Sv: Höstmammor 2010
Maja blev 5 månader idag, hjälp vad tiden går fort. Senaste veckorna har det hänt massor, hon sitter nästan själv. Lite balansstöd behövs fortfarande men inte mycket. Hon har en otroligt bra finmotorik (tycker jag iaf), inga problem att greppa saker med fingrarna och ta saken dit hon vill. Provade idag men små bitar majskrok och alla hamnade i munnen.
Det går bättre och bättre mellan henne och Emilia, Maja tycker det är jätteroligt att dra Emilia i håret
Maja skrattar mer åt Emilia och gråter bara ibland.
Men hon är så känslig, eller kanske hon är "normal" och det var Emilia som var tuff. Höga ljud så gråter hon, en lite för hård puss/kram av Emilia så gråter hon. Emilia sa aldrig till när det behövdes bytas blöja men Maja vill ha ny nästan direkt känns det som. Idag hade vi sol men blåsigt, satte Maja i bärselen och skulle gå till lekparken. Hon började gråta hysteriskt så fort vi kom ut och slutade direkt när vi kom in, antar att det var blåsten som hon inte tyckte om. Det blev ingen lekparktur, tyvärr ville hon inte heller vara ute på vår uteplats.
Hon sover helt ok. Somnar alltid vid 20 och vaknar sen 2 gånger under natten. Ibland tycker hon att det är morgon vid 5 men det brukar gå och övertala henne om att somna om och sova 1-2 h till. På dagen tar hon ganska många, korta sovstunder. Runt 9-10 sover hon 20 min, runt 12 brukar vi ta en promenad och då sover hon 30-40 min. Sen blir det ofta 2x20 min till under eftermiddagen. Ibland lägger hon ihop dom två till en timme sovstund.
Hon äter gröt på kvällen och ibland öven på morgonen, gjord på ca 1/2 dl vatten. Sen får hon en smakis på dagen. Hon har provat morot, pumpa, potatis och nu provar vi palsternacka. Hon tycker det är gott med mat men har inte rikigt kommit på tekniken än.
Vet inte riktigt hur stor hon är men skulle gissa på runt 7 kg.