Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte_Ung skrev:Men för mig som då har tillgång till mig själv gratis och till hovslagare som ger mig bra priser, så finns där ju ingen anledning att byta ut det mot en dyr barfotaverkare.
Jag och mina hovslagare har också bra resultat.
Föresten så läste jag på Ove Linds sida att han verkade på 15 minuter.
Här:
http://www.harmonyhorse.se/iframe_rehab.htm
Som text under en av bilderna.
En bild som dessutom visar en riktigt fin verkning.
Inte_Ung skrev:Det stämmer när det gäller de flesta av hästarna.
De får svårt med balansen i gångarterna utan skor.
Jag rider dock in barfota och skor först när träningen ökas på.
Några av hästarna är dock specialfall.
En är skodd med PG-skor fram p.g.a. en nervskada i bogen.
Och den 28 år gamla valacken har hovar som måste hållas ihop av skor för att han skall må bra.
Åldern har gjort hovarna lösa i trakterna så att de liksom faller isär.
Och risken för att sulan då skall falla ner och gå från konkav till konvex är överhängande.
Min lilla dvärg blir krokig i frambenen om han inte är skodd fram.
Hingsten har hålväggar efter gamla hovbölder och har skor för att täcka hålen.
Och slutligen så har kallblodstravaren haft så mycket problem med sina fötter att han har fått gå oskodd under sommarhalvåret i flera år.
Detta har påverkat hans hovkvalité mycket possitivt.
Självklart så finns det ett behov.emindy skrev:Samtidigt måste det ändå finnas ett behov för vi har ändå ett bra kundunderlag och flera jobbar heltid med verkningen och har absolut ingen möjlighet att ta emot fler kunder.
Mirraya skrev:En del hovslagare använder sig av tjärdrev när häst te x har strålröta. Nu har jag fått tips att har man tex hålrum i hovväggen kan man blanda Lindrev och grankådesalva och fylla hålet med. Ska sitta kvar bra och hålla bakteriefritt..
Jag undrar nu vad det är för skillnad på lindrev och tjärdrev....? Det är ju lintråd i båda...och tjära? Är Lindrev kanske "finare" å tjärdrev "grövre"?
Jag tänkte nämligen att "det är nog samma sak ialla fall" men icke ! Sökte på nätet och hittade www.lindrev.com och då kan man välja olika dimensioner.. å om lindreven skall vara tjärfri eller inte??? Jag som trodde att det "bara var att beställa"
Jag har mailat och frågat dem om skillnaden *väntar på svar* men det är som ni ser en fönstertätningsfirma... de lär ju få massor av hovfrågor dit dagligen
Men vart har jag någonsin sagt att hovslagare är djurplågare?Inte_Ung skrev:Självklart så finns det ett behov.
Det är skriande brist på hovslagare.
Så jag tror helt säkert att barfotaverkarna har ett stort hål att fylla.
Och att hästarna visst mår bra efter ett gott utfört arbete oavsett vad den som gör det kallar sig.
Man jag skulle uppskatta om inte barfotarörelsen var så totalt rabiat på allt som inte kommer ifrån deras lära.
Så att ett större samarbete kunde ske mellan hovslagare och barfotaverkare.
Men så länge som barfotarörelsen i princip kallar det för djurplågeri att spika fast järnskor i fötterna på hästar, så blir ju ett samarbete svårt.
Det ÄR svårt att vara snäll mot någon som kallar en djurplågare.
emindy skrev:När det dessutom sprids lögner om "barfotarörelsen"... som exempelvis alla påstådda djurskyddsanmälningar.
bara-undrar skrev:bara-undrar om du inte har helt rätt där,med allt vad som komma skall i ett senare läge.
bara-undrar skrev:bara-undrar vad du menar med den meningen som jag markerat här. Varför skall du bestämma vilket underlag du vill rida på?? Vore det inte bättre om du lät hästen bestämma vilket underlag den vill gå på i stället. Det är som jag förstår det lite mer naturligt för hästen.
Hovis garvar ihjäl sig och undrar om du ngn sin kommer fatta varför dessa boots är så skitdyra
bara-undrar skrev:bara-undrar om det inte hitils är alla.
Men som glad amatör vilket även alla andra förstår så är du förlåten
emindy skrev:Återigen, hovis, det här har vi behandlat förut.
Jag har gått som lärling etc i nästan två år innan jag blev examinerad nu i våras.
Min utrustning är bra mycket mer än en rasp och en cykel (vart fick du det ifrån???)
Min ansvarsförsäkring är exakt samma som ni hovslagare har genom hovslagarföreningen, och det har vi också tagit upp förut.
Jag förstår inte varför du kommer med samma skåpmat om och om igen?
Självklart är en bra utbildning värd lite mer i timpenning, men det var inte det jag sade något om heller. Jag försökte framföra att timpenningen hos en riktig barfotaverkare inte var så fantastiskt överdrivet hög.
Det eftersom debatten var lite tokig; antingen tar man av skorna för att spara pengar, enbart. Eller så gör man det för att göda barfotaverkarna som skor sig fett på sina fantasipriser.
Penny_Lane skrev:Smart häst tänkte inte på det..
Jag har inte tänkt på hans hopp breddning med bakbenen tidigare men en kompis på en tävling påpekade det.. Och när jag sen började fundera.. jo men visst så gör han alltid. breddar ut och paddlar på..
Vi tar små steg. Som sagt han är avlad för prestation (har varit godkänd på ett stort ställe för avel i Oldenburg) men blivit skuren osv. Vi jobbar på med den psykiska biten och tränar på som vanligt vid sidan om.
Nu vill jag dock förtydliga att han inte blivit misshandlad (eller ja det vet jag inte) men jag vill inte säga att de som haft honom innnan regelrätt prylat skiten ur honom. Snarare så har dom väl varit hårda mot honom och vissa hästar har kanske inte psyket för de..
Vad är det som är så jävla komiskt? Snart blir jag jävligt förbannad på dina otrevliga jävla inlägg.
Det innebär INTE att jag kommer att låta honom ha ont, det innebär att jag sakta men säkert kommer att börja vänja in honom på de underlag jag vill rida på. Jag har köpt skitdyra boots att använda vid behov osv. Men går det inte så går det inte, då får han tillbaka sina skor.
skuggi skrev:De allra flesta hästar kan nog klara sig barfota om de bara går i hagen. Men när DU vill utöva din hobby, då måste hästen skos för att inte fara illa. Och far illa gör den ju bara när DU vill utöva din hobby? Så kom inte och säg att det inte handlar om din njutning utan hästens väl och ve
skuggi skrev:Men om hästen är öm barfota, hur skiljer det sig att spika på en sko jämfört med att bedöva den?
(Obs! Detta är helt teoretiskt jag resonerar! Håll inte på och få för dig att jag någonsin skulle bedöva min häst för att jag ville ha den barfota!)
Man gör ett onaturligt ingrepp för att kunna rida hästen på de underlag man själv vill.
Okej.emindy skrev:Jag är emot järnskor, ja. Men jag vet att det kan behövas ibland och är mycket tacksam över att det finns folk som kan det.
H*n menar kostnaderna.skuggi skrev:Vad är det som skall komma i ett senare läge menar du då?
Inte_Ung skrev:H*n menar kostnaderna.
Så att det verkligen blir dyrare att ha barfotahäst än skodd häst.