Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

KL

Är det någons liten som har rejält magknip ibland? Vad kan man göra för att hjälpa till? Någon som har något superknep?

maja har haft lite magknip ibland, blir stel som en planka och skriker hysteriskt...

Det brukar hjälpa med lite magmassage och att lyfta benen upp mot magen, antingen båda samtidigt eller i cykelrörelser en och en. Ibland hjälper det att hålla henne på magen, antingen iliggandes i mitt knä eller att man bär henne med magen neråt och buffar på rumpan. Vi har en pilatesboll som vi ofta sitter och guppar på med henne, det gillar hon och då kan hon somna ifrån magknipet och vakna på lite bättre humör senare. Att gå ut och gå i vagn eller sjal brukar också fungera.

Annars är det väl så att man får börja fundera på vad man äter och om bebisen verkar reagera mer på någonting. Lök, choklad och stark mat kan man ju kanske undvika ett tag och se om det hjälper.

kl

Här hemma är vi sjuka allihop. Det började med My, sen fick jag det och nu är både Maja och maken rätt risiga...medan jag och My börjar bli lite bättre.

//Julia

Vi ger miniformdroppar till Algot före varje ammning.. han har blivit bättre med magknipet! Jag äter inte heller starkt kryddad mat längre eller mat med mycket lök.. Annars går vi med, bär i selen, smeker honom på ryggen ganska hårt nerifrån och upp, masserar magen men ibland blir man ganska trött.. och tja, jag håller med Ajda när folk kvittrar att deras barn sover hela nätterna. Klart glad för deras skull men jobbigt o tänka så när man har en med en fis på tvären halva natten :o

Vi är också sjuka, vi har ingen febertermometer än, men Algot är varm o täppt i näsa = äter mycket och är arg, han får både näsdroppar och koksaltlösning.. Jag har ont i halsen och feber, men vi får hoppas att det vänder om ett par dagar! Sambon ska påbörja sin julledighet om en vecka och sedan vara hemma i nästan tre och det ska bli väldigt skönt :)

Maja verkar inte ha ngr problem med magen alls men Emilia hade det. För henne hjälpte precis det som Freyja tipsar om.

Jag far väl vara den som skriver att jag har en bebis som sover bra, inatt var rekordet och hon sov 6 h utan att vakna. Men sova far jag inte ända, storasyster vaknade nog en gang i timmen och var ledsen (tror hon har ont i tänderna). Emilia sov ocksa som Maja mellan 1-5 manader sen har hon sovit mkt sämre. Sa ni som har jobbigt nu kanske far sova sen och tvärtom.

September
5/9 Chrissie78, första barnet, Liam föddes 13/9, 4260 g och 52 cm
10/9 Ireland, första barnet - Alicia föddes 5/9, 3670 g och 48 cm
11/9 - Freyja_bus, andra barnet - Maja föddes 9/9, 3880 g och 51 cm
16/9 - Tires - första barnet, en pojke
23/9 - Gupello - andra barnet- Melvin föddes 14/9, 3300g 51 cm
24/9 - Suddis - första barnet- Emil föddes 11/9, 3365g och 50 cm
25/9 - aenglah, tredje barnet- Tuva föddes 29/9 3880g och 52 cm
25/9 - Luecca, andra barnet
29/9- Nikki o Fabian, första barnet- Alexander föddes 9/9 3218g och 48 cm

Oktober
5/10 - Turbofling, andra barnet Maja föddes 7/10 3516 g 53 cm
10/10 sarawi - första barnet,
10/10 Tweety1985A -första barnet - Oliver föddes 28/9, 3205 f och 49 cm.
14/10 Tora - andra barnet - Jakob föddes 25/10, 4165g och 52cm
21/10 keilir - första barnet Moa föddes 5/11, 3160 g och 51 cm.

November
2/11 Tyra1
5/11 Ajda - andra barnet Lowe föddes 7/11 3700g och 51cm
9/11 Emoyeni - första barnet
13/11 Mirifax - första barnet, Algot, 5/11, 3315g och 48cm
18/11 Fellow - andra barnet
19/11 Gullan86 - första barnet, Ted föddes 11/11 3662g och 52cm
21/11 Saltahajen - andra barnet
26/11 Nessa - fick en pojke 3/11, 3030g och 49 cm

Förstår att du är trött, vi har det också så. Maja äter med någon timmes mellanrum på natten (en bra natt kan det gå lite längre tid mellan första o andra målet, typ 2,5 timme), och vi samsover hela familjen. Trångt blir det eftersom My sover kors och tvärs i sängen =) Hon har haft en period nu när hon vaknat mycket och varit ledsen, men det verkar som om det faktiskt håller på att bli lite bättre nu (fast nu har hon varit sjuk istället och vaknat för det). Den senaste veckan har jag nog sovit ca fyra timmar varje natt (inte sammanhängande) så jag börjar bli lite seg minst sagt!

//Julia

Ungefär så är det med nattmålen här också. Sen får jag inte flytta mig från gossen, för då vaknar han = amma igen.
Suck, bara att gilla läget är jag rädd för och hoppas att amningstiden går rätt snabbt. Även om dom är mysiga när dom är små :grin:

Imorn hoppas jag han är på bra humör på kvällen för då ska jag på julbord med jobbet, utan honom. Ska bara äta, sen åker jag hem igen. Vi har provat flaska och den tog han så den får rycka in imorn kväll.

Läste att det ev är vattenkoppor på G hos dig. Kan lugna dig med att på Tuva märktes det inte på. Hon fick koppor, men inget kli eller feber.

Det låter ju hoppfullt!

Jag får inte heller flytta mig från Maja, det tar några minuter och sen vaknar hon. Hon somnar inte heller alltid av amning (inte ens på natten), så man vill ju helst inte riskera att hon vaknar! Det är lite trixit när maken jobbar natt och Maja sitter fast i tutten på ena sidan, och My vill hållas om på andra sidan =) Tur att brösten blir lite uttänjda så att jag kan ligga lite halvt på rygg och amma på ena sidan och kramas på andra :D

På dagen är Maja inte alls lika kräsen med hur hon ska sova. I vagnen och bilbarnstolen kan hon sova flera timmar och även i sjal eller omstoppad i fårskinnet på soffan. Vi var faktiskt på bio för några veckor sedan, var borta 3 timmar och det gick jättebra!

//Julia

Det är lite trixit när maken jobbar natt och Maja sitter fast i tutten på ena sidan, och My vill hållas om på andra sidan =) Tur att brösten blir lite uttänjda så att jag kan ligga lite halvt på rygg och amma på ena sidan och kramas på andra :D

//Julia

Det där känner jag igen, sambon är iof oftast hemma pa kvällarna men pa morgonen när sambon akt till jobbet har vi den proceduren. Enda gangen jag är glad för mina hängbröst :)

Imorgon ska sambon pa julfest med jobbet, far se hur vi lyckas med läggningen da.

Ammar ni liggande eller sittande?
i sängen alltså.
jag sitter upp hela nätterna:crazy:

jaså era sover med bättre o mer på dagarna, ska man försöka hjälpa dem vända på dygnet eller det fixar sig med tiden?

Lowe sover också bättre på dagarna. Då kan han sova i vagnen 3 timmar eller i babysittern ibland.
Inte så att han har fel dygnsrytm, för han somnar om rätt snabbt på nätterna när han ammas. Antar att det är en vana bara att snutta. På dagarna går det ju faktiskt inte att amma konstant iom allt annat som ska göras.

Gullan86: Jag ligger och ammar. Gör det inte jätteont i kroppen att sitta och amma hela nätterna?:confused:

Jag ligger och ammar på nätterna (sitter fast i maja nätterna igenom liksom). Jag hade aldrig orkat sitta upp och amma hela nätterna!

Med My satt jag första månaden eftersom vi hade en vattensäng som det inte gick att liggamma i, men när vi köpte ny sänge efter att jag sovit på soffan i protest i en vecka, så började jag liggamma istället, och det var ju rena himmelriket! Visserligen åt My med ca 3 timmars mellanrum på nätterna och snuttade inte sådär mycket i början (kom senare med henne), men det var ändå GULD att kunna sova liggandes med My bredvid istället för halvsittandes med My på magen/armen hela nätterna.

På dagarna ammar jag när det behövs och oftast i farten =) Antingen sittandes på golvet när My leker, ståendes undertiden som jag gör iordning en macka eller något till My, gåendes körandes med en dockvagn i ena handen, eller i sällsynta fall sittandes i soffan ;) Jag kan amma Maja i bilbarnstolen också när hon är hysterisk och vi åker bil, bara att luta sig över, ha ha! Stackarn, det blir inte mycket till lugn och ro för henne!

Angående dygnsrytmen så vände Maja helt på dygnet första månaden, men det har succesivt blivit bättre. Ett så litet barn sover ju massor ändå, har för mig att de "ska" sova mellan 16-20 timmar per dygn, så de ska ju sova rätt mycket under dagtid också. Det rättar nog till sig snart för din lilla Ted också!

//Julia

kl

Maja sover inte alls mkt pa dagarna, har jag tur sover hon en timme i stäck men det är nästan bara när vi gar med vagnen (stannar jag vaknar hon), det blir mest powernaps pa 15-20 min för henne.

Jag kan bara amma liggande. Jag delammar bara och för ngr veckor sen började Maja vägra att amma sittande, hon verkar behöva lugn och roför att ammas och det far hon sällan pa dagarna. Flaskan far hon i alla möjliga sitiationer precis som Freyjas Maja ammas :) Vag härdade vara Major kommer blir :) Jag antar att My ibland ocksa blir lite hardhänt mot sin lillasyster.

Häromdagen stannade mitt hjärta en kort stund. Maja lag pa sängen och Emilia stog brevid, jag vände mig om ngr sekunder och när jag vänder mig tillbaka har Emilia lyft upp Maja och star med henne i famnen.

Hoppar in här. Har en liten kille på 7 månader, som visserligen inte ammas så mkt nu, men jag har alltid legat ner och ammat på nätterna. Både med honom och hans bror. Resultatet har nästan alltid blivit att de somnar när de är mätta! (jag oxå ibland) Axel, min yngste, hade en period på en månad ca då han inte hade ro att suga tills det kom mat om man inte gick och bar på honom och sjöng lille katt.... :cool: Gick ju bra hemma, värre offentligt.. ;) Så på dagarna gick jag och ammade (tills mjölken rann till då satt jag) och på nätterna låg jag! (Det hela började för att jag var ute i stallet och inte hade något bra ställe att sitta och amma på):angel:

Alla sätt är bra utom de dåliga! Man ska passa sig för att göra det för komplicerat! :idea:

(Oups, såg att det gällde höstmammor, jag är ju "vårmamma 2010", nå så fick sig någon ett gott skratt kanske!;))

Senast ändrad:

Måste ge två tips som har funkat för mig!

jag har inte kunnat äta laktos med något av mina 2 barn. är själv inte känslig (inte storebror 3 år heller) men mjölken (min) har blivit "för kraftig" när jag har fått i mig laktos. (tänk på att det är laktos i både choklad och chips!)

sen hade jag väldigt mkt mjölk med första barnet och det hjälpte att mjölka ur den första tunna mjölken som kommer så bebisen bara fick den lite vitare som kommer efter ett tag. Den första mjölken är väldigt mkt socker i och första barnet blev väldigt fisig av den!

Efter jag började tänka på detta så fick jag en mkt gladare pojke!;)

turbofling:

Å jösses....jag hade blivit skiträdd! Att Emilia lyckades få upp henne och bära henne, det var starkt och duktigt gjort av en så liten!

My försöker lyfta Maja ibland när hon blir ledsen på filten eller i babysittern (my vill trösta), men hon har inte lyckats ännu tack och lov! Och ja, lite oavsiktligt hårdhänt är nog My för det mesta, och ibland även lite fast hon vet att hon inte får (det syns verkligen på henne när hon tänker göra något som hon vet att jag inte vill att hon gör, t ex hälla vatten över Majas ansikte eller ruska henne hårt i håret).

//Julia

Tuva har också försökt lyfta Lowe.
-"Jag tar Lowe" säger hon om han är ledsen. Men hon orkar honom inte. Jag står givetvis bredvid och övervakar och säger att jag tror jag tar honom istället. Svårt det där, man vill inte köra över storasyskonet fast jag absolut inte skulle låta henne lyfta honom om hon kunde.

Är hemma från julbordet, det hade gått bra här hemma :) Tyvärr var det ett rätt dåligt julbord så det kändes inte så "värt det" att åka bort.

Tack för era svar:)

alltså Ted hade lite svårt med vikten ett tag så jag "fick inte" ligga och amma för då hade jag inte koll tyckte barnmorskan alltså eftersom jag somnade, lyckas ni ligga vagna menar ni?
plus att han hade jättesvårt att förstå/suga tag speciellt på vänster sida av någon anledning, höger gick ibland om han inte var för upprörd osv.

men nu börjar det gå bättre med liggandet faktiskt men tycker de ligger så himla nära en har varit lite rädd för att man ska mosa bebisen eller något?

ligger era hos er hela natten då alltså?

men får de ligga med tutten i munnen hela natten menar ni? blir de inte värre suttiga då om de alltid har den så nära/ i munnen?

jag ammar mest sittande för då kan man rapa bättre, rapar ni inte era då på natten?

sen lägger jag mig ner och så ligger han brevid mig men högre upp och lite längre ifrån än om han ammars liggande brevid.
tycker madrassen blir så konstig så han lixom rullart intill för tätt?

sen ibland om jag är så trött så jag svimmar typ så får han ligg ammas om det nu går för då somnar jag men då vet jag ju som sagt inte hur länge han äter osv...

skriker era när de vaknar och är hungriga?

Ted börjar gny och vifta med armar och ben så jag vaknar hihi...praktiskt när han inte väcker pappsen i alla fall. fast han vill byta blöja 1-3 gånger/natt o då gallskriker han(vilket han alltid gör när han byter blöjor) era då?

så ja...

Ingen risk att jag somnar, det gör sa väldigt ont i mina bröstvartor när Maja äter (anledningen till att jag bara delammar).

Om Maja är mätt och nöjd när hon lägger sig sa far hon ligga i sin säng, om hon vill snutta lite innan hon somnar far hon ligga brevid mig och jag orkar oftast inte lägg tillbaka henne i egna sängen. När hon äter pa morgonen/natten far hon ocksa ligga kvar. Jag rakade lägga mig lite pa hennes hand en gang och da skek hon sa jag tror att risken är minimal att jag skulle lägga mig pa henne.

Maja behöver sällan rapas efter matning sa det är ingenting jag direkt tänker pa att jag ska göra.

Hon gnyr ganska mkt i sömnen och ibörjan försökte jag mata henne da men da blev hon bara arg. Nu vet jag att det krävs ett litet skrik för att hon ska vara hungrig. Men sambon märker det nästan aldrig.

Blöjor byter vi sällan pa natten, visst att det blir en del kiss men det väcker jag henne inte för. Skulle hon verka besvärad byter jag saklart. En bajsblöja byts ocksa men hon bajsar sällan pa natten.

Jag blev verkligen livrädd, tur att jag stog precis brevid och inte vänte mig en längre stund. Emilia orkar lyta Maja men inte halla kvar mer än ngr sekunder och da släpper hon bara. Hon har fatt halla ibland när vi haft händer under rumpan pa Maja men helt plötsligt släpper E och säger OJ samtidigt som hon skrattar. Ha Maja pa filt gar inte, da far hon inte vara ifred alls. Babysittern sitter hon ju fast iaf men far sta ut med att Emilia kör runt pa henne.

Inte konstigt kanske att Maja inte kan sova pa dagarna med en san storasyster. Men Emilia är inte dum, hon vill bara leka och gosa med sin syster. Sa söt när E säger "puss, bebi" och vill ge Maja en puss eller när hon säger süß (söt pa tyska) och pekar pa Maja. :love:

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30