Hovfrågor av alla typer

Sv: Hovfrågor av alla typer

skuggi skrev:
Så när Hovis var liten och grön så gjordes det aldrig några misstag? Aldrig någonsin att det blev lite snett en enda gång? Ja, det må jag säga, det måste vara skönt att vara en sån naturbegåvning!

Sedan tycker jag att det är beklämmande att hovis tror att grundläggande kunskaper om hästens och hovens anatomi är något man kan lära sig på en helgkurs :crazy: :devil:
Dessutom SER jag ju att jag tog för mycket, det är bara himla lätt att man råkar ta några tag för mycket innan man ställer ner hoven och tittar på den, särskilt när man inte är van, har dålig teknik att både hålla hov och rasp och dessutom en lite bänglig häst...
DÄRFÖR ställde jag en fråga... men skit gärna i att ge råd, om du tror att det blir bättre då, var och en blir ju salig på sin tro. :devil:

bara-undrar varför du känner dig stött, kan det bero på bristande kunskap???

Hovis är absolut ingen naturbegåvning,däremot en väldigt stor djurvän och vill hästarna bara väl utifrån sitt yrkesval och har ödmjukheten för att arbeta med en av dom viktigaste bitarna på hästen nämligen hovarna och benställningen utifrån den enskilda hästens extriör och användnings område så krävs det många års träning och lära INNAN man själv träder till verket på en levande individ.

Hovis har lång livserfarenhet av hästar men det räcker tyvärr inte för att utföra ett så krävande yrke som hovis har valt utan det kräver kunskapen om hela hästens anatomi samt ett gott handlag och öga för vinklar.

Den utbildningen som nu hovis genomgått besitter en två årig grundläggande utbildning där allt från verktygshantering,arbetsställning,säkerhet,ergonomi,ekonomi,smide,hantering av häst,fysioligisk skoning,balansering,verkning och skoning ingår samt hela hästens anatomi och extriör.Under denna två års utbildning så går man som elev med en redan etablerad hovis och allamoment som eleven utför kontrollerar extremt noggrant och kritisk av "mäster" hela tiden just för att inga misstag skall göras som orsakar hästen lidande och allt,precis allt som man gör diskutteras och repeteras om och om igen innan man är kvalificerad till att gå steget vidare i nästa moment.

Efter dessa två års grundläggande utbildning så avlägger man ett teoretiskt prov på ca 140 frågor och har man mer än 10% felmarginal så är man icke godkänd och får börja om. Sedan avslutas det hela med praktiskt prov avseende uppskoning och det granskas av en granskningsnämd på tre-fyra personer och blir det fel där,ja då vet man att man inte har valt rätt utbildning utan bör omskola sig till ngt helt annat som inte har med djur att göra.

Har man nu kommit så långt att man klarat det mest grundläggande inom detta yrke så har man efter ett år möjligheten av avlägga gesällbrevet som ett ytterligare bevis på att man nu innehar godagrundkunskaper inom yrket och sedan kan man om man fortfarande anser sig ofullständig genom gå fortbildningsblocken som är i fem etapper. Vill man sedan ha kvitto på att man nu är så fullutbildad som det för dagen går att bli så finns möjligheten att avlägga mästarbrevet.

Det snitt som finns för att genomgå detta och få ett bevis på att man är så fullutbildad och kompeten som Hantversrådet finner det utifrån mästarbrevs titeln lär knappast gå att genomföra tidigare än minst åtta års yrkesutövande. Dessa uppgifter har jag fått från hovis som oxå godtycker att jag här delger det.

Slutligen vill jag bara poängter att du inte bara ställer frågor utan oxå kommer med många råd till andra vilket är jättebra då man nu anser sig inneha kunskapen att svara.:smirk:

Någon barfotaverkare här? Fråga om hovböld..

Veterinär har grävt sig halvt fram till hovbölde, 11 dagar senare när hon gått med jodopax/Silvervattenomslag och jag skulle göra rent "veterinärgropen" gick hovkratsen igenom. Kom ut lite blod. Gjorde rent och lade om jodopaxomslag.

Dagen efter hade omslaget lossnat och lite lera å smuts fanns i gropen.. Gjorde rent och satte på nytt omslag.

Men.. jag tyckte att man kunde se som ett litet hålrum som fortsatte frammåt mot strålen(bölden sitter på vä.bak, yttre trakt, precis mellan traktstöd och sula).

Startade en annan tråd om detta och då tyckte man att veterinär skulle kopplas in för att öppna ordentligt och gipsa å massor... Andra åsikter? Undrar mest, hur lång tid är det ett "öppet sår" längst ner i böldhålet... Vet att det kommer att växa ut sen, men ungefär hur länge måste man håla på med dessa omläggningar? Detta hålrum, vad kan det vara??

Mirraya skrev:
Någon barfotaverkare här? Fråga om hovböld..

Veterinär har grävt sig halvt fram till hovbölde, 11 dagar senare när hon gått med jodopax/Silvervattenomslag och jag skulle göra rent "veterinärgropen" gick hovkratsen igenom. Kom ut lite blod. Gjorde rent och lade om jodopaxomslag.

Dagen efter hade omslaget lossnat och lite lera å smuts fanns i gropen.. Gjorde rent och satte på nytt omslag.

Men.. jag tyckte att man kunde se som ett litet hålrum som fortsatte frammåt mot strålen(bölden sitter på vä.bak, yttre trakt, precis mellan traktstöd och sula).

Startade en annan tråd om detta och då tyckte man att veterinär skulle kopplas in för att öppna ordentligt och gipsa å massor... Andra åsikter? Undrar mest, hur lång tid är det ett "öppet sår" längst ner i böldhålet... Vet att det kommer att växa ut sen, men ungefär hur länge måste man håla på med dessa omläggningar? Detta hålrum, vad kan det vara??

Det är pga detta som jag helst ser att man ställer hästen på blötläggande omslag och låter bölden komma ut själv. Din välvilliga veterinär har gjort skada på den vävnad som bildar sulhorn, tydligen ganska mycket också eftersom det inte verkar vilja läka. Annars hade du haft ca ½cm sula nu, minst.

Först och främst skulle jag vara väldigt försiktig med att peta ned i hålet eftersom det finns risk att skada vävnaden ännu mer, rengör naturligtvis men var väldigt försiktig.
Den "gången" du sett kan mycket väl vara där bölden också var, den var ju inte bara på just den punkten som vet. gjorde hålet.

Vidare tycker jag att du imorgon måndag ringer och pratar med din veterinär och hör vad han tycker att du bör göra. Han har trots allt sett din häst och vet säkert bättre om det är något han bör kolla upp igen.

emindy skrev:
Det är pga detta som jag helst ser att man ställer hästen på blötläggande omslag och låter bölden komma ut själv.

bara-undrar om det inte va så som gjordes från början eller är 11 dagar med jodopax/silvervattenomslag inte att jämföras med ett blötläggande omslag???

Hovis hade inte utsatt en häst för den långvariga smärta som det tar för en hovböld att själv förr eller senare komma ut med risk för dom fistelgångar som då lätt kan uppstå med secundära påföljder utan så snart bölden lokaliserats i bärranden skurit upp den och deceficerat. En hovböld kan aldrig ha sitt ursprung i själva sulan utan endast i lammelranden men om den inte snabbt lokaliseras och öppnas upp samt deceficeras så kan den lätt vandra in i sulan och i värsta fall orsaka en helt undermineras sula vilket lätt leder till sulsänkning.

Startar bölden i sulan så är det utifrån en stengalla av den typen att sulan även blivit perforerad.

bara-undrar skrev:
bara-undrar om det inte va så som gjordes från början eller är 11 dagar med jodopax/silvervattenomslag inte att jämföras med ett blötläggande omslag???

Hovis hade inte utsatt en häst för den långvariga smärta som det tar för en hovböld att själv förr eller senare komma ut med risk för dom fistelgångar som då lätt kan uppstå med secundära påföljder utan så snart bölden lokaliserats i bärranden skurit upp den och deceficerat. En hovböld kan aldrig ha sitt ursprung i själva sulan utan endast i lammelranden men om den inte snabbt lokaliseras och öppnas upp samt deceficeras så kan den lätt vandra in i sulan och i värsta fall orsaka en helt undermineras sula vilket lätt leder till sulsänkning.

Startar bölden i sulan så är det utifrån en stengalla av den typen att sulan även blivit perforerad.
Jag förstod det som att veterinären varit där och när bandaget/gipset fallit av hade det gått 11 dagar med jodopaxomslag etc innan det började blöda ur det av veterinär gjorda hålet. Någon dag till hade gått och nu skrev hon här. Det har alltså gått snart två veckor och hålet har inte växt igen.

Du öppnar alltså alltid bölder? Hur försvarar du då ärrbildningen som blir i sulläderhuden? Du skadar medvetet papillerna som bildar sulhornet, något som aldrig kan växa med friskt horn igen!
Dessutom öppnar du upp ett sår under hoven, vilket innebär en ökad risk för infektioner och kräver en minituös skötsel för att inte utgöra en livsfara för hästen (i värsta fall)

Inom humanvården avråder man kvinnor från att föda med kejsarsnitt trots att det är lättare för kvinnan (och mycket snabbare) samt att motsatsen kan innebära dygn av oerhörd smärta i värsta fall.
Varför? Eftervården på kejsarsnitt är omfattande, riskbilden för komplikationer är avsevärt värre (i.o.m. att det är en operation - går in i levande vävnad), ärrbildningen kan bli problematisk etc etc

I en tidigare tråd var det någon som kom med jämförelse med finnar - vissa klämmer dem minituöst trots att vi alla alltid får höra att de inte skall klämmas alls. Det kan innebära svåra komplikationer och framför allt ärrbildning.

Jag säger inte att man aldrig får öppna en böld, men skall det göras skall det vara i steril miljö på klinik av en veterinär (eller på direkt order av veterinär) eftersom du går in och skadar levande vävnad.

axel skrev:
Qué?
Om jag undrar ngt så frågar jag expertis, inte folk här som raspar ner sina hästar själv o om det blir fel, :-hoppsan Kurt. Bäst att fråga ngn på Buke:idea:[/QUOTE]

Du ÄR verkligen otrevlig! :mad:
Jag har inte "raspat ner" min hästs hovar, du får det att låta som att han inga hovar har kvar... :smirk:
Jag ska knäppa lite bilder så ska du få såga dem, vad gör man inte för sina medmänniskor? :devil:

Denna fråga ställde du till MIG om du tittar på föregående sida:

axel skrev:
Här var det inte fråga om frågor o undringar (?)
Utan en fallbeskrivning.

Så jag undrade VAD du menade med din fråga?
Om det inte var riktat till mig så föreslår jag att du skriver *kl* eller håller ordning på vilka knappar du trycker på :devil:

emindy skrev:
Du öppnar alltså alltid bölder? Hur försvarar du då ärrbildningen som blir i sulläderhuden? Du skadar medvetet papillerna som bildar sulhornet, något som aldrig kan växa med friskt horn igen!
Dessutom öppnar du upp ett sår under hoven, vilket innebär en ökad risk för infektioner och kräver en minituös skötsel för att inte utgöra en livsfara för hästen (i värsta fall)
BS.
Risken för att bölden går in i hoven och skadar den permanent är större.
Så för hästens skull öppnar man bölden.
Och jag har då aldrig sett några kvarstående skador efter det.
Med tryck från en god gipsning så växer allt ut och blir helt normalt igen.

emindy skrev:
Inom humanvården avråder man kvinnor från att föda med kejsarsnitt trots att det är lättare för kvinnan (och mycket snabbare) samt att motsatsen kan innebära dygn av oerhörd smärta i värsta fall.
Varför? Eftervården på kejsarsnitt är omfattande, riskbilden för komplikationer är avsevärt värre (i.o.m. att det är en operation - går in i levande vävnad), ärrbildningen kan bli problematisk etc etc.
Smästan efter ett kejsarsnitt är visst värre än en normal förlossning.
Så totalt sett får kvinnan med kejsarsnittet meta ont än den som föder vaginalt.
Och med 3 helt normala förlossningar bakom mig, så kan jag säga att det faktiskt inte är så himla farligt.

emindy skrev:
Jag säger inte att man aldrig får öppna en böld, men skall det göras skall det vara i steril miljö på klinik av en veterinär (eller på direkt order av veterinär) eftersom du går in och skadar levande vävnad.
Det går utmärkt att göra det hemma.
Det är i alla fall inte sterilt i hovbölden.
Hade det varit sterilt så hade där ju inte funnits någon böld.
Och man skär inte alls i någon levande vävnad.
Man håller sig till att skära i hornet.
Och så får man decinficera efteråt.

I fallet ovan så var det ju dessutom en veterinär som utförde ingreppet.

Jag fick en gång för länge sedan in "White line diseas" (travarhovkräfta) i min besättning.
Smittan kom ifrån en travbana som jag hade brukat rida på.
Det gav massor av hovbölder på majoriteten av hästarna.
Alla dessa bölder skars upp och behandlades och samtliga hästar blev helt återställda.
Numera så vet man att White line diseas är en svamp och att den framgångsrikt kan behandlas med jodsprit.
Så jag är numera av med det ur besättningan.
Men då så viste man ännu inte vad det var, utan efter läckor från forskningen så behandlades hästarna med jodsprit, och blev bra.
Hela Veterinärhögskolan var inblandad i mina problem med detta.
Då de fick göra en besättningsutredning för att komma till botten med problemet.

bara-undrar skrev:
bara-undrar varför du känner dig stött, kan det bero på bristande kunskap???

Slutligen vill jag bara poängter att du inte bara ställer frågor utan oxå kommer med många råd till andra vilket är jättebra då man nu anser sig inneha kunskapen att svara.:smirk:

Jag blir stött när folk antar att jag ger mig till att raspa bort halva hoven och orsakar min häst lidande, när det inte är fallet. Jag HAR en hovis som OFTA kommer och ser till hovarna på mina hästar. Han är utbildad och har sedan jag (som jag själv ser det) tog för mycket i traktdelen, tittat på hästens hovar och han tycker inte att det är något fel på dem. Så SÅ jävlig är jag inte på att raspa.
Jag har hållit barfotahäst förut under hovis överinseende och fått beröm för hur hovarna sett ut.
Men visst har jag bristande kunskap, jag har ingen lååång utbildning (som jag är mycket medveten om att hovisen har), men trots det kan jag tycka att jag borde kunna få ställa frågor här utan att bli sågad vid fotknölarna. Bara för att jag frågar här betyder det inte att jag inte har ringt ut hovis, det betyder att jag vill höra vad andra tycker. Personer som HAR utbildning och erfarenhet.

Vad den sista delen av ditt inlägg ska betyda undrar jag... menar du alltså att jag givit råd till någon som inte varit riktiga/lämpliga? Jag skulle gärna vilja veta vad jag då sagt som varit felaktigt? Naturligtvis vill jag ju dra tillbaka eventuella dåliga råd som jag i min okunskap råkat ge. :crazy:

emindy skrev:

Varför? Eftervården på kejsarsnitt är omfattande, riskbilden för komplikationer är avsevärt värre (i.o.m. att det är en operation - går in i levande vävnad), ärrbildningen kan bli problematisk etc etc

I en tidigare tråd var det någon som kom med jämförelse med finnar - vissa klämmer dem minituöst trots att vi alla alltid får höra att de inte skall klämmas alls. Det kan innebära svåra komplikationer och framför allt ärrbildning.

Att jämföra en buköppning med att öppna en hovböld tycker jag är rent löjligt,ärrbildning och komplikationer som kan bli vid kejsarsnitt har väl ingen som helst likhet med en hästhov!!:eek:
Eller kan en häst få bukhinneinflammation i en hov?

Självklart skall man INTE borra sönder en hov totalt i sin jakt på en hovböld,men ofta kan man snabbt lindra hästens plågor genom att öppna ett litet hål och dränera hovbölden,ett vant öga och visitertång hittar ofta snabbt rätt,annars får man avvakta och låta bölden mogna lite..

Men att som du rekommendera att bölden skall öppna sig själv gillar jag INTE,det orsakar hästen onödigt lidande ,och riskerar att bölden gör större skada ,var smälter ner frisk vävnad och bölden kan underminera hela sulan,eller gå upp och öppna sig i kronranden med fula ärrbildningar som följd,delar av hovkapseln kan släppa i kronranden.
Är det bättre än ett litet dräneringshål?
Är det inte bättre att få ut varet så snabbt som möjligt och förhindra att skadorna blir större?

Märklig teori ni har ..jag har sett obehandlade(naturligt behandlade..) hovbölder som öppnat sig i kronranden,sen när hoven växer ner kan stora delar av hoven släppa och gå sönder och ge problem ,som lätt förhindrats om hovbölden öppnats och dränerats tidigare,jämför smärtan med en egen nagel som släpper,tänk dig då att gå på en infekterad nagel..:crazy: :cry: Fy fan vad ont!

Vet en häst som fick korsförlamning efter att ha sprungit mkt i hagen pga nyinsläppt häst,eftersom hästarna då sköttes av okunnig människa så missades att hästen dessutom fått en hovböld,vilket resulterade i att bölden fick sprida sig och hovkapseln släppte HELT runt om i kronranden,det var det äckligaste jag sett nån gång,och smärtan i hästens ögon glömmer jag aldrig..jag grät ,hästägaren som varit bortrest grät och anklagade sig själv för att inte varit hemma..hästen nödslaktades direkt...

Ibland behöver naturen hjälp på traven..för inte ska en häst behöva dö i onödan pga en obehandlad hovböld?
I naturen hade ett rovdjur behandlat skadan effektivt och förkortat lidandet,nu är hästarna i våra händer och då får vi hjälpa till när det behövs,att som du råda till att låta hovbölder öppna sig själv gör mig förbannad,har du inte sett hur ont hästarna har?

Om hovbölden är stor eller mkt djup skickar jag hästen till klinik för behandling,mindre hovbölder är inga problem för en hovis att behandla i stallet,vi gör inga större hål än nödvändigt i hoven och då är det ingen risk för ärrbildningar..

Nu ska jag peppar ,peppar säga att det inte är så ofta man stöter på hovbölder ändå,hur det är i barfotabranschen har jag mindre koll på..vissa ser det ju som positivt och naturligt..*ironisk*

Jag råder oxå hästägare att se till att stelkrampskyddet på hästen är ok,vad ni lärt er på helgkurser vet jag ej..*Suck*

Nu skall jag gå ut och passa min veterinär som är på ingående för vaccination..:devil:
Ha det gott,men starta inga helgkurser i att alltid låta hovbölder värka ut själva för att det är det bästa för hästen ,det är det INTE.
Punkt.
Det är sällan jag blir riktigt förbannad,men idag lyckades du få mig rejält upprörd,så nu går jag ut i solen och räknar till tio..;)

Senast ändrad:

Jag har räknat till 10 runt detta så många gånger nu, att jag är uppe i flera hundra.......

bara-undrar skrev:
bara-undrar om vår kära Veterinär verkligen har rätt där:confused:

För övrigt så avseende om det är svamp eller bakterier så spelar det bara en roll och det är hur länge det har pågott. Alla dessa problem startar alltid med bakterier,åtgärdas det inte så utvecklas svamp. Orsaken är oftas dålig närmiljö eller eftersatt hovvård. Är man nu så himla noga med sin mockning och dagliga hovvård men endå får problem så kan det vara bra att skicka in ett jordprov i från hagen för analys, dö inte bara när svaret kommer utan försök åtgärda problemet.

Nu nämner hovis att det även kan vara så att det oxå beror på dåligt renskuren sula,hörnstöd och stråle i samband med verkningen. Hovis skriker att däremot så skall inte bärranden verkas så hårt att hoven ömmar då det år plågeri utan där finns det andra trix att ta till.

Om jag förstår det hela rätt så är det avgörande att hålla allt så rent som möjligt för att inte skapa inkörsporter för bakterier.

Menar du att bärrandsröta o white line disease skulle vara olika saker, det anser då inte hovslagarskolan. Vad skulle då bärrandsröta motsvara på engelska?
PL

Senast ändrad:

Även jag anser att skadan blir minst om man kan öppna hovbölden istället för att låta den söka sig ända upp till kronranden.
Dock bättre att vänta en att göra en massa hål på fel ställen.
PL

skuggi skrev:
Jag fick en alldeles ny och fin rasp i söndags som jag testade igår på (nyblivna :cry: ) valacken, å guuu så bra den va! :bow: :bow: ;)

Å gu va bra det är med en make som kommer å raspar enligt order medan man själv bara behöver hålla i hoven :p :love:
Snart har jag utbildat min egna lilla gårds-hovis ;)

Råkade också bli lite väl entusiastisk och tog nog lite mycket på gam-valackens trakter... :o Vad göra? Det går ju inte att börja fila ner sulan i tån ju... :crazy:

Så här skrev du.
Du raspar inte ens själv, utan låter din karl utföra det åt dig med en vass rasp.:devil:

Sen var det ingen fråga om du läser det igen.
Sen att det var riktat till E. får jag be om ursäkt för.

Undrar oxå om hästen inte har ngn hovvägg med lamellrand i tån, när du ville raspa på sulan.

skaffa en slö rasp så om du gör fel så blir det inte ngn större skada.

Har bara haft 2 st. hovbölder under min hästtid.

Bägge gångerna har hästen blivit rejält halt ena dagen o på morgonen därpå har bölden kommit ut i kronranden.
Jag har då bara tvättat rent o satt på galoppbandage.

Ärrbildningen har vuxit ut med hoven o har inte gett några bestående men i kronranden.

Vad jag förstår så kan varet rinna i fistelgångar till annan plats än källan.
Vissa vill inte borra upp halva sulan i jakt på rätt ställe.

Man skall ha en tydlig indikation innan man borrar.
Jag dränerar gärna nere i bärranden även om bölden redan dränerat sig i kronranden detta enligt principen att bölder o likn. bör dräneras i lägsta punkten för att tömma ur ordentligt o därmed minska risken för återfall.
PL

Om DU läser så var det den NYBLIVNA valacken som jag fick hjälp med att raspa, han står nämligen inge vidare still, busig treåring som han är...

GAM-valacken raspar jag själv, och det var på honom JAG tog lite mycket i trakten. Framme i tån är hovväggen såpass låg att även sulan blir raspad om jag tar mer där framme. jag har fått lära mig att låta bli sulan, och det var därför jag frågade.

peter_lundin skrev:
Menar du att bärrandsröta o white line disease skulle vara olika saker, det anser då inte hovslagarskolan. Vad skulle då bärrandsröta motsvara på engelska?
PL
Ursäkta att jag lägger mig i.
Men jag trodde att White line disease var ett samlingsnamn på både bärrandsröta och travarhovkräfta.
Alltså på både röta=föruttnelse=svart gegga=bakterier och vitt smul=svamp.

*plockar en knapp*
Om ni läser hela inlägget jag skrev (det var långt, det vet jag) så ser ni kanske att jag längst ned klart och tydligt skriver att jag inte motsätter mig att öppna bölder. Bara den linjen som säger att man alltid-skall-öppna-alla-bölder-för-det-är-bäst-för-hästen.
Dessutom attityden att man kan öppna mindre bölder hemma?

Jag ser inte hur man kan borra hål i sulan tills det kommer blod och inte kalla det att man skadat levande vävnad? Innan det ens kommer blod är du ju inne i tillväxtzonen och den blir bevisligen ärrad om man skär bort den.

Jag har hört det många gånger nu och jag blir bra frustrerad jag också. (ni är inte ensamma) Särskilt som en kund till mig bara nu i höstas misstänkte hovböld på ena hästen, for in på klinik för utvärdering och veterinären borrade ett hål som inte gav något. Det gav ytterst lite lindring för hästen, det kom INTE ut något var men hästen var ÄNDÅ tvungen att gå med bandage och desinficeras och f*n och hans moster.
(eftersom det nu plötsligt var ett hål in i kötthoven)

Jag har aldrig bommat en böld.
Det har alltid sprutat ut mer eller mindre var av varierande färg.
Och det har alltid givit hästen en omedelbar lindring.
Ärligt talat så är det ganska så lätt att se.
Och jag är inte varken hovslagare eller veterinär, utan bara en ovanligt erfaren hästägare.

Det finns ingen anledning för mig att ringa ut en veterinär eller en stressad stackars hovslagare till något som jag utan vidare klarar av själv.
Strular det, så hjälper min hovlsagare mig per telefon.
Och så kollar han upp saken nästa gång som han kommer.
Så himla blodigt är det inte, eller ja eller så.

Inte_Ung skrev:
Jag har aldrig bommat en böld.
Det har alltid sprutat ut mer eller mindre var av varierande färg.
Och det har alltid givit hästen en omedelbar lindring.
Ärligt talat så är det ganska så lätt att se.
Och jag är inte varken hovslagare eller veterinär, utan bara en ovanligt erfaren hästägare.

Det finns ingen anledning för mig att ringa ut en veterinär eller en stressad stackars hovslagare till något som jag utan vidare klarar av själv.
Strular det, så hjälper min hovlsagare mig per telefon.
Och så kollar han upp saken nästa gång som han kommer.
Så himla blodigt är det inte, eller ja eller så.

Å ena sidan är väl det bra att du sällan bommar, men nu är vi definitivt på hemmapular-grejen. Är det verkligen ok att en icke-utbildad (men ändå erfaren och duktig) hästmänniska skär upp hål i hovar om än för att ge hästen omedelbar lättnad?
Djurskyddslagen säger klart nej, det får bara veterinärer göra PUNKT

Veterinären som skar upp hoven utan att det var en böld är helt klart utbildad, så därför är det ok lagmässigt, även om det helt klart var en grov miss.

Jag vidhåller; du kan inte skära tills det blöder utan att dels göra stor skada på levande, horntillverkande vävnad och definitivt inte utan att utsätta hästen för en kraftigt ökad risk för infektioner.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 178
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Utrustning Här lägger ni alla frågor rörande sadlar, som inpassning, frågor ang olika modeller eller andra frågor som har just med sadel att göra...
16 17 18
Svar
340
· Visningar
28 409
Senast: jjeg
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 435
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 711
Senast: hovslagarebjorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka