Hovfrågor av alla typer

Sv: Hovfrågor av alla typer

Migo skrev:
*kl*

För att dra litet i debatten

Vi vet hur mycket en järnsko påverkar hästen, det finns inte en hovis som inte fått lära sig det...

Anta att häst Q har sådana skador i fötterna att h*n inte kan ridas utan skor. Är det då ok att sko hästen för "att kunna använda den" på underlag den inte är bekväm på barfota?

Är det ok att sko en häst för att kunna brodda den och tävla fälttävlan på hala leriga underlag?

isf. vart går gränsen där det INTE är tillåtet att ge hästen externa hjälpmedel för att nå en viss grad av användbarhet?

Är det tex ok att ge hästen medicinska preparat för att öka uthålligheten?

ser gärna motivationer till era svar!

/Migo
*hukar och gömmer sig bakom paraplyet, nu kommer stormen*

Varför måste en häst vara sjuk i sina hovar för att nån gång behöva en sko:confused: ,kan det inte vara så att vägarna runt hästens stall är väldigt onaturliga..tex vasst stenkross osv.
För att då hästen skall få naturligt utlopp för sitt stora behov av rörelse kanske vissa behöver ett slitskydd.
Vissa hästägare kanske arbetar och försörjer sig själva och sin häst dagtid ,och kanske inte kan lägga ner heltid på att härda sin hästs hovar hela dagarna..
Hästägaren kanske vill bruka sin häst efter jobbet dagligen som avkoppling,hästen uppskattar också omväxlingen även om den går i lösdrift hela dagarna,då få hästar nöjer sig med att vara hagdekoration,de vill ha en uppgift i livet.

Vissa hästägare är noga i sitt val av hovslagare och förstår vikten av korta verknings och/ eller skointervaller och övrig vård,och har aldrig upplevt dessa problem som SHPare upplevt ,och som de kallar merit.
Jag har svårt att förstå att man som hästvän kan utsätta sin häst för den uteblivna hovvård som visas på Strasserhemsidor..utan att ifrågasätta sitt eget handlande.

Tillbaks till dina frågor.
Varför är det fel att sko och brodda en häst och tävla tex fälttävlan?
Pratade häromdan med en som köpt ponny av mig för ett par år sen,den hästen hade nu gått sin första tävling i just denna sport,och hästen bara älskar detta.
Om denna ponny nu hittat sitt paradis och får göra det den älskar mest i livet,nämligen hoppa i terrängen mm,skall han då vägras det roligaste han vet bara för att just du tycker det är fel?
Hur kan du veta vad just denna ponny vill göra?
Denna ponny skulle bli vansinnigt uttråkad av att bära omkring på en utklädd människa ,han skulle skämmas..jo det är sant!:D Han har fortfarande vägrat inse att han blev kastrerad ,så han skulle känna sig fjollig i utstyrsel..han är macho och han vill hellre visa alla snygga ston hur snabb och modig han är,och gärna visa nån dyr importponny att han är bättre,snabbare och smartare.:D

Denna häst älskar att hoppa och visa sina hästkrafter,han behöver inga medicinska preparat för att få energi till detta.
Han får energi naturligt genom att ha kul ihop med sin nya hästfamilj.

Däremot för sin egen och ryttarens säkerhet behöver han broddas för att inte skada sig, om det kommer en regnskur,vilket är helt naturligt eftersom väder växlar..och det är svårt att hitta ett paraply som täcker en hel tävlingsplats.
Det räcker ju att han halkar en gång och skadar sig i onödan så kan han ju inte fortsätta göra det han tycker är skoj..och det vore väl taskigt mot hästen?Eller?

Bara för att just du Migo inte gillar att tävla så finns det faktiskt HÄSTAR som älskar det,nej inte alla..men rätt många.;)

Vad har du då för rätt att påstå att de går över sin kapacitet,eller att vi överutnyttjar hästen.:confused:
Om du frågar min fd ponny så tycker nog han att han utnyttjar sin ryttare istället :D till att få göra det han verkligen tycker är kul,sen är delad glädje, dubbel glädje.
Det finns faktiskt hästar som lever upp extra, på just tävlingar,hästar som älskar applåder och spänningsmomentet,även om det kanske inte egentligen är naturligt.

Men även onaturliga saker kan uppskattas enormt av en häst..:p

Det behövs inga vetenskapliga bevis för det,man kan läsa av lätt om en hästindivid trivs med livet, om man vågar tänka själv och inte har blivit satt i en ram där nån annan satt spelreglerna för vad man får tycka..jag sponsrar ingen grupp/sekt där masspsykos verkar vara grejen..:devil: :angel:

Alla hästar behöver inte skor,men vissa vill ha det utan att bli påhoppade av en trångsynt Strasserförespråkare som bara ser EN sanning, EN väg ..

Alla hästar och hästägare har olika mål i livet ,och flera vägar och mål kan vara rätt så länge jag ser att hästarna är ok och trivs.
Välmående barfotahästar eller skodda dito hästar ,valet borde vara hästens eller hur?
Får din häst välja vad den vill göra ,eller är spelreglerna redan satta?
Spela rollspel är nog kul,men inget slår det det verkliga livet.
Och vissa hästar gillar att ur "Flundraexpert-perspektiv" bli lite överanvända,använda hästar behöver inte vara lika med utslitna eller sjuka.

Hästar är ju gjorda att röra sig flera mil per dag..;)
Är du kvar under paraplyet?:p
Långt blev inlägget..:angel:

Migo skrev:
*kl*

För att dra litet i debatten

Vi vet hur mycket en järnsko påverkar hästen, det finns inte en hovis som inte fått lära sig det...

Anta att häst Q har sådana skador i fötterna att h*n inte kan ridas utan skor. Är det då ok att sko hästen för "att kunna använda den" på underlag den inte är bekväm på barfota?

Är det ok att sko en häst för att kunna brodda den och tävla fälttävlan på hala leriga underlag?

isf. vart går gränsen där det INTE är tillåtet att ge hästen externa hjälpmedel för att nå en viss grad av användbarhet?

Är det tex ok att ge hästen medicinska preparat för att öka uthålligheten?

ser gärna motivationer till era svar!

/Migo
*hukar och gömmer sig bakom paraplyet, nu kommer stormen*

:rofl: :rofl: :rofl:
:bow: :bow: :bow:

tänkvärt...

Jag tolkade inte Migos inlägg som att det skulle vara fel att sko, fast jag kanske tolkade fel?

Jag tycker däremot att det är en intressant tanke, det där att fundera på hur mycket vi ändrar hästen för vår egen njutnings skull...
Bara för att jag tycker att det är intressant betyder inte det att jag nödvändigtvis INTE gör precis så själv...

Vi är ju alla olika, har olika intressen och mål med vår samvaro med våra hästar. Och hästarna är olika, har olika behov och intressen...

Men det ÄR ju trots allt så att vi sätter saker på dem för att de ska kunna tjäna oss, och till vilket pris för hästen?
Flera trådar handlar här tex om att den ena efter den andra sadeln inte passar, hästen får ryggont och går emot ryttaren... och ändå envisas man med att rida, testar andra sadlar som inte heller funkar (i bästa fall) i andra fall så är pengarna slut efter tredje sadelbytet och hästen får nöja sig med den sadel som är kvar... För man vill ju rida sin häst, någon valuta vill man ju ha för pengarna :crazy: Och det där ses väl som ok i allmänhetens ögon...
Sedan en barfotahäst... kanske måste man anpassa ridningen efter hästen, och inte efter hur man själv vill rida om man vill ha hästen barfota. Kanske måste man under ett helt år bara promenera med hästen och sakta vänja in den på alla de underlag som man vill rida på. Och jag kan ju förstå att de flesta vill använda sin häst mer än så, och så blir den öm. Och så skyller man på att den är barfota. kanske ska man skylla på sig själv för att man har gått för fort fram? Jag känner ju på strålen på min nyblivna barfotahäst att den är ju nästan mjukare än min häl :o :p såklart måste jag ge strålen tid att hårdna, jag vet väl själv hur ont det gör att gå barfota i början av sommaren... :(
Kanske är det oftast ryttaren och inte hästen som inte kan vara barfota?
Men att bedöva/dopa en häst då? För att den ska prestera? Skulle det vara ok att medicinera bort hovömhet på en barfotahäst första året?
...ja, jag tycker att det tål att tänkas på....vad vi gör med våra hästar och varför...

hmm... nu tror jag att jag gled iväg lite? :crazy: :p

:bow:
huvudet på spiken!

migo
som har högpresterande hästar, men som hellre har en frisk glad häst som kompis, än en bedövad som riddjur;)

*till flera*
Nu så tycker jag att debatten har gått från hovvård till en allmän diskussion om det försvarbara i att ha hästar som arbetskraft.
Och den debatten tycker jag skall vara i en annan tråd.

Om man skaffar häst för att man vill rida, så är det ju just rida som man vill.
Och då så måste man ju utgå ifrån just detta.

Som hagprydnader finns andra djur som passar bättre.
Highland Kettle och hjortar är min rekommendation där.

Jag tycker däremot att det är en intressant tanke, det där att fundera på hur mycket vi ändrar hästen för vår egen njutnings skull...

Jag har en hobby, för att den hobbyn skall fungera använder jag de hjälpmedel som är lämpliga för att hobbyn skall funka. Tänk det vore väl jättekonstigt om man inte skulle ha några strån på sin pensel om man vore konstnär, orsaken är då att de flesta penslar har djurhår och tänk bara att ta djurhår för våran egen njutnings skull. Eller, vi kanske skall köra runt på trädhjul istället för gummi däck. Gummihjul är ju bekvämare för oss, dock gör inte trädhjul så stora ingrepp i naturen som gummidäcken gör. Om hästen inte kan klara av att gå oskodd, så handlar det naturligtvis inte om min njutning, utan hästens väl och ve.

Men det ÄR ju trots allt så att vi sätter saker på dem för att de ska kunna tjäna oss, och till vilket pris för hästen?

Ja se det är endast du som kan avgöra, ett felaktigt val kan kosta dig ganska mycket pengar.

Men att bedöva/dopa en häst då? För att den ska prestera? Skulle det vara ok att medicinera bort hovömhet på en barfotahäst första året?

Ja vad tror du själv? Enligt lagen är det INTE tillåtet att utsätta hästen för smärta, om en avskoning medför smärta för hästen vad tror du då är ok?

Äsch, jag tror bara att de försöker rättfärdiga sin snålhet när de vill spara pengar på att slippa sko.

~knapplån~

För mig är det resonemang som börjar krypa fram nu ang "utnyttjande" av hästen samma snedvridna resonemang som när militanta veganer / djurrättsktivister släpper ut djur ur burar. Djur som inte har någon möjlighet att överleva på egen hand.... Allt i missriktad, kunskapslös välvilja.

Att förvänta sig att framavlade, förädlade djur ska ha samma förutsättningar som sina vilda förfäder är att leva i det blå. Att djur, som människan i århundraden "ändrat" förutsättningar för, ska kunna bete sig på samma sätt som sina vilda släktingar är en utopi.

Naturlighet, visst, men inte in absurdum.

emindy skrev:
Det är pga detta som jag helst ser att man ställer hästen på blötläggande omslag och låter bölden komma ut själv. Din välvilliga veterinär har gjort skada på den vävnad som bildar sulhorn, tydligen ganska mycket också eftersom det inte verkar vilja läka. Annars hade du haft ca ½cm sula nu, minst.

Först och främst skulle jag vara väldigt försiktig med att peta ned i hålet eftersom det finns risk att skada vävnaden ännu mer, rengör naturligtvis men var väldigt försiktig.
Den "gången" du sett kan mycket väl vara där bölden också var, den var ju inte bara på just den punkten som vet. gjorde hålet.

Vidare tycker jag att du imorgon måndag ringer och pratar med din veterinär och hör vad han tycker att du bör göra. Han har trots allt sett din häst och vet säkert bättre om det är något han bör kolla upp igen.

Kanske ska förtydliga detta... Veterinären kom ut och grävde ett hål i sulan bak i trakten men hittade inte bölden... vi lade då ett jodopaxomslag som hon gick med i ett par dagar. Hon vart mkt bättre så jag slutade med omslagen och höll "gropen" ren. 11 dagar efter att vet varit pp så gick hovkratsen igenom då jag rengjorde "hålet" och då ran blod ut... Jag lade då ett silvervattenomslag så hon inte skulle trampa in jord eller så i hålet men det kastade hon åt h*e:devil: Så där var ju lera sen...
Det var då jag skrev...

Jag tog min hovkniv och tog ort den del som var "botten på veterinärgropen och början på böldhålet" för att kunna göra rent...
Då tyckte jag att det såg ut att fortsätta en ficka frammåt och var osäker på om man bara skulle låta det vara... nu har jag löst problemet för det visade sig att det inte var någon jätteficka utan bara en "hornflik" som behövde petas bort, så nu kan jag ha full koll och rengöra böldhålet....

bara-undrar skrev:
bara-undrar om det inte va så som gjordes från början eller är 11 dagar med jodopax/silvervattenomslag inte att jämföras med ett blötläggande omslag???

Hovis hade inte utsatt en häst för den långvariga smärta som det tar för en hovböld att själv förr eller senare komma ut med risk för dom fistelgångar som då lätt kan uppstå med secundära påföljder utan så snart bölden lokaliserats i bärranden skurit upp den och deceficerat. En hovböld kan aldrig ha sitt ursprung i själva sulan utan endast i lammelranden men om den inte snabbt lokaliseras och öppnas upp samt deceficeras så kan den lätt vandra in i sulan och i värsta fall orsaka en helt undermineras sula vilket lätt leder till sulsänkning.

Startar bölden i sulan så är det utifrån en stengalla av den typen att sulan även blivit perforerad.

Hade ingen aning om att en böld endast kan bildas i lamellranden..? Är det så? Är svårt att hitta information om hovbölder har jag märkt....
Visserligen kan det stämma i det här fallet eftersom även lamellranden svänger med in bredvid traktstödet... så nog var det där den lilla :devil: började.

Har aldrig tidigare haft någon hovböld och hoppas jag slipper dem i framtiden!

Mirraya skrev:
vi lade då ett jodopaxomslag som hon gick med i ett par dagar.

Jag har hört att man inte skall använda jodopax på öppna sår eftersom det är blästrande och kan försena läkningen. Det är därför man inte använder det på öppna sår inom humanmedicinen utan bara som desinficerande inför operation.

emindy skrev:
Jag har hört att man inte skall använda jodopax på öppna sår eftersom det är blästrande och kan försena läkningen. Det är därför man inte använder det på öppna sår inom humanmedicinen utan bara som desinficerande inför operation.

Tja, Apoteket säljer "Jodopax Hud & Sår" med användningsområde "bruksfärdig antiseptisk lösning för desinficering av småsår, skrubbsår och mindre brännsår när man inte har tillgång till tvål och vatten."

Själv har jag fått använda en jodlösning för att avlägsna var i halsen...

Det beror ju på lösningen och blandningen, men det används helt klart i humanmedecin.

Jodopax vet ska du inte använda på färska sårskador, men en hovböld kan väl knappast klassas som det?

emindy skrev:
Jag har hört att man inte skall använda jodopax på öppna sår eftersom det är blästrande och kan försena läkningen.
Det är därför som man anväder just jodopax i fallet hovböld, infekterat sticksår och andra infekterade sår som man vill hålla öppna för dränering och dra ut infektionen ur.
Jodopaxomslag på en tidig lymfangit är oslagbart.
Däremot är det ju dumt på färska och friska sår, då det ju där i stället försenar läkningen.
Lactacyd och vatten är bra på nya sår.

emindy skrev:
Det är därför man inte använder det på öppna sår inom humanmedicinen utan bara som desinficerande inför operation.
Det gör man visst det.
På infekterade sår och i infekterade halsar.

Migo har många gånger kommit med odokumenterade strasserpåståenden om hur farligt det är att sko,bedövade hovar är ett av dem.
PL

Hej :)

Emindy skriver blästrande , det gör man på rostiga grejjot med sand.:smirk:

Nelex och dess moderna variant anses etsande vet jag = frätande?

Sedan har vi ju blistrande = Irriterande?

Outspädd jodopax kan blistra? eller ?

Hur håller man koll på begreppen?

MVH SUS

Inte_Ung skrev:
Äsch, jag tror bara att de försöker rättfärdiga sin snålhet när de vill spara pengar på att slippa sko.

Jag bryr mig inte om varför man vill hålla sin häst oskodd, funkar det i den typ av ridning man bedriver så är väl det helt ok. Men en sak som man ofta glömmer är, för att bli accepterad så måste man själv acceptera. Därför kan det vara nog så svårt att få ett accepterande för sina tankegångar, när man själv inte kan acceptera andras.

En sak till, och detta är ju mera riktat till skuggi. Nu har ju jag en unghäst som hitills är oskodd, och det kommer han även att bli fortsättnngsvis också. MEN, om det nu visar sig att han faktiskt inte klarar av en inridning utan att bli skodd skall man då strunta i att rida in honom? Jag menar då har man ju nyttjat hästen över dess egen gräns och det var väl det vi inte skulle göra? Det är ju ändå en ofantlig skillnad att vistas på grusvägar mot tidigare hag och skogsmark, det är alltså fullt tänkbart att slitaget blir så stort att hästen får påkänningar av det.

Inte_Ung skrev:

Jag kan lova dig att det är fan så mycket dyrare att ha hästen barfota och omskött av barfotaverkare än att låta hovis slå på skor :crazy: :devil:

Boj skrev:
Om hästen inte kan klara av att gå oskodd, så handlar det naturligtvis inte om min njutning, utan hästens väl och ve.

Jasså? De allra flesta hästar kan nog klara sig barfota om de bara går i hagen. Men när DU vill utöva din hobby, då måste hästen skos för att inte fara illa. Och far illa gör den ju bara när DU vill utöva din hobby? Så kom inte och säg att det inte handlar om din njutning utan hästens väl och ve :devil:

Boj skrev:
Ja se det är endast du som kan avgöra, ett felaktigt val kan kosta dig ganska mycket pengar.
Den här kommentaren förstod jag inte alls? :confused: Nu pratar jag om det pris hästen betalar, i form av smärta och lidande, inte vad det sedan kostar mig att (om möjligt) laga hästen...

Boj skrev:
Ja vad tror du själv? Enligt lagen är det INTE tillåtet att utsätta hästen för smärta, om en avskoning medför smärta för hästen vad tror du då är ok?

Jamen jisses! Det VET jag väl att det inte är!
Fast just avskoningen ska väl inte vara smärtsam, då gör hovis fel skulle jag tro :devil:
Men om hästen är öm barfota, hur skiljer det sig att spika på en sko jämfört med att bedöva den?
(Obs! Detta är helt teoretiskt jag resonerar! Håll inte på och få för dig att jag någonsin skulle bedöva min häst för att jag ville ha den barfota!)
Man gör ett onaturligt ingrepp för att kunna rida hästen på de underlag man själv vill.

peter_lundin skrev:
Migo har många gånger kommit med odokumenterade strasserpåståenden om hur farligt det är att sko,bedövade hovar är ett av dem.
PL

Jag är lite dålig på att hålla koll på vem som sagt vad i tidigare trådar, och vilka som är hovisar, vet, strasser, aanhcp, glada amatörer osv i det här gänget... :o :crazy:

Jag bara tolkade inlägget som det stod.

(Obs! Detta är helt teoretiskt jag resonerar! Håll inte på och få för dig att jag någonsin skulle bedöva min häst för att jag ville ha den barfota!)

Ja men om du skulle komma till den gränsen då, att hästen får smärta trots att allt skall vara rätt och riktigt. Låter du den gå med smärta då, eller vad gör du???? Men den här kommentaren utgår jag nämligen ifrån att du skulle sko på hästen igen.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 178
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Utrustning Här lägger ni alla frågor rörande sadlar, som inpassning, frågor ang olika modeller eller andra frågor som har just med sadel att göra...
16 17 18
Svar
340
· Visningar
28 409
Senast: jjeg
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 435
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 711
Senast: hovslagarebjorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka