Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Snuffsan skrev:*Knapplån*
Läste i en tidigare upplaga av tråden att någon skrev att hovarna absolut inte ska se likadana ut fram och bak. Jag har en ponny som har framskor runt om och har bara hört att det är ideealiskt men väldigt sällsynt. Undrar därför vad det skulle vara för negativt med detta?
emindy skrev:I regel har bakhovarna en mer avlång form med spetsigare tå än framhovarna som är mer runda och det har förmodligen med hur de används.
emindy skrev:Jag försöker att inte uppmuntra folk att mixtra med hovarna och defintivt inte ta bort hovarna helt och hållet.
Att underhållsverka efter en genomförd, bra, kurs ämnad att lära ut just det ser jag dock inte som ett problem. Särskilt som det öppnar möjligheten för ägaren att själv engagera sig i sin hästs hovar och en mer frekvent verkning vilket, utfört rätt, kan ge en väldigt bra förutsättning för fantastiska hovar.
Mariah skrev:Jag har en fullblods kille på 7 år. Han är en fd.galoppör.Antar att dom då aldrig går barfota.Har även hört att fullblod i regel har spröda hovar. Vet inte om detta stämmer,föredrar att inte dra en hel ras över samma kant.Hur som helst. Mina andra hästar går barfota under sommarhalvåret och det gjorde fullblodet också förra sommaren,gick jätte bra i ca 6 veckor sen blev han öm och vägrade ta ett steg i onödan.Hovarna spricker även väldigt ofta i nederkant i större bitar om ni förstår.Har provat med biotin nu i 6 månader, ingen skillnad. Nu är det dags att verka igen. Undrar nu om ni har något råd. Vill ju att han ska få gå utan skor men går det inte så går det inte.Frågan är varför det gick i en och en halv månad men helt plötsligt inte. Ska jag prova igen eller vad tycker ni?
Lilla Skutt skrev:*Suck*
Varför skall folk lära sig verka sin häst själv genom internet.. det är väl nåt att sucka över ,om det nu skall suckas..
bara-undrar skrev:bara-undrar om inte avhållande med konstruktiva förslag är det bästa en med mera kunskap kan komma med för att nu inte orsaka än ennu större skada för hästen.
Hovis tycker det är beklämmande att man gått kurs och inte ens innehar den grundläggande kunskapen utifrån hästen och hovens anatomi.
axel skrev:Här var det inte fråga om frågor o undringar (?)
Utan en fallbeskrivning.
skuggi skrev:*suck*
Varför drar folk på internet alltid en massa slutsatser om saker de inte vet något om??
JAG försöker inte lära mig detta via internet, jag har både gått på helgkurs, haft en "barfotaverkare" ute som visat och även en hovslagare som visat och berättat.
Att jag ville ha ett litet specifikt råd över nätet är väl inte så märkligt? Och inte är det väl så märkligt att man blir irriterad när de enda svaren man får är spydiga kommentarer??
[/QUOTE]QUOTE=skuggi]Vad är din undring Axel?
Kickis skrev:
De känns som att det bara är hovslagare som får ställa frågor här, för vi andra är visst bara klåpare som inte ens borde får röra en hov.