Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

ja man tappar väl det hår man inte tappade under grav för då tappade man ju inget...jag helammar med.

när tänkte ni börja med smakisar?
4-6mån rekomenderar de väl men på någe sätt känns det bäst att vänta så länge det går lr?

först tänkte jag börja när han är 4 månader men sedan kom jag på att det nog kunde vara lugnt o vänta lite till.. det funkar jättebra med amningen för mig o han får ju i sig allt han behöver där så då känns det som att man kan passa på o njuta av o bara amma ett tag till (skrev jag verkligen det?! men nu är det nästan bara mys o sitta i soffan o vara mjölkmaskin :o) smidigt är det med, bara o hiva fram dem när han blir hungrig :) Tror jag har blivit lite lat o bekväm :cool:

Man kan börja vid 4 månader men måste inte. Från 6 månader börjar bebisen järndepåer minsta så då är det bra att börja med lite annan mat (bröstmjölken innehåller inte så mkt järn) men om bebisen inte vill äta annan mat så klarar den sig bra ändå.

Maja har provat lite gröt, första sorten (risgröt) var inte så god men banangröten vi provade sen älskar hon. Hon har provat morot och det var gott. Nu i helgen fick hon prova pumpa, första gången var det gott andra dagen tyckte hon inte alls om det.

Vi kommer nog börja ge Lowe smakisar när han blir 4 mån.

kl

Igår vände sig Lowe för första gången från rygg till mage (o mage till rygg i förrgår) och gör det hela tiden nu. Han gillar att ligga på mage med och lyfter upp sig jättebra. Nu ligger han och pratar med sig själv i en spegel som halvligger på golvet. :love:

Maja kom också på hur man vänder sig igår och gör det hela tiden nu. Innan vände hon sig ibland men det såg inte riktigt medvetet ut då.

Mys :)

Algot vänder sig från rygg till sidan men inte längre än, men det kommer det med. Han skrattar så det låter o med hela ansiktet nu när något är roligt o har börjat stoppa allt i munnen. Sen tittar han på allt, med stora ögon :love:

Maja använder sin sittdel sen hon var 3,5 månad, då blev det för trångt i liggdelen med vinterkläderna. Vi har en syskonvagn där liggdelen är lite mindre än vanligt. Sittdelen har sk. ergonomiskt säte så hon halvligger bra där. Storasyster fick sittdel när hon var 5 månader och kunde sitta själv, innan satt hon inte bra i vagnen (även om vi ville byta tidigare, hon hatade liggdelen).

My fick sittdelen när hon var 5,5 månad. Hon hatade liggdelen men jag tyckte inte det kändes okej att byta tidigare ur stabilitetssynpunkt även om My satt stadigt vid 4,5 månad så var ju sittdelen så stor (Emmaljunga duo).

Maja 5,5 månad åker fortfarande liggvagn (carena doubble swing). Det blir lite trångt när man har alla vinterkläder på, men jag vill inte sätta henne framåtvänd än och hon är ju en liten bebis, så hon kan nog ligga där ett tag till. Hon trivs bra med det, men för det mesta åker hon ändå sjal när vi är ute och går.

//Julia

Tuva hade en mindre vagn först (focus) där liggdelen var väldigt liten med alla vinterkläder så då tog jag bort liften när hon var 4 månader. Men då hade vi en åkpåse som var väldigt stabil och även som en del man kunde sätta fast nere vid fötterna så det blev som en liggkorg istället. Förstår ni? :p Hon låg ner mest då, kanske att jag höjde liggläget ett snäpp ibland så hon inte låg helt plant.

Lowe får lätt plats i sin lift (e.l city cross, typ dubbelt så stor känns det som platsmässigt) och jag har inga planer på att ta bort liften än på bra länge. (Han är 3,5 månad)

*kl*

Lowe har fått en matstol igår. En billig plastig ikea som verkar kanon. Tuva fick en Stokke tripp-trapp när hon var 4 mån som varit jättebra, men jättedyr :P
Var inte så sugen på att ha 2 sånna stora stolar i vårt tämligen lilla kök.
Lowe verkar gilla den, vi köpte med ett brickbord så han grejjar med sina leksaker där nu när vi andra äter. :)

Fasen jag ångrar lite att jag köpte en sån ikea barnstol i trä ni vet den dyra för runt 400kr fast köpte vår begagnad men endå.
den är tydligen inte så bra som den ser ut...verkar ju som att de i plast med sån bricka är bättre...för denna går ju inte o sätta någon bricka på...

har ni börjar redan med smakisar alltså?(tänker på ni med bebisar runt 3,5-4mån)
Min Ted blir 4mån nu den 11e herregud vad fort det går...redan 4mån.

Han intresserar sig för mat nu tittar när jag äter och "tuggar" när jag gör det.
men vet inte om jag ska testa ännu....ska man det?

det är ju alltså 1 vecka kvar ungefär innan han är 4mån.

AJDA: fota när han sitter i barnstolen:) får ni bulla upp eller sitter han själv stadigt där?

bild1074_132065201.jpg
hihi

Hmm... vi har funderat över detta med stol, var faktiskt inne på att köpa en sådan som ni har på IKEA, men hur det än var så blev det inte av... Har funderat mycket på en Tripp trapp stol med motiveringen att man inte behöver köpa mer än en stol, funderade på om man kunde hitta någon begagnad på blocket. Men som Ajda skriver, de tar sådan plats, o vi har inte heller något stort kök.. Annars har en sådan plaststol också legat hett till.. Mamma o pappa köpte en i helgen som ska vara hemma hos dem så vi ska prova den nästa gång vi ska dit, de köpte en dyna till med. Algot sitter stadigt med stöd och ett par sekunder utan.

När det gäller smakisar så vacklar jag fram och tillbaka. Han är ju exakt fyra månader nu och har den "magiska" åldern inne. Jag har köpt lite gröt och fruktklet som står i skafferiet men inte börjat.. jag vet inte, drar mig lite och funderar på att vänta ett tag till... Känns som at det kommer tids nog ändå, de växer ju så det knakar :)

Han har börjat sova sämre på nätterna så nu under en veckas tid har jag pumpat ut morgonmjölken (den ska vara fetare än kvällmjölken hörde jag, kan vara skrock, vad vet jag :)) och gett honom på kvällen, de första nätterna fungerade det bra och han sov bättre men nu de två sista nätterna har han velat ha mat oftare igen. Har funderat på att ge honom lite ersättning till kvällen (har aldrig gjort) för att se om han sover längre då. Har hört att de kan göra det... Eller alternativt börja träna på grötsmakisar på kvällen. Hur ofta äter era nu på natten? Algot har nu börjat äta 20-00-03-06, innan åt han20-02-06, men han äter inte oftare på dagen än innan :cool:

Tänkte kolla in hur ni har det med era små :) Ni verkar ha det bra :)

Ang barnstol så har jag en sån ikea stol som visas på bilden hos min mamma- helt ok. Har en tripptrapp hemma som hon själv kastar bakåt... Utan babyinsatsen sitter hon inte bra i den- det har jag provat hos kusinerna...
Den bästa stolen jag har är antilopen på ikea. Lätt att ta med sig om man ska någonstans. Är den mögig så in i duschen. Och med bordet till så slipper man klet på hela ordinarie bordet...
Så jag är nästan mer nöjd med antilopen än triptrappen

Lowe blir 4 månader imorn, vi har inte provat smakisar ännu.

En bild på honom från i förrgår:

32188034.jpg

Vi köpte en antilopp (den i plast från ikea) men bort till Emilia (storasyster). Hon hade den till hon var ett år och sen vägrade hon använda den. Vi köpte då en stol som liknar tripptrappen men har lite djupare sits. Den tycker hon bra om. Maja har nu ärvt antiloppen och den är perfekt till henne. När vi äter sitter hon med lite leksaker på bordet och pillar med dom.

Antiloppen är så pass billig så det känns inte som det gör så mkt att köpa en annan stol sen. Antiloppen kan man ha som reservstol sen till kompisar eller att ta med.

Min dotter är nu 4 månader. Jag både ammar henne och ger ersättning, har gjort det sen hon var några veckor gammal. Jag ger henne kvällens sista mål vid 21-23 och sen sover hon gott hela natten fram till 7-8. Hon äter alltså inget på natten men däremot äter hon flera gånger under kvällen. Jag har inte tagit fram barnstolen än. Har en som man sätter fast på en vanlig stol.

Kl

Som några kanske kommer ihåg så skrev jag för ett tag sedan att vår dotter inte gick upp så mycket i vikt. Det vände sedan en period men nu är vi tillbaka igen. 130 g på tre veckor gär tom att jag tycker att det är för lite. Men precis som då så är de fortfarande en glad och nöjd bebis som äter regelbundet var 3-4 timme, på kvällen oftare och som vaknar två ggr per natt (natt räknar jag mellan 21-07). Och försöker man mata henne innan hon börjar visa att hon är hungrig så blir hon bara arg.
Jag upplever det allstå inte som att det inte finns tillräckligt med mjölk utan det verkar mer som att kvaliteten sviktar? Vet inte vad jag skulle kunna ändra på, jag äter och dricker bra och stressar inte. Jag mest njuter av livet :laugh:

Nu gör vi ett försök med att ge ersättning som sista mål på kvällen, men vi har bara gett 2-3 dagar ännu så vi får väl se om det gör någon skillnad. Vad skulle man kunna göra annars?

Freyja: Maja är väl inte heller så stor? Vill minnas att du skrev det för inte så länge sedan. Blev det någon skillnad när du började ge smakisar/gröt?

Kan tillägga att dottern nu är 4 mån och väger va 5,4 kg.

Nej, Maja är inte så stor, du minns rätt =) Jag ska till BVC i morgon på läkarkontroll (6mån) så då vet jag mer hur mycket hon väger. Men sist (5,5mån) vägde hon 6,66kg. Hon ligger på kurvan under normalkurvan och följer den fint. Hon har börjat gå upp lite bättre sen vi började med gröt, men det är ingen jätteskillnad faktiskt.

kl

Maja äter numera ett mål med gröt morgon och kväll, samt ett mål med mat (fick testa kyckling i dag för första gången) vid lunch. Hon är inte så stor i maten, och ibland sviktar intresset lite, men för det mesta äter hon ganska okej, och hon är verkligen jätteintresserad av det vi stoppar i oss =) Frukt får jag bara i henne om jag stoppar lite i gröten, annars tycker hon inte om det alls... jag minns att My var likadan (förutom med banan).

Maja sover fortfarande inte speciellt mycket. Hon är ofta vaken hela förmiddagen och sover sen ett pass på ca 1,5 timme (kortare om vi är hemma) vid tolv-halv ett tiden. Sen sover hon ett pass på em på ca 30min-1 timme. Vid ca 20 somnar hon för natten men sover oroligt hela kvällen och vaknar många gånger och ska snutta/amma. Från midnatt ungefär när vi går och lägger oss i sängen sover hon lite bättre, som max två timmar i streck utan att haka fast sig på tutten ;)

Här är en liten bild på sötnosen

//julia

Vad söt hon är, blir mer och mer lik storasyster tycker jag :)
Jobbigt att hon fortfarande vill snutta så mycket på nätterna, kan du sova samtidigt så då får lite sömn iaf?

Maja blev 5 månader idag, hjälp vad tiden går fort. Senaste veckorna har det hänt massor, hon sitter nästan själv. Lite balansstöd behövs fortfarande men inte mycket. Hon har en otroligt bra finmotorik (tycker jag iaf), inga problem att greppa saker med fingrarna och ta saken dit hon vill. Provade idag men små bitar majskrok och alla hamnade i munnen.

Det går bättre och bättre mellan henne och Emilia, Maja tycker det är jätteroligt att dra Emilia i håret :) Maja skrattar mer åt Emilia och gråter bara ibland.

Men hon är så känslig, eller kanske hon är "normal" och det var Emilia som var tuff. Höga ljud så gråter hon, en lite för hård puss/kram av Emilia så gråter hon. Emilia sa aldrig till när det behövdes bytas blöja men Maja vill ha ny nästan direkt känns det som. Idag hade vi sol men blåsigt, satte Maja i bärselen och skulle gå till lekparken. Hon började gråta hysteriskt så fort vi kom ut och slutade direkt när vi kom in, antar att det var blåsten som hon inte tyckte om. Det blev ingen lekparktur, tyvärr ville hon inte heller vara ute på vår uteplats.

Hon sover helt ok. Somnar alltid vid 20 och vaknar sen 2 gånger under natten. Ibland tycker hon att det är morgon vid 5 men det brukar gå och övertala henne om att somna om och sova 1-2 h till. På dagen tar hon ganska många, korta sovstunder. Runt 9-10 sover hon 20 min, runt 12 brukar vi ta en promenad och då sover hon 30-40 min. Sen blir det ofta 2x20 min till under eftermiddagen. Ibland lägger hon ihop dom två till en timme sovstund.

Hon äter gröt på kvällen och ibland öven på morgonen, gjord på ca 1/2 dl vatten. Sen får hon en smakis på dagen. Hon har provat morot, pumpa, potatis och nu provar vi palsternacka. Hon tycker det är gott med mat men har inte rikigt kommit på tekniken än.

Vet inte riktigt hur stor hon är men skulle gissa på runt 7 kg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 370
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka