Hovfrågor av alla typer

Sv: Hovfrågor av alla typer

Inte_Ung skrev:
Jag hade också en sådan häst.
Men förändringar på röntgen som försvann.
Hon fick efter att förändringarna upptäcktes gå och skrota i en hage och blev skött med hovvård och foder.
Hon var dräktig när spatten upptäcktes.
Och när skuggorna försvann.
Hon fick sitt föl och visade aldrig mera spatt.

Veterinärerna trodde att det var en spatt från yttre våld.
Och att det därför inte fanns i henne vare sig genetiskt eller extriört och därför kunde försvinna så där.
Den var ensidig, alltså bara på ett bakben.

Min häst har oxå ensidig och så ja har han ju pålagringar (sånt som hundar kan få.. nått på e...) i andra bak. Han har haft det sedan han var 5 (är idag 10 år och tävlas hoppning 130-140). Hur skötte du hovvården när hennes spatt försvann??? Jag har fått tips om eggskor bak (vilket han har haft sedan jag fick honom för 4 år sedan). Han har inte haft än så länge (ta i trä) någon hälta pga spatt..

Penny_Lane skrev:
Hur skötte du hovvården när hennes spatt försvann???
Regelbunden vanlig hederlig verkning av utbildad hovslagare.
Just henne verkade jag inte själv för att hon skulle få litet bättre hjälp av någon med mera erfarenhet än jag själv.

Och så lösdrift så att hon kunde röra sig så mycket eller litet som hon ville, när hon ville.

[QUOTE skrev:
skuggi]Jag kan lova dig att det är fan så mycket dyrare att ha hästen barfota och omskött av barfotaverkare än att låta hovis slå på skor :crazy: :devil:
[/QUOTE]
Inte om man gör det själv, efter EN helgkurs.
Billigt som attan blir det:idea:

Undrar hur många hästar som går åt under åren då erfarenheten ska läggas.

Blir du oxå bedövad när du sätter på dina skor?
NÄÄ. men inte öm efter promenader på grusvägar.

Inte_Ung skrev:
Du, skillnader i en verkning som inte går att se, de finns liksom inte.
Hoven är ju något som verkligen är lätt att okulärbesiktiga, då den ju sitter utanpå.
Så varför skulle jag anlita dig för 450:- i stället för en hovslagare för 150:- (det är vad min tar för en verkning).

För att få något som jag inte kan se skillnaden på av en person med bara en bråkdel av den utbildning som en hovslagare har?
Det känns faktiskt ytterst tveksamt.
En sak som hovslagarna lär sig är bl.a. att arbeta effektivt.
Det kanske vore något för dig för att få upp hastigheten och timpenningen.
Jag menar att det inte går att se skillnad över internet. Men du kanske kan se skillnad ändå? Synsk kanske?
Eller snarare förutfattade meningar...

Jag har sett vad "effektivitet" gör här uppe. Och nej tack, den sortens effektivitet klarar jag mig helst utan. *ryser*

bara-undrar skrev:
bara-undrar hur du resonerar???? Har inte en Hovis enormt mkt längre utbildning än Er tvådagarskurs samt hur länge du än håller på,mkt mer erfarenhet avseende ett större antal olika hästar med individuella problemlösningar. Tycker du inte enbart utifrån det att hovis är värd en högre ersättning samt att hovis utrustning består inte bara av en rasp och ev två hovknivar samt en cyckel.

Sedan Har hovis en ansvarsförsäkring oxå som även försäkringsbolagen godkänner, det är mer än vad både din och Strasser verkarnas ansvarsförsäkring ger täckning för.

Eller är även det helt fel,att försäkringsbolagen vid mer än ett tillfälle vägrat betala ut premien enbart för att hovvården utförts av icke behörig yrkesperson.
Återigen, hovis, det här har vi behandlat förut.
Jag har gått som lärling etc i nästan två år innan jag blev examinerad nu i våras.
Min utrustning är bra mycket mer än en rasp och en cykel (vart fick du det ifrån???)

Min ansvarsförsäkring är exakt samma som ni hovslagare har genom hovslagarföreningen, och det har vi också tagit upp förut.
Jag förstår inte varför du kommer med samma skåpmat om och om igen?

Självklart är en bra utbildning värd lite mer i timpenning, men det var inte det jag sade något om heller. Jag försökte framföra att timpenningen hos en riktig barfotaverkare inte var så fantastiskt överdrivet hög.
Det eftersom debatten var lite tokig; antingen tar man av skorna för att spara pengar, enbart. Eller så gör man det för att göda barfotaverkarna som skor sig fett på sina fantasipriser.

Penny_Lane skrev:
Min häst kom från Tyskland med grava samarbetessvårigheter. Han har blivit påriden för hårt. Antagligen inte så väl behandlad alla gånger. Han är en häst som blir djupt olycklig när man blir arg på honom och börjar skaka i hela kroppen om man daskar till honom i häcken eller höjjer rösten.
Han är kollad flertalet gånger på olika kliniker. Och har fått diagnoser allt från att han är dum till att han har schivering. Hovslagare tilllika importör säger att han är dum/rädd. Oftast så kan vi sko honom hyfsat obehindrat med hjälp av 30 minuters promenad innan samt brems vid skoningen. Och så klart mkt beröm när han e duktig. Visst blir han bättre men aldrig bra. Jag har hört av hästfolk som aldrig sett honom att han skull ha ont i knäna, ryggen, hovarna med mera men som sagt han är kollad utan större problem.
Han hoppar 130 och skall snart börja gå 140 klasser. Får nästan alltid positiva kommentarer på tävlingar och träningar av andra ryttare, tränare med mera. Jag vet att han vid ett par tillfällen har gått o ställt sig i ett hörn och stängt av med olika ryttare. Men aldrig med mej.
Jag tror inte att hans snedslitningar är något som går att rätta till utan skor eftersom han alltid sliter på insidan av hovarna bak. Ser du honom in aktion bakifrån mot ett hinder så breddar han ut som Jolly Jumper (den tecknade hästen) och drar av. Lika så om han skall korta sig.. Breddar ut och galopperar på insidan av hoven.
Vi har dock märkt ett samband med hovslageriet och sneda hovar. Ju rakare vi får hovarna (hovväggarna) ju mindre blir spänningarna i korset på honom vid nästa tillfälle som han skall skos på.
Låter som främst psykiska problem och det kanske är de som är svårast att komma till rätta med eftersom det krävs mycket tid och tålamod.
Lustig breddning han har för sig, men då minskar förstås risken för att han skall tippa i sidled framför hindren :p

:idea: Smart häst tänkte inte på det..;)

Jag har inte tänkt på hans hopp breddning med bakbenen tidigare men en kompis på en tävling påpekade det.. Och när jag sen började fundera.. jo men visst så gör han alltid. breddar ut och paddlar på..;)

Vi tar små steg. Som sagt han är avlad för prestation (har varit godkänd på ett stort ställe för avel i Oldenburg) men blivit skuren osv. Vi jobbar på med den psykiska biten och tränar på som vanligt vid sidan om.
Nu vill jag dock förtydliga att han inte blivit misshandlad (eller ja det vet jag inte) men jag vill inte säga att de som haft honom innnan regelrätt prylat skiten ur honom. Snarare så har dom väl varit hårda mot honom och vissa hästar har kanske inte psyket för de..

emindy skrev:
Men om vi pratar rent ekonomiskt så har hovslagaren bra mycket högre timpenning om han tar 250kr för 15 minuter jämfört med mina 400kr för 45 minuter
För att göra det enklare att förstå kan man säga att hovslagaren som verkar en häst på 15 minuter hinner tre hästar på den tid jag gör en. Vilket gör att h*n har fått in 750kr på den tid jag har fått in 400kr
Men nu har du ju glömt räkna in hur mkt du tjänar på att sälja boots till kunden !;) :rofl:
Den inkomsten har inte en Hovis..:p

15 min per häst är snålt tilltaget med tid ..jag schemalägger alltid en ca tid på 30 min per häst,vissa hästar tar kortare tid andra längre..

Alltså tar du som har 20 dagars utbildning 400 kr för ett jobb som en fullt utbildad hovslagare tar 250 kr för.

Det säger allt tycker jag. :smirk:

emindy skrev:
Jag menar att det inte går att se skillnad över internet. Men du kanske kan se skillnad ändå? Synsk kanske?
Eller snarare förutfattade meningar...

Jag har sett vad "effektivitet" gör här uppe. Och nej tack, den sortens effektivitet klarar jag mig helst utan. *ryser*
Att vara oförskämd mot kunder tycker inte jag verkar vara någon bra affärsidé.
Inte heller att smutskasta en hel yrkeskår som har samma arbetsuppgifter som man har själv.

Och ja, jag är en av dina kunder.
Jag har köpt barfotaboots av dig.
Och vi har talats vid per telefon.

Vad är det som du vill uppnå?
Kan du inte bara låta dina resultat tala för sig själva?
Och dina goda produkter sälja sig själva?
I stället för att försöka slå dig för bröstet och påstå att allt annat än det som du gör är dåligt?

Förr eller senare så kommer jättemånga hästägare att pröva att rida med barfotaboots.
Antingen när de vill rida sporadiskt när hästen går på något bete där hästen inte får vara skodd.
Eller när hästen av olika orsaker inte kan vara skodd.
Om det då är så bra som du påstår, så kommer de att gå över till barfotagång av sig själva.

Så jag undrar fortfarande varför barfotaverkare behöver vara otrevliga mot de som tycker att andra sätt fungerar för dem?

Och bara för att just du har råkat se vad dåliga hovslagare kan åstadkomma, så betyder inte det att hela hovslagarkåren är dålig.
Jag har också sett riktigt dåligt utfört arbete utfört av medlemmar i hovslagarföreningen.
Dåligt är ju liksom dåligt oavsett vilken utbildning man har.

Inte_Ung skrev:
Att vara oförskämd mot kunder tycker inte jag verkar vara någon bra affärsidé.....
Och ja, jag är en av dina kunder.
Jag har köpt barfotaboots av dig.
Och vi har talats vid per telefon.

Aoutch! En kund mindre.

Inte_Ung skrev:
Nå hur är det nu?
Vissa säger att det är billigt - du t.ex.
Kurser för "gör-det-självare".
Då så blir det ju billigare än att sko.

Medan någon annan påstår att det är dyrare att hålla en barfotahäst än en skodd häst.

Hur i hela världen skall ni ha det?

Som du skrev så kunde man ju tro att du även hade stenkoll på detta..? ;)

I början när man tar ut en barfotaverkare kostar det ca 500:-/gång och de kommer ut ca var 4:e vecka. Ialla fall från AANHCP. Detta kanske behövs 3-4 ggr beroende på hovarna.

Sen går man kurs(om man vill) och lär sig att underhållsverka sin häst själv. Då kan man verka sin hästs hovar när de återfått sin balans. Då kan man ta ut barfotaverkaren man anlitade var 3:e månad för att se att allt går bra och få tips och råd.. Man har ju hela tiden någon att rådfråga också.

Så slutsats, i början kan det bli dyrt med 500:- var 4:e vecka. Men inte så SVINDYRT så de tjänar MASSOR... en barfotaverkning de första gångerna tar ungefär lika lång tid som en skoning gör...

Men.. hovslagaren jag hade kom var 6:e vecka och tog då 950:-/gång så det var inte en enorm skillnad för mig..? Sen kom vinter med snösulor och brodd.. då var vi uppe i runt 1200:-
Vet att hovslagare ute i landet är betydligt billigare, speciellt de som inte lämnar kvitto :angel: Men runt stockholmstrakten är det inte ovanligt dyrt med dessa priser.

Så det har inte tagit så lång tid för mig att tjäna in både de första verkningarna och kursen....
Men den största vinsten är hästens hälsa och välmående. :D

Jag har även fortsatt min utbildning och har nu en liten men växande kundkrets :D Att se hur hovarna förändras när man slutar att motarbeta dem är helt otroligt! :D

Ni som är veterinärer spatt är väl ändå en ickeläkbarsjukdom. Jag har själv en spatt häst som är "frisk" eller ja leden är ihopaläkt så det kan inte hända så mkt. Har frågat flera gånger om det går att läka ut den så som OL påstår. Men fått svaret NEJ. Det är en åkomma som inte går att läka (dvs få tillbaka till ursprunget). Skulle alltså lösningen på min hästs problem vara att sko av honom??!!

Jag är inte veterinär men dristar mig ändå att svara, känner att jag inte är helt obevandrad i frågan trots allt.

Spatt är ju som du redan känner till en kronisk inflammation, drabbat område är hasledens 3 glidytor antingen 1 åt gången eller flera samtidigt. Det finns också en åkomma som heter hasledsinflammation, men den skall inte förväxlas med spatt då dessa inte på något sätt har nåt gemensamt.

När inflammationen angriper glidytorna bryts dessa sakta men säkert ned, hur fort detta sker är olika beroende på hur aggressiv inflammationen är. Det glidbrosk som bryts ned kommer aldrig att ersättas med något nytt, utan då är det förbeningen (spattknölen) som bildas. Lyckas man bryta inflammationen innan glidbrosket är nedbrutet, så har man iofs en lättare situation för hästen men fortfarande skall man ha i åtanke att spatt är kronisk

Jag tror att man har förväxlat spatt med hasledsinflammation, detta är fullt botbart och den åkomman är inte kronisk. Även här kan man via röntgen se inflammationen, fast då söker man inte i glidytorna utan i själva hasleden.

Så nej jag tro inte heller på det som skrivs, med en sådan fantastisk upptäckt borde det ha väckt betydligt mera uppmärksamhet än vad det har gjort.

Snuffsan skrev:
Aoutch! En kund mindre.
Nej inte alls faktiskt.
Jag är jättenöjd med både bootsarna och butiken.
Servicen var jättebra.
Ordsvadan med konstiga ideér var det ju bara att bortse ifrån.
Man kan ju svara "Hm, ja och visst - visst" på den.

Inte sjutton låter jag bli att köpa något som jag vill ha bara för att butiksinnehavaren har ideér som jag uppfattar som knäppa.
Jag låter inte bli att göra bra saker av en så fånig anledning.
Så jag kommer nog att handla mera där.
Jag tror inte att jag blir spärrad som kund bara för att vi har olika syn på hovvård.
För om jag blir det, så är ju det en extremt dålig affärsidé.

Ändå har två (tre?) hästar hittils blivit helt bra och det är dokumenterat med röntgen och hela kittet.

Hur har man då lyckat få kroppen att ersätta det glidbrosk som har brytits ned? För att åkomman skall klassas som spatt krävs att glidbrosket bryts ned, i annat fall paratar vi om en hasledsinflammation vilket är en väsentlig skillnad.

För att det är skillnad på att gå ut och köpa sig en rasp å en kniv och läsa lite i en anatomibok och sedan anse siga vara expert som inte behöver ha hjälp från någon... Behövs inga kurser´- för det här är inget nytt...

Nej det är inget nytt att hästar går barfota, men inser man inte att det krävs en annan typ av verkning för en fungerande barfotahov en den verkning som en hovslagare gör för att kunna slå på en sko.

Det var alltså inte verktygen som var skillnaden... fast om verktång fortfarande behövs efter 20 år av barfotagång så är något snett....:cool:

Mirraya skrev:
Vet att hovslagare ute i landet är betydligt billigare, speciellt de som inte lämnar kvitto :angel: Men runt stockholmstrakten är det inte ovanligt dyrt med dessa priser
Jag får alltid kvitto.
Och mina skoningar kostar då rakt inte så mycket.
Men jag vet att jag får både mängdrabatt, trogen kund rabatt (20 år resp 15 år) och snälla hästar rabatt.
Jag bor i Stockholmstrakten.

Mirraya skrev:
Jag har även fortsatt min utbildning och har nu en liten men växande kundkrets :D Att se hur hovarna förändras när man slutar att motarbeta dem är helt otroligt! :D
Jasså, så du verkar andras hästar mot betalning?

Hur lång utbildning och erfarenhet i ämnet har du?
Och vad gör du om du stöter på en hovböld?

Det var alltså inte verktygen som var skillnaden... fast om verktång fortfarande behövs efter 20 år av barfotagång så är något snett....

Nej det är nytt har vi förstått av tidigare diskussioner, förr var det klinga och nu hovkniv och verktång.
By the way, din häst står möjligen inte installad på V***y ridskola?

Lilla Skutt skrev:
Men nu har du ju glömt räkna in hur mkt du tjänar på att sälja boots till kunden !;) :rofl:
Den inkomsten har inte en Hovis..:p

15 min per häst är snålt tilltaget med tid ..jag schemalägger alltid en ca tid på 30 min per häst,vissa hästar tar kortare tid andra längre..
Jag vet inte hur länge alla hovslagare ute i landet tar på sig för att verka, jag vet bara hur läget är runt omkring mig och det är sålunda det enda jag kan jämföra med.
Jag VET att det finns många bra hovslagare och det var väl ändå inte det det hela handlade om?

Boj skrev:
Hur har man då lyckat få kroppen att ersätta det glidbrosk som har brytits ned? För att åkomman skall klassas som spatt krävs att glidbrosket bryts ned, i annat fall paratar vi om en hasledsinflammation vilket är en väsentlig skillnad.
Det får du fråga veterinären om, för det vet inte jag. Jag vet bara om att det på ena hästen var konstaterad spatt med ca 80% nedbrutet ledbrosk och vid uppföljningen var det 20% nedbrutet i ena leden och helt frisk i andra.

Någon hade frågat om det inte skulle bli mer rabalder om en sådan här sak var sann, men inser ni inte att er egen reaktion är orsaken varför det inte hörts mer?
Det här har hänt ett mycket litet antal hästar och folks reaktion på det hela är att det där kan inte hända så det måste vara bullsh*t...

OL själv säger ju i texten att det hänt så få gånger och är så otroligt att man inte kan säga att det ens kommer att hända igen.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 178
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Utrustning Här lägger ni alla frågor rörande sadlar, som inpassning, frågor ang olika modeller eller andra frågor som har just med sadel att göra...
16 17 18
Svar
340
· Visningar
28 409
Senast: jjeg
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 435
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 711
Senast: hovslagarebjorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka