Hovfrågor av alla typer

Sv: Hovfrågor av alla typer

bara-undrar skrev:
Bara undrar om man får skriva så här men jag gör det i alla fall.

Korkat och påvisar bara ett erkännande utifrån bristande kunskap, hela resonemanget faller utifrån den egna textens okunskap utifrån sitt delgivande.

Om du skulle vara så vänlig att på ett sakligt sätt förklara felaktigheterna i inlägget vore denna diskussion så mycket trevligare och bra mycket mer konstruktiv.

Jag kan också komma med påhopp, men jag brukar isf förklara VAD som är fel. Bland annat överanvänder du prepositionen "utifrån" vilket leder till felsyftningar och försvårar läsningen.

En duktig läsare kan bortse från detta, men mindre erfarna kan få stora problem att förstå vad som egentligen menas.

emindy skrev:
Men visst är det så att det ger lindring direkt om man lokaliserar bölden korrekt och kan skära upp den utan att "korsa" levande vävnad, men jag har för mig att jag försökte diskutera detta med hovslagarna på hovslagarforumet för något år sedan och då kom det fram att det är fullt ok att skära tills det blöder om man vet att man kommer till en böld som man öppnar. (trots att det är ett brott mot djurskyddslagen om man inte har en veterinär med)
En korrekt öppnad hovböld blöder inte,den dräneras på var!
Man öppnar bara om man är säker på var den är,annars avvaktar man,man gör INTE hoven till en shweizerost..

Du får stopp på orsaken till hästens smärta,du förhindrar att bölden sprider sig och orsakar onödig skada.Förkortar lidandet för hästen,du tar inte bara bort symtomen du hittar orsaken.Och behandlar den..

Om du låter bölden öppna sig i kronranden får du kanske inte ut allt var och bölden kan sätta ny fart,dessutom växer en hornklyfta ner så småningom som samlar skit och kan ge problem längre fram.

Jag har aldrig hört nån, förutom på nån strasserhemsida utomlands som tycker det är ok att verka så det blöder..:eek:
Vad har du fått det i från:confused:

Och jag förstår fortfarande inte hur du förut kunde jämföra hovbölder med att föda barn med kejsarsnitt..:eek:

Om du skall påstå nånting från hovslagarforumet se då till att komma ihåg rätt,tror gör man i kyrkan ..
Kom INTE med påståenden som saknar grund!:devil:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 :angel:

Det fungerar inte så.
Jag vet det.
Jag har sett en hov uppskuren i sulan med till sulläderhuden.
Den låg där så mjuk och fin i sin skål av hov.
På 2 veckor var där en ny och fin hinna av horn.
På några månader så var där en ny fin sula.

I övrigt så rekommenderar jag dig att läsa boken:
"Hovvård och hovbeslag" av Lars-Erik Magnusson.
Det är den bok som både Hovslagarskolan och Veterinärhögskolan använder i sin undervisning.
Så kan du få rätsida på din information.

emindy skrev:
Om du skulle vara så vänlig att på ett sakligt sätt förklara felaktigheterna i inlägget vore denna diskussion så mycket trevligare och bra mycket mer konstruktiv.

bara-undrar för att nu inga ytterligare felaktigheter skall uppstå utifrån vad som skrivits så vore det väl trevligt om du inte själv kunde starta med att här förklara hela hovens uppbyggnad.

Utifrån vad som hitills framkommit av dina inlägg så saknar säkert fler än jag din kunskap om hovens uppbyggnad utifrån hur du resonerar så en mer grundläggande förklaring utifrån hovens anatomi från dig vore väldigt intressant att ta del av.

bara-undrar skrev:
Andas in..andas ut... ger inte det stora lungor jag menar typ xlb?????:p
Jag vet faktiskt inte ,jag är hemmablind!:rofl:

Skall man öppna en hovböld är det bra med friska lungor,då du kan behöva hålla andan och ducka snabbt;) ,då trycket i en öppnad hovböld är nåt man måste ha respekt för..och det luktar inte alltid hallon.:crazy:

Gör man rätt drar hästen en lättnadens suck,och blir såå tacksam:love:

Gentajekt är ett bredspektrumantibiotika, lite tveksamt om detta kan anses vara rätt användning.
Lotagen är det som kom istället för Nelex.
Tillväxtzoner finns över hela kötthoven, annars skulle det tex inte kunna bildas nytt horn när man karvat hål i sulan.
PL

Jag skulle vilja uttrycka det så att en hovböld som söker sig uppåt dissekerar sig fram mellan horn o läderhud, dvs i tillväxtzonen, tills den går ut genom tillväxtzonen i kronranden.
PL

peter_lundin skrev:
Gentajekt är ett bredspektrumantibiotika, lite tveksamt om detta kan anses vara rätt användning.
Usch då, det vill jag nog inte använda.

peter_lundin skrev:
Lotagen är det som kom istället för Nelex
Aha, det skall nog inhandlas.
Mitt Nelex är snart slut.
Det verkar gå åt en liten flaska på 10år.

peter_lundin skrev:
Tillväxtzoner finns över hela kötthoven, annars skulle det tex inte kunna bildas nytt horn när man karvat hål i sulan.
Men är det inte skillnad på tillväxtzoner och läkning?
Hela sulan sitter ju fast i sin tillväxtzon.
Liksom strålen.
Hovväggen växer ju bara ut från kronranden.

Om man karvar ett stort hål i hovväggen så blir det ju någon sorts läkning.
Men hornet med lameller och allt, det kommer ju bara ner uppifrån.
Och är sedan lika tjock hela vägen.
I alla fall vad jag har sett när jag har gipsat hovbölder.
Finns det verkligen en tillväxtzon på hela lamelläderhuden?
Är inte det som man ser där efter uppkarvande en läkning?
Utan växer det även där i den normala friska hoven?

Jag har dock aldrig sett någon ärrbildning på något annat ställe än i kronranden.
Och då med permanenta skador på hoven.
T.ex. evig hovspricka.

Det finns en tillväxtzon på hela lamelläderhuden det är den som håller ihop läderhud o horn, i normala fall är tillväxten där mkt liten men den finns o behövs för att hålla kvar sambandet när hovkapseln växer neråt längs lamellerna. Vid en skada od ökar tillväxten kraftigt.
Vid en breddad lamellrand har ökad tillväxt skett.
PL

skuggi skrev:
Jag blir stött när folk antar att jag ger mig till att raspa bort halva hoven och orsakar min häst lidande, när det inte är fallet. Jag HAR en hovis som OFTA kommer och ser till hovarna på mina hästar. Han är utbildad och har sedan jag (som jag själv ser det) tog för mycket i traktdelen, tittat på hästens hovar och han tycker inte att det är något fel på dem. Så SÅ jävlig är jag inte på att raspa.
Jag har hållit barfotahäst förut under hovis överinseende och fått beröm för hur hovarna sett ut.
Men visst har jag bristande kunskap, jag har ingen lååång utbildning (som jag är mycket medveten om att hovisen har), men trots det kan jag tycka att jag borde kunna få ställa frågor här utan att bli sågad vid fotknölarna. Bara för att jag frågar här betyder det inte att jag inte har ringt ut hovis, det betyder att jag vill höra vad andra tycker. Personer som HAR utbildning och erfarenhet.

Vad den sista delen av ditt inlägg ska betyda undrar jag... menar du alltså att jag givit råd till någon som inte varit riktiga/lämpliga? Jag skulle gärna vilja veta vad jag då sagt som varit felaktigt? Naturligtvis vill jag ju dra tillbaka eventuella dåliga råd som jag i min okunskap råkat ge. :crazy:

skuggi-bara-undrar... om bara-undrar inte kunde hitta några av skuggis felaktiga råd? För skuggi vill ju inte vilseleda någon, därför vill hon snabbt ha svar så hon kan kontakta berörda parter och dra tillbaka råden innan något hemskt händer! :eek:

Lilla Skutt skrev:
Jag har aldrig hört nån, förutom på nån strasserhemsida utomlands som tycker det är ok att verka så det blöder..:eek:
Vad har du fått det i från:confused:

Jag måste bara säga.. att jag träffat FLERA hovslagare som inte tyckte att det var något märkvärdigt att det kom blod när de verkade...
I ett av fallen var det på min egen häst :cry: själv höll jag på att svimma medan hovis bara slog på dojjan och inte ens tvättade... :eek:

Inte_Ung skrev:
Jag har dock aldrig sett någon ärrbildning på något annat ställe än i kronranden.
Och då med permanenta skador på hoven.
T.ex. evig hovspricka.

*liten lycklig i historia i ämnet*

I somras skar min valack sig längs med kronranden ca 6 cm, det såg preciiiis ut som att han skurit upp sig så att tillväxtzonerna skulle blivit skadade :eek: Som tur var stod hovis och väntade i stallet eftersom hästarna skulle skos :love: Så full rulle till stallet, trodde jag skulle få bära hästen men han haltade inte ens :confused:
Hovis kollade och sa att det nog skulle bli bra, tvätta och smörja...
Så jag tvättade och smörjde... fuuuult och knöligt blev det, och jag tänkte att ja.. det var den hoven det... :cry:
Men ICKE! :love: Hoven växer ut ovanför "revan" helt perfekt! :love:
Nu har "revan" tyvärr kommit så långt ner att hästen lyckats trampa av sig hela hovväggen från revan ner till backen :eek: trodde ju typ att det var hovbenet somkikade fram där :eek: men hästen är ohalt och sval i hoven och hovis säger att det inte är någon fara :bump:

Så ibland har man tur... :crazy:

(tänkte jag skulle försöka sprida lite positiv stämning här, men antagligen blir man väl kapad vid fotknölarna istället...) :p

peter_lundin skrev:
Vid en breddad lamellrand har ökad tillväxt skett.
Aha.
Jag trodde att breddade lamellränder var som överben ungefär.
En påväxt p.g.a. kroppens reaktion överbelastning.
D.v.s. en läkning som är på fel ställe.
Som en hornpelare ungefär.

Tack för förklaringen.

Jo, det brukar faktiskt gå bra det där.
Man kan minska på knögglet efter skadan genom att lägga ett prydligt galoppbandage med tryck över skadan.
Hovar växer inte utan tryck.

Vad gäller att hovslagaren skär till blod, det brukar också alltid gå bra.
Och jag antar att det gjorde det i ditt fall också.
Min hovis tvättar i.o.f.s. alltid när han råkar skära för djupt.
Han decinficerar skon på det stället som skall ligga emot också.

Jaa... något galoppbandage hade jag nog gärna satt på (om jag vetat hur man gör) fast när hovis sa att jag inte behövde göra något sånt så gjorde jag ju inte det... :crazy: :(
Jaja, det gick ju bra, men läskigt var det! Två gånger! :p

bara-undrar skrev:
bara-undrar för att nu inga ytterligare felaktigheter skall uppstå utifrån vad som skrivits så vore det väl trevligt om du inte själv kunde starta med att här förklara hela hovens uppbyggnad.

Utifrån vad som hitills framkommit av dina inlägg så saknar säkert fler än jag din kunskap om hovens uppbyggnad utifrån hur du resonerar så en mer grundläggande förklaring utifrån hovens anatomi från dig vore väldigt intressant att ta del av.
Jag förstår inte varför du inte kan enkelt förklara vad som var så fruktansvärt fel med mitt inlägg? Du slingrar dig ju bara! Du som hovslagare borde väl ändå veta hur hoven är uppbyggd?

Jag har varken tid eller lust att skriva en uppsats om hovens anatomi på detta forum bara för att du skall slippa förklara ditt påhopp.

peter_lundin skrev:
Jag skulle vilja uttrycka det så att en hovböld som söker sig uppåt dissekerar sig fram mellan horn o läderhud, dvs i tillväxtzonen, tills den går ut genom tillväxtzonen i kronranden.
PL
Sant, jag blandar ihop begreppen. Det jag menade var att inte hornbildningen skadas utan främst nybildat horn.

*kl*

För att dra litet i debatten

Vi vet hur mycket en järnsko påverkar hästen, det finns inte en hovis som inte fått lära sig det...

Anta att häst Q har sådana skador i fötterna att h*n inte kan ridas utan skor. Är det då ok att sko hästen för "att kunna använda den" på underlag den inte är bekväm på barfota?

Är det ok att sko en häst för att kunna brodda den och tävla fälttävlan på hala leriga underlag?

isf. vart går gränsen där det INTE är tillåtet att ge hästen externa hjälpmedel för att nå en viss grad av användbarhet?

Är det tex ok att ge hästen medicinska preparat för att öka uthålligheten?

ser gärna motivationer till era svar!

/Migo
*hukar och gömmer sig bakom paraplyet, nu kommer stormen*

Migo skrev:
*kl*

För att dra litet i debatten

ser gärna motivationer till era svar!

/Migo

bara-undrar om inte var och en blir salig i sin tro tills motsatsen bevisas. Jag tror du snart kommer finna svaret då utredningen snart är färdig.

Hovis har lovat att så snart den är offentlig så kommer hovis med ett väl motiverat svar.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 178
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Utrustning Här lägger ni alla frågor rörande sadlar, som inpassning, frågor ang olika modeller eller andra frågor som har just med sadel att göra...
16 17 18
Svar
340
· Visningar
28 409
Senast: jjeg
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 435
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 711
Senast: hovslagarebjorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka