Hovfrågor av alla typer

Sv: Hovfrågor av alla typer

skuggi skrev:
Jag kan lova dig att det är fan så mycket dyrare att ha hästen barfota och omskött av barfotaverkare än att låta hovis slå på skor :crazy: :devil:
Aha, det är barfotaverkarna som gör pengarna på det hela!
Inte undra på att de är så rabiata om sin metod.

Själv så kan jag hålla barfotahästar gratis med en verktång, rasp och hovkniv.
Alldeles själv.
Det är faktiskt inte så svårt att man behöver betala för det.
Litet simpel händighet och en bra bok i hovens anatomi.
Och så litet råd och dåd från en duktig hovslagare.

Jag skor för att få balans och shwung i hästens gång.
Utom Dvärgen som inte kan gå oskodd i fram utan att bli helt krokig.
Han skos för att kunna leva ett normalt hästliv.

Alla utom Dvärgen går tidvis oskodda och det kan jag sköta själv.
Sko kan jag också, men min hovslagare gör det så mycket bättre och jag har litet dåliga knän, så jag vill spara min kropp där.
Men han tycker nog att jag borde kunna göra det ibland i alla fall när han har mycket att göra.

Boj skrev:
En sak till, och detta är ju mera riktat till skuggi. Nu har ju jag en unghäst som hitills är oskodd, och det kommer han även att bli fortsättnngsvis också. MEN, om det nu visar sig att han faktiskt inte klarar av en inridning utan att bli skodd skall man då strunta i att rida in honom? Jag menar då har man ju nyttjat hästen över dess egen gräns och det var väl det vi inte skulle göra? Det är ju ändå en ofantlig skillnad att vistas på grusvägar mot tidigare hag och skogsmark, det är alltså fullt tänkbart att slitaget blir så stort att hästen får påkänningar av det.

Men! Skrev jag inte att detta var en intressant TANKE och något att FUNDERA över?? :confused:
Rent krasst sett så kan jag tycka att vi utnyttjar våra hästar, och i gengäld vill jag ge min häst så mycket naturlighet och njutning som jag bara kan.
När jag inte kunde hitta bomsadel som funkade blev det bomlöst tex, och nu försöker jag se om han kanske kan trivas barfota. Jag räknar med att anpassa mig efter honom och hans fötter under det närmaste 1 - 1,5 åren för att det ska funka. Det innebär INTE att jag kommer att låta honom ha ont, det innebär att jag sakta men säkert kommer att börja vänja in honom på de underlag jag vill rida på. Jag har köpt skitdyra boots att använda vid behov osv. Men går det inte så går det inte, då får han tillbaka sina skor.
Jag har också en unghäst som jag kommer att göra samma sak med.
Naturligtvis tycker jag inte att man ska strunta att rida in en häst bara för att den inte klarar att gå barfota, däremot tycker jag att man ska ge hästen en ärlig chans att hinna göra om sina hovar efter de nya premisserna.
Tanken jag vill väcka är att ibland går vi kanske över gränsen till vad som är försvarbart för vårt eget nöjes skull... man kan ju tänka tanken ibland tycker jag bara.

Boj skrev:
Ja men om du skulle komma till den gränsen då, att hästen får smärta trots att allt skall vara rätt och riktigt. Låter du den gå med smärta då, eller vad gör du???? Men den här kommentaren utgår jag nämligen ifrån att du skulle sko på hästen igen.

Naturligtvis låter jag aldrig hästen gå med smärta, med eller utan skor, med eller utan sadel. Kan jag inte göra honom smärtfri så får han fara till Trappalanda.

Men så är du ju som du själv sagt en ovanligt insatt hästägare.
De flesta av oss här är ju "glada amatörer" som inget vet och förstår... :devil: Fråga bara-undrar... :devil:

Så vi andra får snällt lov att lägga pengarna på hjälp i stället.

Förresten undrar jag fortfarande om inte bara-undrar kan berätta för mig vilka hemska felaktiga råd jag givit här på forumet...
Kan ju hända att det var så många att det tar lite tid förståss... :devil:

Inte_Ung skrev:
Aha, det är barfotaverkarna som gör pengarna på det hela!
Inte undra på att de är så rabiata om sin metod.

Själv så kan jag hålla barfotahästar gratis med en verktång, rasp och hovkniv.
Alldeles själv.
Det är faktiskt inte så svårt att man behöver betala för det.
Litet simpel händighet och en bra bok i hovens anatomi.
Och så litet råd och dåd från en duktig hovslagare.

Jag skor för att få balans och shwung i hästens gång.
Utom Dvärgen som inte kan gå oskodd i fram utan att bli helt krokig.
Han skos för att kunna leva ett normalt hästliv.

Alla utom Dvärgen går tidvis oskodda och det kan jag sköta själv.
Sko kan jag också, men min hovslagare gör det så mycket bättre och jag har litet dåliga knän, så jag vill spara min kropp där.
Men han tycker nog att jag borde kunna göra det ibland i alla fall när han har mycket att göra.

Är ju egentligen inte ens värt att svara på, men jag måste nästan för det är ju mer ett skämt! :rofl:

Först har vi hästarna barfota för att vi inte har råd att sko.. sen när någon informerar dig om att det inte är så billigt så är det barfotaverkarna som är RABIATA och TJÄNAR massor med pengar...

Vilket av det ska det vara:smirk: ?

Sen när du skriver att du kan hålla barfotahästar själv med en verktång rasp och hovkniv och att det inte alls är svårt så kan man inte mer än sucka för du har definitivt 0 koll på barfotaverkningar.

Är nog tur för dina hästar att de är skodda vid närmare eftertanke:eek:

Min häst går barfota för att hon ska kunna ha balans och shwung i sitt steg...;)

Mirraya skrev:
Min häst går barfota för att hon ska kunna ha balans och shwung i sitt steg...;)

Om du går barfota då, blir du mera balanserad och med mera shwung?

Boj skrev:
Om du går barfota då, blir du mera balanserad och med mera shwung?

Jag har mer shwung när jag går i skor med gummisula än i slalompjäxor iaf. :angel:
...om du nu tycker att din hästs hovar liknar dina fötter??? ;)

...och om jag var innåttåas te x skulle det göra förbannat ont om skorna tvingade mina ben att vara raka när jag går.

Hej, gå in på www.friskahovar.se och www.harmonyhors.se gå gärna på föreläsningarna och hellst oxå en kurs så att du kan göra allt själv. Om du funderar över något kan du maila till Ove eller någon annan där på hemsidan.

Och till alla dom som tror att det är en jätte stor omställnig förhästen at gå på en grusväg som i två år har stått i en gräshage, så det mesta sitter i huvudet på dom. dom som har gått två år i en hage av gräs, har oxå fått hårda hovar, kanske inte riktigt lika hårda som dom som fått gå på grusväg och jobbas hårt i början då den vart av med skorna. Dom vet då att det inte gör ont att gå och när dom då går på grus så håller hovarna iallafall och dom ömmar inte.

Jag är helt positiv till barfotagång när det fungerar men när det behövs för användningen ser jag inga problem att sko.
Jag är positiv till mkt av AANHCPs tankar, ffa Rameys, jag har dock varit på en av OLs föreläsningar, mkt ren bullshit o han blev direkt otrevlig mot en av åhörarna som försökte få igång en diskussion, på det hela taget slätade han över alla frågetecken med, det kommer vi till senare, vilket han inte gjorde. Men visst hans försäljarjargong imponerade säkert på många i publiken.
PL

Mirraya skrev:
Jag har mer shwung när jag går i skor med gummisula än i slalompjäxor iaf. :angel:
...om du nu tycker att din hästs hovar liknar dina fötter??? ;)

...och om jag var innåttåas te x skulle det göra förbannat ont om skorna tvingade mina ben att vara raka när jag går.

Ja eftersom hästens hovar jämställs med människans händer och fötter, vi har sett prov på det i flera tidigare trådar. Så antar jag att det är detta resonemang som bedrivs, alltså inte mitt då.

Varför skulle skorna tvinga dina ben att vara raka? Det är väl snarare verkning som skulle kunna göra det.

Så du menar att om hästen ömmar så sitter det i huvet på dem? De tror bara att det gör ont?

skuggi skrev:
Så vi andra får snällt lov att lägga pengarna på hjälp i stället.
Men varför tar ni inte hjälp av en helt vanlig hovslagare?
Den verkar hovarna för någon hundring.
Och därimellan så kan ni ju raspa litet själva på äkta barfotamanér.
Barfotabootsar är jättebra att rida i.
Har man flera hästar med samma fotstorlek, så kan man rida många hästar på ett par.
Och de håller länge, så de blir knappast dyrt i längden.

Mirraya skrev:
Först har vi hästarna barfota för att vi inte har råd att sko.. sen när någon informerar dig om att det inte är så billigt så är det barfotaverkarna som är RABIATA och TJÄNAR massor med pengar...

Vilket av det ska det vara:smirk: ?
Det beror väl på hästägaren det.
Den som använder en vanlig hovslagare eller gör det själv, kommer ju billigt undan.
Medan den som anlitar en svindyr barfotaverkare får en dyr lösning.
Och barfotaverkaren gör pengar.
Tacka f***siken för att barfotaverkarna försöker att göra gällande att bara deras metoder duger.
Det är ju deras inkomter som det handlar om.

Mirraya skrev:
Sen när du skriver att du kan hålla barfotahästar själv med en verktång rasp och hovkniv och att det inte alls är svårt så kan man inte mer än sucka för du har definitivt 0 koll på barfotaverkningar.
Nu så har jag ju hållit barfotahästar från och till i över 20 år och det med framgång.
Så jag anser att jag har stenkoll faktiskt.
Jag vet mera om de långsiktiga effekterna av både barfotagång och skoning än vad de flesta barfotaverkarna vet.
Min äldsta häst har jag följt i över 20 år, med och utan skor.
Och de flesta av mina hästar är egna uppfödningar som jag själv har skött verkningen på.
Och de har fina fötter och utmärkt benställning tack.

Hur många av er här på tråden har själva verkat och följt ett föl från nyfödd till 12årig ridhäst och sett att deras egen hovvård har fungerat bra?

Inte_Ung skrev:
Det beror väl på hästägaren det.
Den som använder en vanlig hovslagare eller gör det själv, kommer ju billigt undan.
Medan den som anlitar en svindyr barfotaverkare får en dyr lösning.
Och barfotaverkaren gör pengar.
Tacka f***siken för att barfotaverkarna försöker att göra gällande att bara deras metoder duger.
Det är ju deras inkomter som det handlar om.

Ja.. det är därför de håller kurser som inte är svindyra där man lär sig att underhållsverka sin hästs hovar och så småningom kan man verka sin egen häst själv - när hovarna är i balans.... Det tjänar de ju på... och svindyra barfotaverkare.. hur mycket tar de du känner till?

Inte_Ung skrev:
Nu så har jag ju hållit barfotahästar från och till i över 20 år och det med framgång.
Så jag anser att jag har stenkoll faktiskt.
Jag vet mera om de långsiktiga effekterna av både barfotagång och skoning än vad de flesta barfotaverkarna vet.
Min äldsta häst har jag följt i över 20 år, med och utan skor.
Och de flesta av mina hästar är egna uppfödningar som jag själv har skött verkningen på.
Och de har fina fötter och utmärkt benställning tack.

Från och till i över 20år.... Ja vad säger det? Att din verkning inte fungerar så du är tvungen att sko ialla fall...

Men visst... du är minst lika bra som din hovslagare på att sko och du är dessutom expert på barfotaverkningar...:smirk:

Att du anser att du har stenkoll råder ingen tvekan om, inte heller att du har din bestämda uppfattning om vad som är rätt och fel.

Jag anser att du har allt annat än stenkoll..:cool:

Vet inte om man vågar sticka in huvudet i denna tråd - men jag undrar lite över min lilla häst som fick en spricka i hoven och längs in hade en ficka bildats - där det blev lite infekterat. Man såg liksom en utbuktning på hoven - långt bak mot trakten.
Nu kom hovslagaren och öppnade upp (vågar man ens säga det i denna tråd...) men var lite osäker på om allt hade kommit ut och ville gardera sig lite att vi kunde åka in till Vet.inrättningen och tömma ut allt.
Nu blev ju min lilla betydligt bättre med en gång - så jag åkte aldrig in med henne. Vi har tvättat, hållt rent och tempat henne varje dag sen dess och sagt att om hon blir det minsta sämre åker vi in. Detta upptäcktes den 1 maj och hovis kom genast, så nu till min undring:

Kan det vara ngt kvar i fickan? Så hon kan bli sämre?

Det känns som att det borde ha gått över nu - och att hon borde ha reagerat i förra veckan om det inte varit helt tömt.

Tacksam för svar!

/Maria

Mirraya skrev:
Ja.. det är därför de håller kurser som inte är svindyra där man lär sig att underhållsverka sin hästs hovar och så småningom kan man verka sin egen häst själv - när hovarna är i balans.... Det tjänar de ju på... och svindyra barfotaverkare.. hur mycket tar de du känner till?
Nå hur är det nu?
Vissa säger att det är billigt - du t.ex.
Kurser för "gör-det-självare".
Då så blir det ju billigare än att sko.

Medan någon annan påstår att det är dyrare att hålla en barfotahäst än en skodd häst.

Hur i hela världen skall ni ha det?

Mirraya skrev:
Från och till i över 20år.... Ja vad säger det? Att din verkning inte fungerar så du är tvungen att sko ialla fall..
Inte riktigt så faktiskt.
Mina hästar klarar av att gå barfota även i ridning.
Men jag gillar järnskor för det rörelsemönster som det ger.
Visst skulle jag kunna använda bootsar i stället, vilket jag också har gjort vissa tider.
Men de ger andra problem i stället, som t.ex. skavsår.
Och så är de svåra att få att sitta fast på hästar med en stor och kraftfull rörelsemekanik.

Jag använder framför allt barfotagång i hovvårdande syfte.
Hovarna blir ju, som du redan verkar att veta, väldigt fina av att få gå barfota under längre perioder.
Jag vet att järnskor är något som man måste använda med måtta och förstånd.

Och jag behöver ingen barfotaverkare.
För det är liksom inget nytt under solen.

Och så en liten fråga till dig.
Varför så aggresiv?
Vad är det som du blir så provocerad av?

Det kan "växa vidare" åt sidorna utan att hästen reagerar på det.
Och så kan det bli en hålvägg av det.
Eller så växer det bara ut och blir bra.
Det vet man tyvärr först efteråt.

Det är liksom för och nackdelar hur man än gör.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 178
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Utrustning Här lägger ni alla frågor rörande sadlar, som inpassning, frågor ang olika modeller eller andra frågor som har just med sadel att göra...
16 17 18
Svar
340
· Visningar
28 409
Senast: jjeg
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 435
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 711
Senast: hovslagarebjorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka