Hotfull häst i hage

Sv: Hotfull häst i hage

Grålly skrev:
Brukar få göra det här någon gång i månaden, när hästen får för sig att det är hon som bestämmer. Hon kommer dock inte springande mot mig, utan kan ibland bli väldigt arg och vända arslet mot mig och hota med att sparka, vilket jag inte accepterar. Men jag tror detta funkar ändå..

Jag har en longerpisk när jag går in i hagen. När hon vänder sig och hotar med att sparka, så "flaxar" jag med armarna, med pisken i ena handen. Jag ryter 'NEJ', och slår med longerpisken bakom henne. Hon sätter oftast av i trav, och då går jag efter henne, bakom. Till slut sänker hon huvudet, och vänder ett öra mot mig, och har det hela tiden mot mig. Jag går till "mitten" och vänder mig med ryggen mot henne, alltså att jag inte står bakom henne, utan liksom med ryggen mot hennes mage. Jättesvårt att förklara, hoppas du förstår. Jag sänker huvudet och axlarna, och tillslut kommer hon bakom mig. Hon brukar nosa på mig, och då börjar jag gå. Då följer hon efter mig. Sen stannar jag, och jag får ta överallt på henne. Hon står helt still, med öronen spetsade framåt. Så får jag göra ibland, ifall jag t.ex. ska smörja in henne på ställen hon inte tycker om att jag tar på, och då hotar hon att sparka. Då gör jag så.. Första gången tog det 1 timme, andra gången en kvart, nu går det på 1 minut.. Folk tycker att jag är konstig som jagar henne, och tror att hon blir rädd för mig. Men våra band blir bara starkare å starkare.

Det finns ju gränser för vad man ska göra, och inte göra. Man ska ju självklart inte riskera sin egen säkerhet, och hälsa. Eller ja, det gör man väl när man håller på med hästar hela tiden, eftersom de kan få för sig en massa olika saker. Men du förstår nog vad jag menar.. Börjar hästen slåss på riktigt, och inte bryr sig om longerpisken, så skulle jag springa.. Utan att tänka på något annat än "FLYY!" ;)

Så skulle jag har gjort :bow: löslongering *jag bestämmer och är ledare*
 
Sv: Hotfull häst i hage

Tjalfe skrev:
men om man ger hästen stryk.. är det inte väldigt står risk att den blir svår fångad sen då? men det är nog kanske ändå bättre med en svår fångad häst än en farlig.. min shettis är likadan.. och det är ju inte så bra eftersom det ofta är minder barn som har hand opm henne..:crazy:


Hon sa väl inget om att ge hästen stryk?
 
Sv: Hotfull häst i hage

Ett väldigt bra "knep" eller "försvar" för att avbryta ett anfall är att ta med sig ett paraply med någon skarp färg in i hagen och kommer hästen rusande så fäll ut paraplyet mot hästen. Jag kan nästan garantera att hästen kommer att sticka åt andra hållet då. :angel:
 
Sv: Hotfull häst i hage

Krockodil skrev:
Ett väldigt bra "knep" eller "försvar" för att avbryta ett anfall är att ta med sig ett paraply med någon skarp färg in i hagen och kommer hästen rusande så fäll ut paraplyet mot hästen. Jag kan nästan garantera att hästen kommer att sticka åt andra hållet då. :angel:


Vilken bra idé. Dock var det inte jag som hade hästen som anföll, utan trådskaparen :smirk:
 
Sv: Hotfull häst i hage

bettysmatte skrev:
Jag skulle helst inte gå in i hagen över huvudtaget - är inte särskilt modig av mig när det gäller bråkiga hästar... MEN om jag var tvungen skulle jag "beväpna" mig med ett långt ridspö eller en longer-/körpisk. Inte för att slå vilt omkring mig med, men för att ha något att mota bort hästen från mig med.

Jag har haft en häst med detta beteendet och kan säga att pisk bara gjorde saken värre. Hennes beteende berodde som dennas helt enkelt på att hon inte lärt sig vem som är ledaren i förhållandet människa-häst. Det hon hade lärt sig var att om hon la öronen bakåt och lyfte ett ben (inne i stallet) eller attackerade en i hagen, var att hon slapp göra ngt arbete.
Sedan kom jag och var inte rädd för henne utan vänligt men bestämt fick henne att förstå att det var JAG som var ledaren i "vår flock" INTE hon. Det tog mig fem år att få ordning på henne. Kan säga att detta rörde sig om en "liten" häst på 158 cm, men de är ju större än oss även om det är shettisar i allafall viktmässigt.

