Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Maja somnar oftast någon gång mellan 23-00, och för det mesta somnar hon i min famn medan jag studsar på pilatesbollen (bästa sättet att få henne att somna). Hon sover ofta en stund någong gång mellan 18-20 så att få henne att somna för natten vid 20-21 är i dagsläget helt otänkbart. Jag försöker inte styra någonting än så länge, hon får sova när hon är trött och vara vaken när hon är pigg. Men om hon vaknar på natten mellan 00-07 så går jag inte upp ur sängen med henne.

Hon är svår att få att somna om genom amningen, oftast vaknar hon till lite av att äta, vilket är lite halvjobbigt på natten. Hon ligger helst med mitt bröst i munnen hela nätterna, så fort jag tar mig loss så tar det två minuter och så är hon vaken (något jag helst undviker eftersom jag inte vill riskera att My vaknar, så oftast tar jag mig inte loss...). Hon tar inte napp varken dagtid eller under natten.

På dagen sover hon fortfarande ganska mycket. Hon är oftast vaken ca två-tre timmar i stöten och så sover hon någon timme mellan. Ibland kan hon dock sova bort halva dagarna om man är i väg mycket.

Kl

Idag har Maja fått smaka på lite gröt. Jag ska börja ge henne små smakportioner nu även om det är tidigt (hon är 4 månader i morgon). Hon är inte så stor och går inte upp så mycket, och äter jämt, så nu testar vi det här.

//Julia

Min Maja har senaste veckorna viljat ligga nära, nära mig. Lite trangt blir det för jag verkar flytta mig i sömnen sa tillslut ligger bade jag, Emilia och sambon pa hans sida och Maja har en hel för sig själv :) Sen börjar hon kranga lite vid amningarna, suger lite, släpper, bökar runt, suger, släpper osv. Vet inte om jag börjar ha för lite mjölk. Ibland har hon velat äta ur flaskan om jag erbjudit det men ibland inte. Hon är kanske inte hungrig utan bara vill mysa lite.

Vad tyckte hon om gröten?
Jag kom pa att vi "far" börja ge Maja rikigt mat om en manad, med Emilia kändes det som vi räknade ner dagarna men nu känns det inte lika spännande. Far se när vi börjar med Maja, hon har inga problem med att halla sig mätt än sa länge sa vi väntar nog till hon visar intresse för mat.

Nej det är lite svårt attstyra sömnen på de små än så länge. Jag kommer inte riktigt ihåg när Tuva gick att lägga runt kl 20 på kvällarna. Gissar på att hon var någonstans mellan 4-7 mån.

Freyja: 4 mån är väl inte för tidigt att börja med gröt? Har för mig vi började med lite smakportioner med Tuva då. Fast ni kanske har tänkt introducera hela mål gröt relativt snart till Maja. Följer hon inte sin viktkurva längre?

Vi var på BVC den 5:e och då var Algot exakt två månader, han var 58cm lång och vägde 5440g, följer sin kurva finfint :) Han börjar bli stor. Han tycker mycket om att skratta och har två eller tre läge.. skratta, vara neutral eller arg...

På kvällarna har vi börjat med en ny rutin och den funkar ganska bra.. innan har jag haft han säng kloss med sidan på min säng men sedan några nätter har vi flyttat hans säng till andra änden av rummet. Innan har han somnat i sambons famn mellan 20-22, men nu går vi in och lägger honom i sängen runt 20 och säger god natt, sedan blir det ca två vändor in igen när han gnyr i babyvakten och sedan har han (peppar peppar!!) sovit till runt 01 då han velat ha mat igen, jag går upp o ammar honom, han somnar om vid amningen efter ca 20min och då lägger jag honom i sängen igen och han sover till ca 04, han ammas igen och jag lägger sedan ner honom i sin säng igen och går och morgonfodrar och tar ut hästarna (sambon går upp 04.45 för att åka till jobbet).. sedan sover han till ca 06 och då ammar jag honom i sängen och sedan ligger vi kvar och slumrar till ca 08 då jag går upp och gör mig iordning, då han sover till ca 09... sedan är han vaken hela dagen, med undantag för någon kortis mitt på dagen.

Men han är rätt rolig för han kan ligga och "småprata"/låta i sängen en lång stund och sprattla med benen en lång stund mitt i natten utan att vara arg eller vilja äta.. lika dant på morgonen kan han ligga i min säng och sprattla runt utan att göra något annat väsen av sig, när man sedan kommer in och säger god morgon så får man ett stort leende :love: det är då man smälter och känner att det är värt allt det jobbiga :)

Algot tar inte heller napp någon gång knappt utan har börjat suga på tummen i stället.. Tänkte jag ska börja pumpa ut mjölk och ge honom med flaska, hittills har han bara fått bröstmjölk från mig..

Har varit hos bm och pratat preventilmedel och har nu börjat fundera kring att skaffa en nummer två och när det är dags.. vill inte börja med p-piller om de påverkar att skaffa tvåan (om det går förstås), hur långt har ni mellan ettan och tvåan? Vad finns det för fördelar/nackdelar? Hur har ni tänkt? Det enda jag tänker är att man får försöka "få till det" så att man får behålla samma föräldrapeng.. men det är med relativt, tog nästan ett år att få till Algot och börjar man träna i lika god tid igen kanske det blir väldigt tätt eller inte alls.. Fast nu vill jag nog mest njuta av Algot ett tag till :love:

Vi har exakt 19 manader mellan vara, vi ville ha dom ganska tät och det här känns tät men inte för tät. Maja blev till pa andra ägglossningen efter vi slutade skydda oss. Emilia (äldsta dottern) blev till trots p-piller sa det var inget alternativ. Vi använde kondom mellan barnen. Vet inte rikigt hur vi ska göra nu, sambon vill inte ha fler barn. Jag är nöjd just nu men vill inte utesluta en trea senare, men om ngr ar isf.

Nä, det är väl inte extremt tidigt... fast det är väl helamning till 6 månader som "gäller" nuförtiden? =) Vi kommer inte stressa på till hela mål, hon får vänja sig i sin takt... men jag hoppas att det inte tar allt för lång tid =)

Hon följer nog sin kurva, ska till bvc om en vecka, men hon är ju ganska liten och äter jämt, jämt. jämt! Min mjölk kanske inte är så fet :D

Mirifax: Vi har 19 månader mellan våra och än så länge tycker jag att det är perfekt =) Tufft ibland, absolut, men det kan det nog vara även om man har längre mellan barnen.

//Julia

Tuva var väldigt intresserad av mat så henne bytte jag ut hela mål till när hon var 5 mån ca. Jag var rätt trött på amningen då också. Hon lever och mår mkt bra idag :D

Mirifax: Vi har 2 år och 2 mån mellan våra. Finns fördelar och nackdelar med alla åldrar tror jag. :) Väntar man för länge gissar jag på att det är lättare att storasyskonet blir svartsjuk på bebisen som kommer iom att dom är mer "med i matchen" om du förstår hur jag menar, dom är mer medvetna. Får man tätt är storasyskonet fortfarande litet och kräver mycket passning.

kl

Pa nyarsafton träffade vi en bebis som är 3 v yngre än Maja, vad mkt det händer pa dom veckorna. Den var ju fortfarande nyfödd men Maja är mer en bebis.

Ligga ner i famnan gar inte längre, nu ska det sittas upp eller sa vill hon sta. Bromsa tiden lite, tack :)
Det har ocksa börjats dreggla för fullt och häromdagen kom ett litet skratt med ljud.

Oj hur gammal är din tjej?
sitta upp i knät och gärna stå upp emellanåt vill min lille med det går inte att ligga ner längre alls då blir han ledsen men han är bara 2månader idag.:eek:

hur går det för dig, har du börjat rida igen? hur ofta hinner du vara i stallet/rida? hur ofta äter lillen?

vilken tur ni har med nätterna att det funkar så bra.
när går ni själva och lägger er?

våra nätter ser ut såhär:

först hade han ont i magen på nätterna, då somnade han under kvällen sen vaken och åt vid 00, sen somnade vid 02,00 sov till 04,00 sen ont i magen o vaken till 08,00-09,00 sen sov till ca 11,00

sen fick han ett bättre mönster, dock somnade inte ordentligt förrän 02,00 men sen sov han till 06,00-07,00 sen sov han igen till ca 11,00. skööönt.

han ammas alltså varje gång han vaknar.

så då när det funkade så bra så nöjde han sig dessutom med bara ena sidan så jag kunde liggamma och somna om direkt.
bytte blöja 2 gånger ungefär men då baja han med.

men nu har han slutat baja på natten så byter 1 gång annars läcker det igenom.

men nu senaste nätterna har han börat vakna varje till varannan timme igen o ha börjat få ont i magen igen.

mag dropparna verkade ju hjälpa vet inte varför han börjat få ont igen:(.

Är du säker på att det är magont och inte bara en tillväxtfas där han vill äta oftare och kanske är lite mer orolig?

Om det är magen som strular så är det såklart jobbigt för honom. Maja har haft lite ont i magen, mer eller mindre, i perioder. Det är nog framförallt för att hon sväljer så mycket luft och det är jobbigt att bli av med. Det som hjälpt bäst är faktiskt att sitta och studsa på en pilatesboll och att amma lite och ofta. När hon somnar verkar det som att det onda är borta när hon vaknar igen.

Maja äter varannan timme dygnet runt, och vill helst ligga med tutten i mun däremellan också, iaf på natten. Det är kämpigt vissa nätter helt klart, och ibland försöker jag göra något åt det, men andra nätter vill jag bara få sova och då är det lättast att låta henne hållas.

Det där med sömn går upp och ner, det kommer du märka =) Vissa perioder sover de bättre, andra sämre. Det är bara att stå ut och försöka hitta rutiner och metoder som passar för tillfället.

Om han har jätteont i magen kan det ju också vara värt att prata med bvc om allergier/överkänslighet och se om du ska prova att utesluta något ur kosten.

//Julia

När Algot hade ont i magen fick han miniformdroppar som hjälpte sådär, jag fick reda på att det finns en speciell sorts droppar som bara läkare som har licens får lov att skriva ut om det var väldigt väldigt jobbigt, de var visst starka. Vet dock inte mer om det men de på BVC vet kanske om du frågar dem? Annars har vi kommit på att när han har ont så är det oftast en fis eller rap som sitter på tvären och kan vi bara "bumpa" loss den så blir han oftast glad igen. Vi har kommit på med att när han är trött eller övertrött är han väldigt gnällig.

Vi har mest problem med mycket hicka och kräk, han ligger i sängen hos mig på morgnarna och två morgnar har jag fått bädda rent både sängen och mig efter rejäla kaskadkräkningar, men de på BVC säger att han håller kurvan och då gör det ingenting att han kräks (det lär vara överflödet).

Ett tips mammas jobbarkompis fick för 20 år sedan på biba och som fungerar skitbra är att ta på en tunn bomullsmössa när han börjar hicka. Då slutar han ganska snabbt.. trot eller ej :D

Jag är i stallet mitt på dagarna och mockar, släpper ut på morgonen och tar in på kvällen, nu är jag ju bortskämd och har stallet 10 meter från huset.. tre kvällar har jag nu börjat åka och träna Zumba och Freepowerdance, det fungerar bra hemma och jag pumpar innan jag åker... den tiden hade jag kunnat omsätta till ridtid. Kroppen håller bra för den träningen och rejäla promenader så jag utgår ifrån att den kommer hålla när jag sätter igång med ridningen igen. Det kommer jag dock inte göra förrän halkan har släppt... unghäst som inte är riden sedan september med reda och glashalt känns som förenat med livsfara.

Jag börjar ju dock tro att det är något fel på Algot eller undrar när det kommer vända, lägger ner honom i sängen klockan 20 o sedan ligger han där o aktiverar sig själv till han somnar tyst och snällt.. sover sedan och ammas en gång mitt i natten och sedan vid halv fem, sover sen snällt igen till ca 8. Njuter så länge det varar och räknar inte med att det ska hålla i sig... :grin:

Igår blev Algot anmäld till babysim (någon som har gått eller ska gå?) och vi började riva ner gamla tapeter i det som ska bli hans rum, spännande!

KL

I tisdags var vi på BVC för att mäta och väga. Lillskuttan är ju en liten tös så hon ligger ett streck under normalkurvan på vikten. Nu hade hon inte gått upp sådär jättemycket sedan förra besöket 12 dagar tidigare (170 gram) och viker därför av lite från normalkurvan så vi fick en ny tid för vägning nästa vecka för att se om det vänder eller om hon sticker iväg uppåt lite. Om så inte är fallet, vad är nästa steg, blir de ersättning något mål om dagen eller nåt sånt? Någon som vet eller har erfarnehet om nåt sånt här?

Jag känner mig ändå inte särskilt orolig för hon äter ju på bra, klunkar och tar för sig och ligger ofta länge och äter. Sover jättebra och är nöjd och glad mellan målen. Borde jag börja oroa mig? Är det min mjölk som är kass eller? Hade hon vart en riktigt grinig en och inte verka nöjd hade jag ju kunnat köpa liksom att hon inte får i sig tillräckligt men det känns ju aldrig som att hon äter tills det blir "tomt". Utan hon äter och man märker när hon inte vill ha mera, och då är det ju svårt att få henne att äta mera. Ibland har jag försökt få henne att äta mer ofta men det slutar oftast med att hon blir arg, för hon är ju inte hungrig!

Hon är också väldigt pruttig, jag tänker väldigt mycket på vad jag äter när jag äter så jag tycker inte det borde vara från mig liksom. Hon får minifom och jag tycker det hjälper lite men ibalnd märker man att det ju gör så ont innan dom där sablans pruttarna kommer ut. Någon som testat sempers magdroppar? Är det något som kan hjälpa kanske?

Oj, vad långt det blev :) Men tips eller råd mottages tacksamt :confused:

KL

I tisdags var vi på BVC för att mäta och väga. Lillskuttan är ju en liten tös så hon ligger ett streck under normalkurvan på vikten. Nu hade hon inte gått upp sådär jättemycket sedan förra besöket 12 dagar tidigare (170 gram) och viker därför av lite från normalkurvan så vi fick en ny tid för vägning nästa vecka för att se om det vänder eller om hon sticker iväg uppåt lite. Om så inte är fallet, vad är nästa steg, blir de ersättning något mål om dagen eller nåt sånt? Någon som vet eller har erfarnehet om nåt sånt här?
:

hur gammal är hon? har hon gått upp som hon ska innan? alltså följt sin kurva i alla fall.

de säger ju att de ska gå upp ungefär 100gram/vecka så det låter väl inte jättelite?
men ju äldre de blir destå mer går de nog upp från gång till gång.

min lilleman gick upp 200 eller var det 400gram på 6 dagar en omgång:o

MEN sen har jag haft det som du innan.
han gick först ner extremt mkt, mer än normalt efter förlossningen de får max gå ner 10 % han gick ner mkt mer så han fick gulsot osv.
trodde jag skulle behöva ge upp ammningen det verkade inte funka utan ersättning(som vi fick ge lite av då för han blev bara svagare o svagare o man fick tvinga i honom ersättningen i kopp o ammningen där somnade han bara o var svår o få att börja suga, han va så svag).

tänk inte på vad nästa steg är det tar ni då, försök tänka på hur du kan försöka få ammningen effektivare till nästa gång:).

Jag känner mig ändå inte särskilt orolig för hon äter ju på bra, klunkar och tar för sig och ligger ofta länge och äter. Sover jättebra och är nöjd och glad mellan målen. Borde jag börja oroa mig? Är det min mjölk som är kass eller? Hade hon vart en riktigt grinig en och inte verka nöjd hade jag ju kunnat köpa liksom att hon inte får i sig tillräckligt men det känns ju aldrig som att hon äter tills det blir "tomt". Utan hon äter och man märker när hon inte vill ha mera, och då är det ju svårt att få henne att äta mera. Ibland har jag försökt få henne att äta mer ofta men det slutar oftast med att hon blir arg, för hon är ju inte hungrig!
:

hur ofta äter hon? stressar du mkt? dricker du tillräckligt? äter du ordentligt? sover/får du vila ordentligt?

att hon ligger länge betyder inte att hon får i sig mkt...
om du vill att hon ska få i sig maximalt så amma henne först ca 15min ena sidan sen rapar du och ammar 15min andra alternativt låter henne ligga där tills hon släpper själv för först kommer "drickat" sen sist kommer det feta "maten".
men låt henne inte trötta ut sig på o ligga länge på en sida utan byt så hon får maximalt med mat.

sen mata såfort hon vill ha så ofta hon vill, gnäller hon så testa med mat först innan något annat om nu inte blöjan behöver bytas lr så då förstås.

sover hon "för" bra så håll lite koll o väck henne i "värsta" fall man ska ju inte väcka för mkt o ha sig men sover hon 6 timmar i sträck o går neråt i vikt så måste man nog väcka, tills hon börjat gå upp ordentligt i vikt.
tänk max 4-5timmar nu ett tag framåt.

på natten alltså.
sen dagen bör hon äta var 2e till 3e timme.

de va en som sa te mej att får ungen inte i sig tillräckligt så skriker den o e hungrig, hm...nej för det upplevde inte jag, han blev slö och sov mkt istället...visst jätteskönt men INTE bra för han blev bara svagare o svagare.

ge inte upp hoppet om ammningen ännu eller börja tro din mat inte räcker lr så för då oroar man sig i onödan och då kan mjölken bli sämre för att man oroar sig.

ta det som dt kommer hon har säkert gått upp till nästa gång:)

Hon är också väldigt pruttig, jag tänker väldigt mycket på vad jag äter när jag äter så jag tycker inte det borde vara från mig liksom. Hon får minifom och jag tycker det hjälper lite men ibalnd märker man att det ju gör så ont innan dom där sablans pruttarna kommer ut. Någon som testat sempers magdroppar? Är det något som kan hjälpa kanske?
:

rapar du henne ordentligt då?
jag har testat sempers men inte miniform så kan inte gämföra men tycker sempers är jättebra.

det gick från att vara magknip minst 4 timmar varje natt...I STRÄCK till att vara magknip var 3e natt kanske max i typ 5min som hjälper bara man sätter han upp o låter han rapa o baja lite.

så det måste vara de som hjälper så bra.

testa att amma när hon har ont med det kan hjälpa...även mot hicka.
sen att sätta dem upp tycker jag hjälper så de får lättare o baja/fisa lr vad de nu ska göra...även lägga över axel..

men det är sånt som funkar på min lille kanske funkar på andra med:laugh:

Oj, vad långt det blev :) Men tips eller råd mottages tacksamt :confused:

hoppas något var till använding

mellan 3 och 4 månader rekommenderar de, Algot kommer vara 3 månader och ett par dagar men det gick bra sa de som höll i det. Ser fram emot det massor eftersom jag med är ett riktigt blötdjur :) Algot har nog ärvt det för han kan ligga o slabba i badbaljan hur länge som helst o stoppa ner huvudet under vattnet gör han med o skrattar :love: Dock säger bror min som är utbildad babysimsinstruktör att man ska vara försiktig med det eftersom de kan få andningsuppehåll som är förlängt, men om det skulle hända så ska man kittla dem så kommer andningen igång igen... Det vill vi helst inte vara med om!

oh fy, fick värsta rysningen när du skrev om andningsuppehåll...:(:( de vill jag verkligen inte riskera usch vad läskigt...menar du att de kan få det om man har dem under vattnet? men det är egentligen det man "ska" göra på babysim va?

vår lille älskar vatten med, blir inte ledsen utan ler bara och slickar sig om munnen om han får vattenstrålen i ansiktet(i duschen om vi håller han under när handtaget sitter uppe).

till skillnad från mamma o pappa som mer är badkrukor haha men vi får offra oss för honom om somnarna sen.
men i badkar och bassäng gillar vi det med hihi.

det är inte farligt. Det är den reflexen de har som gör att de kan vara under vattnet. Reflexen gör att de "håller andan" och det är den man utnyttjar på babysim. Tydligen kan det bli så (är inte vanligt) att reflexen liksom hänger upp sig så de glömmer att de ska andas när de kommer upp ur vattnet igen och inte behöver hålla andan. Det är då man ska kittla dem så de kommer på att de behöver andas igen. Det är den reflexen de använde hela tiden när de låg i magen och inte andades (utan fick syret i navelsträngen) om jag fötsått det hela rätt :)

Jag tycker inte du behöver oroa dig alls. Om du själv upplever henne som nöjd, pigg och glad sa ser jag inte ngn anledning alls att ora sig.

Nej, det har du så rätt i. Har ju aldrig kännt det som att maten inte räcker och som sagt, hon är ju helt underbart glad och pigg om dagarna :love:

By the way så var vi på vägning idag igen och denna vecka har det verkligen tagit fart för sista veckan har hon ökat 310 gram :o Hon har nog kommit in i nån tillväxtperiod för nu har hon börjat vakna på natten igen och vill äta och äter ibland lite oftare på dagen. Jag har också varit mer noggrann med att äta lunch på dagarna, har vart lite dålig på det när jag är hemma ensam på dagen. Så det kanske har gjort sitt också.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 370
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka