Hovfrågor av alla typer

Sv: Hovfrågor av alla typer

Om man träffar dvs inte kommer på blod utan var är det helt lagligt.
Likaså om man slutar vid minsta antydan till blod, då har man precis träffat toppen på sulläderhudspapillerna vilket inte kan kallas en stor skada.
PL

Lilla Skutt skrev:
At

Märklig teori ni har ..jag har sett obehandlade(naturligt behandlade..) hovbölder som öppnat sig i kronranden,sen när hoven växer ner kan stora delar av hoven släppa och gå sönder och ge problem ,

bara-undrar om inte en hovböld i niofall av tio har sin inkörsport i lammelranden i hovens markplan och enligt hovis så letar sig den bölden ut i hovens mjukaste del vilket av naturliga skäl då brukar vara kronranden.

Min undran först är vad är det som säger att den letar sig rakt upp till kronranden,hovis har sett massor av sådana "naturligt behandlade hovbölder" som letas sig både hit och dit genom halva hovsidan av väggen vilket lätt till en massa infekterade gångar och det påminner mer om ett maskbo än en spik rak kanal. Även om den nu tar en rak väg upp till kronranden och "naturligt" spricker där så har den skapat ett hålrum i lamellläderhuden hela vägen och där har vi en förklaring till hur EN typ av hålvägg uppkommer.

En hovböld innehåller väl vätska eller jag jag förstått detta fel??? Som jag förstår det så rinner inte vätska uppåt utan endast nedåt och då borde det väl vara ganska omöjligt att allt var rinner ut i kronranden då den sitter högre upp än hovens markplan och då borde ju risken vara ganska stor att inte allt var kommer ut och det hela börjar om igen med risk för att varet även angriper själva sulan.

Hovis säger att han tidigare tyckte Emindy för att vara barfota verkare hade väldigt sunda åsikter men skakar på huvudet då hon tror att en hovböld som själv får leta sig hela vägen upp till kronranden genom tidigare frisk vävnad skulle orsaka mindre ärrbildningar än om den så snart den lokaliserats i marplanet skärs upp då detta under inga omständigheter kan orsaka ärrbildningar eller övriga problem då det hornet som finns under denna böld redan är underminerat och inom ett par veckor ändå kommer att verkas bort. Skadan från en hovböld som själv fått spricka i kronranden kommer det att som bekant ta minst ett år innan väggen vuxit ned hela vägen med all dom problem som under tiden kommer tillstöta.

bara-undrar hur det skulle tolkas utifrån djurskyddslagen då det där bl.a. står att djuren ej skall utsättas för onödigt lidande.

Vad beträffar eftervården av en snabbt uppskuren hovböld så finns det allt från ingipsad hov till gipsad sula med en sko och skyddande sula utan på det till att endast en bomullstuss indrängt med sprit eller daglig behandling med en klick Streptocilin i hålet och en torr bomulls tuss till ngt som är mkt efektivt och det är en bomullstuss indrängt med ett par droppar gentajekt, tar garanterat kål på allt i bölden inom ett dygn. Naturligt vis så måsta man då ha en skyddande sko på hoven för att undvika att tussen släpper och det kommer in en massa ny skit.

Nu skriker hovis som är en jävel på just hovbölder om det går att titulera sig som barnmorska oxå utifrån din jämförelse, Är det så????

Lilla lilla Skutt,, prova att andas oxå:rofl:

Följer man en öppning i kronranden längs hornrören till lamellranden brukar man hitta bölden där.
Själv föredrar jag gips(med lotagen) som plugg framför bomull eftersom varet gärna sätter igen bomull för mkt.
PL

emindy skrev:
Är det verkligen ok att en icke-utbildad (men ändå erfaren och duktig) hästmänniska skär upp hål i hovar om än för att ge hästen omedelbar lättnad?

bara-undrar om man nu är duktig hästmänniska eller hovis så har man förståelsen för att det alltid (nästan) finns ett ingångshål ifrån markplanet i 99% av fallen i lamelläderhuden och renskär man i det ingångshålet så kan man ALDRIG träffa på varesig frist horn eller blod utan endast var. Att det sedan verkar finnas ett å annat rötägg till Veterinär som utan kunskap skär lite här o där på måfå kan väl vara hänt då det utifrån deras status är helt lagligt att skära i frisk levande vävnad även om dom utifrån att behandla en hovböld inte gör en korrekt behandling.

Du har dock helt rätt i att så snart det börjar blöda så har man utsatt hästen för en kraftigt ökad risk för infektion men vem har här skrivit att det SKA blöda vid dränering av hovböld???

Ingen mer än du som jag förstår det i alla fall.

peter_lundin skrev:
Menar du att bärrandsröta o white line disease skulle vara olika saker, det anser då inte hovslagarskolan. Vad skulle då bärrandsröta motsvara på engelska?
PL

bara-undrar vilken av alla dessa hovskalagskolor du antyder anser att det skulle vara samma sak.

Utifrån flera utlänska expertis främst från USA så anser man när man nämner white line disease som en mkt smittsam typ av bärrandsröta som smittar hela besättningen och även från stall till stall så vida nu hovis använder samma verktyg. "Vanlig" bärrandsröta har knappast den aggresiva egenskapen och omnämns knappast ens vid ngt eget framtaget namn.

peter_lundin skrev:
Menar du att bärrandsröta o white line disease skulle vara olika saker, det anser då inte hovslagarskolan. Vad skulle då bärrandsröta motsvara på engelska?
PL

"Bear-räuhnds-röhwta"?:angel:

F´låt, men kunde inte låta bli... :devil:

emindy skrev:
Å ena sidan är väl det bra att du sällan bommar, men nu är vi definitivt på hemmapular-grejen. Är det verkligen ok att en icke-utbildad (men ändå erfaren och duktig) hästmänniska skär upp hål i hovar om än för att ge hästen omedelbar lättnad?
Djurskyddslagen säger klart nej, det får bara veterinärer göra PUNKT
Där så har du fel.
Det är helt okej ur lagens synpukt att en lekman öppnar en hovböld.
Så länge som den bara skär i horn och inte i levande vävnad.
Varken hovkapseln, sylan eller lamellranden är levande.
Så där får jag karva hur mycket som jag vill.
Precis som alla barfotaverkare får.

emindy skrev:
Veterinären som skar upp hoven utan att det var en böld är helt klart utbildad, så därför är det ok lagmässigt, även om det helt klart var en grov miss.
Nu så karvar ju jag bättre än de flesta veterinärer gör.
Så jag föredrar att göra det själv.
Även om jag ibland har har tagit ut en veterinär för att ge stekrampsvaccin, bedövning, lugnande eller t.o.m. Rompun.
En och endast en gång så har jag fått ut en veterinär som karvade bättre än jag.
Men han hade då också jobbat som hovslagare innan han blev veterinär.

emindy skrev:
Jag vidhåller; du kan inte skära tills det blöder utan att dels göra stor skada på levande, horntillverkande vävnad och definitivt inte utan att utsätta hästen för en kraftigt ökad risk för infektioner.
Det beror på.
Men i det läget att jag kommer så långt, så måste jag i alla fall ta ut en veterinär för anestesin.
Det går inte att skära i en obedövad häst.
Och så kan det behövas stoppa blödningar snabbt, så jag måste ha en veterinär där då.
Och sedan så brukar vi hjälpas åt.
Veterinären håller och jag skär.

Och efter det så får vi gipsa.

Jag har då aldrig fått in någon infektion, jag brukar få ut dem.

emindy skrev:
Innan det ens kommer blod är du ju inne i tillväxtzonen och den blir bevisligen ärrad om man skär bort den
Duuuu, tillväxtzonen sitter inte där!
Den sitter i kronranden och det är den som kan bli skadad om man låter bölden ta sin egen väg ut, jajust det, i kronranden.
Jag skär liksom upp underifrån, där det hela kommer ifrån.
Oftast som en liten flik upp i hovväggen.
Och där så är det ingenting som kan ta någon skada.

Det är därför som jag ju helst skär själv.
Veterinärer kan vara litet väl vilda på det där ibland.

Inte_Ung skrev:
Duuuu, tillväxtzonen sitter inte där!
Den sitter i kronranden och det är den som kan bli skadad om man låter bölden ta sin egen väg ut, jajust det, i kronranden.
Jag skär liksom upp underifrån, där det hela kommer ifrån.
Oftast som en liten flik upp i hovväggen.
Och där så är det ingenting som kan ta någon skada.

Det är därför som jag ju helst skär själv.
Veterinärer kan vara litet väl vilda på det där ibland.

Det beror på vilken tillväxtzon du menar. Vi har ju naturligtvis kronranden, men sedan kommer ju de dermala lamellerna inifrån lamellläderhuden och vi skall inte glömma sulläderhuden och strålläderhuden. Sulläderhuden är heller inte helt slät utan tillväxten utgår ifrån sk papiller som är som piggar som sticker upp. (det är de piggarna som man lätt kan åsamka skada innan det kommer blod. Peter_lundin har rätt i att det kan komma lite blod som "förvarning" men då har du redan varit där och åsamkat skada.
Skall man göra skillnad på lite skada och mycket skada i hur mycket material som förlorats? Sitter det inte på undersidan hoven i vilket fall som helst? (vilket är en mycket utsatt plats för ett sår)

När hovbölden spricker upp i kronranden är det inte tillväxtzonen som skadas utan nybildat, mjukt horn som har lättare för att gå sönder. Inte heller lamellerna lider någon allvarlig, bestående skada. Det växer ju ned sedan! Men ärrvävnad gör inte det.

Fördelen med att låta bölden spricka upp själv är att det stängs inåt hoven innan den öppnas, vilket gör att man i princip bara måste skölja rent och sedan se till att det torkar upp bra.
Men visst är det så att det ger lindring direkt om man lokaliserar bölden korrekt och kan skära upp den utan att "korsa" levande vävnad, men jag har för mig att jag försökte diskutera detta med hovslagarna på hovslagarforumet för något år sedan och då kom det fram att det är fullt ok att skära tills det blöder om man vet att man kommer till en böld som man öppnar. (trots att det är ett brott mot djurskyddslagen om man inte har en veterinär med)

bara-undrar skrev:
Lilla lilla Skutt,, prova att andas oxå:rofl:
Istället för att räkna till 10,eller vad menar du?:o
Det är lugnt ,Lilla lilla Skutt har alltid en öronsnäcka i örat som påminner:Andas in ..andas ut..det har alla blondiner..:D :rofl:

Lilla Skutt skrev:
Istället för att räkna till 10,eller vad menar du?:o
Det är lugnt ,Lilla lilla Skutt har alltid en öronsnäcka i örat som påminner:Andas in ..andas ut..det har alla blondiner..:D :rofl:

bara-undrar om man kan få ett tips var man kan införskaffa en sådan öronsnäcka efter att just ovanför ditt inlägg läst ett helt emligt inlägg.

Andas in..andas ut... ger inte det stora lungor jag menar typ xlb?????:p

emindy skrev:
Det beror på vilken tillväxtzon du menar. Vi har ju naturligtvis kronranden, men sedan kommer ju de dermala lamellerna inifrån lamellläderhuden och vi skall inte glömma sulläderhuden och strålläderhuden. Sulläderhuden är heller inte helt slät utan tillväxten utgår ifrån sk papiller som är som piggar som sticker upp. (det är de piggarna som man lätt kan åsamka skada innan det kommer blod. Peter_lundin har rätt i att det kan komma lite blod som "förvarning" men då har du redan varit där och åsamkat skada.
Skall man göra skillnad på lite skada och mycket skada i hur mycket material som förlorats? Sitter det inte på undersidan hoven i vilket fall som helst? (vilket är en mycket utsatt plats för ett sår)

När hovbölden spricker upp i kronranden är det inte tillväxtzonen som skadas utan nybildat, mjukt horn som har lättare för att gå sönder. Inte heller lamellerna lider någon allvarlig, bestående skada. Det växer ju ned sedan! Men ärrvävnad gör inte det.

Fördelen med att låta bölden spricka upp själv är att det stängs inåt hoven innan den öppnas, vilket gör att man i princip bara måste skölja rent och sedan se till att det torkar upp bra.
Men visst är det så att det ger lindring direkt om man lokaliserar bölden korrekt och kan skära upp den utan att "korsa" levande vävnad, men jag har för mig att jag försökte diskutera detta med hovslagarna på hovslagarforumet för något år sedan och då kom det fram att det är fullt ok att skära tills det blöder om man vet att man kommer till en böld som man öppnar. (trots att det är ett brott mot djurskyddslagen om man inte har en veterinär med)

Bara undrar om man får skriva så här men jag gör det i alla fall.

Korkat och påvisar bara ett erkännande utifrån bristande kunskap, hela resonemanget faller utifrån den egna textens okunskap utifrån sitt delgivande.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 178
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Utrustning Här lägger ni alla frågor rörande sadlar, som inpassning, frågor ang olika modeller eller andra frågor som har just med sadel att göra...
16 17 18
Svar
340
· Visningar
28 409
Senast: jjeg
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 435
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 711
Senast: hovslagarebjorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka