Hovfrågor av alla typer

Sv: Dåliga hoSnällvar

köp steel joint och superfast kan du laga hoven med

Sv: Hovfrågor av alla typer

skuggi skrev:
Jag kan lova dig att det är fan så mycket dyrare att ha hästen barfota och omskött av barfotaverkare än att låta hovis slå på skor :crazy: :devil:

bara-undrar om du inte har helt rätt där,med allt vad som komma skall i ett senare läge.:angel:

skuggi skrev:
Jag räknar med att anpassa mig efter honom och hans fötter under det närmaste 1 - 1,5 åren för att det ska funka. Det innebär INTE att jag kommer att låta honom ha ont, det innebär att jag sakta men säkert kommer att börja vänja in honom på de underlag jag vill rida på. Jag har köpt skitdyra boots att använda vid behov osv.

bara-undrar vad du menar med den meningen som jag markerat här. Varför skall du bestämma vilket underlag du vill rida på?? Vore det inte bättre om du lät hästen bestämma vilket underlag den vill gå på i stället. Det är som jag förstår det lite mer naturligt för hästen.

Hovis garvar ihjäl sig och undrar om du ngn sin kommer fatta varför dessa boots är så skitdyra:rofl:

Boj skrev:
Ja men om du skulle komma till den gränsen då, att hästen får smärta trots att allt skall vara rätt och riktigt. Låter du den gå med smärta då, eller vad gör du???? Men den här kommentaren utgår jag nämligen ifrån att du skulle sko på hästen igen.

Skuggi skriver ju att hon vänjer in det vid dom underlag som hon vill rida på

Hovis tar sig för pannan och börjar tycka det här är jättekomiskt.:bow: :bow:

skuggi skrev:
Förresten undrar jag fortfarande om inte bara-undrar kan berätta för mig vilka hemska felaktiga råd jag givit här på forumet...
Kan ju hända att det var så många att det tar lite tid förståss... :devil:

bara-undrar om det inte hitils är alla.:angel:

Men som glad amatör vilket även alla andra förstår så är du förlåten:p

Mirraya skrev:
Sen när du skriver att du kan hålla barfotahästar själv med en verktång rasp och hovkniv och att det inte alls är svårt så kan man inte mer än sucka för du har definitivt 0 koll på barfotaverkningar.

bara-undrar vad som är skillnaden på hennes syn på barfotaverkningar gemfört med både din och många andras.

Noll Koll va skitbra det bara älskade hovis.:banana:

Mirraya skrev:
...och om jag var innåttåas te x skulle det göra förbannat ont om skorna tvingade mina ben att vara raka när jag går.

bara-uundrar varför du skiver te x innåttåad???

Hovis säger att du själv anser dig vara ganska hjulbent.

Äsch, jag borde ju använda klövfräsen, det förstår jag nu.
För att få koll alltså.

*plockar knapp för det blev himla rörigt det här*
Det kom upp att barfotaverkare skall göra grova pengar på detta.

Nu skall inte jag dra kalkylen här, men lite grovt kan man dra det på detta vis; de flesta hovslagarna här uppe verkar på ca 15 minuter à 250kr (plus resa) och lämnar helst inte kvitto
Jag verkar på ca 45minuter à 400kr (plus resa) och lämnar alltid kvitto

Kurserna gör man heller inte grova pengar på bland annat för att det inte bara är att valsa in utan det tar minst en heldag både före och efter i rena förberedelser och då har man ändå en arrangör som ordnar med kurslokalerna så man inte behöver bry sig i det. Så har man också kostnader som kanske inte alltid syns, exempelvis lång resa, införskaffandet av kadaverhovar etc etc

Min upplevelse av ekonomiska fördelar/nackdelar med att ha hästarna barfota är att det i början blir dyrt iom tätare verkningar, inköp av boots etc
Men sedan jämnar det ut sig och till slut står man där med en friskare gladare häst och billigare kostnader per månad. En win-win situation helt enkelt.

emindy skrev:
*plockar knapp för det blev himla rörigt det här*
Det kom upp att barfotaverkare skall göra grova pengar på detta.
Det var inte jag som påstod att det var dyrt med barfotahästar.
Jag påstår att det är billigare än att ha skodda hästar.

emindy skrev:
Nu skall inte jag dra kalkylen här, men lite grovt kan man dra det på detta vis; de flesta hovslagarna här uppe verkar på ca 15 minuter à 250kr (plus resa) och lämnar helst inte kvitto
Jag verkar på ca 45minuter à 400kr (plus resa) och lämnar alltid kvitto
Men ärligt talat, man kan väl inte mäta kvalité i hur lång tid som arbetet tar?
Du kan ju lika gärna bara vara mindre rutinerad så att det tar längre tid.

Jag kan ju jämföra med när jag skor själv.
Det tar runt en timme/hov d.v.s. 4 timmar.
Min hovslagare skor 4 hovar på en timme.
Men nog skor min hovslagare ändå attans så mycket bättre än vad jag gör.

Jag kom på att jag missade att kommentera detta.
Mirraya skrev:
Men visst... du är minst lika bra som din hovslagare på att sko och du är dessutom expert på barfotaverkningar
Du verkar ju inte antingen läsa mina inlägg ordentligt eller förstå vad du läser.

Jag skrev att min hovslagare skor väldigt mycket bättre än vad jag skor.
Så därför föredrar jag att min hovslagare skor mot att göra det själv.

Och jag har lång erfarenhet av verkning av barfota hästar och vet att det har gått bra även i det långa perspektivet.
Och kanske gör det mig till expert, vad vet jag.
Jag är väl mest hästuppfödare med många års erfarenhet antar jag.

Kl

Nu har jag läst Ove Linds hemsida.. Jag har lite saker som jag undrar över.. Kanske någon kan hjälpa mej med detta..
(Allt inom " " är citat från hans hemsida.)

"Rehabilitering av Spatt:
Jag vågar inte säga att Spatt går att rehabilitera men vi har tre fall där Spatt att försvunnit och den defekta leden läkt. Således inte det som brukar kallas "utläkt Spatt" som är en sammanvuxen led. Utan en fullt fungerande, frisk, led. Kanske är undrens tid inte förbi."

Ni som är veterinärer spatt är väl ändå en ickeläkbarsjukdom. Jag har själv en spatt häst som är "frisk" eller ja leden är ihopaläkt så det kan inte hända så mkt. Har frågat flera gånger om det går att läka ut den så som OL påstår. Men fått svaret NEJ. Det är en åkomma som inte går att läka (dvs få tillbaka till ursprunget). Skulle alltså lösningen på min hästs problem vara att sko av honom??!!:eek: Knappast om jag nu får tro flertalet oberoende veterinärer.

" - Röntgen visar ingen hovbensrotation, hon skos med silikonkuddar för att kunna röra sig bättre.
- Hovledsinflamation i bägge framhovarna, ny röntgen visar inga fel, hon sprutas med tuppkam och skorna tas av.
- Får fortfarande Finadyn för att kunna röra sig något.

-Sprutas med tuppkam igen och nytt erlichiaprov visar erlichios igen. Nu får hon penicillin av veterinär intravenöst i 10 dagar men kan fortfarande ej röra sig normalt. Fortsätter med Finadyn.
- Hovböld igen.
Det har nu gått ett år och vi kanske måste ge upp, men ett sista försök.
Vi ringer till OL som snabbt kom och tittade på Majsan, på hennes röntegbilder och på oss! Han konstaterar att hon har hovbensrotation det är därför hon ej kan gå normalt. Hon verkas enligt hans metod och kan gå igen utan smärtlindring. Vi använder boots på framhovarna de första veckorna för att kunna börja röra på henne igen med dagliga promenader sedan går vi utan boots även på grusvägen! Vilken glad häst det är (och vi med)!"

Har han röntgen syn??? Veterinären har väl konstaterat att hästen INTE hade hovbensrotation..Eller??

Jag måste medge att jag alltid varit något skeptisk mot hela AAHCP och strasserfalangen. Efter att ha läst Harmonyhorses sidan kan jag inte påstå att jag är direkt imponerad. Kalla mej bakåtsträvare. Men jag har med egna ögon sett vad tappskor= barfota har gjort mot min häst och vad en för låg trakt/lång tå gjort med en annan. Jag har inte heller vare sig tid eller råd att skita i att rida eller tävla ett år bara för att mina hästar skall gå barfota.
Jag hade en häst barfota bak mellan november till februari, eftersom han är jävligt pissig att sko bak. Vare sig jag eller hovslagaren klarade den pressen en tappsko och jag hade dödspanik och ångest i flera dagar. Han gick till att börja med riktigt bra. Inga tappskor att bry sig om. Knuten va lossad tänkte jag.. YES jag kom på det. Hovslagaren såg över honom regelbundet när han blev skodd fram. Kom ihåg hur vintern såg ut fram till februari. Vi hade hyfsat mkt snö. Dessutom så reds han bara i ridhus.
2 dagar innan hovslagaren skulle komma ut i februari började han halt vansinnigt på ett bakben. Han ville knappt stö på det. Då han var varm i hoven antog jag att det var en hovböld och vi valde i samråd med hovslagaren att vänta tills han kom. (Hovbölder är oxå något som denna häst dras med ibland) Men till att börja med sa hovslagaren att ja men han kan nog fortsätta att gå barfota bak. Men efter att ha brottats med hästen ett par minuter och fått honom att lyfta benet såg han att min häst som (trots att han är en oldenburgare) gärna breddar ut med bakbenen i galopp och hoppning sätter ner hoven på insidan först och därför sliter han antagligen mer på den sidan. Iaf så hade han noll trakt kvar på den sidan och han hade knappt något att spika fast skon i heller. Han hade knappt någon sula kvar på den sidan. HJÄLP... Iaf så bestämdes det att han skulle skos. (jag litar till 100% på hovslagaren) Och att hästen skulle gå lite försiktigt i hage en vecka sen skulle jag skritta honom lite.. Hovslagaren sa blir han halt igen så TA INTE AV SKON. Iaf så gjorde jag som han sa. Dagen efter var han ohalt. Han travade lätt och luftigt i hagen och rejsade som vanligt. Efter en vecka började jag rida honom litegrann ohalt. Hoppade honom vecka 2 ohalt. tävlade efter en månad ohalt.
Kan säga en sak... Oskott det fungerar inte på den hästen. Tyvärrr går det inte att varje dag kolla honom själv genom att lyfta benen. Han har under två år sparkat 2 hovslagare ur stallet, trillat i ren panik, skadat mej, pappa och andra som försökt lyfta benen. På sommaren blindbroddar vi alla hovarna på honom och vid grästävlingar får vi vara där 2 timmar innan start och börja brodda alternativt ha meeting box så han kan broddas på fredagen o stå broddad tills vi skall åka hem. Optimalt?? Nej.. men han trivs.. MED skor..

Trix skrev:
~knapplån~

För mig är det resonemang som börjar krypa fram nu ang "utnyttjande" av hästen samma snedvridna resonemang som när militanta veganer / djurrättsktivister släpper ut djur ur burar. Djur som inte har någon möjlighet att överleva på egen hand.... Allt i missriktad, kunskapslös välvilja.

Att förvänta sig att framavlade, förädlade djur ska ha samma förutsättningar som sina vilda förfäder är att leva i det blå. Att djur, som människan i århundraden "ändrat" förutsättningar för, ska kunna bete sig på samma sätt som sina vilda släktingar är en utopi.

Naturlighet, visst, men inte in absurdum.
:bow:
Exakt,tack för ett klokt inlägg.

Inte_Ung skrev:
Det var inte jag som påstod att det var dyrt med barfotahästar.
Jag påstår att det är billigare än att ha skodda hästar.

Men ärligt talat, man kan väl inte mäta kvalité i hur lång tid som arbetet tar?
Du kan ju lika gärna bara vara mindre rutinerad så att det tar längre tid.

Jag kan ju jämföra med när jag skor själv.
Det tar runt en timme/hov d.v.s. 4 timmar.
Min hovslagare skor 4 hovar på en timme.
Men nog skor min hovslagare ändå attans så mycket bättre än vad jag gör.

Det går inte att prata kvalitetsskillnader på nätet, så enkelt är det bara. Du kan inte se skillnaderna själv så det behandlar jag inte ens.

Men om vi pratar rent ekonomiskt så har hovslagaren bra mycket högre timpenning om han tar 250kr för 15 minuter jämfört med mina 400kr för 45 minuter
För att göra det enklare att förstå kan man säga att hovslagaren som verkar en häst på 15 minuter hinner tre hästar på den tid jag gör en. Vilket gör att h*n har fått in 750kr på den tid jag har fått in 400kr

Penny_Lane skrev:
Kl

Nu har jag läst Ove Linds hemsida.. Jag har lite saker som jag undrar över.. Kanske någon kan hjälpa mej med detta..
(Allt inom " " är citat från hans hemsida.)

"Rehabilitering av Spatt:
Jag vågar inte säga att Spatt går att rehabilitera men vi har tre fall där Spatt att försvunnit och den defekta leden läkt. Således inte det som brukar kallas "utläkt Spatt" som är en sammanvuxen led. Utan en fullt fungerande, frisk, led. Kanske är undrens tid inte förbi."

Ni som är veterinärer spatt är väl ändå en ickeläkbarsjukdom. Jag har själv en spatt häst som är "frisk" eller ja leden är ihopaläkt så det kan inte hända så mkt. Har frågat flera gånger om det går att läka ut den så som OL påstår. Men fått svaret NEJ. Det är en åkomma som inte går att läka (dvs få tillbaka till ursprunget). Skulle alltså lösningen på min hästs problem vara att sko av honom??!!:eek: Knappast om jag nu får tro flertalet oberoende veterinärer.
Helt korrekt, Spatt räknas som en av de där sjukdomarna som inte går att göra mycket åt.
Ändå har två (tre?) hästar hittils blivit helt bra och det är dokumenterat med röntgen och hela kittet. Det är inte nog för någon statistik eller något sådant men de två fallen ger ändå ett visst hopp.

Ang. din häst så skulle jag försöka kolla upp den bra noga. Dels är det inte bra eller hälsosamt för någon att det är förknippat med sådan ångest att lyfta på hovarna.
Min första reaktion är att hästen har ont eller har haft en otäck upplevelse och det måste ni jobba på!

Sedan beror snedslitningar på obalans och det går att komma till rätta med. Sedan har jag en känsla av att det i grunden kanske har ett samband med hans problem.

emindy skrev:
Det går inte att prata kvalitetsskillnader på nätet, så enkelt är det bara. Du kan inte se skillnaderna själv så det behandlar jag inte ens.
Du, skillnader i en verkning som inte går att se, de finns liksom inte.
Hoven är ju något som verkligen är lätt att okulärbesiktiga, då den ju sitter utanpå.
Så varför skulle jag anlita dig för 450:- i stället för en hovslagare för 150:- (det är vad min tar för en verkning).

För att få något som jag inte kan se skillnaden på av en person med bara en bråkdel av den utbildning som en hovslagare har?
Det känns faktiskt ytterst tveksamt.
En sak som hovslagarna lär sig är bl.a. att arbeta effektivt.
Det kanske vore något för dig för att få upp hastigheten och timpenningen.

Min häst kom från Tyskland med grava samarbetessvårigheter. Han har blivit påriden för hårt. Antagligen inte så väl behandlad alla gånger. Han är en häst som blir djupt olycklig när man blir arg på honom och börjar skaka i hela kroppen om man daskar till honom i häcken eller höjjer rösten.
Han är kollad flertalet gånger på olika kliniker. Och har fått diagnoser allt från att han är dum till att han har schivering. Hovslagare tilllika importör säger att han är dum/rädd. Oftast så kan vi sko honom hyfsat obehindrat med hjälp av 30 minuters promenad innan samt brems vid skoningen. Och så klart mkt beröm när han e duktig. Visst blir han bättre men aldrig bra. Jag har hört av hästfolk som aldrig sett honom att han skull ha ont i knäna, ryggen, hovarna med mera men som sagt han är kollad utan större problem.
Han hoppar 130 och skall snart börja gå 140 klasser. Får nästan alltid positiva kommentarer på tävlingar och träningar av andra ryttare, tränare med mera. Jag vet att han vid ett par tillfällen har gått o ställt sig i ett hörn och stängt av med olika ryttare. Men aldrig med mej.
Jag tror inte att hans snedslitningar är något som går att rätta till utan skor eftersom han alltid sliter på insidan av hovarna bak. Ser du honom in aktion bakifrån mot ett hinder så breddar han ut som Jolly Jumper (den tecknade hästen) och drar av. Lika så om han skall korta sig.. Breddar ut och galopperar på insidan av hoven.
Vi har dock märkt ett samband med hovslageriet och sneda hovar. Ju rakare vi får hovarna (hovväggarna) ju mindre blir spänningarna i korset på honom vid nästa tillfälle som han skall skos på.

emindy skrev:

Men om vi pratar rent ekonomiskt så har hovslagaren bra mycket högre timpenning om han tar 250kr för 15 minuter jämfört med mina 400kr för 45 minuter
För att göra det enklare att förstå kan man säga att hovslagaren som verkar en häst på 15 minuter hinner tre hästar på den tid jag gör en. Vilket gör att h*n har fått in 750kr på den tid jag har fått in 400kr

bara-undrar hur du resonerar???? Har inte en Hovis enormt mkt längre utbildning än Er tvådagarskurs samt hur länge du än håller på,mkt mer erfarenhet avseende ett större antal olika hästar med individuella problemlösningar. Tycker du inte enbart utifrån det att hovis är värd en högre ersättning samt att hovis utrustning består inte bara av en rasp och ev två hovknivar samt en cyckel.

Sedan Har hovis en ansvarsförsäkring oxå som även försäkringsbolagen godkänner, det är mer än vad både din och Strasser verkarnas ansvarsförsäkring ger täckning för.

Eller är även det helt fel,att försäkringsbolagen vid mer än ett tillfälle vägrat betala ut premien enbart för att hovvården utförts av icke behörig yrkesperson.

emindy skrev:
Helt korrekt, Spatt räknas som en av de där sjukdomarna som inte går att göra mycket åt.
Ändå har två (tre?) hästar hittils blivit helt bra och det är dokumenterat med röntgen och hela kittet. Det är inte nog för någon statistik eller något sådant men de två fallen ger ändå ett visst hopp.
Jag hade också en sådan häst.
Men förändringar på röntgen som försvann.
Hon fick efter att förändringarna upptäcktes gå och skrota i en hage och blev skött med hovvård och foder.
Hon var dräktig när spatten upptäcktes.
Och när skuggorna försvann.
Hon fick sitt föl och visade aldrig mera spatt.

Veterinärerna trodde att det var en spatt från yttre våld.
Och att det därför inte fanns i henne vare sig genetiskt eller extriört och därför kunde försvinna så där.
Den var ensidig, alltså bara på ett bakben.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 178
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Utrustning Här lägger ni alla frågor rörande sadlar, som inpassning, frågor ang olika modeller eller andra frågor som har just med sadel att göra...
16 17 18
Svar
340
· Visningar
28 409
Senast: jjeg
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 435
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 711
Senast: hovslagarebjorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka