Sv: Höstmammor 2010
Åh vilken mysig bild. Grattis
Grattis till alla i den här tråden som har fått sina små.
Själv så har jag inte hunnit sitta så mycket vid datorn, det är ju alltid nått som ska göras när Alex sover.
Har läst lite i tråden och jag kan säga att vi var ute ganska snart med Alex bland folk, var på BB i 4 dagar sen tror jag han var typ en vecka när vi var på maxi och handlade första gången, dagen där på tog vi pendeln in till stan och träffade lite släktingar och fikade på åhléns. Bm på BB sa att vi skulle undvika förkylda och barn, framförallt dagisbarn den första veckan, samt tvätta händerna noga men man behövde absolut inte "låsa in" sej. Så här har det bara flutit på med utflykterna.
Jag har tyckt det har varit så tråkigt att vara hemma bara, känns som om att man bara sitter i soffan och ammar hela tiden, när vi är ute på äventyr så ammas det iaf på olika ställen.
Dock så känndes det som om att så fort jag kom igång med att åka till stallet tex så fick jag mjölkstockning och 40 graders feber, två ggr med tre veckors mellanrum fick jag det, nu hoppas jag på att jag vet hur jag ska sköta mina boobies för att dom ska må bra.
När mjölkstockningarna var avklarade och jag gjorde ett nytt försök till att komma igång med hästen(maken red och jag tömkörde) så fick Alex ett ljumskbråck och tarmen hamnade utanför och svullnade. Han hade jätte ont, skrek ett konstigt skrik som fick mej att må dåligt, så dåligt att jag oxå började grina. Jag åkte upp till bvc (grinandes) med en halvt galen unge(han orkade inte skrika hela tiden) och dom undrade så klart vad som hade hänt. Jag fick komma in i ett rum och visa bråcket, då var det blod i blöjan
och jag blev ännu mer förtvivlad, min stackars lilla bebis
Det blev akut in till astrid lindgrens barnsjukhus och där fick dom (efter lite morfin och 20-30 min) in tarmen igen, men kvällen därpå fick han läggas in för att få lite blod inför opperationen som gjordes dagen därpå. Allt gick bra och nu syns det knappt nått efter op.
Någon frågade om när man kunde sitta upp igen. Jag själv hade oxå ont i bäckenet(fram) och lite i ländryggen så jag promenerade(tömkörde eller gick efter maken när han red) en hel del. 7 veckor efter förlossningen satt jag upp för första gången. Red en kortis på ridbanan, Alex sov i vagnen utanför. Red i alla gångarter och det känndes bättre än väntat men jag kände av bäckenet samt att det sved lite mellan benen. Sen satt jag på hästen med några dagars mellanrum för att kroppen skulle kunna återhämta sej.
Idag 10,5 veckor efter förlossningen kan jag rida varje dag om jag vill utan att det gör ont, kan svida lite mellan benen fortfarande. Dock så har allt läkt fint, har varit på efterkontroll. Bm på mvc sa att det är slemhinnorna som är lite torra nu när jag ammar och därför kan det svida lite.
Ang sömnen så var jag helt slut i början, jag kunde inte sova på dagen när Alex sov, allt som behövdes göras bara gnagde i huvudet på mej. Han åt dock ganska jämt på dygnet, typ med 3 timmars mellanrum. Från början kunde man amma på natten, byta blöja och rapa honom sen sov han igen. Sen fick han en period när det tog ca 1,5 timmar innan han somnade om, då var man helt slut när man bara fick sova 1,5 timmar åt gången.
Idag sover han mycket bättre, sover när han vill på dagen, är vaken till 23-00:30 och därefter sover han ca 4-5 timmar i sträck, ammas, byts på och rapas, men då sover han typ när man byter på honom och rapar. Sen sover han typ med 3 timmars mellanrum fram till 9-11 på morgonen. Så nu får ju jag oxå sova så jag inte är super trött på dagen.
Ni som har häst och kommit igång lite med ridningen, hur gör ni när ni ska rida?
Själv så har jag nu dom 2 senste veckorna sett till att mjölka ur så maken kan vara hemma med Alex och mata om det behövs, jag brukar försöka skynda mej så han kan ammas istället för att få flaskan men nu så äter han med kortare intervall emellanåt under dagen för att han sover längre på natten antar jag och då hinner jag inte hem för att ge mat. Som tur är så tar han både bröstet och flaskan utan problem.
Nu håller min lilla skrutt på att vakna så jag måste nog avsluta mitt långa inlägg.
Två bilder på min gullunge:
[/IMG]
[/IMG]