Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Tips, rulla ihop 1-2 handdukar och lägg på varje sida av bebisen, då kommer du slippa det att han "rullar på dig". Kan oxå hjälpa så de sover bättre när dom blir lite ingosade!

Jag har med funderat mycket på detta med amma liggande och sittande, för jag har med suttit och ammat hela nätterna. Det är sant man känner sig som att någon kört över en med en ångvält... Jag har inte riktigt fattat eller fått till amningen liggandes, först provade jag att ligga på sidan och nu har jag provat att ligga på ryggen och det fungerar bättre att ligga på rygg och ha Algot liggandes tvärs över under brösten. Det är bara väldigt knivigt att få till rätt vinkel för annars blir han bara arg.

Jag har kommit på när jag provat att om jag ammar de två första nattamningarna sittandes fungerar det bra och sedan den sista nattamningen när sambon går upp vid fem liggandes fungerar det bra.. De två första nattamningarna (en timme åt gången) somnar han (peppar, peppar) så jag kan lägga tillbaka honom i sin säng (ibland väljer han att vara vaken sisådär resten av natten med), och vid fem vill han som regel bara snutta en stund och då kan sambon lägga tillbaka honom i sängen innan han kör till jobbet när vi somnat.

Algot kräks mycket om vi inte rapar honom, men när han somnar av sig själv när jag ammar honom väcker jag honom inte för att rapa (så roligt behöver vi inte ha :cool: ). Annars har jag ammat 25 min - bytt blöja och rapat - ammat 25 min till eller så länge det tagit och sen sovit vidare om det gått. När han var ny bajsade han konstant men nu har han inte bajsat på nätterna längre och då funderar jag på meningen med att byta blöjan, men vi får se hur det kan gå framåt...

När det gäller dyngsrytmen så var Algot vaken på nätterna innan och sov på dagarna och vi vände faktiskt den tillbaka så gott vi kunde genom att hålla honom vaken.. Nu behövs det inte så ofta eftersom han är en väldigt vaken bebis har jag förstått.. Han vaknar vid sju, är vaken till mellan tolv och ett, sover två och en halv timme ca och är sedan vaken till han somnar på kvällen någonstanns mellan halv nio och tolv :crazy: Sen sover han i bästa fall ett par timmar i stöten men nu på sistonde har det varit hela fyra timmar :bow: Det är nog väldigt olika tror jag... Sålänge han är glad och tillfredas är jag nöjd :)

September
5/9 Chrissie78, första barnet, Liam föddes 13/9, 4260 g och 52 cm
10/9 Ireland, första barnet - Alicia föddes 5/9, 3670 g och 48 cm
11/9 - Freyja_bus, andra barnet - Maja föddes 9/9, 3880 g och 51 cm
16/9 - Tires - första barnet, en pojke
23/9 - Gupello - andra barnet- Melvin föddes 14/9, 3300g 51 cm
24/9 - Suddis - första barnet- Emil föddes 11/9, 3365g och 50 cm
25/9 - aenglah, tredje barnet- Tuva föddes 29/9 3880g och 52 cm
25/9 - Luecca, andra barnet
29/9- Nikki o Fabian, första barnet- Alexander föddes 9/9 3218g och 48 cm

Oktober
5/10 - Turbofling, andra barnet Maja föddes 7/10 3516 g 53 cm
10/10 sarawi - första barnet,
10/10 Tweety1985A -första barnet - Oliver föddes 28/9, 3205 f och 49 cm.
14/10 Tora - andra barnet - Jakob föddes 25/10, 4165g och 52cm
21/10 keilir - första barnet Moa föddes 5/11, 3160 g och 51 cm.

November
2/11 Tyra1
5/11 Ajda - andra barnet Lowe föddes 7/11 3700g och 51cm
9/11 Emoyeni - första barnet
13/11 Mirifax - första barnet, Algot, 5/11, 3315g och 48cm
18/11 Fellow - andra barnet
19/11 Gullan86 - första barnet, Ted föddes 11/11 3662g och 52cm
21/11 Saltahajen - andra barnet, flicka föddes 16/11 3340g 49cm
26/11 Nessa - fick en pojke 3/11, 3030g och 49 cm

Börjat på få ordning på vardagen här hemma nu efter 3½ vecka. Ändå känns det konstigt på något vi när det är andra barnet. Man är inte lika noga och tänker och planerar inte lika mycket som med första barnet.

Hon är så snäll och vaknar en gång på natten och vill ha mat och sedan nästa gång när det ändå är dags att kliva upp. Ammar och det går mycket bättre än med första MEN i går kom ett litet bakslag... när det var dags att sova för kvällen ville hon har mer mat än vad jag hade att erbjuda :cry: hon var jätte arg och skrek och ingen ersättning hade vi köpt hem blev en jobbig natt men nu finns ersättning hemma i nödfall!

Hon springer i väg i vikt också! Vid 3 veckors ålder har hon gått upp 1,2 kg sedan hon föddes!

Jag har mått aldeless för bra för att vara sant! Pigg som bara den har inte ont det minsta sedan förlossningen endast min rygg som är sned fortfarande (som den var redan innan förlossningen och som sjukgymnasten inte vill fixa till förrän jag slutat amma). Har rasat i vikt också, 2kg kvar innan jag är nere på min ursprungliga vikt men det krävs nog lite träning för att få bort de kilonen och min rygg måste få godkänt innan dess :)

lyckas ni ligga vagna menar ni?
Jag somnar ifrån om Maja inte bökar och har sig. Vissa nätter (som i natt) sover hon väldigt oroligt och verkar inte kunna komma till ro. Nästan så att jag undrar om hon kanske är överkänslig mot något och har lite orolig mage. Hon är inte så stor direkt, hon väger ett helt kilo mindre än vad My gjorde i samma ålder (men följer sin kurva).

tycker de ligger så himla nära en har varit lite rädd för att man ska mosa bebisen eller något?
Ja, det kan luta lite inåt ibland, men då rullar jag ihop en filt och stöttar upp så att hon itne ska rulla över på mage. Jag är inte rädd för att lägga mig på henne, känns som om jag har koll på var hon är hela natten (och My med).

ligger era hos er hela natten då alltså?
Ja
men får de ligga med tutten i munnen hela natten menar ni? blir de inte värre suttiga då om de alltid har den så nära/ i munnen?
Ja, om det behövs för att jag ska få sova någorlunda så får hon det. Jag tycker att det viktigaste är att jag får sömn och att bebisen (både nu med Maja och tidigare med My) är trygg och nöjd. Antagligen skapar det en "snuttvana", men det ger sig det med så småningom.

jag ammar mest sittande för då kan man rapa bättre, rapar ni inte era då på natten?
Jag rapar henne efter amning på dagen och ibland (men sällan) på natten om jag märker att hon sväljer massa luft. Men i så fall är det ju bara att sätta sig upp, rapa, och sen lägga sig ner igen =)

skriker era när de vaknar och är hungriga?
Maja skriker aldrig på natten, hon gnyr mest och letar efter bröstet. På dagen skriker hon när hon är hungrig, och skulle nog antagligen göra det på natten också om jag inte vaknar av gnyendet.

Angående blöjbyte så behövde jag bara byta Majas blöja under natten första natten på BB och kanske någon natt när hon var två veckor, annars har hon bara bajsat dagtid, och jag byter inte blöja för lite kiss. Med My bytte vi bajsblöjor dygnet runt i kanske tre månader!

//Julia

Har rasat i vikt också, 2kg kvar innan jag är nere på min ursprungliga vikt men det krävs nog lite träning för att få bort de kilonen och min rygg måste få godkänt innan dess :)

påtal om vikt, hur har det gått för er alla? hur långt efteråt var ni nere på inskrivningsvikten?

Jag låg kvar på bb med lillen 7 dagar när jag kom hem hade jag gått ner till inskrivningsvikten(vet ju inte om det skedde tidigare då jag inte kunde väga mig där)
hade alltså gått ner ca 9-10kg då.(de kg jag gick upp)

Men nu har jag medvetet gått upp 2kg för blev rädd att jag skulle tappa för mycket i vikt och eftersom amningen strulat så försöker jag äta mycket så att han ska få den maten han behöver av mig + dricka mycket.
man ska ju inte gå ner för mkt och för fort i vikt har jag läst...

men sen går jag gärna ner de två kg + ca 2kg till så är jag nöjd, men det kommer nog komma väldigt lätt när jag börjar röra på mig igen och sköta hästarna o rida osv.

stressa mindre och vila mer har jag dock lite svårt för men det är ju med skitviktigt.

Här har vi en dag då det absolut inte går att sova någon annanstans än på mig, mysigt men svårt att ens kunna göra någonting... Tur att datorn är bärbar ;)

Ang. vikt så var jag också nere på inskrivningsvikt ca två veckor efter förlossningen. Tror inte jag gått ner så mycket mera men å andra sidan så sitter jag mest i soffan för att det ör så kallt så man inte kan gå ut... Annars hade jag gnatat med vagnen varje dag! Men man hinner väl.. Skulle ju vilja bli av med några kilo till...

Precis som du har jag med bara rasat i vikt.. Gick ner 8 kg första veckan och har sedan gått ner mellan 3 och 4 kg till.. vägde 78kg vid förlossningen på deras våg och väger nu 64kg vilket är - 1kg från min vanliga vikt.. Men jag har faktiskt inte ätit mer än jag brukar, är dålig på att äta när jag är hemma och hade önskat att det fanns någon riktlinje som typ "du skall äta en extra smörgås om dagen eller något sånt så man inte kunde glömma äta när man har fullt upp med bebis :love: Dricker gör jag ett stort glas saft eller vatten vid varje amningstillfälle.

Det jag funderar på med vikten och kroppen är nog när man blir av med "svampen" på magen... Fast jag gått ner till min vanliga vikt så får jag inte riktigt ihop byxorna för magen är svampig, men det är nog lite nog naivt av mig att tro att kroppen efter fem veckor ska vara som innan graviditeten, om den någonsin kommer bli det igen :o Har i alla fall börjat göra snea sit ups nu varje kväll ( så länge det varar ;) ) för att bli av med "svampen"...

Jag har inte gått ner allt än tror jag. Har tyvärr ingen våg, men vägde mig hos svärmor för 1,5 vecka sen. Då var det 4 kg kvar till vanliga vikten. Tror jag ligger kvar däromkring.

Idag har jag en dag då humöret är i botten, utan orsak. Antar att det beror på sömnbristen. Redan igårkväll var jag en riktig tyrann här hemma så jag insåg rätt snabbt att det var likabra att krypa ner i sängen redan kl 20 med Lowe. Vi gick upp 7.30. Tyvärr var det ju inte 11,5 timmes sömn i sträck. Utan femtielva uppvak. Tur att Lowe somnar om snabbt när han får tutta. Men gud vad jag längtar efter en säng med fluffigt stort täcke att få sova i en natt på mage! Utan snarkande karl, bebis som vill tutta och ligga tätt och utan barn som kommer intassandes på natten och vill sova i samma säng.
Jag älskar dom över allt annat, men vad jag vill sova själv en natt nu!

Bara att ta en kopp kaffe nu och skärpa till sig! ;) Ska samla in Tuvas nappar och göra en tavla av dom tänkte jag. Utom en, min dotter kommer aldrig sluta med napp. Hon har dom alldeles för mycket och det blir ramaskri här hemma om hon inte får ha dom. Men om dom inte ligger tillgängliga överallt så kanske hon glömmer dom lite mer. (Drömma går ju...)
Jag hade lite nappfetisch förut och tyckte det var jättekul att köpa alla möjliga olika sorter. Men börjar bli lite mättad på sånt nu, likaså stora bajsblöjor börjar jag tycka är rätt äckligt. Hoppas Tuva slutar med blöjor snart.

Med bada barnen tappade jag 10 kg pa en vecka. Med Emilia gick jag upp 15 och dom 5 har stannat kvar. Med Maja gick jag upp 10 sa där är jag nere pa den vikten jag hade innan hon flyttade in. Tyvärr har jag 20 kg övervikt sen innan som ska bort, efter jul ska jag ta tag i dom.

Ajda- En hel natt ensam i sängen, vilken dröm. Jag vill ocksa sova pa mage men det gar inte längre, jag far ont i ryggen.

Ngn mer som tappar mkt har? Här ramlar det av i massor, det ska ju vara helt normalt men jag kommer inte ihag att det var sa efter Emilia. Tur att jag har ganska tjock har men roligt är det inte.

Ngn mer som tappar mkt har? Här ramlar det av i massor, det ska ju vara helt normalt men jag kommer inte ihag att det var sa efter Emilia. Tur att jag har ganska tjock har men roligt är det inte.

jag tappar med massor :crazy:

ska det fortsätta ramla såhär mkt hår så e jag snart flint :eek:

minns inte att jag tappade så här mkt efter första sonen...

flintis hoppas jag slippa, men även för mig blir jag det om det fortsätter sahär. Jag börjar ocksa bli trött pa att rensa avloppet i duschen.

Med My tappade jag massor, men det har inte börjat ännu den här gången, hoppas på att jag slipper den biten! Efter båda förlossningarna har jag inte behövt raka mig under armarna på typ 2 månader, för det har liksom inte vuxit någonting :D

kl
Här kom första höga skrattet i dag (Maja är nu 3 mån och en vecka), och i morgon blir det vaccination. Vi är äntligen friska allihop, men snart kommer det väl vattenkoppor också, så det är väl lugnet före stormen nu :crazy:

//Julia

Än så länge tappar jag inte speciellt mycket hår. Gjorde inte det med Tuva heller.

*kl*

Lowe har börjat le sen 1-2 veckor tillbaka :love: Och för 2 dagar sen började han "prata". Inte så mycket, men lite svar får man om han är mätt och på bra humör :)

Hur stora har era höstbebisar blivit?

Vi ska till läkaren igen pa mandag, ska bli spännande att se hur stor Maja är nu, sen är det nr 2 av ´rotavirusvaccinet ocksa men det ges i munnen.

Hur stora har era höstbebisar blivit?

Alexander var 60 cm lång och vägde 6820g 3 månader och 1 vecka gammal.
Han ler för fullt när man pratar med honom:
IMG_918999.jpg
[/IMG]

Årets julkort:
IMG_856444.jpg
[/IMG]

kl

Maja skrattar högt när man kittlar henne och när hon tycker att man gör någon skojjig min. Jättegulligt! Jag minns hur jag längtade efter att My skulle börja skratta, hon var ganska sen på den fronten...

När My var tre månader kunde hon vända runt både från mage till rygg och från rygg till mage... Maja har hittills inte visat några sådana kunskaper =)

Angående vikten så vägde My 6,5kg vid tre månader, Maja väger ynka 5,5 och är 61cm lång. De var nästan på pricken lika stora när de föddes (My 3890g, 50 cm och Maja 3880g, 51cm), men My gick snabbt upp och blev en liten runding, medan Maja är liten och nätt. Jag har nästan varit lite orolig för att hon är så liten, det känns inte alls som om jag har lika mycket mjölk den här gången även om jag ju hör hur hon klunkar och har sig när hon äter. Men hon äter väldigt ofta och går ändå inte upp så mycket...

På BVC sa de åt mig att jag måste dricka mer, minst 1 liter mer än vad man normalt ska dricka. Jag kom fram till att jag normalt sett inte dricker så bra (kanske ett litet glas vatten eller två på hela dagen, och några koppar thé som ju är vätskedrivande), och nu när jag druckit bättre känns det som om mjölken strömmar till mer, så jag får hoppas på att det kommer igång mer. Men de sa i a f på BVC att det inte var någon fara, att Maja tar det hon behöver och följer sin kurva fint, även om hon inte blivit så stor ännu.

//Julia

Jag är ocksa jättedalig pa att dricka, men sambon tjatar pa mig.
Maja har vänt sig rygg-mage tva ganger när det har lutat lite men det är bara en tidsfraga innan hon klarar det helt pa plant underlag ocksa. Emilia vände första gangen vid 2,5 manad sa där verkar dom lika men jag tror Emilia var starkare i nacken vid Majas alder.

Maja är inte sa generös med leenden, men jag tror det beror mkt pa att jag inte har lika mkt tid att titta pa henne. Emilia satt jag ju och tittade pa hela dagarna. Emilias första skratt med ljud kom vid 11 v och det blir Maja pa torsdag, far se när Majas kommer.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka