Sv: Hovfrågor av alla typer
QUOTE=emindy]Jag vet inte om ni har märkt det, men fler och fler unghästägare tänker till och avvaktar med skoningen tills det faktiskt behövs. Och det räcker för mig!
Bara den lilla skillnaden kommer göra stor skillnad för hovhälsan i hästsverige. Har vi tur kommer slentrianskoningen att ersättas helt med skoning av eftertanke [/QUOTE
Har ingen erfarenhet av slentrianskoning i min värld.( tävlingsryttare)
Man skor hästarna när de börjar ridas kontinuerligt o oftast till vintern.
Det är oxå för hästens säkerhet i första hand, att kunna ha broddar fram åtminstone.
Att ha broddade boots på hela dagarna kan ej vara att rekommendera.
Det verkar som ni bara tänker på er egen säkerhet, att inte vilja gå omkull med hästen.
I hagen då?
För min stora häst fanns inte heller boots i dens storlek.
Är hästen dessutom plattfot o sliter ner sina framhovar innan den ens börjar att ridas, så är det inget alternativ.
Det är beroende på hur underlaget ser ut där hästen vistas som avgör när/ om den måste skos.
Min var oxå öm när marken var frusen i hagen.
Det som jag reagerar på när de flesta barfotaverkarna uttalar sig är att det lyser igenom att deras enda ringa erfarenhet, består av ung-, fölsto- o mullehästar.
Dessa klara som regel av barfotagång och har alltid gjort det. Även innan er tid.
Helheten saknas(exteriör inkl. benställning) hos er.
Ni verkar bara att se till hovens utséende.
Hur skulle ni kunna korrigera felställda fölungar utan beslag?
Jag har sett åtskilliga fölungar som efter en kortare tid med beslag, som har blivit jättefina i sina extremiteter.
Sen att jämföra en hovslagarlärling med barfotaverkar(internet)lärling, är helt åt skogen.
Den första går med mån-fre i minst 48 veckor.