Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Skönt att det börjar bli bättre! Jag tycker att din Maja verkar vara helt normal =) Min Maja är en riktigt enkel och glad bebis (förutom nätterna då som ju är kämpiga), My var mer som din Maja. Fast hon reagerade inte så starkt på blåst förståss, men det kan man ju ändå förstå att en liten bebis kan tycka är obehaglig.

Jag kan sova när Maja ammar, men problemet är att jag måste ligga på samma sida hela nätterna, så jag blir ju stel som en pinne och får problem med axlarna (framförallt den högra som jag ligger på). Nu har ju My börjat sova i egen säng så då behöver jag iaf inte ligga och krama henne på andra sidan samtidigt och det underlättar ju en del för kroppen =) Det löser sig ju garanterat med tiden, men min kropp börjar faktiskt kännas lite sliten nu...

Idag var jag på öppna förskolan med döttrarna och det var väldigt roligt. Det känns som att även Maja börjar få lite mer utbyte av det hela och hon var nöjd hela tiden. My älskar det och det är så roligt att se att hon börjar leka lite mer på riktigt med de andra barnen nu!

//Julia

Hmm... vi har funderat över detta med stol, var faktiskt inne på att köpa en sådan som ni har på IKEA, men hur det än var så blev det inte av... Har funderat mycket på en Tripp trapp stol med motiveringen att man inte behöver köpa mer än en stol, funderade på om man kunde hitta någon begagnad på blocket. Men som Ajda skriver, de tar sådan plats, o vi har inte heller något stort kök.. Annars har en sådan plaststol också legat hett till.. Mamma o pappa köpte en i helgen som ska vara hemma hos dem så vi ska prova den nästa gång vi ska dit, de köpte en dyna till med. Algot sitter stadigt med stöd och ett par sekunder utan.

När det gäller smakisar så vacklar jag fram och tillbaka. Han är ju exakt fyra månader nu och har den "magiska" åldern inne. Jag har köpt lite gröt och fruktklet som står i skafferiet men inte börjat.. jag vet inte, drar mig lite och funderar på att vänta ett tag till... Känns som at det kommer tids nog ändå, de växer ju så det knakar :)

Han har börjat sova sämre på nätterna så nu under en veckas tid har jag pumpat ut morgonmjölken (den ska vara fetare än kvällmjölken hörde jag, kan vara skrock, vad vet jag :)) och gett honom på kvällen, de första nätterna fungerade det bra och han sov bättre men nu de två sista nätterna har han velat ha mat oftare igen. Har funderat på att ge honom lite ersättning till kvällen (har aldrig gjort) för att se om han sover längre då. Har hört att de kan göra det... Eller alternativt börja träna på grötsmakisar på kvällen. Hur ofta äter era nu på natten? Algot har nu börjat äta 20-00-03-06, innan åt han20-02-06, men han äter inte oftare på dagen än innan :cool:

om han äter oftare är det ju för att han behöver det/försöker öka produktionen.
låt han göra det om han inte går ner i vikt så behöver han inget extra(så hade iaf jag gjort för börjar man med erästtning så får han ju inte chans att tutta och få dig att producera mer mat utan då får du ju bara mindre och mindre)

det är inte konstigt om nätterna ändrar sig o målen osv under tiden de växer har jag fått lära mig.

Ted äter ca varannan-var 4e timme på nätterna ibland kan han sova en natt 5timmar i sträck.
man han äter ca 19, 21, 23, 02, 04, 08, 10 osv....

så du har det himla lyxigt kan jag säga...:p

vill inte heller riktigt börja med smakisar;)
vilket datum var han född nuigen glömmer om han är äldre eller yngre än ted.

Lowe blir 4 månader imorn, vi har inte provat smakisar ännu.

En bild på honom från i förrgår:

32188034.jpg

:love:oh vilken sötis...sån humle skallra har Ted med hihi.

Algot är född den 5:e så jag tror han är drygt en vecka äldre än Ted.. Nej, jag har nog bestämt mig för att köra på ett tag till. Är när man känner sig trött som man nästan vill ge upp tror jag, stor eloge till er som orkar amma hela nätterna!! :bow: Är kanske bara jag som är lite gnällig.. börjar dock känna mig lite sleten. Har ni andra fortsatt rasa i vikt? Jag kan inte få stopp riktigt på viktnedgången och ändå äter jag som aldrig förr. Men det slutar väl sedan kanske...

Jag pluggar och pluggar inför examen nu och det är tur att Algot är så "snäll".. han nöjer sig med att sitta i mitt knä när jag skriver eller att ligga i sitt gym. Han gnäller sällan och pratar gärna mycket och ofta, sen skrattar han med hela ansiktet :love: Dock börjar jag få lite dåligt samvete för att jag måste sitta med näsan i böckerna någon timme om dagen, i helgen bär det av till Växjö för träff med både sambo och Algot i bilen. Men det är snart klart... Igår var hovslagaren här och fixade fötterna på den lilla fångponnyn och de har blivet mycket bättre, så skönt!

Algot har fått en stol med, det blev en Antilop från ikea och han sitter där korta stunder uppbullad och det gillar han :)

Jo sådär upplever jag också att det är emd nattamningen. Ibland är det mycket mycket snuttande på nätterna i ca 3 dagar o då drar jag slutsatsen att det är produktionen som ska ökas på. Lowe ammar inte oftare på dagarna då, utan bara på nätterna.

Freyja_bus: Jag tror bestämt att vi ska arrangera ett framtida bröllop mellan Lowe och Maja. Hennes gener vill jag ha i mina ev barnbarn ;) Hon är så söt!

Ang nattamningen. Jag byter sida varje gång jag ammar på nätterna. Annars blir ena bröstet proppfullt och läcker. Sen lägger jag en kudde bakom mig längs ryggen så jag kan luta mig på den. Och ena armen lägger jag under huvudkudden. Det är faktiskt bekvämt. De gångerna jag haft ont i ryggen går att räkna på en hand. Har jag ingen kudde att ha stöd emot bakom mig får jag ont efter en natt.

kl

Idag var det dags för bvc (4 mån). Lowe äter 5-7 minuter nu per amning om han inte är trött och somnar ifrån, så jag var lite orolig att han inte skulle ökat så mycket i vikt. Men han vägde 7140gram och var 64 cm lång. Precis på svensson-kurvan så det kändes skönt.
Ska börja ge smakisar nu, han har inte något intresse knappt av bröstet längre förutom på natten, men det har också blivit bättre. På kvällarna har han somnat nu mellan oss med nappen. Han vill bara tutta 5 minuter sen släpper han och ska sätta sig upp.

Ha ha, jag tar gärna lite Lowe gener till eventuella barnbarn, så det låter bra!:D

Jag ammar från båda brösten även om jag ligger på samma sida. Jag har inte flyttat över Maja till andra sidan eftersom My oftast ligger där (nu kommer hon över någon gång mellan 03-06 så nu skulle jag ju kunna a Maja på den sidan först och flytta över henne när My kommer upp). Ska testa att lägga mig som dig =)

Lowe är större än vad Maja är trots att han är två månader yngre :D Hon vägde idag 6750g och är 64 cm lång. Hon ligger perfekt på kurvan under normalkurvan på både längd och vikt. En liten tös alltså!

//Julia

jag gör exakt som du där med nattammningen men jag vet inte vart jag ska göra av armen som inte ligger under kudden???
får skitont i axeln för spänner den på något sätt när den måste ligger längs sidan, brukar alltid ha den upp mot huvudet typ vid madrassen där nu bebis ligger.
vill inte hålla om bebis helelr för känns som min arm bli så tung.

på fredag blir det bvc för oss med.

imorgon blir det öppna förskolan, någon mer som hänger där emellanåt?

hur mkt leker ni med barnen om dagarna/sätter dem i sittern/lägger dem på golvet?

någon som sätter sin bebis framför tvn? jag får dåligt samvete då brukar vända bort sittern.

Jag har ju fått lite problem med min högerarm just för att jag ligger så konstigt med den på natten (fast du menade andra armen va?). Om jag ligger på högersida och ammar (vilket jag typ alltid gör) hamnar högerarmen uppe ovanför huvudet eller under kudden, men efter många timmar i samma ställning är det inte alls skönt. Vänsterarmen lägger jag längs min sida eller så håller jag om Maja typ under rumpan... fast oftast har jag den armen hos My i en spännande vridning av kroppen :D

Vi försöker vara på öppna förskolan minst en gång i veckan, helst två, men förkylningar hit och dit har ställt till det lite mellan varven. Och jag är ju mest där för Mys skull, inte för Majas även om hon nu börjat uppskatta det lite hon med.

Maja ligger mycket på golvet/sitter i babysittern om vi är hemma, och hänger annars mycket i sjalen om vi är ute. Hon stimuleras ju väldigt mycket av sin syster som har gasen i botten hela dagarna =)

Vi har aldrig tv:n på under dagarna, men My tittar på barnfilm ca 20min varje kväll och då får Maja också titta. Hon älskar det och brukar bli jätteglad! My fick inte titta på tv förän hon blev över 1,5 år, men det blir andra bullar för Maja, så är det bara. Jag tycker inte alls att man behöver ha dåligt samvete för att de får se lite på tv, sålänge man har koll på vad som visas och inte har tvn på dagarna i ända. Jag tycker att det känns väldigt lagom med en liten tv stund på kvällskvisten för vår del.

//Julia

Jag vet inte riktigt hur jag har den armen... har inte tänkt på det. Men tror den ligger längs med sidan eller litegrann på Lowe. Vill inte hålla om honom heller, för det känns som du skrev att armen blir så tung.

Vi är aldrig på öppna förskolan. Jag har ju 2 av mina bästa kompisar hemma på mammaledigheter också, och vi har alla 3 barn i ungefär samma åldrar så vi brukar träffas några gånger i veckan. Sen går ju Tuva på dagis 3 dagar i veckan också.

Ang tvn. Vi har på tvn nästan jämt :o Och vi har en "puff" (fatboy kopia) i vardagsrummet där ibland Lowe ligger. Han får lite mer uppsikt där utan att behöva sitta helt upp. Då blir det lite automatiskt att han kikar på tvn. Annars ställer jag aldrig babysittern framför tvne ller så för att han ska kunna kika så medvetet.

Svarar lite till er alla :)

Moa ligger i babygymet korta stunder kanske två-tre gånger/dag. Hon brukar inte orka så länge så hon brukar få ligga där en stund efter hon har ätit innan hon bli trött igen. Sen blir det några vändor på mage också men det brukar vi köra i soffan eller nåt så vi kan titta på nån rolig sak samtidigt, annars så är det inte poppis att ligga på mage!

Här står Tv:n också på typ hela dagarna. Men jag upplever det som att Moa inte är så intresserad som hon var för några veckor sedan, nu är saker man kan hålla i och sina fötter roligare att titta på :D

Vi brukar inte vara på öppna förskolan än, fast jag hr funderat på det. Jag tycker dagarna flyter på så bra ändå hemma med hästar och så, plus att jag har en kompis hemma som också är föräldraledig så vi ses ibland.

Jag skrev ju för några dagar sedan att vi försökte med ersättning på kvällen, tji fick jag. Nu går inte flaskan längre! Äkta vara ska det tydligen vara. Har provat olika flaskor också men ikke. Så då blev det ju enkelt, det går ju inte helt enkelt!

Har med tv´n på hela dagarna.. Algot ligger gärna och tittar på den. Sitter hani babysittern vänder jag ryggen åt tv´n men i när han ligger i gymmet lägger han sig på sidan så han ser, när han sitter i mitt knä brukar han med vända sig om, han tycker tv´n är rysligt spännande :cool: Jag vill inte att han ska titta för mycket på den så när han blir större kommer den ransoneras till en stund varje kväll eller så.. jag är allergisk mot de som ofta använder tv´n som barnvakt! (Har stött på en och annan) Annars gymmar han ett par gånger om dagen, eller sitta i babysittern den tycker han mest om för då kan han kolla på vad jag gör :) Nu har han ju börjat sitta lite i sin matstol med.. Han tycker om att stoppa ALLT i munnen och kan ligga och titta mycket på sina fötter eller tugga på sin tygbok eller labanbitringen han har, stor favis :love: Följa med mig ut till hästarna gör han med och åker vagn..

Här finns ju ingen öppen förskola mer än det som kyrkan arrangerar och den har jag varit väldigt negativ till eftersom jag inte är ett skvatt religiös men förra veckan bestämde jag mig för att prova, så sagt o gjort jag ringde tanten som är ansvarig och frågade om vi fick komma fast Algot inte är döpt o sådär och det fick vi så idag har vi varit där och provat första gången. Först var det babysång och sedan fick man fika. Det var väldigt trevligt faktiskt (slog dövörat till när det sjöngs om gud och vi skulle be några böner) och vi träffade lite andra folk, Algot gillade det med för han var på gott humör hela tiden.

Har ju inga i umgängeskretsen som är hemma föräldralediga nu, de har börjat jobba igen, tråkigt faktiskt.. Sen jobbar jag ju nästan 6 mil hemmifrån så mycket vänner bor där och det känns lite långt att köra för en fika ibland, blir mer att man kör ihop alla på en dag då och då. På onsdagar går vi på babysim med och det är med riktigt uppskattat :)

keilir: vi har med flaskproblem.. har ju försökt ge honom morgonmjölken på kvällen för att han ska bli mer mätt men har nu gett upp. Har provat olika sorters nappar på flaskorna. Det är bröstet som gäller här med (Försök inte lura mig, du tror väl inte jag är dum, eller?!? :grin:)

Ja, jag tyckte ju förut att det var så skönt att veta att hon tog flaska så pappan kunde mata någon gång ibland, men tydligen har det blivit för långt mellan gångerna så hon har glömt bort. Först gick det bra när vi hade en MAM flaska där nappen är lite mer ovalt formad liksom. Då åt hon bra en kväll, puh tänkte jag, vad skönt. Men det var en engångsgrej för nästa dag så var de tvärt stopp. Då ville jag ändå få i henne lite så jag tog vår "medicinsked" som rymmer 10 ml (fyllde på flera gånger). Och då åt hon ju, även om hältfen hamnade utanför :angel: Men det funkar ju inte i längden att hålla på och kvatta så. Tror jag läste något om någon dikopp av nåt slag men har inte testat? Det kanske hade funkat bättre, men jag tror jag ger upp. Hon växer ju, om än inte så fort och nu har vi ju faktiskt försökt med en massa saker.

Oj vad jag fick bläddra många sidor innan vår tråd kom upp!! Kom igen nu allihopa ;)

En update här:
Lillskruttan var på BVC igår, hon är nu ungefär 4,5 månad. Nu väger hon 5730 gram och är 62,5 cm. Hon hade ökat rätt bra sedan förra gången så det var ingen fara på taket. Vi fick en massa info om smakportioner så snart ska vi väl börja lite med det också, men jag tänkte nog vänta någon vecka till...
Det är full fart här, sitter hyffsat med stöd och vänder sig åt alla håll. Det är nästan omöjligt att ha henne sittande i knät, för hon ska bara stå!!! (Hallå, inte för fort, du är ju bara en bebis :) )

Nästa vecka börjar vi på babysim och det ska bli jätteroligt!!!

Lowe är 4,5 månad och vi har börjat med smakportioner för snart 2 veckor sen. Ungen HATAR det! Haha kraken, han bara slänger sig i stolen när han får in skeden i munnen och grimaserar, skakar och spottar ut det mesta. Känns som ganska tydliga tecken på att det är blä...:D
Har provat nestlés milda havregröt, potatis/majs, broccoli och katrinplommon.
Känns väldigt lovande inför min jobbstart i slutet av juni :crazy: Hehe, ska börja jobba min helg på jobbet då. Vilket innebär att jag jobbar 8-20.15 både lördagen och söndagen.
Gjorde likadant med Tuva och det gick jättebra. Hon åt med god aptit bara vi började med riktiga portiner. Alltså spaghetti och köttfärssås osv.
Aja, det är 3 månader dit så jag kan nog vara lugn. Och om han inte äter helt hundra så får sambon komma dit så han får ammas några gånger om inte annat. Det är ju bara 2 dagar, sen är jag ledig en månad tills det är dags för nästa helg.

Vi har bara två gånger kvar på vårt babysim, det är lite tråkigt tycker vi... Sedan börjar inte fortsättningskursen förrän i september. Det är jätteroligt o mysigt. Det låter hemskt men igår släppte vi bebisarna under vattnet när vi själva också var där förstås, Algot flöt upp som en kork mot ytan igen :) (Man släpper bara händerna en liten bit från deras kropp o har ögonkontakt hela tiden) Jag är helt övertygad om att detta är en del av en billig livförsäkring om det skulle hända någonting vid vatten. Just att kunna hålla huvudet lungt och att kunna simma.

Jag har börjat ge Algot lite fint riven morot varje dag och en gång har han fått rivet äpple. Han tycker det är väldigt spännande när vi äter så jag har gett honom lite då. Han har också fått fruktdryck från en burk först på skeden och sedan i sin egen flaska (som han inte tagit tidigare), han gillar fruktdrickan så han kämpar på som bara den med flaskan nu ;) Moroten kämpar han på med, han gapar men sedan åker det mest runt och ut. Han ser rätt rolig ut när han försöker suga på den med ammningsteknik :)

Annars längtar vi efter våren nu, jag har hittat krokusar och snödroppar o igår flög tranorna förbi, då vet man att det börjar bli dags, precis som att den lilla pållen har börjat tappa all sin vinterpäls. Vi ska inte på BVC förrän om två veckor och det är en månad sedan vi var där så jag vet inte mer än att han blivet tyngre att bära omkring på :cool:

Jag har förresten bestämt mig för att läsa en sommarkurs på högskolan i fem veckor så pappa får vara hemma föräldraledig. Tror inte det är så mycket hela dagar och det är en kurs jag har nytta av i jobbet. Man fick visst behålla sin sgi om man lånade heltid på csn men jag ska ringa och kontrollkolla med en handläggare till för säkerhetsskull. Är tänkt att jag ska vara hemma sedan och börja jobba i januari 2012. Hur gör ni med föräldraledighet?

Senast ändrad:

Ang. föräldraledighet så kommer vi göra så att pappan kommer vara hemma från mitten på september ungefär då jag hoppar på min utbildning igen. Och eftersom jag verkligen har noll koll på hur många dagar och så som finns kvar då så vet jag inte hur länge det blir att han ska vara hemma med skruttan. Jag är ju klar till sommaren (sjuksköterska) och antar att ska man hänga med i svängen och kunna ha någon chans till jobb så lär jag ju sommarjobba den sommaren jag är färdig. Så kanske förhoppningsvis att det kan bli så att hon får börja på dagis nästa höst... Annars kanske jag skulle tro att det blir någon gång under våren. Fast då blir det ju sommar och bökigt då kanske med personal som ska ha semester osv? Ja, jag vet inte. Vi vet iaf att pappan ska vara hemma från mitten av september när dottern är ca 10,5 månad.

Det är svårt, jag skulle vilja vänta med att skola in till nästa höst men jag är rädd att dagarna inte räcker till för det om vi inte ska leva på bröd och vatten :( Jag måste anpassa mig efter skolans terminer eftersom jag är lärare och sambon min tjänar mycket mer än jag gör eftersom min körning kostar oss ca 4000kr i månaden och han har lite mer i lön, annars tycker jag helt klart att man ska dela... Sen finns det en annan aspekt också och det är att vi funderar lite kring att skaffa en tvåa.. Det tog ju lite tid att bli gravid med Algot (10 månader ca) och om man inte ska passera försäkringskassans magiska gräns känns det ju som att man får börja så att man har ett år på sig och tja, tar det då på första försöket så blir det kanske inte mycket till att jobba ändå plus att vi vill ha lite dagar sparade så att sambon kan vara hemma lite längre i så fall. Jag vet att det är dumt att tänka så eftersom det lika gärna kan ta två år att bli gravid nästa gång eller inte gå alls o då kan det bli mycket inskolning och jobb :cool:

Jo, sant.. sommaren är bra o få in en fot på ngt bra vik. jobbade som usk innan, gick alltid att komma in då och bra ssk är det ont om ;)

kl

Kul med lite aktivitet i tråden igen!

Maja är nu 6,5 månad och är ständigt glad. Jag har aldrig sett maken till glad och nöjd bebis, och det är otroligt skönt! Så förutom sömnen som fortfarande krånglar är allting väldigt bra =)

Maja sitter bra själv utan stöd tills hon blir glad och sparkar till eller hoppar till, då trillar hon fortfarande. Hon vänder och vrider på sig åt alla håll och snurrar runt på filten på golvet, men gör inga försök till att ställa sig på alla fyra (förutom "småjuck" när hon hamnar på mage). Känns sjukt att tänka att My både satt hur stadigt som helst, kröp och började resa sig mot möbler redan i den här åldern... det är rätt långt borta för Maja känns det som. Det är lite kul att de är så olika, och att jag kunde känna det redan i magen. My har alltid haft ett "driv" att ta sig längre och längre fram (hon stannar inte och vilar i det hon lärt sig speciellt länge, utan ska hela tiden lära sig nytt) medan Maja är nöjd med att vara i det hon kan.

Angående föräldraledighet och inskolning så kommer vi nog att skola in storasyster på 15 timmar till hösten. Hon är då 2,5 år. Om vi inte får platsen vi sökt kommer hon nog få vara hemma ett halvår till. Maja kommer nog vara hemma tills hon är ca 2 år hon med, och det känns skönt. Min man jobbar så bra tider så han kan vara hemma med henne länge utan att behöva ta ut så många dagar (jobbar 6 dagpass/månad), så när jag börjar jobba (till hösten eller våren, är ej bestämt ännu och beror på arbetsmarknaden) kan han vara föräldraledig sina dagpass tills Maja ska skolas in.

//Julia

Jag hade också velat vara hemma så länge och ha Algot hemma under tiden, det hade varit en dröm :) Nu försöker jag njuta av det så länge det varar!

Algot är också alltid glad och charmig. Han har fått en gubbkeps som alla förbipasserande bara måste titta på och kommentera, Algot skiner upp som en sol varje gång och smilar glatt åt dem. Han är världens sötaste unge :love: (inte alls opartiskt uttalande.. ;)). Han "pratar" en massa och är nästan aldrig tyst när han är på det humöret. Han sitter lite vingligt och vänder sig från mage till rygg. Han har fått smaka på lite krossad banan, riven morot och lite dricka från en sån flaska man köper.

Idag har vi varit på barnmottagningen och läkaren tittade på hans hud. Den har blivet jättemycket bättre och läkaren tyckte inte vi skulle göra någonting annat än vi gör nu. Han tyckte inte ens att vi behövde ta något allergi blodprov :bow: Så nu fortsätter jag ta hand om hans hud på mitt vis och tillgriper lite hydrokortisonsalva när jag tycker det behövs. Sedan har jag naturliga krämer utan mineraloljor och parabener, sheasmör och en med örter i som jag använder. Han provar oss även fram med lite alternativ. Skönt o höra läkaren säga att det var en frisk, pigg, glad och välmående unge :) Nästa vecka ska vi till BVC på 5 månaders kontroll, tänk vad tiden går fort!

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 370
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka