Z
Zem
Sv: Hovfrågor av alla typer
vill ju helst kunna motionera min pålle lite!
vill ju helst kunna motionera min pålle lite!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Taina skrev:Hej!
Jag undrar om någon vet vad jag ska göra med min ponnys dåliga hovar? Dom spricker sönder. Det har gått bra i vinter men nu när leran kommit har dom blivit värre,och jag vet med erfarenhet från förra sommaren så hade han oxå dåliga. Jag har provat biotin, kiselgur. Även smörjer hovarna varje dag.
Zem skrev:Finns ju sånna här gummiskor som man trär över hoven kan det vara ett bra alternativ så länge??
bara-undrar skrev:bara-undrar vad du menar med svamp eller "White line dises" Som jag förstår det så är det en enorm skillnad på det och är det det senare så sprider det sig som en löpeld genom hela besättningen. Som jag har förstått det så är det endast två av flera som blivit drabbade eller har jag förstått fel???
Har hästarna skor och det under skoperioden blir värre och uppvisar hålvägg så är det inte svamp utan bakterier som älskar syrefattig miljö.Är det så så är den enda lösningen att skära upp hovväggen och låta den vara öppen så att friskt syre hela tiden cirkulerar där samt dagligen hålla rent. Vid liten bärrandsröta som inte går att verka bort då hästen i det fallet blir öm i bärranden så brukar hovis rensa rent i själva bärranden med en speciell hovkniv som jag tror kallas för "the Loop" och sedan innan skon slås på täcka dom urgröpta delarna med "Soul Pack" vilket är en bakteriedödande smet som påminner om snus och det funka jättebra!!!
Skulle det nu vara svamp så finns det en väldigt enkel lösning på detta problem, nämligen SALT !!! Gammal beprövad metod som alla hästmänniskor i århundraden känt till säger att salt dödar svamp och socker drar åt sig bakterier. Vill man så kan man ju alltid klutta på med alla möjliga moderna produkter hit o dit som kostar en massa pengar, det är upp till var och en.
Zem skrev:Min fullblods häst trampade av sig sin ena baksko och fläkte av en rejäl bit på utsidan....resultat inga skor på! Hovslagaren ansåg då att det var lika bra att ta av den ändra skon oxå för att hästen ej skulle fel belasta vilket nu har resulterat i att den andra hoven har blivit lika dålig.... så nu står jag med en häst utan bakskor och utterligare flera månader utan ridning framför mig..... Hjälp!!
Bärrandsröta o white line disease är samma sak, när det gäller orsak finns det olika uppfattningar beroende på vad folk lyckats odla fram.Kickis skrev:Hur ser man skillnad om det är svamp, bärrandsröta eller sand-upp-packning?
Och är bärrandsröta och white line dises samma sak?
peter_lundin skrev:Bärrandsröta o white line disease är samma sak, när det gäller orsak finns det olika uppfattningar beroende på vad folk lyckats odla fram.
Även en frisk hov är knappast fri från mikroorganismer o därför kan det vara svårt att säga vilka som orsakar sjukdomen o vilka som bara är bifynd. Vanligaste åsikten idag är att det är svamp med el utan bakterier som är orsaken.
PL
bara-undrar skrev:bara-undrar om vår kära Veterinär verkligen har rätt där
För övrigt så avseende om det är svamp eller bakterier så spelar det bara en roll och det är hur länge det har pågott. Alla dessa problem startar alltid med bakterier,åtgärdas det inte så utvecklas svamp. Orsaken är oftas dålig närmiljö eller eftersatt hovvård. Är man nu så himla noga med sin mockning och dagliga hovvård men endå får problem så kan det vara bra att skicka in ett jordprov i från hagen för analys, dö inte bara när svaret kommer utan försök åtgärda problemet.
Nu nämner hovis att det även kan vara så att det oxå beror på dåligt renskuren sula,hörnstöd och stråle i samband med verkningen. Hovis skriker att däremot så skall inte bärranden verkas så hårt att hoven ömmar då det år plågeri utan där finns det andra trix att ta till.
Om jag förstår det hela rätt så är det avgörande att hålla allt så rent som möjligt för att inte skapa inkörsporter för bakterier.
skuggi skrev:Jag fick en alldeles ny och fin rasp i söndags som jag testade igår på (nyblivna ) valacken, å guuu så bra den va!
Å gu va bra det är med en make som kommer å raspar enligt order medan man själv bara behöver hålla i hoven
Snart har jag utbildat min egna lilla gårds-hovis
Råkade också bli lite väl entusiastisk och tog nog lite mycket på gam-valackens trakter... Vad göra? Det går ju inte att börja fila ner sulan i tån ju...
vdb skrev:På frågan om varför amatörer inte ska hålla på att mickla...
Din hovis är säkert skitbra,men gör h*n rent verktygen efter att ha jobbat med en häst som har tex bärrandsrötabestatjejen skrev:Den enda gemensamma nämnaren skulle vara min hovis, men detta har tillbakavisats av båda klinikerna. Och han har dessutom varit min hovslagare i 15 år och problemet har kommit under detta året så jag vet verkligen inte....
bara-undrar skrev:bara-undrar varför du låter lite gnällig. Va glad i stället och gratta henne då hon just lyckats verka fram ett markparallelt hovben.
Hovis undrar om dom har handskar på sig så dom inte raspar sönder fingrarna för det vore väl synd med att oxå få markparalalella knogar.