Det bästa vore nog om ni kunde bete er som hästar, ni är ledarhästen och INGEN häst går emot ledarhästen. Skulle ni bli sparkade sparka då direkt tillbaks (om det går) för det är precis vad ledarhästen skulle göra om någon vågade utmana den. Gör er "stora" i hagen och som någon sa ta med ett grimskaft, om inte för att slåss så i allafall för att skrämmas med. Jag vet att man känner sig väääldigt liten när det kommer en stor häst emot en som sparkar med avsikt för att träffa, men försök att stå kvar helt lugnt och ryt åt honom som ni hade gjort, om ni vill gå längre kan ni ju "morra" lite åt honom, visa tänderna och lyfta på benen som om ni måttade en spark åt honom. Bara visa att han har gett sig på fel "häst"

Det här kanske låter lite flummigt, men det är det språket hästarna förstår. För att kunna uppfostra en häst rätt behöver man veta hur de beter sig mot varandra, de är trots allt flockdjur och vi människor måste vara flockledare annars blir det en ohållbar situation.

Läs gärna någon bok om etologi (läran om djurens beteende och orsakerna till det)

Och tänk på att inte utmana ödet, hästar är större, starkare och klart mycket snabbare än oss. Det är inte värt att bli skadad för livet! Ge det tid inget händer över en natt/dag.
 
Senast ändrad:
Sv: Hotfull häst i hage

Bemöt den inte.

Det är (i mina ögon) inte rätt av hästens ägare att sätta er i en situation så att ni måste bemöta hästen alls.


Det är en farlig situation, och det enda ni bör göra om ni verkligen måste utsättas för den, är att skydda er.

Ni ska inte behöva träna hästen, eller uppfostra den

Det är det den nya ägaren som har till uppgift. (eftersom hon/han tagit det arbetet på sig.)

Att låta hästen gå ensam i en egen hage kanske inte är så skoj för någon.

Men pest eller kolera... en sparkad människa (som inte har med den hästen att göra) som får åka med ett ben avsparkat till sjukhuset, eller en människa som blir översprungen med ett trasigt knä som resultat... eller änvärre död...


Ja jag vet att jag drar det till det yttersta...

Men det yttersta existerar. Tyvärr
 
Sv: Hotfull häst i hage

Sammet skrev:
Bemöt den inte.

Det är (i mina ögon) inte rätt av hästens ägare att sätta er i en situation så att ni måste bemöta hästen alls.


Det är en farlig situation, och det enda ni bör göra om ni verkligen måste utsättas för den, är att skydda er.

Ni ska inte behöva träna hästen, eller uppfostra den

Det är det den nya ägaren som har till uppgift. (eftersom hon/han tagit det arbetet på sig.)

Att låta hästen gå ensam i en egen hage kanske inte är så skoj för någon.

Men pest eller kolera... en sparkad människa (som inte har med den hästen att göra) som får åka med ett ben avsparkat till sjukhuset, eller en människa som blir översprungen med ett trasigt knä som resultat... eller änvärre död...


Ja jag vet att jag drar det till det yttersta...

Men det yttersta existerar. Tyvärr

Vill bara säga att jag tycker detta var väldigt, väldigt klokt skrivet!!
 
Senast ändrad:
Sv: Hotfull häst i hage

Usch, en gång var jag med en bekant i ett för mig nytt stall. Skulle hämta hästen. Hon varnade att den var lite underlig. När vi närmar oss sätter den fart, mot mig som står lite vid sidan av. Den hoppar upp i luften och bockar och kickar i luften så jag hörde hovarna vina i luften kring mitt huvud. Shit!! Det är ingen lek. Jag blev verkligen skärrad. Hade inte varit med om något liknande och var inte heller beredd.

Den här hästen gillade mest sin ägare vilket gjorde det svårt för henne att stalla upp den och låta andra ta in och ut, eller låta den gå med andra hästar som i sin tur blir hämtade av andra.

Jag har för lite kunskap för att veta varför en häst gör så här, men om man inte får bukt med det är det nog bäst att ta bort den...
 
Sv: Hotfull häst i hage

skulle det inte gå att stoppa hästen får dom hä han i en egen hage, man måste kunna komma till SINA egna hästar utan att vara i fara, av en dum häst..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 112
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 892
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 873
Senast: Takire
·
Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 794
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp