Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Ja, så är det nog =)

Fast My har mitt humör och mer mitt sätt att vara, medan Maja är verkar bli en lugn typ precis som far sin!

Min lille kille har hittat händerna nu:)
dscn0963_129646844.jpg

och han skrattar mer och mer:love:
bild0994_129508964.jpg

Ni med syskon, jämför ni barnen mycket?

Jag gör det, det är svårt att låta bli och Emilia och Maja är väldigt olika till sättet.

Emilia har alltid varit en kopia av mig, jag hade väldigt bråttom med allt som bebis och ville mer än vad jag klarade av. Precis så är/var Emilia också. Åka vagn hatade hon från 1 månads ålder ungefär. Hon har alltid varit jätteglad eller jättearg, sällan något mellan.

Maja är väldigt lugn jämt. Skrattar sällan med ljud (men ler ofta), blir sällan arg. Trivs bra i vagnen, tror aldrig hon skrikit där sålänge vagnen rör sig.
Utvecklingen är ganska lika, kanske Emilia var lite före.

Men storleksmässigt är deras kurvor nästan identiska, men Majas är ett snäpp högre upp. Maja vägde 400g mer än Emilia vid födseln och väger nu 400g mer än Emilia i samma ålder. Maja är 2 cm länge än Emilia, och var det vid födseln också.

Utseendet kan man se att dom är syskon men inte så lika. Emilia var väldigt lik min syster som bebis och Maja är mer lik sin pappa som bebis.

Min lille skit är bara hur glad som helst såfort man pratar lite med honom. Kittlig är han också och skrattar när man gör det. Första gången var för ca 1 vecka sen. Men då var det inte rent skratt som kom ut (antar att det var i tidigaste laget för att dom ska kunna skratta högt vid 2,5 mån ålder) och han mest kikna och gurglade med ett stort leende.

Vi är inne i en fas här hemma nu när jag är så nöjd med tillvaron. Storasyster har slutat trotsa (vågar man ens säga det? :crazy: ) och vi har skapliga rutiner med Lowe nu.
Han sover ett längre pass med början på fm och sover över lunch oftast. Lite svårare att få honom att sova sen på eftermiddagen. Blir oftast att han somnar när han ammas och ibland går det att söva honom i vagnen inne (ute är inga problem), men då protesterar han ofta högljutt först.

Igår flyttade jag mina hästar till ett stall ca 2 km från vårt hus. Förut hade jag 1,2 mil. Så nu ska vi GÅ en prommis till hästarna Lowe och jag.

Min lille skit är bara hur glad som helst såfort man pratar lite med honom. Kittlig är han också och skrattar när man gör det. Första gången var för ca 1 vecka sen. Men då var det inte rent skratt som kom ut (antar att det var i tidigaste laget för att dom ska kunna skratta högt vid 2,5 mån ålder) och han mest kikna och gurglade med ett stort leende.

Han sover ett längre pass med början på fm och sover över lunch oftast. Lite svårare att få honom att sova sen på eftermiddagen. Blir oftast att han somnar när han ammas och ibland går det att söva honom i vagnen inne (ute är inga problem), men då protesterar han ofta högljutt först.

Kan skriva under på ALLT det där, det lät som det var vår lilla dotter du skrev om :laugh: Det är sååå roligt nu när hon är glad och pratar på som bara den!

Men sedan en vecka tillbaka har hela familjen flyttat hem till mina föräldrar för dom har åkt utomlands och då har lillskruttan börjat vakna en gång extra på natten och de går inte att få henne att sova om hon inte får ligga nära mig, hon är alltså inte hungrig då utan bara gnäll. Sen tycker hon att hon sovit klart runt kl 8 varje morgon.. Hittills har man ju varit bortskämd med att hon vaknat runt 10. Men men, bara hon lägger av med det där att vakna en gång extra så går det väl an att gå upp, annars så är jag väl lite trött...

Jag har 1 islandshäst som jag rider och en shetlandsponny i det stallet jag flyttat till. Sen har jag 1 till islandshäst som är 2,5 år som går i flock.

*kl*

nu har vi haft barnpassningspremiär här hemma.. igår var jag iväg med utbildningen och mormor fick rycka in o passa Algot mellan åtta och tolv.. jag hade pumpat ut mjölk men den ville han inte ha och var jäteduktig hela tiden (var nog ett större problem för mig som tittade på klockan hela tiden :o) Algot är van vid mormor, hon är ofta här och hjälper till eller fixar med olika saker, eller så är jag där...

Just nu ligger han och pillar på några pärmar i bokhyllan, han pillar på allt för tillfället :laugh: sen ser man hur han tänker o tänker för o få ihop armar, ben och tankar... I morgon blir han tre månader, helt otroligt.. Han har börjat sitta ganska bra, man behöver bara hålla lite i honom, när sitter de av sig själva?

Tuva satt själv precis innan hon blev 6 månader.

Turbofling: Ja en till varje familjemedlem utan pappan i hushållet. Men egentligen hade jag nöjt mig med en till bara mig. Känns som det räcker gott och väl. Men så ska man ju kunna välja vilken man ska behålla också ;)

Vi hade tänkt vänta lite med att börja med mat till Maja men har tänkt om nu. Senaste nätterna har hon velat äta 4 gånger (mot en gång innan) så hon verkar ha svårt att hålla sig mätt på bara ersättningen. Imorgon får hon börja smaka lite gröt.

Annars verkar hon vara inne i en jobbig fas just nu, det är mycket gnäll och skrik.

Sötis!!

Kl

Hur går det för er andra? Här flyter dagarna på bara tycker jag. Men idag har det varit en sån dag då det bara går att sova PÅ mig, så då får man inte mycket gjort.

När är "gränsen" fö när dom inte behöver äta på natten rent medicinskt? Tycker lillskuttan bara äter mer och mer på natten nu och det känns lite jobbigt, även om jag vet att jag är ganska bortskämd :angel: Förut åt hon bara en gång per natt men nu blir det minst två, ibland tre.

I morgon är det dags för första vaccinationen. Ni som har tagit den redan, brukar dom bli lite krassliga efteråt? Hur länge sitter det i då?

Mina ungar får äta så mycket de vill på natten så att jag får sova så mycket som möjligt (eller ja, storasyster äter inte längre, men hon åt på natten tills hon var 15 månader) =)

Ingen av mina har blivit dåliga av vaccinationen, men det håller nog inte i sig så länge om de blir det. Något dygn kanske?

Kl

Maja blir 5 månader i morgon. Hon pratar och tjuter, äter gröt med god aptit, är i princip alltid på gott humör sålänge jag är i närheten. Pappa börjar också duga, men inte så många andra. Hon vill helst vara hos oss. Hon tycker att My är jätterolig och har fullt upp med att titta på henne hela dagarna. Hon älskar att bada, här om dagen somnade hon i badkaret för det var så skönt =)

Hon vänder runt åt alla håll, snurrar flera varv på golvet och har börjat sitta lite i sin gåstol (förstår dock inte att hon ska gå, men det är ju inte så konstigt eftersom hon knappt når ner). Sitter stadigare nu och verkar tycka bättre om det också. Hon sover lite bättre på nätterna, så nuförtiden behöver jag oftast bara mata henne två eller tre gånger per natt, om man räknar från det att vi lägger oss i sängen vid midnatt ungeär. Mellan 20 och midnatt ammar jag tusentjugoelva gånger för att hon inte ska vakna och bli pigg. Det misslyckades dock ikväll så nu ligger hon här och pratar... Hon tar fortfarande inte napp.

Två bilder på min lilla fina tös

//Julia

Senast ändrad:

När Emilia var liten så vår barnläkare att från 6 månader behöver dom inte mat på natten, men dom flesta vill ha det.

Maja har också börjat äta oftare på natten, från 1-2 gånger till 3-4 gånger.

Maja blev gnällig och ledsen av första sprutan, det verkade som hon hade ont men hon fick ingen feber. Lite medicin och sen var hon som vanligt igen.

;)Algot äter en gång på natt och en gång tidigt på morgonen (runt fem-fju), nattamningen brukar vara allt mellan 00 och 03, fast han alltid får sista målet innan han går och lägger sig vid 20 och ammas precis innan det.

*kl*

Idag började vi på babysim och det var jätteroligt :) Han var minst av alla men det gör ingenting. Han plaskade inte men njöt av att flyta omkring och tittade på allting med stora ögon, sen smilade han lite ibland. VI får se om han blir lika mycket blötdjur som sin mor ;) Vi har även överlevt två dygn utan ström så i natt sov han i sin åkpåse eftersom det var så kallt här hemma.. men det har gått bra.

I kväll blev jag dock lite konfunderad eftersom jag såg att det kommit gult klet ur navlen :eek: Den har ju varit läkt hur länge som helst, tänkte ringa bvc i morgon och fråga, är det någon som varit med om något sådant? Funderar även kring det med trång tårkanal, vi har gett ögondroppar nu förra veckan men ögat börjar kleta ihop lite mer, någon som har några erfarenheter?

halvt kl

Hur gör ni egentligen för att era bebisar ska äta så lite på nätterna? Samsover ni hela natten?

Lowe äter x antal gånger per natt. Och vaknar till och småtuttar. Han har aldrig tuttat mindre än 3-4 ggr.
Tuva var likadan.

När jag pratar med mina kompisar har deras barn varit likadana som mina. Dom har också precis som oss samsovit hela "första" bebistiden.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 370
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka