Hovfrågor av alla typer

Sv: Hovfrågor av alla typer

Jo jag vet, men det gick hur bra som helst. Vi är och funderar på om vi ska sko bak nu igen eller ej. Får se imorgon vad hovis säger...

Jag hade gummiskor då, eftersom de inte var så hala och vinter skulle komma när som. Fungerade helt suveränt!

*Knapplån*

Läste i en tidigare upplaga av tråden att någon skrev att hovarna absolut inte ska se likadana ut fram och bak. Jag har en ponny som har framskor runt om och har bara hört att det är ideealiskt men väldigt sällsynt. Undrar därför vad det skulle vara för negativt med detta?

Snuffsan skrev:
*Knapplån*

Läste i en tidigare upplaga av tråden att någon skrev att hovarna absolut inte ska se likadana ut fram och bak. Jag har en ponny som har framskor runt om och har bara hört att det är ideealiskt men väldigt sällsynt. Undrar därför vad det skulle vara för negativt med detta?

Så länge det är hovarna i sig som ser ut så och inte bara att de är verkade att passa skorna...
I regel har bakhovarna en mer avlång form med spetsigare tå än framhovarna som är mer runda och det har förmodligen med hur de används. Bakhovarna används mer för påskjut och framhovarna mer för bärande. Får man hästen att bära mer än den skjuter på även baktill blir även bakhovarna mer rundade. Men det finns gränser eftersom själva hovbenet har en annan form.

Hovarna är naturligtvis inte verkade för att passa skorna.

Bakhovarna är alltså inte spetsiga i tån, som de andra hästarnas bakhovar, utan helt runda, som framhovar.

emindy skrev:
I regel har bakhovarna en mer avlång form med spetsigare tå än framhovarna som är mer runda och det har förmodligen med hur de används.

bara-undrar om det inte har både avseende form och olika utseende på hovbenen ngt med det övriga skelettet högre upp avseende skenbenets struktur att göra.

Extremt kort sliten tå på bakhovarna som därmed avspeglar en väldigt rund tådel brukar vara avslöjande för främst långtgående spatt problem enligt hovis. I dessa fall påminner bakhovarnas form väldigt mkt om en framhovs form vilket är helt onaturligt för en frisk sund individ.

emindy skrev:
Jag försöker att inte uppmuntra folk att mixtra med hovarna och defintivt inte ta bort hovarna helt och hållet. :eek:
Att underhållsverka efter en genomförd, bra, kurs ämnad att lära ut just det ser jag dock inte som ett problem. Särskilt som det öppnar möjligheten för ägaren att själv engagera sig i sin hästs hovar och en mer frekvent verkning vilket, utfört rätt, kan ge en väldigt bra förutsättning för fantastiska hovar.

bara-undrar vilken kurs du hänvisar till samt vilken intruktör som har kunskapen om att delge hästägarna denna förutsättning för fantastiska hovar.

Nej, han har inte spatt. Nej, hoven är inte sliten så den är kort i tån. Han är regelbundet skodd, han har inga slitna tår.

Javisst!

Vi skodde bak pga att hoven slets så mycket och strålen var alldeles tjock och som svullen. Tog man på strålen så reagerade hästen med att dra åt sig hoven. Strålen var helt mjuk och som en geleråtta i konstistens. Enda sättet att få honom smärtfri var att lyfta upp hoven ifrån marken mha sko. Ville inte sko fram eftersom det inte var problem där.

Vi får se hur det går nu, han har väldigt mycket stråle bak. Är det så att det blir samma igen så kanske det bara är att acceptera att han inte kan gå barfota bak utan behöver skor där. Han har gått barfota sedan februari och det utan problem. Men strålen måste beskäras och då var det mycket snö så hoven slets inte så mycket.

Tack för svar! Då är det ungefär samma som för oss då. Vi skodde av ponnyn i bak (men inte i fram) för att hon varit så trångskodd innan vi köpte henne. Hovarna ser jättefina ut nu i bak men hon har slitit mycket på dem, så jag tror inte hon klarar en omgång till utan skor där. Men däremot eftersom hovarna ser så jättemycket bättre ut i bak skulle jag gärna göra samma med fram.

Ska självklart diskutera detta med vår hovis innan, men det är alltid bra att höra om andras erfarenheter!

Mariah skrev:
Jag har en fullblods kille på 7 år. Han är en fd.galoppör.Antar att dom då aldrig går barfota.Har även hört att fullblod i regel har spröda hovar. Vet inte om detta stämmer,föredrar att inte dra en hel ras över samma kant.Hur som helst. Mina andra hästar går barfota under sommarhalvåret och det gjorde fullblodet också förra sommaren,gick jätte bra i ca 6 veckor sen blev han öm och vägrade ta ett steg i onödan.Hovarna spricker även väldigt ofta i nederkant i större bitar om ni förstår.Har provat med biotin nu i 6 månader, ingen skillnad. Nu är det dags att verka igen. Undrar nu om ni har något råd. Vill ju att han ska få gå utan skor men går det inte så går det inte.Frågan är varför det gick i en och en halv månad men helt plötsligt inte. Ska jag prova igen eller vad tycker ni?

Raspade du eller någon på kanterna på hoven under tiden? Jag tycker att det verkar som att ska man ha dem barfota får man lov att fila lite på dem åminstone någon gång/vecka mellan gångerna hovis kommer ut.. det räcker liksom inte att bara låta dem gå, då bryter de sönder sig.. Och man kan ju tänka sig att det kanske spänner/är obehagligt innan det bryts av?

Lilla Skutt skrev:
*Suck*
Varför skall folk lära sig verka sin häst själv genom internet..:confused: det är väl nåt att sucka över ,om det nu skall suckas.. :angel:

*suck*
Varför drar folk på internet alltid en massa slutsatser om saker de inte vet något om??
JAG försöker inte lära mig detta via internet, jag har både gått på helgkurs, haft en "barfotaverkare" ute som visat och även en hovslagare som visat och berättat.
Att jag ville ha ett litet specifikt råd över nätet är väl inte så märkligt? Och inte är det väl så märkligt att man blir irriterad när de enda svaren man får är spydiga kommentarer?? :mad:

bara-undrar skrev:
bara-undrar om inte avhållande med konstruktiva förslag är det bästa en med mera kunskap kan komma med för att nu inte orsaka än ennu större skada för hästen.

Hovis tycker det är beklämmande att man gått kurs och inte ens innehar den grundläggande kunskapen utifrån hästen och hovens anatomi.

Så när Hovis var liten och grön så gjordes det aldrig några misstag? Aldrig någonsin att det blev lite snett en enda gång? Ja, det må jag säga, det måste vara skönt att vara en sån naturbegåvning!

Sedan tycker jag att det är beklämmande att hovis tror att grundläggande kunskaper om hästens och hovens anatomi är något man kan lära sig på en helgkurs :crazy: :devil:
Dessutom SER jag ju att jag tog för mycket, det är bara himla lätt att man råkar ta några tag för mycket innan man ställer ner hoven och tittar på den, särskilt när man inte är van, har dålig teknik att både hålla hov och rasp och dessutom en lite bänglig häst...
DÄRFÖR ställde jag en fråga... men skit gärna i att ge råd, om du tror att det blir bättre då, var och en blir ju salig på sin tro. :devil:

skuggi skrev:
*suck*
Varför drar folk på internet alltid en massa slutsatser om saker de inte vet något om??
JAG försöker inte lära mig detta via internet, jag har både gått på helgkurs, haft en "barfotaverkare" ute som visat och även en hovslagare som visat och berättat.
Att jag ville ha ett litet specifikt råd över nätet är väl inte så märkligt? Och inte är det väl så märkligt att man blir irriterad när de enda svaren man får är spydiga kommentarer?? :mad:

:bow: :bow: :bow:

De känns som att det bara är hovslagare som får ställa frågor här, för vi andra är visst bara klåpare som inte ens borde får röra en hov.:devil:

[
QUOTE=skuggi]Vad är din undring Axel?
[/QUOTE]
Qué?
Om jag undrar ngt så frågar jag expertis, inte folk här som raspar ner sina hästar själv o om det blir fel, :-hoppsan Kurt. Bäst att fråga ngn på Buke:idea:

Senast ändrad:

Kickis skrev:
:bow: :bow: :bow:

De känns som att det bara är hovslagare som får ställa frågor här, för vi andra är visst bara klåpare som inte ens borde får röra en hov.:devil:

Hovisar lär sig först anatomi o sen övar på kadaverhovar, mens hästägare tränar på sina egna levande hästar.

Hovisar behöver inte fråga o ss hästägare här, om råd.
De har en utbildning.

Tyvärr finns det både klåpare o de som har lång, lång erfarenhet, bland hästägarna.

Jag skulle aldrig få för mig att röra mina hästars hovar, det har jag en bra hovis till. Men jag undrar ändå över vissa saker ibland. Bara för att man ställer frågot behöver man inte ha ett behov av att börja karva i hovar.

Tyvärr så råkar man ju ut för klåpare bland hovslagarna fast dom är utbildade. :mad:
Själv tar jag ut hovslagaren ca var 10-12.e vecka, därimellan raspar jag lite själv, då mina går barfota. Men ibland får man här känslan av att man som hästägare inte knappt borde röra vid sin hästs hovar.

Det finns klåpare inom allt!

Men många hästägare har inte den kunskapen som de tror sig ha, och därför om man nu måste raspa själv, gör det då under hovisens besök.

det har blivit inne att sköta sin hästs hovar själv o man påstår att det är lätt.
Det kan i längden kosta hästen både lidande o flera år kortare liv.
Är det värt det?

För att spara några hundralappar.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 178
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Utrustning Här lägger ni alla frågor rörande sadlar, som inpassning, frågor ang olika modeller eller andra frågor som har just med sadel att göra...
16 17 18
Svar
340
· Visningar
28 409
Senast: jjeg
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 435
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 711
Senast: hovslagarebjorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka