Hovfrågor av alla typer

Sv: hjälp! pg vs. sos.

Hade PG på min "Märta" men fick ta av dem för hon snubblade hela tiden.Vi gick omkull och jag gjorde mig rejält illa så jag vågade inte ha dem kvar.

Sv: Hovfrågor av alla typer

Jag har en hast med bockhov hoger fram, han ar 14, rontgad och helt rak i lederna. Det ar en lang historia, men jag salde honom for 4 ar sedan, och han har aldrig haft nagra problem av bockhoven, skodd som bockhov. Nu har jag fatt tillbaka honom, bra skodd, enligt mig, men jag hade lite strul med hovslagare och fick tips av de som har nu haft honom att kontakta den som skodde honom tidigare hos dem, som de var mest nojda med. Han har verkat ner trakterna och lamnat plats i tan, for att lata tan vaxa fram. Men... nu nar jag tomkorde idag, markerade han pa det benet, hoger fram men i vanster varv. Jag tyckte dock att det var ett hovproblem. Jag personligen vill lata hoven vaxa "som den vill", inte andra pa vinkeln nar skelettet har en annan vinkel. Eller? Nagra ideer? Tips?? Han kan inte ga barfota! Vill inte diskutera barfotaverkning

Sv: hjälp! pg vs. sos.

nu är hon skodd med soft pad emellan sko och hov. min hovslagare menade att pg känns gammalt och förlegat för hopphästar med kotledsbesvär. sos visste inte han heller vad det var. konstigt, jag trodde det var mer känt!

Hovslagaren var här i går och sa att hästen såg ut att ha tryck under hoven på insidan, skulle fråga vad som menades men glömde bort det mitt i allt! Någon som vet vad H*n kan ha menat?

*KL*

Nu skummade jag bara igenom denna tråden, men min fråga lyder:

Min travare har låga trakter bak, ställer sig då oftast med bakhovarna under sig vid halt.
Förra ägarna skodde med kil(?) bak för o få upp trakten (travmänniskor)
Nu ska jag ha henne till ridining och har henne oskodd (rider in) tror ni detta påverkar henne negativt?

Imorgon kommer hovis men skulle vara kul o höra vad ni tror/tycker!

//Mimmi

Jag har en fullblods kille på 7 år. Han är en fd.galoppör.Antar att dom då aldrig går barfota.Har även hört att fullblod i regel har spröda hovar. Vet inte om detta stämmer,föredrar att inte dra en hel ras över samma kant.Hur som helst. Mina andra hästar går barfota under sommarhalvåret och det gjorde fullblodet också förra sommaren,gick jätte bra i ca 6 veckor sen blev han öm och vägrade ta ett steg i onödan.Hovarna spricker även väldigt ofta i nederkant i större bitar om ni förstår.Har provat med biotin nu i 6 månader, ingen skillnad. Nu är det dags att verka igen. Undrar nu om ni har något råd. Vill ju att han ska få gå utan skor men går det inte så går det inte.Frågan är varför det gick i en och en halv månad men helt plötsligt inte. Ska jag prova igen eller vad tycker ni?

Tror ínte att det är någon bra ide att ha ett fullblod barfota.. Har inte fungerat på någon av mina iallafall.. Sulan vart för sliten och hoväggarna tunna dumt oj oj

skulle bara vilja höra era åsikter om dessa hovar:

http://i124.photobucket.com/albums/p40/susarunt/docshovar006.jpg
http://i124.photobucket.com/albums/p40/susarunt/docshovar005.jpg
http://i124.photobucket.com/albums/p40/susarunt/docshovar001.jpg

hästen i fråga har en gaffelbandsskada och har på dessa bilder kilar för att avlasta. hur tycker ni att det ser ut? hovis var inte jättepositiv till kilarna men veterinären tycker att det var bra att avlasta gaffelbandet men vad tycker ni?

Senast ändrad:

*kl*

Läste precis om något som kallades plastade hovar, vad menas med det? Har man plastat in hästens hovar? Är det bra? Någon med erfarenhet som kan förklara?

//Zsara

Vad kan man göra med en häst som har dålig hovkvalitet?

Det är en unghäst. Finns det något man kan göra för att det förhoppningsvis ska kunna bli bättre när han blir stor?

Nu får han biotin.

Mina kunskaper är väldigt begränsade på denna fronten, för jag har själv aldrig tidigare haft någon häst som haft något problem med sina hovar. Finns det någon som kan hjälpa mig? och ge några tips?

bra kost, regelbunden hovvård (bra utförd naturligtvis) och mycket rörelse.

Förra veckan skodde hovslagaren min häst. Efteråt passade jag på att rida en timme. Tillbaka i stallet fick jag en väldigt förvånad fråga från en stallkompis: Har du ridit, men är inte din häst skodd idag???

Har själv aldrig reflekterat över att man inte skulle kunna rida när hästen är nyskodd. Ibland rider jag innan hovslagaren kommer och ibland efteråt, beroende på vad jag hinner. Kan det verkligen vara någon skillnad att vänta till dagen därpå t ex?

Rider ni samma dag som hästen är skodd?

Liknande trådar

• Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 178
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Utrustning Här lägger ni alla frågor rörande sadlar, som inpassning, frågor ang olika modeller eller andra frågor som har just med sadel att göra...
16 17 18
Svar
340
· Visningar
28 409
Senast: jjeg
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 435
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 711
Senast: hovslagarebjorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025