Sv: Hovfrågor av alla typer
Mumin_79 skrev:
*trådlån*
Har en fråga om ett hovproblem till både hovslagare och barfotaverkare.
Min unghäst blev inte verkad som unghäst och därför tror jag att dessa problem har blivit. Han verkas enligt Aanhcp metoden och på två hovar har det börjat läka ut. Men kvarstår än så länge på två hovar diagonalt.
Det är som en lång spricka som går längst med hovväggen/lamellranden. Hovväggen är alltså separerad från resten av hoven något som en smal vallgrav kan man säga. (inte sk "godisdiken" ) Tidigare hade jag problemet att hovarna sprack upp eftersom den separerade hovväggen inte tålde någon belastning.
Han hålls inraspad nu på de sidor problemen sitter på och det har tagit bort problemet med sprickor.
Vad beror detta på, varför uppstår ett sådan här problem.
Han hade samma problem när han blev verkad av vanlig hovslagare och dessa kunde inte göra något åt det utan ville istället sko med skor och sulor. Därför vände jag mig till barfotaverkarna som faktikt gjort en förbättring. Men jag förstår nog fortfarande inte rikitgt varför eller vad det egentligen är?
Märkte på en loppis med ponnyridning att problemet är vanligt och tänkte därför att fler kanske har problem med samma sak?
Mumin
Min första tanke när du beskriver den häst du tagit hand om, som inte hovarna skötts på är..
Om folk slarvar med hovvården så har de säkert slarvat med annat också,dvs mineraler ,foder avmaskning osv..
Så frågan är ju har hästen fortfarande obalanser i kroppen pga brister,hur mår hästens leder/kropp efter "taskig barndom" och felbelastade leder pga hovvårdsbrist?
Kan den ha kroniska skador?
Är det en slump att hästen har problemhovar diagonalt?
Jag tror inte på slumpen!
Att trakterna växer iväg fort låter oxå lite mysko..kompenserar hästen smärta nånstans.
Hur ser benställningen ut?Hur rör sig hästen?exteriör i övrigt?
Det du beskriver med separationer/hålvägg har jag sett på liknande fall med fd vanvårdade hovar,senast för några veckor sen på en häst som inte verkats på över ett halvår typ ,hovarna hade flutit ut till dasslock och hade sprickor ..
Tyvärr ingen bild då ägaren skämdes över hästen tillstånd.(bra!
)
Med regelbunden schemalagd verkning hoppas jag få ordning på den pållens fötter framöver.
Kommer ihåg en häst för några år sedan som köptes loss från hemska förhållanden..den hade stått på box ,overkad över 1 år..fruktansvärt äckligt,jag mår illa bara jag tänker på det.
Den hästen blev ok i hovarna,men ledernas framtid vågar jag inte sia om ,hästen såldes vidare när den såg ok ut..på utsidan.
Mitt tips till dig:
Verka hästen ofta ,var fjärde vecka är en bra intervall på missformade fötter,kolla över balansen i foderstaten,kolla upp hästens kropp,glöm inte tänderna!Håll hovhygien,dvs se till att hålla efter ev käckliga strålar,bra miljö i hagar,bädd osv osv ,ja du vet..
Jag har sett många fall med "problemhovar" som försvunnit direkt då ev tandproblem åtgärdats.
Hästägare har ofta tackat mig då jag tjatat iväg hästen till tandläkarn..men det är jag som skall tacka dem.
En häst som slipper ha ont, och kan ta upp näring på rätt sätt är lättverkade och slipper problemhovar,om nu tänderna är orsaken.
Lycka till.