L
lilltore
Sv: Dåliga hoSnällvar
köp steel joint och superfast kan du laga hoven med
köp steel joint och superfast kan du laga hoven med
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
skuggi skrev:Jag kan lova dig att det är fan så mycket dyrare att ha hästen barfota och omskött av barfotaverkare än att låta hovis slå på skor
skuggi skrev:Jag räknar med att anpassa mig efter honom och hans fötter under det närmaste 1 - 1,5 åren för att det ska funka. Det innebär INTE att jag kommer att låta honom ha ont, det innebär att jag sakta men säkert kommer att börja vänja in honom på de underlag jag vill rida på. Jag har köpt skitdyra boots att använda vid behov osv.
Boj skrev:Ja men om du skulle komma till den gränsen då, att hästen får smärta trots att allt skall vara rätt och riktigt. Låter du den gå med smärta då, eller vad gör du???? Men den här kommentaren utgår jag nämligen ifrån att du skulle sko på hästen igen.
skuggi skrev:Förresten undrar jag fortfarande om inte bara-undrar kan berätta för mig vilka hemska felaktiga råd jag givit här på forumet...
Kan ju hända att det var så många att det tar lite tid förståss...
Mirraya skrev:Sen när du skriver att du kan hålla barfotahästar själv med en verktång rasp och hovkniv och att det inte alls är svårt så kan man inte mer än sucka för du har definitivt 0 koll på barfotaverkningar.
Mirraya skrev:...och om jag var innåttåas te x skulle det göra förbannat ont om skorna tvingade mina ben att vara raka när jag går.
Det var inte jag som påstod att det var dyrt med barfotahästar.emindy skrev:*plockar knapp för det blev himla rörigt det här*
Det kom upp att barfotaverkare skall göra grova pengar på detta.
Men ärligt talat, man kan väl inte mäta kvalité i hur lång tid som arbetet tar?emindy skrev:Nu skall inte jag dra kalkylen här, men lite grovt kan man dra det på detta vis; de flesta hovslagarna här uppe verkar på ca 15 minuter à 250kr (plus resa) och lämnar helst inte kvitto
Jag verkar på ca 45minuter à 400kr (plus resa) och lämnar alltid kvitto
Du verkar ju inte antingen läsa mina inlägg ordentligt eller förstå vad du läser.Mirraya skrev:Men visst... du är minst lika bra som din hovslagare på att sko och du är dessutom expert på barfotaverkningar
Trix skrev:~knapplån~
För mig är det resonemang som börjar krypa fram nu ang "utnyttjande" av hästen samma snedvridna resonemang som när militanta veganer / djurrättsktivister släpper ut djur ur burar. Djur som inte har någon möjlighet att överleva på egen hand.... Allt i missriktad, kunskapslös välvilja.
Att förvänta sig att framavlade, förädlade djur ska ha samma förutsättningar som sina vilda förfäder är att leva i det blå. Att djur, som människan i århundraden "ändrat" förutsättningar för, ska kunna bete sig på samma sätt som sina vilda släktingar är en utopi.
Naturlighet, visst, men inte in absurdum.
Inte_Ung skrev:Det var inte jag som påstod att det var dyrt med barfotahästar.
Jag påstår att det är billigare än att ha skodda hästar.
Men ärligt talat, man kan väl inte mäta kvalité i hur lång tid som arbetet tar?
Du kan ju lika gärna bara vara mindre rutinerad så att det tar längre tid.
Jag kan ju jämföra med när jag skor själv.
Det tar runt en timme/hov d.v.s. 4 timmar.
Min hovslagare skor 4 hovar på en timme.
Men nog skor min hovslagare ändå attans så mycket bättre än vad jag gör.
Helt korrekt, Spatt räknas som en av de där sjukdomarna som inte går att göra mycket åt.Penny_Lane skrev:Kl
Nu har jag läst Ove Linds hemsida.. Jag har lite saker som jag undrar över.. Kanske någon kan hjälpa mej med detta..
(Allt inom " " är citat från hans hemsida.)
"Rehabilitering av Spatt:
Jag vågar inte säga att Spatt går att rehabilitera men vi har tre fall där Spatt att försvunnit och den defekta leden läkt. Således inte det som brukar kallas "utläkt Spatt" som är en sammanvuxen led. Utan en fullt fungerande, frisk, led. Kanske är undrens tid inte förbi."
Ni som är veterinärer spatt är väl ändå en ickeläkbarsjukdom. Jag har själv en spatt häst som är "frisk" eller ja leden är ihopaläkt så det kan inte hända så mkt. Har frågat flera gånger om det går att läka ut den så som OL påstår. Men fått svaret NEJ. Det är en åkomma som inte går att läka (dvs få tillbaka till ursprunget). Skulle alltså lösningen på min hästs problem vara att sko av honom??!! Knappast om jag nu får tro flertalet oberoende veterinärer.
Du, skillnader i en verkning som inte går att se, de finns liksom inte.emindy skrev:Det går inte att prata kvalitetsskillnader på nätet, så enkelt är det bara. Du kan inte se skillnaderna själv så det behandlar jag inte ens.
emindy skrev:Det går inte att prata kvalitetsskillnader på nätet, så enkelt är det bara. Du kan inte se skillnaderna själv så det behandlar jag inte ens.
Men om vi pratar rent ekonomiskt så har hovslagaren bra mycket högre timpenning om han tar 250kr för 15 minuter jämfört med mina 400kr för 45 minuter
För att göra det enklare att förstå kan man säga att hovslagaren som verkar en häst på 15 minuter hinner tre hästar på den tid jag gör en. Vilket gör att h*n har fått in 750kr på den tid jag har fått in 400kr
Jag hade också en sådan häst.emindy skrev:Helt korrekt, Spatt räknas som en av de där sjukdomarna som inte går att göra mycket åt.
Ändå har två (tre?) hästar hittils blivit helt bra och det är dokumenterat med röntgen och hela kittet. Det är inte nog för någon statistik eller något sådant men de två fallen ger ändå ett visst hopp.