Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Vi halvsamsover kan man väl säga, Maja ligger i sin spjälsäng men har sidan borttagen.
Från hon var precis ny fram till 3,5 månad ungefär åt hon 1-2 gånger/natt. Konstig nog så äter hon oftare nu när hon bara får flaskan (hon ammades på natten fram till 3,5 mån). Borde ju vara tvärtom tycker jag.

Vi lägger Algot i hans säng vid åtta, den står i andra änden av vårt sovrum. Sen sover han där till han vaknar och vill ha mat. Då går jag upp, ammar honom och lägger tillbaka honom i hans säng, gör på samma vis när han vill ha mat vid 05 någon gång.. Sedan när han vaknar igen tar jag över honom i sängen så ligger han där och äter, sedan slumrar vi tillsammans till det är dags att gå upp. Då går jag upp o han får ligga kvar till han vaknar helt, ofta mellan 8.30 - 10 någon gång. Vi har gjort så sedan han var liten men i början stod hans säng vid vår. Han sover i sin egen säng för jag rör mig så mycket när jag sover.... :cool:

Vår lillskutta har hela tiden ätit mellan 1-3 gånger per natt. Hon är helt enkelt ingen "snuttare" utan äter och sen somnar hon. Oftast somnar hon medans hon äter på natten så då lägger jag tillbaka henne i sin säng. Hon har sovit i vår säng några nätter men de är få. Jag upplever det som att hon sover bättre om hon får sova för sig själv. Vaknar hon tidigt på morgonen så har jag gjort så att vi har liggammat och då brukar hon somna om och då har hon fått sova med mig tills vi går upp, eller tills hon vaknar om jag gått upp tidigare.

Annars så tror jag mest att barn är olika, vissa vill vara nära och snutta och mysa medans andra hellre ligger för sig själv...

kl

Vi har också tagit bort ena sidan på spjälsängen och ställt den vid sängen... men Maja sover oftast inte i den utan nära, nära mig i vår säng istället. I natt bestämde jag mig för att hon skulle sova där, vilket resulterade i att jag låg med halva kroppen i spjälsängen istället, vilket inte var ett dugg bekvämt..

Jag känner mig faktiskt ganska villrådig angående Majas sömn. Hon sover verkligen kasst och det som fungerade med My fungerar inte med henne. Hon somnar oftast jätteenkelt, men sen sover hon väldigt korta stunder och vill ha bröstet hela tiden. Hon blir naturligtvis arg när det kommer massa mjölk eftersom hon framförallt bara vill ha något att suga på. Vi har provat alla möjliga varianter av nappar och snuttefiltar, men det fungerar inte. Det enda hon blir lugn av är bröstet eller att sitta och skumpa på pilatesbollen, vilket man ju inte har någon lust att göra en gång i halvtimmen/timmen hela nätterna.

På kvällarna lägger vi numera Maja i soffan bredvid oss. I början sov hon mest i våran famn, ett tag i vaggan och ett tag i lekrummet, men det fungerar bäst att hon ligger i soffan eftersom hon vill snutta stup i kvarten och jag inte har någon lust att spendera hela kvällarna i ett annat rum (hon ligger inte i sovrummet eftersom vi inte vill att hennes uppvak ska störa My).

Efter att ha sovit på samma sida i fem månader med en bebis som sitter fast i mig konstant i princip, börjar min kropp kännas lite trött. Min arm ligger jättekonstigt på nätterna, och jag vaknar ofta av att jag inte känner den alls eller att den värker hysteriskt mycket. Jag har fått lite problem med armen eftersom musklerna i nacken/axeln är så spända så de klämmer åt en nerv, vilket är väldigt smärtsamt. Att det är högerarmen gör det inte lättare precis med två små barn hemma! Några dagar när det precis började göra ont kunde jag inte ens knäppa upp en blöja eller ta på en strumpa för då kändes det som knivar rakt in i armen! Nu är det bättre, men det känns ju fortfarande lite.

//Julia

Suger hon hårt?
Tänkte om du kanske kunde prova en amningsnapp som invänjning till vanlig napp. Om hon bara småsnuttar kanske det inte kommer någon mjölk men hon får ändå nästan känslan av bröstet samtidigt som hon får känna något annat i munnen.
Kanske inte alls fungerar, men det var det som dök upp i huvudet.

Eller
Tar hon flaska? Min Maja vägrade också napp till hon började få flaska, då blev helt plötsligt nappen ok.
Inte så du behöver sluta amma men kompetera med flaska ibland, om du vill det förstås.

Jag förstår om din kropp börjar protestera, min gör det också lite smått av alla knäppa rörelser. Maja är i en period nu när hon bara vill bli buren. Så det är Maja på en arm och så leka med Emilia med den andra. Men min kropp får iaf vila på nätterna.

Senast ändrad:

Amningsnapp har jag inte tänkt på alls, kanske är värt att testa...

Vi har bara testat med flaska en gång när hon var 2 mån (då snuttade hon lite och kunde hålla sig lugn tills jag kom hem, men sög inte direkt) och två gånger nu i veckan varav den ena gången fungerade och den andra inte.

Jag har haft lite småfunderingar på om hon kanske är allergisk mot något eftersom hon sover så otroligt oroligt (har hon ont någonstans?), men då borde hon ju skrika och vara missnöjd också, vilket hon sällan gör. Hon är glad nästan jämt och jättefin i huden.

Jag har också burit omkring på ungarna på varsin arm mycket, men nu sen armen blev knasig så har jag börjat använda sjalen mycket mer även för korta stunder och det avlastar otroligt bra. Maja trivs superbra framåtvänd när hon är pigg och inåtvänd när hon är trött, fungerar inte det för dig?

//Julia

Det kanske inte alls går med amningnapp, om din utdrivningreflex går igång lätt så kommer det ju mjölk ändå. Tanken slog mig eftersom jag försökte få igång amningen igen men inte lyckades. Utan amningsnapp försöker hon inte ens, med amningsnappen försökte hon men hade ingen lust att suga så hårt så det kom någon mjölk.

Ibland fungerar sjalen, när hon är på bra humör men ändå vill bli buren går det bra att ha henne framåt i sjalen men sitta inåt vill hon inte även när hon är trött (bara om man är iväg och går hela tiden). Men bära i sjalen är verkligen mycket skönare än att bära på armen.

Men helst vill hon ligga på mage på min arm och suga/tugga på armen.

Det där liter riktigt kämpigt. Jag kreverar efter 2 nätter med konstant snuttande, så jag förstår att du är trött på det nu.

Jag har amningsnapp till och från, men Lowe tar inte vanlig napp på nätterna. På dagarna gör han det ganska bra om man vyssar honmi famnen eller söver honom i vagnen. Men då lägger vi honom på sidan o lägger en snuttefilt längs med magen och upp vid ansiktet så han inte kan spotta ut den, vilket han försöker i början.

Hur äter Maja? och hur ställer du dig till att sluta amma snart? Välling får man väl börja med vid 6 månader?
Jag hade gjort det om jag varit dig, slutat amma snart alltså. Inte ska du behöva ha så ont i kroppen och inte få sova ordentligt alls.
Tror du inte hon tar nappen om du slutar amma?

Jo lite kämpigt är det, men jag brukar liksom komma igen under dagarna och så tänker jag att "så farligt är det ju inte, och det går nog över snart" och så gör jag ingen förändring ändå och går upp som ett vrak på morgonen efter =)

Jag tror att det är sugandet som ställer till det. Om hon bara skulle kunna hitta något annat att suga på så tror jag att hon hade kommit till ro bättre. Hon letar mycket etfter sina fingrar, så det kan ju hända att hon hittar dom snart när hon får bättre styr över sina händer...så jag väntar och hoppas lite på det!

Hon tog nappen i början på dagtid, men sen plötsligt gick det inte mer. Vi har provat lite halvhjärtat med snuttefilt, men jag tycker oftast bara att hon vaknar av att hon har något i ansiktet istället som hon försöker suga på och inte smakar tutte ;)

Maja äter lite majs/potatispuré blandat med bröstmjölk så att konsistensen blir lösare (hon gillar inte när det är för tjockt)till lunch. Det är inte mycket då vi precis börjat, kanske en matsked eller två. På kvällen äter hon en halv skål (sån där plast IKEA skål) med lös gröt. Ja, och så ammas hon så ofta hon vill, ibland med tre timmars mellanrum, ibland med 1,5.

Jag kommer nog ändå inte sluta amma eftersom jag tycker att det är både praktiskt och mysigt, men jag skulle ju vilja få lite bättre nätter helt klart. Jag försöker leva på att jag vet att det kommer bli bättre och att det är en kort period i det långa loppet!

Inatt låg Lowe och snuttade till och från och låg och sparkade på mig. Såfort jag kröp ifrån honom vaknade han och ville tutta igen. Jag är lite öm i tuttarna efter att ha kört utan amningsnapp nu ett tag så jag var inte pigg på det. Såhär har han varit nu 3 nätter och 00.30 fick jag damp inatt och skickade iväg karl med ungen :devil:

Vaknade vid 3-4 av att Nicke kom in med honom igen för han vaknat. Då hade han suttit i vardagsrummet med Lowe sovandes i famnen några timmar :p Varje gång han hade vaknat hade han buffat lite i rumpan så somnade han om. Det var ganska skönt att få sova med bara Tuva i sängen några timmar :angel:

Kanske värt att prova, om din karl är med på att ta Maja ibland på nätterna så du får sova litegrann utan henne. Jag tror inte det här hjälpte något mot tuttningen, men det var skönt ändå.

Ja, vi har provat det några gånger och då har det fungerat som max två timmar, men det har varit två underbara timmar :D

Problemet är att han jobbar många nätter, så det är svårt att få till särskilt ofta.

Jag lider med dig...
Men det känns som om Maja inte borde hålla på såhär hela tiden heller. Alltså, det borde ge med sig snart. Det är inte så att hon inte blir mätt som är problemet, utan att hon är så tuttig och inte tar nappen?

Jag tror det är svårt att påverka dom med tuttandet. Likaså med att få dom att ta nappen sådär. Jag kan bara prata efter mina barn och mina kompisars och vi har nog inte varit någon (TYVÄRR) som fått våra nattammade barn att acceptera en napp på natten. (Jäkla ungar! :grin: )

Svårt att samarbeta med din man med när han jobbar mkt natt. Finns det inte chans för dig att få sova ett par timmar på dagen när han vaknat eller är ledig sen?
Men det är svårt, för oftast har man repat sig efter några timmar och är förhållandevis pigg igen då. Eller så ska man till hästen och inte vill man gärna sova 2 timmar och sen åka iväg typ 2 timmar.

Hoppas lilla Maja börjar tänka om lite snart och kommer på att det är ganska skönt att sova lite utan tutte i munnen.

Idag började vi på babysim och det var jätteroligt :) Han var minst av alla men det gör ingenting. Han plaskade inte men njöt av att flyta omkring och tittade på allting med stora ögon, sen smilade han lite ibland. VI får se om han blir lika mycket blötdjur som sin mor ;) ?

Vi började också på babysim förra måndagen! Vart går ni? Vi går på Tivolibadet här i K-stad. På din beskrivning av hur din lillkille reagerade så verkar det som att han och Liam reagerade ungefär likadant. Inget plaskande, men mycket intresserad och stora ögon med breda leenden då och då. Liam fick agera provdocka också när instruktören skulle visa hur vi skulle hålla de små på rygg o mage. Kan ju tillägga att han nog är störst i sin grupp.. både till ålder och storlek. :-)

Funderar även kring det med trång tårkanal, vi har gett ögondroppar nu förra veckan men ögat börjar kleta ihop lite mer, någon som har några erfarenheter?

Trång tårkanal har Liam också haft hela tiden, fast bara på ena ögat. Skumt. Hur som helst så var rådet vi fick på BVC att vi skulle massera motsols i ögonvrårna med pekfingrarna då och då. Hjälper det så var det ju bra menade hon på, men i värsta fall så gör det ingen nytta men kan inte skada... hm.. Nåja. Hur som så masserade jag lite då och då, tyckte inte det gjorde nån skillnad alls så jag tog upp det igen på BVC, men fick samma råd igen, och att "han växer nog snart till sig så försvinner det". Så jag hem o masserade järnet... o trot eller ej, men en vacker dag var kletet i ögat bara borta!! Annars har han varit så himla irriterad runt det ögat efter all torkning hela tiden... men nu är det precis lika fint som andra ögat. Håller tummarna för att det fortsätter så!

Kan väl också passa på att rapportera Liams BVC-status nu. Han är exakt 5 månader idag, och förra veckan vägde han 9275g och var 69cm lång! Det är dags för andra vaccinationen på tisdag, men det går säkert bra. Han reagerade i princip inte alls efter förra så... fast jag har hört att andra kan vara lite värre... nåja. Får väl se hur det blir.
För några veckor sen började vi ge smakportioner, och nu har vi ersatt förmiddagsmålet med havregröt och blåbärspuré. Sen får han "vanlig" mat när vi äter på seneftermiddagen/kvällen också och övriga mål består av ersättning NAN2. Första målet för dagen vid 7-8 beroende på när han vaknar, gröt vid 10, ersättning vid 13-14, ersättning eller mat 16-17, ersättning eller mat 19 och till sist ersättning 20. Sen sover han i sin egen säng oftast senast 21, och där stannar han tills det är dags att stiga upp på morgonen. Jag vet... underbara unge! :bow:

Jo, vi går med på tivolibadet men på onsdagar i stället. Till skillnad från Liam var Algot minst både i ålder och storlek (han fyllde 3 månader på lördagen innnan, så han hade precis passerat den "magiska gränsen"), de flesta andra var 5 månader + (de flesta runt 7)... jag funderar på att gå dit och bada någon dag när det inte är babysim, man kan ju ringa dit o kolla så det är ledigt i varmvattenbassängen och sedan köra 30 min själv på typ samma sätt, skoj var det i alla fall :laugh: Vet du om det finns några andra bra aktiviteter i k-stad? Är inte så att det tråkigt att vara hemma :angel:, men ibland kunde det vara skönt o komma ut lite mer (ingen i umgängeskretsen är tyvärr hemma mammaledig just nu).

Algot har missat sin 3 månaderes kontroll och vaccination för han har varit förkyld och haft infektion i sin navel. Han är torr och har sår som vätskar på händerna (som han envisas med att ha i munnen, eftersom han tycker napp är det dummaste som någonsin uppfunnits..), det konstigaste är att exemen belv bättre när vi var och badade men det är saltvatten i bassängen o det skulle visst vara bra. Väntar nu på att de ska ringa från BVC med svar på prover de tog om han har bakterier i såren. Men det blir nog bra det med... :cool:

Vilken stor bebis du har, mysigt :)

+ mirifax: Roligt med babysim, vi gick på det med storasyster men nu blir det svårt. Jag har båda barnen hemma så gå på babysim med Maja då fungerar inte. Men vi ska försöka komma iväg och bada då och då hela familjen när sambon är hemma.

Jag vet inte vad det är med Maja, hon sover ofta (korta studer) men när hon är vaken är hon mest bara ledsen. Bara ligga på min arm när jag går runt fungerar. Jag är helt slut i fötter och rygg och samvetet mår inte bra över att jag inte kan ge storasyster så mkt tid som jag vill.

Delvis kl

Vad jobbigt att Maja är missnöjd. Hon är inte förkyld eller något? Kanske är någon utvecklingsperiod eller tänder som spökar?

Min Maja var också lite mer missnöjd för någon månad sedan, men nu känns det som att det hänt jättemycket sista tiden. Hon är nöjd och glad i princip jämt, blir bara ledsen om hon är hungrig eller övertrött (är hon "vanligt trött" somnar hon bara utan minsta gnäll). Hon kan sitta nästan helt stabilt (ibland välter hon när hon gör någon ryckig rörelse) och är väldigt med på allt som händer. Jag är så imponerad över hur nöjd en bebis kan vara, hon kan liksom sitta i sin babysitter och gunga (en sån som gungar när hon rör sig) i två timmar i streck utan minsta gnäll och bara titta på vad som händer runt omkring!

Vi ska till BVC för 5 månaders kontroll och vaccination på torsdag, ska bli skoj att se om hon blivit något tyngre, det känns som att hon har vuxit massor sen sist. Nu kan hon ha kläder i st 74 =) Förra vägningen vid 4 månader vägde hon 5,5kg, så hon är ju rätt liten.

//Julia

Jo, vi går med på tivolibadet men på onsdagar i stället.
Okej, det var ju synd att vi inte var i samma grupp. Hade ju varit lite komiskt. :-) Men då har ni en Tea, 5 månader, i er grupp då? Hon gick i min föräldragrupp innan, men nu hinner hon inte dit för babysimmet är precis innan. Hon är 4 dagar yngre än Liam. :-)

Till skillnad från Liam var Algot minst både i ålder och storlek (han fyllde 3 månader på lördagen innnan, så han hade precis passerat den "magiska gränsen"), de flesta andra var 5 månader + (de flesta runt 7)...
Okej, i min grupp är det nästan tvärt om, de flesta verkar vara runt 3-4 månader. Men idag var det en på 7 månader också. Trevligt att inte vara äldst. Om de kör samma planering för alla nybörjargrupperna så kan jag meddela att ni kommer få doppa huvudet under vattnet på onsdag. :-)

Vet du om det finns några andra bra aktiviteter i k-stad? Är inte så att det tråkigt att vara hemma :angel:, men ibland kunde det vara skönt o komma ut lite mer (ingen i umgängeskretsen är tyvärr hemma mammaledig just nu).
Hm... Finns väl nån babyrytmik o nån öppen förskola, men inget som vi går på ännu i alla fall. Har funderat på det dock, men inte fått tummen ur. Annars finns det ju en massa caféer o affärer att fördriva tiden med. Riskerar dock att bli dyrt... :angel: Och nej, det är inte världskul att gå hemma hela dagarna. :-)

Algot har missat sin 3 månaderes kontroll och vaccination för han har varit förkyld och haft infektion i sin navel. Han är torr och har sår som vätskar på händerna (som han envisas med att ha i munnen, eftersom han tycker napp är det dummaste som någonsin uppfunnits..),
Haha, ja dessa tummar... Liam tar iofs napp jättebra, men det hindrar honom inte från att stoppa både tumme o pek o långfinger i munnen. Helst på samma gång o ibland försöker han få in BÅDA händerna i munnen... och stortårna ska vi inte bara prata om. Det är ett helt annat kapitel. Knasiga unge :crazy::banana:

Haha, ja dessa tummar... Liam tar iofs napp jättebra, men det hindrar honom inte från att stoppa både tumme o pek o långfinger i munnen. Helst på samma gång o ibland försöker han få in BÅDA händerna i munnen... och stortårna ska vi inte bara prata om. Det är ett helt annat kapitel. Knasiga unge :crazy::banana:

Det här skriver jag upp på också. Jag förstår inte hur man kan tro att det ska få plats så mycket i den lilla munnen? :love: Här försöker man till och med tt få in tummen ibland när man äter??? Men då blir det ju glapp så då kommer det ju ingen mat istället, och då blir man arg! Haha...

turbofling: Det kan inte vara att hon växer mycket just nu? Killen här hemma har haft grinperiod nu en halv vecka och blivit ledsen när man tar i honom, han hade vuxit väldigt mycket på längden nu har det visat sig, så han har nog haft lite växtvärk för nu är han gladare i gen...

Chrissie 78 Det låter spännande med huvudet under vattnet :) Sist körde han halva huvudet under vattenytan, ser så roligt ut för han har ögat öppet fast huvudet är under vattnet.. Får tjuvlyssna o se om där är någon Tea i morgon, det är ju två grupper på onsdagen. Vi har parerat in klockan 13 (bara för att hamna mitt i middagssovningen ;)) Algot är rätt läcker för han har börjat stirra på folk, och förra onsdagen stirrade han med stora ögon på bebisen som låg i vattnet bredvid honom i ringen. Hade han varit större hade det nästan varit pinsamt :o

Jag har kollat runt lite här hemikring och det finns tyvärr ingen öppen förskola, tänkte jag ska höra med kristianstad kommun om man kan komma till deras fast man inte bor i kommunen, annars har de babycafé på barbacka har jag sett.. får se när han blir lite äldre om jag ska åka dit och fika någon dag.. Affärerna är inte så bra i längden :angel:

Tårna har Algot inte hittat ännu, men snart hamnar de nog med i munnen, han har börjat få tag på filten han har i babyskyddet med o sutta på. Annars kör han in knytnäven och suger på knogarna eller handleden, Väldigt spännande :laugh:

*kl*
Har varit på BVC idag och 3 månader och en vecka gammal väger Algot 6250g och är 61 cm lång. Han har fortfarande inte blivit vaccinerad och fått sin första spruta, den väntar vi med till den 28 februari. Förra veckan var han så förkyld och nu har han varit hängig med sina eksem så jag har velat vänta till han är helt 100. Vi fick en remiss till barnkliniken för hans hudbesvär och grönt ljus att fortsätta bada och det var skönt!

Jag måste bara fråga... vet att det var många som tappade hår innan när de ammade. Då tappade inte jag hår men nu släpper det stora tussar (känns det som :crazy: ) När slutade håret trilla av er? Helammar fortfarande.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 370
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka