Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Tack för infon. Misstänkte att det var nåt åt det hållet men får inte till hur samma mått kan generera två olika vikter.
Idag är det BF enligt almanackan. Återstår att se när h*n tittar ut egentligen. Börjar nästan känna en liten svag längtan, det har jag inte gjort innan så det ser jag som en liten mental framgång iallafall.

Hänger på med en snabb uppdatering... i torsdags blev jag igångsatt pga njurarna och i fredags 19.10 föddes en liten pojke.. :love: 3315g och 48cm. Han fick sen gulsot så först idag fick vi komma hem.

Från att varit öppen 1cm och omogen tog det från 11.30ca på torsdagen till han tittade ut på fredagen. Det var jobbigt o även om jag förbannade sambon o fick mycket pinvärkar av propessen o krystvärkar nästan två timmar skulle jag inte tveka på att skaffa ett barn till, underbar känsla!! :)

sen var det detta med all nålfobi, fick både sterila kvaddlar (gjorde ont men var bra!) och ryggmärgsbedövning (skitbra!), så nog överlever man mer än man tror.

Peppar alla som är på gång :banana::bump::banana:

Jo i bröstvårtorna nu. Like hell! Tycker han tar rätt grepp och det sa dom på BB också. Men fy det känns som knivar i dom idag när han ammas. :crazy:

jag använder amningsnapp, funkar bra. Han blev slö och uttorkad och orkade inte suga eller få till greppet. Fick rådet att prova med såna amningsnappar av de på neonatalen o det funkar kanon. Han har lite svårt att greppa helt rätt utan o då gjorde det snoront!!

Vi tränar lite utan i mellanåt.

Grattis till pojken! Vad ska han heta? :)

Ja idag införskaffades amningsnapp och bröstvårtskräm. Känns redan bättre.

Storasyster har varit helt förälskad i "bebis" och är väldigt mån om honom. Dock är hon mammig också. Pappa duger inte alls, vilket är lite jobbigt. Man får tvinga ut henne med pappa och pulkan. Kände inte att det var läge att ta ut Lowe i snöstorm idag. Får hoppas på lugnare väder imorn så vi kan gå ut allihopa. Annars är hon på allt känns det som. Säkert inte annorlundare än i vanliga fall fast idag har tröttheten kommit så det är väl då man märker av allt på ett annat sätt.

Senast ändrad:

Vi har faktiskt inte bestämt vad han ska heta ännu.. har ett par tankar och förslag men vi får se var det landar :)

Hitintills har det gått ganska bra här hemma och det som strular mest är nog jag som fått lite ont i ryggen av ryggbedövningen som sitter kvar. Men det blir nog bättre fort, är inget som är farligt även om man blir lite orörlig.. att jag sedan var ute och slog ner stolpar till en ny hage idag till hästarna är ju en annan femma :angel: Då får man skylla sig själv.... den lilla han låg i alla fall snällt i sin vagn och sov hela tiden, hästarna har varit jätte nyfikna, precis som katterna.. Den ena katten vi haft längst passar bebis till oss lite. Första dagen hemma så somnade jag i soffan med bebis nerbäddad. Katten väckte mig med lite mjau och tittade förberoende på mig, samma sak hände igår när jag var i ett annat rum, då kom han in och mjauade, vände sig om och gick till bebis som gnydde lite...

Det är lite jobbigt med nätterna men det är bara för att jag tycker om att sova, första natten hemma ammade han var 4:e timme men igår natt ville han amma hela tiden. Tar nog lite tid innan det kommer till rätta..

Hur går det för er andra? Har det kommit fler bebisar? :)

6/11 kom bebisen ut. En flicka blev det. Funderar på vad hon ska heta. Är det någon som har förslag? Vill gärna att namnet ska sluta på ia.

September
5/9 Chrissie78, första barnet, Liam föddes 13/9, 4260 g och 52 cm
10/9 Ireland, första barnet - Alicia föddes 5/9, 3670 g och 48 cm
11/9 - Freyja_bus, andra barnet - Maja föddes 9/9, 3880 g och 51 cm
16/9 - Tires - första barnet, en pojke
23/9 - Gupello - andra barnet- Melvin föddes 14/9, 3300g 51 cm
24/9 - Suddis - första barnet- Emil föddes 11/9, 3365g och 50 cm
25/9 - aenglah, tredje barnet- Tuva föddes 29/9 3880g och 52 cm
25/9 - Luecca, andra barnet
29/9- Nikki o Fabian, första barnet- Alexander föddes 9/9 3218g och 48 cm

Oktober
5/10 - Turbofling, andra barnet Maja föddes 7/10 3516 g 53 cm
10/10 sarawi - första barnet,
10/10 Tweety1985A -första barnet - Oliver föddes 28/9, 3205 f och 49 cm.
14/10 Tora - andra barnet
21/10 keilir - första barnet Moa föddes 5/11, 3160 g och 51 cm.

November
2/11 Tyra1
5/11 Ajda - andra barnet Lowe föddes 7/11 3700g och 51cm
9/11 Emoyeni - första barnet
13/11 Mirifax - första barnet, Algot, 5/11, 3315g och 48cm
18/11 Fellow - andra barnet
19/11 Gullan86 - första barnet
21/11 Saltahajen - andra barnet
26/11 Nessa - fick en pojke 3/11, 3030g och 49 cm

KL

Nu måst ejag kolla om ni tycker jag överreagerar.

Vår lilla dotter har nu hunnit bli 10 dagar. Och jag och min sambo har haft diskussioner några gånger efter att vi kommit hem från BB när han t ex tycker att vi ska åka alla tre till affären och handla eller åka ner på stan en sväng och kika i affärer. Jag känner spontant att jag tycker att det är tidigt att "ut och flänga" i onödan liksom. Vissa gånger är de klart att då har man inget val men när en faktiskt kan vara hemma med bebis så tycker jag det känns bättre.
Det är ju ändå förkylningstider och man vet ju inte vad folk har för baciller på sig. Nu menar jag såklart inte att folk ska få köra ner näsan i vagnen eller bilstolen men jag tycker det känns onödigt. Känns ju så dumt om hon bara skulle åka på en förkylning när hon är så här liten...

Hur mycket är ni ut bland folk när era var så här små?

Första tva veckorna fick sambon och stora dottern aka iväg och handla mat och sant. Sen akte vi med ocksa men försökte aka pa dagen när det inte är sa mkt folk i affären. Nu är Maja 5,5 v och det är väl egentligen nu senaste veckan som vi inte direkt tänkt pa vart vi akt.

Här var det mer sambon som tvingade mig att vara hemma med Maja i början, och det gjorde han rätt i.

Jag och Maja höll oss ifrån större folkmassor första veckan, men sen fick hon bara hänga på allt som jag och My gjorde. Men hon var rätt skyddad i sin vagn eller i bärsjalen, så hon kändes inte så utsatt.

Man får göra som man vill med det där. Jag tror att det är viktigt att känna efter vad som känns bäst för en själv och familjen, och sen spelar det ingen roll vad andra tycker och tänker. Klart att nyfödingar är lite känsliga för alla basilusker (samtidigt som de efter ett tag får ett ganska gott skydd via amningen) och man behöver ju inte ta några onödiga risker.

Med My var jag nog lite mer försiktig (alltså jag var ju ute från början, men åkte kanske inte på stan direkt utan höll mig till skog och stall), men Maja har liksom bara fått hänga med.

//Julia

Har funderat på detta med.. vi har varit på konsum en gång men annars har han fått vara hemma o sambon har veckohandlat själv.. sen tror ja inte på att stänga in dem i evighet heller utan att de mår bra av att möta lite baciller samtidigt som jag absolut inte vill att han ska bli sjuk :eek: Vi är ute och går så mycket vi orkar... jag kan inte sticka under stolen med att jag varit trött och inte riktigt förstått hur mycket kroppen behövt återhämta sig.. Lilleman ammar var tredje timme dygnet runt och jag har varit väldigt trött speciellt på natten eftersom jag inte givit mig tid att sova ¨på dagen... när han sover, hur gör ni? Pratade med mamma i förmiddags o hon hade terorin att han vänt på dygnet eftersom han är klarvaken efter två på natten o sover väldigt gott hela eftermiddagarna och kvällarna.. Idag ska vi prova ha honom vaken på em...

Någon dag hade jag ätit tacos (korkat!!!) och en annan dag pepparkakor och då fick han nog ont i magen.. vad äter/äter ni inte som ammar?

Har funderat på detta med.. vi har varit på konsum en gång men annars har han fått vara hemma o sambon har veckohandlat själv.. sen tror ja inte på att stänga in dem i evighet heller utan att de mår bra av att möta lite baciller samtidigt som jag absolut inte vill att han ska bli sjuk :eek: Vi är ute och går så mycket vi orkar... jag kan inte sticka under stolen med att jag varit trött och inte riktigt förstått hur mycket kroppen behövt återhämta sig.. Lilleman ammar var tredje timme dygnet runt och jag har varit väldigt trött speciellt på natten eftersom jag inte givit mig tid att sova ¨på dagen... när han sover, hur gör ni? Pratade med mamma i förmiddags o hon hade terorin att han vänt på dygnet eftersom han är klarvaken efter två på natten o sover väldigt gott hela eftermiddagarna och kvällarna.. Idag ska vi prova ha honom vaken på em...

Någon dag hade jag ätit tacos (korkat!!!) och en annan dag pepparkakor och då fick han nog ont i magen.. vad äter/äter ni inte som ammar?

Jadu, de där med sömnen. Nu sover vår lilla ganska hyffsat på natten ändå, med mat ungefär var fjärde timme. Men jag blir såååå trött när jag ammar så jag skulle kunna somna sittande, antar att det är något hormon som gör sitt.! Sova på dagen har jag jättevårt för så jag är lite trött men än funkar det..

Dags för mat!

Fyller på lite :)

Jag har inte märkt något särskilt arr hon skulle bli kinkigare om jag äter något särskilt, vad är det egentligen som kan bli kinkiga av? Stark mat antar jag då eftersom tacos inte var någon bra idé... Hur snabbt efter man ätit tycker du att man märker av det? Är det några timmar eller dagen efter eller hur snabbt går det?

När kan dom små tycka det är spännande med babygym?

jo.. det där med trött när jag ammar blir jag med... Han ammar var 3:e timme ca och ligger unigefär 40 min åt gången. Har försökt göra bra huvudstöd i fotöljen så jag kan luta mig tillbaka och han ändå kommer åt, det funkar ok.. Får se om det går bättre i natt för nu har han varit vaken nästan hela eftermiddagen så kanske tycker han inte vi ska vara vakna mellan två och åtta i morgon bitti :cool:

När jag åt tacos vid sju så började han reagera vid två på natten och pepparkakorna åt jag vid tre på em och då började han reagera vid nio på kvällen.. Han har blivit arg och fiset massa och bajsat som bara den då. Mycket skrik och ledsen, när vi pratade med bvc sköterskan sa hon att man skulle vara försiktig med gasbildande mat och mat med mycket kryddor/stark mat.

Jag vet inte med babygym faktiskt, någon månad?

Jag tycker att min dotter började ha "kul" i sitt gym när hon var typ 3 mån. men hon har varit ganska sen med sånt eg... Har man tänkt skaffa ett så går det ju bra från början. När de lärt sig krypa lär de ju inte ligga där ;)
Jag har inte använt mitt mkt- tror de som köpt en bygel med leksaker har haft roligare upplever jag. Med facit i hand hade jag köpt en lekmatta och lösbygel att flytta rundor på istället.
Ang amning och mjölk så går det ur kroppen ganska fort. Jag fick läkemedel som var på gränsen att inte amma på o de tyckte jag skulle låta bli gången efter också. Så ett par timmar sen var mjölken ren. Men det är ju inte lätt att veta vad de inte "tål" innan det är för sent...

Senast ändrad:

Maja verkar inte haft ont i magen ngn gang sa jag äter allt utan att tänka. En dag hade hon massor utslag sa jag funderade pa om det var clementiner som hon reagerade pa men sen har jag av misstag ätit massor av det andra dagar och hon har inte reagerat da.

Dom som säger att man ska passa pa att sova när bebisen sover har nog inte tänkt pa att bebisen kan ha storasyskon som inte har lust att sova när bebisen sover :) Nu har vi tur att Maja sover bra pa nätterna (än sa länge iaf), här är det storasyster som är inne i ngn orolig period och inte sover bra pa natten.

Ha ha eller hur, sova när bebisen sover, jo jag tackar jag =)

Här vaknar My kl 07 på morgonen och är uppe till ca 19:30. Maja är vaken och sover omvartannat hela dagen (oftast sover hon rätt mycket på förmiddagen och tidig eftermiddag), och vaknar oftast till ordentligt ungefär när My ska lägga sig. Sen vill hon gärna vara vaken till midnatt. Har jag tur får jag då sova ca 3 timmar innan nästa amning, men på senare tid har My vaknat mycket på natten och då blir det lite mer avbrutet från alla håll och kanter. I natt var jag ensam eftersom Micke jobbade och då vaknade ungarna efter varandra hela natten... kul kul. När Maja äntligen somnade på kvällen vaknade My och hade ont i en tand som är på väg. När hon äntligen somnade efter en del gråt vaknade Maja igen och ville absolut ligga och prata. Då vaknade My också och ville absolut prata med Maja "säg aooooo"... och så höll de på hela natten =) Tjohooo!

Men My har iaf inte fått sova något i dag trots att hon var trött, så nu hoppas jag att hon sover bättre i natt.

Nu ska jag borsta tänderna och ta över en hungrig bebis.

//Julia

KL

Nu måst ejag kolla om ni tycker jag överreagerar.

Vår lilla dotter har nu hunnit bli 10 dagar. Och jag och min sambo har haft diskussioner några gånger efter att vi kommit hem från BB när han t ex tycker att vi ska åka alla tre till affären och handla eller åka ner på stan en sväng och kika i affärer. Jag känner spontant att jag tycker att det är tidigt att "ut och flänga" i onödan liksom. Vissa gånger är de klart att då har man inget val men när en faktiskt kan vara hemma med bebis så tycker jag det känns bättre.
Det är ju ändå förkylningstider och man vet ju inte vad folk har för baciller på sig. Nu menar jag såklart inte att folk ska få köra ner näsan i vagnen eller bilstolen men jag tycker det känns onödigt. Känns ju så dumt om hon bara skulle åka på en förkylning när hon är så här liten...

Hur mycket är ni ut bland folk när era var så här små?

Jag håller med de andra i tråden angående att de till viss del behöver utsättas för en del smittor för att bygga upp immunförsvaret samt att antikroppar via amningen ger ett visst skydd. Det jag dock har respekt för när de är så här pass små är RS-virus. RSV yttrar sig oftast som en vanlig förkylning hos vuxna och större barn, men för barn under året kan det sätta sig i luftvägarna och bli ganska besvärligt - inte minst för prematura barn eller andra barn som redan är utsatta på något sätt. RSV epidemierna brukar vara mer aggressiva varannan säsong - denna säsong ska tydligen bli den mildare varianten.

(Jag har förresten bara smygläst här hittills. :) Fick mitt andra barn - en gosse - i slutet av september, och så har jag en son på 10 år också.)

Hej alla!

11/11 föddes vår son med planerat kejsarsnitt pga säte han vägde 3662gram och var 52cm lång.
Tyvärr blev jag väldigt dålig och livmodern vägrade dra ihop sig(de fick sy ihop den till slut) så jag förlorade 4liter blod(man har 6liter i kroppen som gravid).

Bebis var helt frisk och fin men eftersom jag var så dålig så kom inte mjölken igång ordentligt då kroppen inte ville göra sig av med vätskor så lillen gick ner i vikt och fick gulsot:( men slapp sola i alla fall och vi fick ordning på maten till slut.
Men vi blev kvar på bb i 1 vecka innan vi fick åka hem häromdagen.

Är så Lycklig han är det finaste som finns.

dscn9185_117816038.jpg

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka