för små skor så enda delen av skon man kan se är tåkappan.

Grattis till "två" segrar detta år inom travet, bara en tanke. Travare ska skos utifrån dagens balans/rörelsestörning för att kunna tjäna några pengar i det loppet dom är anmälda i.

Ridhästar ska skos fysiologiskt med tanke om lång hållbarhet och minimering av skador utifrån hovis yrkesskicklighet.

Jag säger inte att jag skor som en gud, det är du som säger det.
Det var inte lite fräckt att säga att jag skor trångt, när du inte sett min skoning på hästarna.:mad:
Ja, det vet väl jag att det är oerhört viktigt att de ska ha den rätta balansen, samt att hovvinkeln är rätt. Samt hovens längd. Jag litar aldrig på ögat (fastän jag har ett mkt gott ögonmått) när jag skor, pga att det är SÅÅÅÅ viktigt att det blir rätt.

Har än så länge ALDRIG sett ett proffs mäta vare sig hovvinkeln eller hovlängden, vare sig det gäller travare eller ridhästar. Speciellt inte ridhästsidan, där är det ögat som får bestämma.

Och skor du med för små skor så stackars dig, eller rättare sagt din/dina hästar.
Jag har inte bara hållit på med trav utan också ridhästar väldigt länge, så vilken hal is du menar det vet inte jag.
Appropå "min kunder", så fick jag hjälpa en tjej vad det gällde att sko hennes häst när jag hade fått lånat denna. Det var på hennes begäran. Samt så har en och annan kompis velat ha hjälp för de har sett hur noggrann jag är. That´s it.

Att sko trångt får man bara tillbaka som ett brev på posten vad det gäller reaktioner på skoningen man utför.

Vad det beträffar att travare inte ska ha en lång hållbarhet är nonsens, eftersom att de har en MKT högre hastighet så kommer det andra belastningar. Detta talar även för de sämre försäkringarna som finns för travarna, om man jämför med ridhästar. Detta för att det är just större belastningar på hästen, kotor, senor mm.

Jag undrar också vad du menar att travarna skos utifrån dagens balans/rörelsestörning. Man skor en travare utifrån hästens rörelseschema för att den individen ska kunna gå så fort som möjligt,
utan att slå på sig och göra sig illa. Vet du egentligen hur många olika skoningar som det finns????????

Trodde nog det!:angel:

Jag är nog ganska säker på att det nästan uteslutande finns lika många olika skoningar som det finns aktiva travare.:smirk:

Tack för mig leverpastej.:)

Sorry om jag kom bort från din tråd lite i mitt förra inlägg, men var tvungen att bemöta personen ifråga.

Inte samma sak för mig, men ändock åt samma håll.
Min hovis kom för att bla sko min 2-åring. Min häst var ny i stallet, och rätt nervös.

Hovis hade med sin elev. Satte sin elev till att dra skor och verka.

Min häst panikar. Drar sig lös från linorna och drar ut från stallet. Kockar med städet och går omkull. Städet slår i bilen och gör en buckla. Min häst får ett sår. På städet ligger dessutom hovis mobil, som blir totalhavererad.

Maximal otur tycker jag.
Kontaktar hovis försäkring och får beskedet att dennes försäkring ej täcker det uppkomna. Min försäkring skall täcka hans bil plus mobil.

Vad gör jag???

Har än så länge ALDRIG sett ett proffs mäta vare sig hovvinkeln eller hovlängden, vare sig det gäller travare eller ridhästar. Speciellt inte ridhästsidan, där är det ögat som får bestämma.

Svar Coari: När det gäller vinklar o balans främst utifrån ridhästar så finns det inga bestämda "grader" att sko efter. Det gäller helt enkelt att ha "öga" för den enskilda individens fysiologiska förutsättningar och balanserad skoning. All typ av "mekanisk" mätning (läs vinkelmätare,tumstock) avslöjar bara den enskilde hovisens okunskap (eller osäkerhet/oförmåga) att se den enskilda individens fysiologiska förutsättningar i vitögat.

Vad det beträffar att travare inte ska ha en lång hållbarhet är nonsens, eftersom att de har en MKT högre hastighet så kommer det andra belastningar. Detta talar även för de sämre försäkringarna som finns för travarna, om man jämför med ridhästar. Detta för att det är just större belastningar på hästen, kotor, senor mm.

Svar Coari: Jo jag känner till detta du här "antyder till. Låt mig bara poängtera att Galoppisar löper i tävlingstempo i 70 km/timmen mendans en topptravare endast kommer upp i max 56km/timmen. Behöver jag oxå poängtera att en Galoppis aldrig behöver balanseras med olika beslag utifrån hästens "dagsform" (läs hälta för dagen). Du kanske själv utifrån din erfarenhet tagit del av att både Galoppisar och travare har exakt samma försäkringsform, förmodligen även tagit del av försäkringsbolagens statestik över att endast 40% av två åriga travare inkomande i träning från årsaktionen kommer till start medans motsvarande siffra utifrån galoppen är 80 % till start.

Min fråga till dig, vad har hänt med alla dom andra 40% travare som inte ens lyckats kvala????

Det finns även statestik över verksamma tävlande travare och Galoppisar med lång hållbarhet. Den som är nyfiken på resultatet kan själv söka svaret.

Själv är jag övertygad om att det finns lika många aktiva skopåspikare som brist på seriösa hovisar.

Inte samma sak för mig, men ändock åt samma håll.
Min hovis kom för att bla sko min 2-åring. Min häst var ny i stallet, och rätt nervös.

Hovis hade med sin elev. Satte sin elev till att dra skor och verka.

Min häst panikar. Drar sig lös från linorna och drar ut från stallet. Kockar med städet och går omkull. Städet slår i bilen och gör en buckla. Min häst får ett sår. På städet ligger dessutom hovis mobil, som blir totalhavererad.

Maximal otur tycker jag.
Kontaktar hovis försäkring och får beskedet att dennes försäkring ej täcker det uppkomna. Min försäkring skall täcka hans bil plus mobil.

Vad gör jag???

Jag är ledsen men här har vi ett praktex. på vikten av hästägarens påvisade arbetsplats och vikten av en säker arbetsmiljö både för häst,hovis och mobil.

Du har här dock EN möjlighet att åberopa försäkringen. Fråga. Ställde din hovis en fråga om det va ok att eleven började dra av skorna och verkade din häst och i så fall vad svarade du på detta???

Svar Coari: Jo jag känner till detta du här "antyder till. Låt mig bara poängtera att Galoppisar löper i tävlingstempo i 70 km/timmen mendans en topptravare endast kommer upp i max 56km/timmen. Behöver jag oxå poängtera att en Galoppis aldrig behöver balanseras med olika beslag utifrån hästens "dagsform" (läs hälta för dagen). Du kanske själv utifrån din erfarenhet tagit del av att både Galoppisar och travare har exakt samma försäkringsform, förmodligen även tagit del av försäkringsbolagens statestik över att endast 40% av två åriga travare inkomande i träning från årsaktionen kommer till start medans motsvarande siffra utifrån galoppen är 80 % till start.

Min fråga till dig, vad har hänt med alla dom andra 40% travare som inte ens lyckats kvala????

Det finns även statestik över verksamma tävlande travare och Galoppisar med lång hållbarhet. Den som är nyfiken på resultatet kan själv söka svaret.

Själv är jag övertygad om att det finns lika många aktiva skopåspikare som brist på seriösa hovisar.

Jag kan bara svara för mig själv av vad som hänt mina hästar osv. Har 15 st, och alla med olika balans. Men något som gått dig förbi är att den hastighet som du nämner är felaktig.
Jag har åkt efter mina travare i 65km/h. så vad du fått 56km/h ifrån skulle vara intressant att veta.

Min ena märr har sprungit i 1.06 tempo och det är ju faktiskt fortare än det jag nämnde. Eller hur?

Ja, jag vet att galoppisar inte behöver balanseras, men de ska ha broddskor på gräs och vanliga på grus. Om jag inte missminner mig.
Sen att du nämner att detta handlade om galoppisar och inte om den rasen som trådskaparen skrev om. Inte var det en galoppis.

Saken är den att det är ju mkt som en travare ska fixa innan den kvalar, det ska funka med balans vara mogen för hastigheten, hur den växer osv. I galoppen som du nu håller på och diskuterar finns det ju en gångart, och det är ju galopp. De kan ju inte bli diskade för otillåten gångart, eller?????

Men de kan hända en travare,och är man då så dum att man kör en travare i ett kval samt då är medveten att hästen inte riktigt fixar detta, är man ju inte så smart.

Känner på mig att enligt dig är jag med på de oseriösa hovisar, förövrigt så heter det att man sömmar inte spikar.:angel:

Men det är ju inte så lätt för en som tydligen inte sysslar med detta, utan vill hoppa på andra som de inte har en aning om hur de skor bl a.

Om de skor med 3 söm på en sida o 4 på andra blir det väl ojämt?

Ursäkta om jag är lite surrig, men jag får fortfarande inte ihop det här...3+4=7 söm per hov vilket i sin tur = 28söm per häst. 28 är ett jämt tal och kan aldrig bli ojämt när man multiplicerar det några gånger? Visserligen hade jag etta i matte men....inte för att det spelar någon som helst rol.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 742
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
572
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 303
Senast: MiniLi
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka