Hovfrågor av alla typer

Sv: Hovfrågor av alla typer

_Eva_ skrev:
Ja FÖR mjukt underlag är en styggelse. Med massor av problem som följd. Just dessa gummiskor skall ju enligt tillverkaren inte svikta i höjden.

Nyfiken är jag ju ändå, på vad det är för nått. Fast firman som gör dem ligger i huvudstaden. Kanske man skall svänga förbi och köpa ett par och testa i skruvstädet..... Se om deras marknadsföringsargument verkar hålla..

Är det fortfarande ingen här som har provat hippogrip på sin häst?

mvh Eva

Jag har en kompis som hade hippogrip på sin häst och upplevde att hovarna blev väldigt fina.
Jag har även hört på barfotalistan (en mailinglista på yahoo) där vi har en hovslagare som gärna använder hippogrip och anser att det är bra för hovmekanismen.

Varningstecknen jag hört är främst för glidfasen, att de eventuellt ger ett för stumt steg (men det problemet har man ju definitivt med PG-beslag) samt att man, om man har en känslig häst, måste välja en tjockare storlek när man skall ha den dubbade versionen eftersom de har tryckt på sulan när de hade den tunnare "skon"

Man måste hålla intervallerna korta och det är inget för platthovade hästar eftersom det då lätt kan bli sultryck.

skuggi skrev:
Jag håller helt med, vissa hästar behöver skor. Vissa pga sina mjuka hovar (kanske beroende på avel osv) andra beroende på vad deras ägare vill att de ska prestera.
Och min gamla häst p.g.a. ålderssvaghet.

skuggi skrev:
Jag har förresten en annan fråga (om man törs ställa den :crazy: )

Unghästen (3år) som jag har är på träning så jag ser honom inte så ofta som jag skulle önska.. :(
Nu var jag där igår och då tyckte jag att det ser ut att barka iväg nått gräsligt med hovarna...
De ser stooora ut i proportion till hans ben (om ni förstår hur jag menar?) mest väldigt höga men också ganska breda... alldeles för mycket hov tycker jag... hade tyvärr ingen kamera med...
Dessutom har strålfårorna blivit djuuuuuupa :( jag petade ner hovkratsen ända tills han ryckte åt sig benet :confused: det luktar inget vidare därifrån heller och hagen har går i är mest bara lera...

Han som har honom nu tycker att hovarna är superfina, hästen rör sig väl bra antar jag, är inte öm att gå på olika underlag men passtaktig (islänning)... Där han står i skogen finns ingen hovis jag litar på som är utbildad osv, så alternativet är att ta hem honom till min fina torra hage och hovis...
För inte ska de väl ha så djupa strålfåror? Visserligen ser ju hoven så hög ut att botten på strålfårorna kanske är på rätt ställe ändå? :crazy: Strålen är också väldigt hög tycker jag och med en djup mittstrålfåra.. tycker inta att den såg ut så när jag lämnade honom för en månad sen...
Så vad tycker ni? :confused:
Tycker det låter som om hästen behöver verkas.:smirk:

Sen om det luktar illa och mittstrålfåran är djup:
Se till att hovarna blir proffessionellt verkade i balans,rengör hovarna och behandla ev strålröta nogrannt.

Strålen skall INTE lukta illa,strålfårorna och mittstrålfåran skall inte vara djupa,hästen skall inte ömma vid hovkratsning heller.Låter inte ok.
Du behöver nog låta nån kunnig hovis se över hovarna omedelbums,tills dess rengör och behandla ev rötan.
Lycka till.

Senast ändrad:

emindy skrev:
NATURLIGTVIS!

Behövs skor skall man använda skor! Huvudsaken är ändå att det ligger en bra verkning i botten så att säga.
Självklart är verkningen under skon superviktig,och sen dessutom skons anpassning till hoven.;)

Oavsett om hästen skall gå barfota eller behöver skor skall den verkas i balans och ha en bra hovform.

Sen som Hovis brukade säga..se till att allt annat i hästens liv är i balans oxå så håller sig hovarna i balans.;)
Allt hänger ihop..:p

Lilla Skutt skrev:
Tycker det låter som om hästen behöver verkas.:smirk:

Sen om det luktar illa och mittstrålfåran är djup:
Se till att hovarna blir proffessionellt verkade i balans,rengör hovarna och behandla ev strålröta nogrannt.

Strålen skall INTE lukta illa,strålfårorna och mittstrålfåran skall inte vara djupa,hästen skall inte ömma vid hovkratsning heller.Låter inte ok.
Du behöver nog låta nån kunnig hovis se över hovarna omedelbums,tills dess rengör och behandla ev rötan.
Lycka till.

Ja.. eller hur? *suck* jobbigt att tränaren inte tycker att det är ngt problem, då törs jag ju inte låta honom sköta hovarna liksom... :(
Hästen står just nu långt upp i skogen hos tränare i lerig hage, ca 13 mil ifrån mig, så jag kan inte sköta hans hovar själv varje dag..

Nej, det får bli att jag hämtar hem honom ett tag och styr upp hovarna, skulle tro att de är så gam-verkade nu att det inte är något man kan fixa på en verkning så han får väl ha träningspaus några veckor framöver.. :( Så får hovarna torka upp i våra fina hagar istället... Ringde även min hovis som sa samma sak som du.. *suck* vad jobbigt.. men vad gör man inte för sina bebisar? :p :love:

Tack för stödet, lätt att känna sig som en överbeskyddande storstadstjej som inte vet nått om hästar osv när man pratar med "gamla hästgubbar" från skogarna.. ;)

skuggi skrev:
Ja.. eller hur? *suck* jobbigt att tränaren inte tycker att det är ngt problem,

bara-undrar vad det är för oseriös tränare som inte har helhetsbilden klar för sig.

Hovis undrar om du inte känner ngn barfotaverkare som kan åka dit och prata lite vett med tränaren om hur naturlig hästhållning skall vara samt att det är ett absolut måste med bra underlag i hagarna. Det är dom ju jätteduktiga med att förklara och dom har helt rätt där vilket du själv sett utifrån hur hovarna blir om dom går i sumpmark.

*KNAPPAR*

Kan det inte vara bra att bara slå i söm i de 3 sömhålen från tån på hästar som är understuckna?
för att förhindra att trakten "dras med" framåt när dessa hovar oftast bara växer framåt o inte ngt på höjden.

Vad ger det för effekt av att ha klackar på trakten"svetsade sådana.

Snuffsan skrev:
Du menar alltså att det inte finns några sådana anmälningar?
Nej, inte mot oss AANHCP:are vid dags dato i alla fall.

Djurskyddsmyndigheten har dock gjort en utredning om alla barfotaverkningsmetoder som borde vara klar snart.

Lilla Skutt skrev:
Självklart är verkningen under skon superviktig,och sen dessutom skons anpassning till hoven.;)

Oavsett om hästen skall gå barfota eller behöver skor skall den verkas i balans och ha en bra hovform.

Sen som Hovis brukade säga..se till att allt annat i hästens liv är i balans oxå så håller sig hovarna i balans.;)
Allt hänger ihop..:p
Då är vi överens också
Så trevligt!

bara-undrar skrev:
bara-undrar vad det är för oseriös tränare som inte har helhetsbilden klar för sig.

Hovis undrar om du inte känner ngn barfotaverkare som kan åka dit och prata lite vett med tränaren om hur naturlig hästhållning skall vara samt att det är ett absolut måste med bra underlag i hagarna. Det är dom ju jätteduktiga med att förklara och dom har helt rätt där vilket du själv sett utifrån hur hovarna blir om dom går i sumpmark.
Tyvärr vet jag av erfarenhet att det sitter långt inne hos gamla hästgubbar att ta till sig kunskap utifrån, särskilt om det kommer från kvinnfolk.

emindy skrev:
Tyvärr vet jag av erfarenhet att det sitter långt inne hos gamla hästgubbar att ta till sig kunskap utifrån, särskilt om det kommer från kvinnfolk.
Det är inte bara GAMLA gubbar som har svårt för när kvinnfolk har rätt..
Idioter finns ju i alla åldrar..:angel:

:rofl: :rofl: :rofl:

_Eva_ skrev:
Är det någon som har testat gummiskor http://www.softlife.se/. Funderar på om det är ett alternativ. Viss stötdämpning och fäste på asfalt torde det väl bli?

mvh Eva

Här omkring är vi några som har provat Hippogrip och vi är i de flesta fall nöjda. En häst har varit skodd med enbart Hippogrip i åtminstone ett år, och han har fått jättefina hovar. En nyinköpt vbltravare som nu är ridhäst, barfota när han kom, har fungerat ypperligt på hippogrip. De är gjorda i hårdgummi och utvidgar sig tillsammans med hoven (men fjädrar inte i höjdled), efter en tid är de formade efter hovens undersida och de jag plockade av för 1,5 år sedan är fortfarande skålade efter hoven de satt på.

Det finns några "fällor":

1) de är inte helt enkla att spika i. För att förhindra att sömmen går för ytligt i hovväggen (svicken gör att sömmen drivs ut redan genom skon) har jag knipsat av en söm och slagit hålen med den först, bara genom skon. Sedan kan den "riktiga" sömmen följa hålet och komma upp där jag vill ha den. Den glider även bakåt medan man spikar, så man få hålla koll när spetsen går igenom och sedan sätta den där den ska vara. Här kan man slå i sömmen mot ett däck el likn och sedan sätta den på hoven när man fått ut spetsen några mm (tänk dock på att spetsen ej får skadas).
2) i en järnsko ser man vita linjen i sömhålet och kan vara helt säker på att sömmen går in på rätt ställe. Det kan man inte med hippogrip.
3) det är lite krångligt att få rätt storlek på dem innan man kommit på något knep, om de inte passar perfekt måste man ju skära till dem. Den smartaste metoden jag hört hittills är att sätta fast den med två söm i tån och sedan klippa runt hoven med verktången. Jag ritade runt hoven på att papper, klippte ut och förde sedan över mallen på skon och slog av överskottet med hovklinga/klubba. Inte helt lätt att få det centrerat!
4) vi märker att flera hästar reagerar på brodden på stumma underlag, såsom cementgolvet, frusen grusväg etc. Jag är inte helt säker på att det kommer att fungera att sätta hippogripen på en häst som redan är öm, den förutsätter att hästen "tål" belastning på en större del av undersidan av hoven än en järnsko. Välj isåfall den som är 10 mm tjock, men vill du ge det bästa förutsättningar, så skulle jag nog sko på med järnsko en period och sätta på hippogrip när hoven återhämtat sig. Åtminstone om hästen hunnit vara öm ett tag. Om man slår på första dagen kan det nog gå bra.
5) man kan inte verka lika hårt som med järnsko och inte heller låta hoven gå lika länge till nästa omläggning eftersom skon inte hjälper till att hålla ihop hoven. Bräckkraften på hovväggarna är alltså helt obehindrad. Detta ser jag egentligen som enda riktiga nackdelen, att hoven fungerar som en barfotahov men utan att kunna nötas så att den håller sig kort.

Mina hästar är barfota så länge det går, i två av fallen tänker jag återgå till hippogrip när det behövs om det blir ömheter, i det tredje kan det hända att det inte räcker utan det behövs järnsko, då han är känsligare i sina sulor.

Det är mer en ersättning för boots än för järnsko, om man säger så. Hoppas det var till någon hjälp. / Åsa

Observera..... Icke utbildad hovslagare.....
Värt att poängtera.
/Mike

bara-undrar skrev:

Jaaa... det är en sån där "hästkarl" som har ganska gammeldags syn på hästvård tyvärr... :( jag kan tycka att man inte ska klema bort hästarna (som många gör) men jag kan väl tycka att han är liiiite för lite för att klema med dem... :crazy:
Han är ju inte utbildad på hovar utan har väl säkert typ lärt sig av pappan och andra "gubbar på byn" :crazy:
Sen att hagarna ser ut som de gör... tja, det är väl inte så mycket att gör åt kanske, de allra flesta hagarna häromkring ser ju ut sådär och det beror ju på vad det är för mark under... Så det hjälper nog inte oavsett vem som kommer och predikar, vissa tycker inte att det är ett problem med leriga hagar... :(
Tyvärr är han RUSKIGT bra med själva hästen, och det är därför han får "tämja" min unghäst lite innan jag själv ger mig in i leken... men bara till en sviss gräns, hästen ska inte få lida för att jag vill ha hjälp. Så nu strax så åker jag och hämtar hem honom för lite sommarlov :love: saknar honom så himla mycket... Så kommer hovis imorrn kväll och fixar hovarna på honom!
Btw så fick jag tips på medel mot strålröta som hette ngt med Straalen..blabla... :p någon som vet vad det är och om det är bra?

Brukar man använda PG skor till hästar med strålbenshälta? Någon här som har erfaranhet av beslag till hästar med strålbenshälta?

skuggi skrev:
Jaaa... det är en sån där "hästkarl" som har ganska gammeldags syn på hästvård tyvärr... :( jag kan tycka att man inte ska klema bort hästarna (som många gör) men jag kan väl tycka att han är liiiite för lite för att klema med dem... :crazy:
Han är ju inte utbildad på hovar utan har väl säkert typ lärt sig av pappan och andra "gubbar på byn" :crazy:
Sen att hagarna ser ut som de gör... tja, det är väl inte så mycket att gör åt kanske, de allra flesta hagarna häromkring ser ju ut sådär och det beror ju på vad det är för mark under... Så det hjälper nog inte oavsett vem som kommer och predikar, vissa tycker inte att det är ett problem med leriga hagar... :(
Tyvärr är han RUSKIGT bra med själva hästen, och det är därför han får "tämja" min unghäst lite innan jag själv ger mig in i leken... men bara till en sviss gräns, hästen ska inte få lida för att jag vill ha hjälp. Så nu strax så åker jag och hämtar hem honom för lite sommarlov :love: saknar honom så himla mycket... Så kommer hovis imorrn kväll och fixar hovarna på honom!
Btw så fick jag tips på medel mot strålröta som hette ngt med Straalen..blabla... :p någon som vet vad det är och om det är bra?

Medlet mot strålrötan heter Truch Buster (vet inte hur de stavas) och kan heta någe med strålen, det är en lite flaska med blått medel i .. Jag använder den just nu och ja tkr den ä jätte bra .. Rötan har blivit mkt fräsare .. det ända negativa är väl att den var ganska dyr ..

skuggi skrev:
Trush Buster/Rensa Strålen heter preparatet du hört talas om .
Tyvärr är det väldigt giftigt,står tom på den lilla lilla flaskan att det är cancerframkallande!:eek:
Så jag använder helst andra alternativ.Rensa strålen har jag bara behövt använda på EN kunds häst ,och det var ett värstingfall,men då var de noga med att använda handskar vid beh.

Här kommer några mindre giftiga alternativ:Jodopax,Virkon S,Silvervatten,Dr Schaettes Klausantinktur(tysk hovspray,skitbra;)min favorit! ),trätjära.

Vilket medel du än väljer att prova ,rengör noga hoven före så preparatet kommer åt.
Var extra noga med mittstrålfåror och sidostrålfåror.
Gammal tandborste kan va bra att skura rent med.
Verka hoven ofta,putsa strålen vid behov.
Var noga med behandlingen under en intensiv period ,så blir du fort av med problemet.
Hoppas resultatet blir strålande.:D

Liknande trådar

• Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 178
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Utrustning Här lägger ni alla frågor rörande sadlar, som inpassning, frågor ang olika modeller eller andra frågor som har just med sadel att göra...
16 17 18
Svar
340
· Visningar
28 409
Senast: jjeg
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 435
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 711
Senast: hovslagarebjorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka