Hovfrågor av alla typer

Sv: Hovfrågor av alla typer

Snuffsan skrev:
Alltså tar du som har 20 dagars utbildning 400 kr för ett jobb som en fullt utbildad hovslagare tar 250 kr för.

Det säger allt tycker jag. :smirk:

Bara examinationen dvs resan i USA var på 25 dagar så jag förstår inte vart du får dina siffror ifrån.

Inte_Ung skrev:
Att vara oförskämd mot kunder tycker inte jag verkar vara någon bra affärsidé.
Inte heller att smutskasta en hel yrkeskår som har samma arbetsuppgifter som man har själv.

Så jag undrar fortfarande varför barfotaverkare behöver vara otrevliga mot de som tycker att andra sätt fungerar för dem?

Och bara för att just du har råkat se vad dåliga hovslagare kan åstadkomma, så betyder inte det att hela hovslagarkåren är dålig.
Jag har också sett riktigt dåligt utfört arbete utfört av medlemmar i hovslagarföreningen.
Dåligt är ju liksom dåligt oavsett vilken utbildning man har.

Jag beklagar att du tycker jag har knasiga idéer och jag försäkrar att jag absolut inte tror att alla hovslagare gör ett dåligt jobb. Jag har många gånger sett bevis på motsatsen och det är inte alls det det här handlar om.

Men om vi vänder på det hela; en hovslagare tar 150kr för ett jobb som tar en halvtimma. Det gör att h*n på en timme kan få in 300kr.
Till det kommer naturligtvis även utgifter för bland annat bilen etc men om man räknar med att h*n tar milersättning som täcker de utgifterna så ser verkligheten ändå ut så att efter att alla skatter och avgifter är betalda så ger detta en väldigt låg timlön som få kan leva på. Skall man då höja priset eller verka ännu fortare?

Boj skrev:
Jag tror att man har förväxlat spatt med hasledsinflammation, detta är fullt botbart och den åkomman är inte kronisk. Även här kan man via röntgen se inflammationen, fast då söker man inte i glidytorna utan i själva hasleden.
Inte på min häst.
Det var spatt i glidlederna som man såg på röntgen.
Och bilderna är granskade av Sveriges främsta spatt experter.
Både med och sedan utan de synliga förändringarna.
De tog några extra bilder för säkerhets skull.

Jag frågade om det var vanligt eller ens möjligt att spatt kunde gå över på det sättet.
Och fick svaret att de såg sådana fall till och från och att spatten då oftast berodde på en spark eller något sådant.
Men att det var för få fall för att göra några statistiska undersökningar på.

Jag vet inte om ni har märkt det, men fler och fler unghästägare tänker till och avvaktar med skoningen tills det faktiskt behövs. Och det räcker för mig!
Bara den lilla skillnaden kommer göra stor skillnad för hovhälsan i hästsverige. Har vi tur kommer slentrianskoningen att ersättas helt med skoning av eftertanke (av hästägarna alltså, hovslagarna tänker naturligtvis alltid till)

Mirraya skrev:
Nej det är inget nytt att hästar går barfota, men inser man inte att det krävs en annan typ av verkning för en fungerande barfotahov en den verkning som en hovslagare gör för att kunna slå på en sko.
Men alla de hovlagare som jag har använt mig av gör ju olika typer av verkning beroende på om hästen skall gå barfota eller med skor.
Den barfotaverkning som de och jag utför påminner mycket om den s.k. vildhästverkningen.
Men vi kanske inte tar riktigt så låga trakter.

Mirraya skrev:
fast om verktång fortfarande behövs efter 20 år av barfotagång så är något snett....:cool:
Vad då?
Lösdrift på mjukt underlag nöter liksom inga hovar.
Och den behövs när man tar av skorna.
Jag kan ta mm tjocka skivor med min verktång.
Det behövs liksom ingen kant på mellan ½-1 cm för det.

Det får du fråga veterinären om, för det vet inte jag. Jag vet bara om att det på ena hästen var konstaterad spatt med ca 80% nedbrutet ledbrosk och vid uppföljningen var det 20% nedbrutet i ena leden och helt frisk i andra.

Varför skall jag fråga veterinär om det? Det är inte mitt påstående utan något som förekommer på en webbsida, ett sådant påstående kräver i mitt tycke ett betydligt mera utförlig beskrivning än vad som nu har skett.

Någon hade frågat om det inte skulle bli mer rabalder om en sådan här sak var sann, men inser ni inte att er egen reaktion är orsaken varför det inte hörts mer?

Om en veterinär verkligen har varit inblandad i det här, så är ju det en sensation att man lyckas få spatt att läka samt kroppen att återbilda glidbrosket. Det är ju inget som bukefalos användare kan påverka, det är ju isåfall en medicinsk nyhet som defentivt borde ha uppmärksammats mera. Dvs den behandlande veterinären borde själv ha insett vikten av detta, och fört det vidare. Varför har inte det skett?

emindy skrev:
Skall man då höja priset eller verka ännu fortare?
Frågan är snarare varför du skall vara dyrare än en hovslagare?

Min hovslagare verkar ungeför 3 hästar i timmen om där inte finns något problem.
Vilket det oftast gör.
Eftersom jag brukar verka de problemfria själv och ber hovslagaren hjälpa mig med de som jag är osäker på.
På det gör han 450:- på en timme.

Varför skall det vara dyrare att ha dig som verkar hästen än att ha en riktig hovslagare?

Jag håller med dej Boj.
Om min veterinär hade sagt att jag har lysande nyheter det finns faktiskt hästar som läkt samman av sig själva hade jag hoppat högt av lycka (veterinären oxå skulle jag tro)
Ändå har jag tillgång till topp of the topp av svenska veterinärer....

QUOTE=emindy]Jag vet inte om ni har märkt det, men fler och fler unghästägare tänker till och avvaktar med skoningen tills det faktiskt behövs. Och det räcker för mig!
Bara den lilla skillnaden kommer göra stor skillnad för hovhälsan i hästsverige. Har vi tur kommer slentrianskoningen att ersättas helt med skoning av eftertanke [/QUOTE
Har ingen erfarenhet av slentrianskoning i min värld.( tävlingsryttare)

Man skor hästarna när de börjar ridas kontinuerligt o oftast till vintern.
Det är oxå för hästens säkerhet i första hand, att kunna ha broddar fram åtminstone.
Att ha broddade boots på hela dagarna kan ej vara att rekommendera.
Det verkar som ni bara tänker på er egen säkerhet, att inte vilja gå omkull med hästen.
I hagen då?

För min stora häst fanns inte heller boots i dens storlek.
Är hästen dessutom plattfot o sliter ner sina framhovar innan den ens börjar att ridas, så är det inget alternativ.

Det är beroende på hur underlaget ser ut där hästen vistas som avgör när/ om den måste skos.
Min var oxå öm när marken var frusen i hagen.

Det som jag reagerar på när de flesta barfotaverkarna uttalar sig är att det lyser igenom att deras enda ringa erfarenhet, består av ung-, fölsto- o mullehästar.
Dessa klara som regel av barfotagång och har alltid gjort det. Även innan er tid.
Helheten saknas(exteriör inkl. benställning) hos er.
Ni verkar bara att se till hovens utséende.

Hur skulle ni kunna korrigera felställda fölungar utan beslag?
Jag har sett åtskilliga fölungar som efter en kortare tid med beslag, som har blivit jättefina i sina extremiteter.

Sen att jämföra en hovslagarlärling med barfotaverkar(internet)lärling, är helt åt skogen.
Den första går med mån-fre i minst 48 veckor.

*stort jäla knapplån*

Läst hela tråden och kan inte sluta att förvånas över dessa Barfotaivrare som låter och har värsta sektbeteendet. Lika illa värvar ni anhängare till "er sak" som NH-folket när de härjade som värst(idag känns ju NH nästan som ett skällsord).

Har gått kurs i barfotaverkning och där var det bara barfota som gällde. Alla kadaverhovar kunde man hitta fel på var gensat anledningen varför hästen hade avlivats... intressant...

Trots detta ser jag absolut inget fel med att ha hästen barfota. I många fall är det faktiskt riktigt bra för hästen. Precis som att vissa hästar behöver skor (eller någon annan lösning) för att fungera i det jobb de har.

Vad är det för fel att tillämpa båda? Anpassa sig efter behovet?

Barfota när det är lämpligt och skodd när det måste till för att göra jobbet..

Har fn ett sto som är barfota. Varit det sedan augusti-04 men kommer antagligen att få sko (åtminonstone delvis) nu i sommar pga att hon skall kunna klara av att göra sitt jobb.
Min gamla vallack var av den sorten att han lätt klarade av att gå barfota året om men om man red mycket på grusväg om sommaren så behövde han skor fram för att ha några hovar kvar och framför allt vilja ta för sig.

Vad är det för fel att sko hästen då, periodvis, eller delvis? Om den mår bra av det? Måste den vara barfota till varje pris?

Sedan ang priser så ser jag det som klart billigast att
1. Barfota. Verka själv (sedan kalla sig barfotaverkare eller vad som spelar ingen roll).
2. Barfota. Be vanliga hovis verka.
3. Skodd. Sko själv.
4. Skodd. Be vanliga hovis sko.
5. Barfota. Ta ut barfotaverkare.

Fråga till Inte_Ung:
Du har Islandshästar va, gångartshästar? Därför vill du ha dem skodda? Inte för att det behövs för fötterna utan för att de skall kunna ha optimal gång?

Fråga till Bara-undrar:
Måste du prata om dig själv i tredje person hela tiden? Och vem är Hovis? Är det du själv? Eller citerar du någon fjärde person hela tiden i tråden? I såna fall... Har du inga egna åsikter eller kunskaper? Det är ju lättsammare för alla att läsa och förstå om du kan relatera till dig själv och dina egna kunskaper.

mvh Eva

Senast ändrad:
Bockfot

kan någon förklara begreppet lite bättre och även vad det i praktiken innebär... hu mycket sliter det på hästen? Förutom att verka ner antingen i tån eller trakten vad mer kan man göra? Kommer hästen att bli halt förr eller senare oavsett om det funkar i nuläget med verkningen? Är bara nyfiken..

_Eva_ skrev:
Fråga till Inte_Ung:
Du har Islandshästar va, gångartshästar? Därför vill du ha dem skodda? Inte för att det behövs för fötterna utan för att de skall kunna ha optimal gång?
Det stämmer när det gäller de flesta av hästarna.
De får svårt med balansen i gångarterna utan skor.
Jag rider dock in barfota och skor först när träningen ökas på.

Några av hästarna är dock specialfall.
En är skodd med PG-skor fram p.g.a. en nervskada i bogen.
Och den 28 år gamla valacken har hovar som måste hållas ihop av skor för att han skall må bra.
Åldern har gjort hovarna lösa i trakterna så att de liksom faller isär.
Och risken för att sulan då skall falla ner och gå från konkav till konvex är överhängande.
Min lilla dvärg blir krokig i frambenen om han inte är skodd fram.
Hingsten har hålväggar efter gamla hovbölder och har skor för att täcka hålen.
Och slutligen så har kallblodstravaren haft så mycket problem med sina fötter att han har fått gå oskodd under sommarhalvåret i flera år.
Detta har påverkat hans hovkvalité mycket possitivt.

Sv: Bockfot

Det var ju märkligt för när jag sökte precis innan fanns det inte en enda tråd:confused: ... men tack nu kan jag ju läsa ordentligt:) ...

Boj skrev:
Varför skall jag fråga veterinär om det? Det är inte mitt påstående utan något som förekommer på en webbsida, ett sådant påstående kräver i mitt tycke ett betydligt mera utförlig beskrivning än vad som nu har skett.

Om en veterinär verkligen har varit inblandad i det här, så är ju det en sensation att man lyckas få spatt att läka samt kroppen att återbilda glidbrosket. Det är ju inget som bukefalos användare kan påverka, det är ju isåfall en medicinsk nyhet som defentivt borde ha uppmärksammats mera. Dvs den behandlande veterinären borde själv ha insett vikten av detta, och fört det vidare. Varför har inte det skett?

Jag är inte ansvarig för den informationen och jag vet inte varför veterinären inte spritt det vidare mer högljutt.
Men vore det verkligen så lämpligt att börja skrika om det fåtalet fall av spatt innan man vet att det är lämpligt för fler hästar?
Annars kanske folk börjar sko av sina spatthästar till höger och vänster och så visar det sig att det inte alls var så fantastiskt bra som man trodde.
Bara en tanke

emindy skrev:
Jag är inte ansvarig för den informationen och jag vet inte varför veterinären inte spritt det vidare mer högljutt.
Men vore det verkligen så lämpligt att börja skrika om det fåtalet fall av spatt innan man vet att det är lämpligt för fler hästar?
Annars kanske folk börjar sko av sina spatthästar till höger och vänster och så visar det sig att det inte alls var så fantastiskt bra som man trodde.Bara en tanke

Hmm men säger inte din näst sista mening emot sej själv när man talar om barfota hästar med spatt och överhuvud taget för den delen?? Enligt harmonyhorses som faktiskt citaten kom ifrån så var ju barfota gång lösningen på allt från klåda till spatt.. :eek:

Inte_Ung skrev:
Frågan är snarare varför du skall vara dyrare än en hovslagare?

Min hovslagare verkar ungeför 3 hästar i timmen om där inte finns något problem.
Vilket det oftast gör.
Eftersom jag brukar verka de problemfria själv och ber hovslagaren hjälpa mig med de som jag är osäker på.
På det gör han 450:- på en timme.

Varför skall det vara dyrare att ha dig som verkar hästen än att ha en riktig hovslagare?

Tillgång och efterfrågan. Jag ser hur lång tid det tar för mig och verka, sedan sätter jag ett pris efter det som ger mig en någorlunda timlön
Och jag har bra med kunder ändå eftersom jag får så bra resultat med min verkning.

Varför skall jag gå på hovslagarnas prisnivåer? Det är inte mitt fel och heller inte mitt problem att de säljer sina tjänster så billigt.
Ingen annan hantverkare har en timlön på under 500kr.

Penny_Lane skrev:
Hmm men säger inte din näst sista mening emot sej själv när man talar om barfota hästar med spatt och överhuvud taget för den delen?? Enligt harmonyhorses som faktiskt citaten kom ifrån så var ju barfota gång lösningen på allt från klåda till spatt.. :eek:
???
Det står ju klart och tydligt att det inte var säkert att det skulle kunna hända på fler.
Det är klart att man kan läsa in allt möjligt bara man vill, men så är ju inte verkligheten.

emindy skrev:
Tillgång och efterfrågan.
Men för mig som då har tillgång till mig själv gratis och till hovslagare som ger mig bra priser, så finns där ju ingen anledning att byta ut det mot en dyr barfotaverkare.
Jag och mina hovslagare har också bra resultat.

Föresten så läste jag på Ove Linds sida att han verkade på 15 minuter.

Här:
http://www.harmonyhorse.se/iframe_rehab.htm
Som text under en av bilderna.
En bild som dessutom visar en riktigt fin verkning.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 178
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Utrustning Här lägger ni alla frågor rörande sadlar, som inpassning, frågor ang olika modeller eller andra frågor som har just med sadel att göra...
16 17 18
Svar
340
· Visningar
28 409
Senast: jjeg
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 435
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 711
Senast: hovslagarebjorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka