Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Turbo och Freyja: Blir ni inte törsta av att amma? Jag tycker att såfort man satt sig och börjat amma kommer törsten direkt.

Maja har försökt vända sig från mage-rygg under ganska lång tid, och nästan lyckats när det lutat lite, men nu verkar hon ha tappat intresset för det =)

Maja och My är nog ganska jämnstarka (alltså om man jämför hur My var när hon var liten, inte som hon är nu:D), de har båda varit väldigt stadiga tidigt. Men Maja är betydligt mer lättroad när hon är nöjd än vad My var, och betydligt mer svårtröstad när hon är ledsen. Det är ju härligt att de är olika!

Ajda: Med My kände jag mig nog väldigt törstig, men nu tror jag att jag liksom bortser från den känslan omedvetet. Jag sätter mig själv så långt ner på prioriteringslistan just nu och det är alltid tusen miljoner saker som händer hela tiden här med båda barnen hemma, så jag hinner liksom inte känna efter. Jag kan liksom sitta (om jag får sitta dvs) vid middagen på kvällen och komma på att det är det första jag ätit på hela dagen.. inte så bra. Det låter ju helt sjukt att man inte ska kunna hinna äta under dagen, men det är faktiskt ganska ofta så. jag brukar hinna göra iordning något, men sen står koppen med thé kvar på bänken och blir kall, mackan äter My upp och clementinen blir halvt skalad innan jag måste avbryta och rädda My från att trilla ner någonstans, byta blöja, mata bebis, mata My, rädda katten... ja, you name it. Ha ha!

Nu har jag det dock förvånansvärt lugnt. My sover med Micke och Maja sover på soffan! Själv sitter jag i morgonrock och dricker dagens första kopp med thé och har slukat två knäckemackor =)

//Julia

Det låter som du har det tufft om dagarna.
Jag själv går och stöter och smygäter julgodis (så inte Tuva ska se) om dagarna. Kan du inte äta frukost och lunch tillsammans med My?

Lowe är inne i en period när han sover mycket. Han vaknar och är vaken 1-2 timmar, sen sover han minst 2 timmar, vaken 1-2 timmar och sover ett par ....osv. Idag är Tuva på dagis så jag har all tid i världen att äta :d
Jag kommer aldrig bli av med sista 4 grav kilona :D

vad roliga era bebisar verkar;) min lilleman är ju bara 6 veckor på torsdag så han är inte så stor ännu, vad händer tills de är 3 månader egentligen eller är det då allt börjar hända?

inatt när jag gnuggade min näsa emot hans och gjorde ett ljud samtidigt så log han med hela ansiktet och skrattgropen, kan det ha varit medvetet?
Han har lett flera gånger men då har det verkar mer omedvetet.

han är jättestark i nacken och håller huvudet uppe och försöker hela tiden, han tittar med stora ögon och är väldigt nyfiken.

Tips, rulla ihop 1-2 handdukar och lägg på varje sida av bebisen, då kommer du slippa det att han "rullar på dig". Kan oxå hjälpa så de sover bättre när dom blir lite ingosade!

Tack för tipset:)
har lagt hans lilla kudde nu på min mage när vi ligger på sidan emot varann för han ligger och sparkar rakt på mitt ärr:crazy:

Alexander var 60 cm lång och vägde 6820g 3 månader och 1 vecka gammal.
Han ler för fullt när man pratar med honom:
IMG_918999.jpg
[/IMG]

Årets julkort:
IMG_856444.jpg
[/IMG]

gud vilken gullig unge:love:

Nu har jag det dock förvånansvärt lugnt. My sover med Micke och Maja sover på soffan! Själv sitter jag i morgonrock och dricker dagens första kopp med thé och har slukat två knäckemackor =)

//Julia

oj måste bara fråga hur du lägger henne i soffan så hon inte trillar ner, är livrädd att det ska hända, vågar inte lämna Ted på soffan utan att jag kollar på honom hela tiden i princip.
även på skötbordet känns det som jag måste ha en hand eller ett öga på honom hela tiden o är livrädd om jag måste sträcka mig efter något o släppa blicken på honom...

Jag var mkt mer rädd när Emilia var bebis, min Maja ligger ocksa själv pa soffan men längst in eller pa tvären i soffan. Skulle hon ramla ner är det en sa kort bit och en väldigt mjuk matta under. Skötbordet däremot släpper jag henne inte med blicken, det är högt och stengolv.

Turbo och Freyja: Blir ni inte törsta av att amma? Jag tycker att såfort man satt sig och börjat amma kommer törsten direkt.

Jag delammar bara och det mest vid läggning, pa natten och tidig morgon sa da tror jag inte att jag skulle orka ga upp och dricka vatten.

Jag äter ocksa daligt pa dagen, blir väldigt mycket smaätande. Frukost brukar jag och Emilia iaf äta tillsammans när Maja somnat om. Lunch blir oftast rester till Emilia fran dagen innan, sällan sa det räcker till mig.

Våran soffa är bred =)

Jag är inte alls orolig att hon ska trilla ner. Jag brukar lägga henne på ett fårskinn med en filt runt (som jag rullat ihop som en korv), och oftast ligger hon bredvid armstödet, så då är det ingen risk alls att hon ska trilla ner.

Jag tror att man kanske är lite mer orolig med första barnet (fast My fick oxå sova på soffan, en smalare dessutom;)), allt är nytt och man får pröva sig fram. Jag är inte direkt manisk med att hålla stenkoll när Maja ligger på skötbordet heller nu när hon är så liten, hon kan ju liksom inte ta sig någonstans.

Ajda: När jag bara hade My så åt jag alltid tillsammans med My, men nu blir det oftast att jag får hålla Maja nöjd när hon äter (oftast är Maja nöjd i babysittern under tiden man gör iordning maten, och börjar gnöla när den är färdig), samtidigt som jag ska hålla My så nöjd så att hon inte ställer sig upp i stolen och riskerar att trilla ner... hinns liksom inte med så mycket mat till mig då. Men det blir nog bättre snart =) ha ha, sicket liv man lever =)

Här sover lilla Moa också på soffan, jag brukar lägga kudde brevid och den kommer hon ju inte över för allt i världen.
Annars flyter dagarna på, trist att det är så fruktansvärt kallt här så man vill ju inte gå ut mer än nödvändigt. Stallet brukar jag klara av när sambon kommit hem från jobbet nu när det är så kallt, känns inte riktigt bra att ta med henne ut även fast jag vet att hon har det varmt och skönt i vagnen. Vi vill ha varmare (-5 eller -10 räcker väl?) väder nu!!!!

Moa ler för fulla muggar och "pratar" tillbaka till en om man pratar med henne och har gjort i ett par veckor, det är så sött! :love: Men idag var vi på BVC och hon ökar inte jättemycket i vikt, även om det inte är så dåligt så vi behöver ge extra. Hon äter hyffsat ofta (ca tre timmar mellan) och klunkar på bra så jag vet inte, växer på längden gör hon ju massor! Än väger hon bara 4,1 kg (+1 kg sedan födseln) och blir 7 veckor på fredag. Vi får se vad hon väger nästa vecka då vi ska tillbaka och även träffa läkaren. Med risk för att bli hatad så har ju Moa sovit otroligt bra hela tiden med mat var fjärde timme på natten, men nu sover hon upp emot 6-7 timmar i sträck innan hon blir hungrig igen så det kanske också har en del i att hon inte lägger på sig jättemycket. Men enligt BVC så behövde vi inte väcka henne för att mata.

Annars har hon fått sin andra lilla förkylning, men jag tror man förälder tycker det är värst, hon verkar inte särskilt besvärad. Och så länge det går bra att äta och ingen feber dyker upp så är det ju inget att oroa sig för.

Vad roligt att läsa om allas barn och hur de utvecklas :laugh:

Algot har varit på BVC besök idag och han har vuxit och är nu 56 cm lång och väger 4750g, han blir också 7 veckor på fredag (jag var helt övertygad om att han bara blev 6 veckor, jisses vad tiden går fort :o ) Han ler ibland och har på sistonde blivit mer och mer tillfreds med tillvaron, han ammar lite mer sällan och på natten har han börjat sova från cirka 20.00 till 01.30, äter en timme och vill sedan ha mat igen vid 05.00.. har vi sedan tur så slumrar han till runt åtta igen.. så det känns skönt med lite mer sammanhängande sömn även om jag skäms över att säga att jag fortfarande längtar efter att få sova en hel natt...

Annars är vi ute med pulkan (har fått låna en gammal som man snörar ner honom i) så ofta vi kan och tar långa promenader.. idag var det väldigt skönt även om det var kallt. Han ligger och tittar upp på himmlen och verkar tycka om att vara ute.. I helgen var vi i Ullared och det gick över förväntan även om han var lite övertrött när vi väl kom hem. Bär honom så mycket det går, det tycker han om :) Han har fått ett litet babygym med och ligger där och tittar på sakerna, någon gång har han sträckt sig efter det som hänger.. fy vad det händer mycket på kort tid!!

Nikki o Fabian: Så söt :)

Babygymmet ska vi ta fram, det hade jag glömt bort men risken är väl att Maja far stor konkurens av storasyster där :)

Vi var hon barnläkaren igar, Maja (11v imorgon) vägde 5850 g och var 60 cm lang. Allt sag bara bra ut och hon fick sina första vaccinationsprutor. Stackarn ville inte sluta skrika och fortsatte hela eftermiddagen. Hon hade ingen feber men laren var röda och svullna sa jag tror hon hade ont. Gav henne lite medicin och sen var hon glad igen. Imorse hade hon pyttelite feber men har varit som vanligt idag.

Vi var på BVC idag. Lowe är 60cm lång och väger 5380gram. Han blir 2 månader på fredag.

kl

Pa nyarsafton träffade vi en bebis som är 3 v yngre än Maja, vad mkt det händer pa dom veckorna. Den var ju fortfarande nyfödd men Maja är mer en bebis.

Ligga ner i famnan gar inte längre, nu ska det sittas upp eller sa vill hon sta. Bromsa tiden lite, tack :)
Det har ocksa börjats dreggla för fullt och häromdagen kom ett litet skratt med ljud.

Lowe som har varit så smidig med att bara lägga i barnvagnen i hallen och köra den lite fram och tillbaka så somnade han, och sov 2 timmar, har blivit svårsövd senaste veckan.
Han vaknar och man måste rulla igen, och igen, och igen. Igårkväll sov storasyster hos farmor och farfar och vi skulle ha myskväll. Gissa vem som blåvägrade vagnen och bara kunde somna vid mammas tutte? :grin: Och inte gick att lägga ifrån sig, för då vaknade han direkt.
Inatt har han legat vid tutten hela natten igen.

Hur är era kottar på kvällarna? Kan ni söva dem och de sover innan ni själva går och lägger er?

På måndag är det slut på julledigheten och Tuva ska tillbaka till dagis. Undra hur det ska gå att komma upp senast 7.30, jag och Lowe sover till 9-9.30 om ¨mornarna :D

Maja är ganska lätt att lägga, vi brukar lägga henne i sängen runt 20 och sen sover hon för natten. Ibland vaknar hon och är vaken ngn timme runt 22.

Däremot är det mkt svarare att fa henne att sova pa dagen.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka