Hovfrågor av alla typer

Sv: Hovfrågor av alla typer

Lilla Skutt skrev:
Din hovis är säkert skitbra,men gör h*n rent verktygen efter att ha jobbat med en häst som har tex bärrandsröta:confused:

Eller är det bara jag som tror på att det kan smittas från häst till häst genom infekterade verktyg?

Det är klart att det kan smitta via verktygen! Jag har ett bra tag nu funderat på en bra lösning på hur man kan desinficera mellan stallen, blomspruta är en bra grej, men jag undrar om det verkligen tar allt? I USA fick vi se en burk med desinfektionsmedel som hovvårdaren stoppade ned knivarna i så låg de där och skvalpade när han körde mellan stallarna. Den burken satt fast i ena väggen i bakluckan så den inte skulle välta.
Jag skall ha en sådan + hitta något lämpligt till raspen men det är ju lite svårare.

Jag använder inte samma verktyg till mina hästar som till mina kunder

Tack Emindy! Trevligt med någon som kan ha förståelse för att vissa vill lära sig också.. :crazy:
Nu var det inte samma häst, men som jag sa så är det ju inga vansinniga vinklar vi pratar om... Men då låter jag det växa ut istället för att fila på sulan.
Hade du förresten hittat blindbrodd till f.d. broddade boots?
Tänkte att jag ju isf kunde testa att låta honom ha boots när jag rider så han inte sliter på trakterna...

Angående desinfektionsbehållare till raspen borde det väl gå att hitta en lång smal blomvas i plast á la IKEA? Typ.. Den borde det inte skvalpa så fasligt ur, men om det gör det kan du ju skaffa ett lock i plast som du skär ett avlångt hål i så handtaget kan sticka upp.. :idea:

Sv: Dåliga hovar

Glorfindel skrev:
Testat att gå över till barfota?
Min fjording hade sprickor förut, men nu när vi har honom barfota (ett år enligt vildhästmetoden, men nu strassermetoden) har sprickorna försvunnit.

Magdalena

Vad är skillnaden mellan Strasser-AANHCP efter ett år ?
Är det inte mest i början av omställningen det skiljer, då Strasser går lite fortare fram, medans AANHCP låter hoven få visa vägen själv....?

Nissan

skuggi skrev:
Tack Emindy! Trevligt med någon som kan ha förståelse för att vissa vill lära sig också.. :crazy:
Nu var det inte samma häst, men som jag sa så är det ju inga vansinniga vinklar vi pratar om... Men då låter jag det växa ut istället för att fila på sulan.
Hade du förresten hittat blindbrodd till f.d. broddade boots?
Tänkte att jag ju isf kunde testa att låta honom ha boots när jag rider så han inte sliter på trakterna...
Nope, måste isf låta specialtillverka som det lät men jag gräver vidare

skuggi skrev:
Angående desinfektionsbehållare till raspen borde det väl gå att hitta en lång smal blomvas i plast á la IKEA? Typ.. Den borde det inte skvalpa så fasligt ur, men om det gör det kan du ju skaffa ett lock i plast som du skär ett avlångt hål i så handtaget kan sticka upp.. :idea:
Jättesmart! jag skall på rusta nu, de har säkert något bra.
Det krävs nog lock i vilket fall som helst, jag kör sällan längs släta vägar...

Jag har en fullblods kille på 7 år. Han är en fd.galoppör.Antar att dom då aldrig går barfota.Har även hört att fullblod i regel har spröda hovar. Vet inte om detta stämmer,föredrar att inte dra en hel ras över samma kant.Hur som helst. Mina andra hästar går barfota under sommarhalvåret och det gjorde fullblodet också förra sommaren,gick jätte bra i ca 6 veckor sen blev han öm och vägrade ta ett steg i onödan.Hovarna spricker även väldigt ofta i nederkant i större bitar om ni förstår.Har provat med biotin nu i 6 månader, ingen skillnad. Nu är det dags att verka igen. Undrar nu om ni har något råd. Vill ju att han ska få gå utan skor men går det inte så går det inte.Frågan är varför det gick i en och en halv månad men helt plötsligt inte. Ska jag prova igen eller vad tycker ni?

Lamell röta

Hej!
Jag har börjat med en ny hovsalgare. Det var första ggn han var här idag. Och då sa han att min häst(fjordning) har lamell röta?? Jag har aldrig hört talas om lamell röta förut men det var visst alvarligt. Har ni någon mer info om lamell röta?? om själva sjukdommen och va som kan hända om det inte går över??

Tacksam för svar!!

emindy skrev:
Jag märker nu att du inte fick så många konstruktiva förslag. *suck*
.
*Suck*
Varför skall folk lära sig verka sin häst själv genom internet..:confused: det är väl nåt att sucka över ,om det nu skall suckas.. :angel:

Knapplån...

En liten fråga...kan man ha skor bara i bak? Eller blir det konstigt balanserat då?

Lilla Skutt skrev:
*Suck*
Varför skall folk lära sig verka sin häst själv genom internet..:confused: det är väl nåt att sucka över ,om det nu skall suckas.. :angel:

Jag håller med dig, det är beklämmande med folk som verkar enbart efter att ha läst sig till det. Men den här människan har gått kurs och nu senast gjort ett fel hon uppmärksammat och här ber om råd vad som bör göras.
Att då ingen kan komma med konstruktiva förslag tycker jag är lite tråkigt.

emindy skrev:
Jag håller med dig, det är beklämmande med folk som verkar enbart efter att ha läst sig till det. Men den här människan har gått kurs och nu senast gjort ett fel hon uppmärksammat och här ber om råd vad som bör göras.
Att då ingen kan komma med konstruktiva förslag tycker jag är lite tråkigt.

bara-undrar om inte avhållande med konstruktiva förslag är det bästa en med mera kunskap kan komma med för att nu inte orsaka än ennu större skada för hästen.

Hovis tycker det är beklämmande att man gått kurs och inte ens innehar den grundläggande kunskapen utifrån hästen och hovens anatomi.

emindy skrev:
Lite extra (någon/några millimeter) kan man lämna för hästens bekvämlighet första gången
,
Hur vet man när det är EN mm kvar?
Det är lite sent att komma på det.
Kallar du det för slitmån?

Man ska inte uppmuntra folk att själva mixtra med hovarna.

Det finns ngt som heter att hästen ska stå plant o inte snett o vint samt ha kvar lite hov att gå på.

Här var det inte fråga om frågor o undringar (?)
Utan en fallbeskrivning.

axel skrev:
,
Hur vet man när det är EN mm kvar?
Det är lite sent att komma på det.
Kallar du det för slitmån?

Man ska inte uppmuntra folk att själva mixtra med hovarna.

Det finns ngt som heter att hästen ska stå plant o inte snett o vint samt ha kvar lite hov att gå på.

En mm av vad? Jag pratade hovvägg mot sulans nivå, och det är väldigt lätt att mäta med en vanlig linjal eller t.o.m. ett skjutmått om man skulle vilja det. (Det var dessutom inte h*n som skulle verka utan h*n ville ha mer info inför hovslagarbesöket...)

*lite slitmån* är tyvärr ofta det som gör att hovarna spricker sönder och hästägaren får panik och skor igen. Om slitmånen hamnar på en centimeter eller mer alltså. (vilket jag sett vid mer än ett tillfälle, bland annat när min valack kom hem till mig)

Jag försöker att inte uppmuntra folk att mixtra med hovarna och defintivt inte ta bort hovarna helt och hållet. :eek:
Att underhållsverka efter en genomförd, bra, kurs ämnad att lära ut just det ser jag dock inte som ett problem. Särskilt som det öppnar möjligheten för ägaren att själv engagera sig i sin hästs hovar och en mer frekvent verkning vilket, utfört rätt, kan ge en väldigt bra förutsättning för fantastiska hovar.
Det innebär heller inte alls att hästägaren är helt utlämnad utan har alltid alla möjligheter i världen att ta ut hovslagare eller barfotaverkare för en check-up.

axel skrev:
Här var det inte fråga om frågor o undringar (?)
Utan en fallbeskrivning.

Det hade alltså varit helt ok med formuleringen; om man skulle råka ta någon mm för mycket i trakterna, hur gör man då?

Eller?

Jag ser inte skillnaden förutom att vi redan sett bilder på Skuggis ena hästs hovar, dessutom i flera omgångar.

Men du kanske skall göra en lista med acceptabla frågor och frågeformuleringar, så kan alla som känner sig manade svara. Då blir vi ju klara med denna tråd ganska omgående så kan den låsas och nålas högst upp.
Den kanske skall kallas något i stil med "Den ultimata sanningen inom allt som rör hovar"
(obs. jag är högst ironisk)

Mariah skrev:
Jag har en fullblods kille på 7 år. Han är en fd.galoppör.Antar att dom då aldrig går barfota.Har även hört att fullblod i regel har spröda hovar. Vet inte om detta stämmer,föredrar att inte dra en hel ras över samma kant.Hur som helst. Mina andra hästar går barfota under sommarhalvåret och det gjorde fullblodet också förra sommaren,gick jätte bra i ca 6 veckor sen blev han öm och vägrade ta ett steg i onödan.Hovarna spricker även väldigt ofta i nederkant i större bitar om ni förstår.Har provat med biotin nu i 6 månader, ingen skillnad. Nu är det dags att verka igen. Undrar nu om ni har något råd. Vill ju att han ska få gå utan skor men går det inte så går det inte.Frågan är varför det gick i en och en halv månad men helt plötsligt inte. Ska jag prova igen eller vad tycker ni?

Fullblod tycks ha mjukare hovar än andra raser, förutom plattfotheten naturligtvis som förmodligen kan härledas till stor del till den tidiga skoningen. Men hornkvaliteten gör att man måste verka dem väldigt ofta så att hornet inte blir för långt och fläks upp/spricker.
Skall ni prova igen rekommenderar jag att du skaffar en rasp och lär dig (förslagsvis av din hovvårdare) hur du kan hålla efter hovväggen, sedan är du där och raspar en gång i veckan så att det inte hinner bli några sprickor för där har du nog en stor anledning till varför det blev problem.

För jag antar att det gick bra i början, sedan började det spricka upp och tillslut blev hästen så öm att han knappt ville gå?

Eller var det verkligen så att det gick alldeles underbart bra i sex veckor men sedan en dag ville han inte gå längre? Då kan man ju misstänka någon slags sjukdom eller liknande.

Sv: Lamell röta

Tida skrev:
Hej!
Jag har börjat med en ny hovsalgare. Det var första ggn han var här idag. Och då sa han att min häst(fjordning) har lamell röta?? Jag har aldrig hört talas om lamell röta förut men det var visst alvarligt. Har ni någon mer info om lamell röta?? om själva sjukdommen och va som kan hända om det inte går över??

Tacksam för svar!!
Ja, det är ganska allvarligt. Men absolut inte livshotande!
Det som händer är att det har gått svamp och/eller bakterier i lamellranden som luckrar upp den. Det gör att det blir en försämrad hållfasthet i lamellranden som är den struktur som håller fast hovväggen vid hovbenet och även försörjer hovväggen med fukt.

Det kan spridas till att utgöra hålväggar vilka i värsta fall kan gå runt hela hoven, men det är som sagt skräckscenariot.
Du kan söka en del här på forumet samt på internet. Det kallas antingen lamellrandsröta, bärrandsröta eller WLD (white line dicease)

*KL*
Jag vill ha min häst barfota, han har gått så sedan i somras dock knappt ridits utan bara stått i hagen.
Jag köpte honom för en månad sedan och igår var hovslagaren ute för första gången för att verka.
Han frågade om jag red på honom(har gjort i 2 ½ vecka nu) och så sade han att han går på strålarna bak så att han skulle behöva skos där ifall jag red på honom; men går inte det att justera med verkning så att han inte behöver gå på dem?

Heulwen skrev:
*KL*
Jag vill ha min häst barfota, han har gått så sedan i somras dock knappt ridits utan bara stått i hagen.
Jag köpte honom för en månad sedan och igår var hovslagaren ute för första gången för att verka.
Han frågade om jag red på honom(har gjort i 2 ½ vecka nu) och så sade han att han går på strålarna bak så att han skulle behöva skos där ifall jag red på honom; men går inte det att justera med verkning så att han inte behöver gå på dem?

Jo, om inte strålarna redan är för tunna men det är ganska ovanligt om där inte föreligger ett allvarligt problem.

Bubbla skrev:
En liten fråga...kan man ha skor bara i bak? Eller blir det konstigt balanserat då?

Det går helt utmärkt. Min häst hade det under en period av 4 månader i höstas / vintras.

MVH
JS

Senast ändrad:

Vad bra! Har aldrig sett en häst skodd bara bak...det brukar ju vara i fram isf.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 178
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Utrustning Här lägger ni alla frågor rörande sadlar, som inpassning, frågor ang olika modeller eller andra frågor som har just med sadel att göra...
16 17 18
Svar
340
· Visningar
28 409
Senast: jjeg
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 435
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 711
Senast: hovslagarebjorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka