Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jösses vilken lyx!
kl
Här är det full rulle på Maja till midnatt ungefär, vet inte riktigt hur jag ska få bukt på det. I går kunde jag lägga henne vid 22:30, men det är tidigast hitills. Om vi bara är på hemmaplan en hel dag så sover hon inte lika mycket på dagen, hon håller väl igång två-tre timmar åt gången och sen sove hon mellan 30min-1,5 timme beroende på var och hur hon får sova ( nä hon sover ensam i sängen sover hon t ex inte lika länge som i mitt knä eller i sjalen). Det är svårt att styra hennes sömn, hon somnar ju när hon är trött liksom, och ofta blir det att hon somnar någon gång vid 18-19, sover en timme och sen är det full rulle igen till midnatt På ett sätt är det lite mysigt, eftersom vi får lite längre egentid med Maja på kvällen, men samtidigt kan det vara lite skönt att få tid för varandra (jag och maken alltså) och att få gå och lägga sig tidigare än midnatt när man ska upp med tuppen med My. Maja är oftast lite mer morgontrött av förklariga skäl.
Om vi inte är hemma på dagen utan är ute och går med vagnen eller åker omkring med bilen elelr så, så kan hon sova i 3-4 timmar på dagen i ett streck... och då förstår man ju att hon inte är så trött vid 20-21 när vi tycker att hon ska sova...
My sover rätt bra för det mesta, men det händer fortfarande rätt regelbundet att hon vaknar några timmar på natten och inte kan somna om. Sådana nätter är inte roliga, särskilt inte när jag är ensam. Men nu har hon sovit bra i säkert tre nätter, så just nu är jag lite piggare igen... Men man är ju inte direkt bortskämd med att få sova nuförtiden =)
Maja är supermysig nu. Hon har hunnit bli 4,5 månad, vänder runt åt alla håll, skrattar och ler och tjuter så fort hon får uippmärksamhet och kan ligga och "prata" länge för sig själv. Hon äter gröt med glatt humör, men får inte i sig så mycket ännu. Hon älskar att bada och att titta på sig själv i spegeln, och hon vill helst stå upp när man håller henne och har precis börjat förstå att hon också kan gå lite framåt. Hon sitter ganska stadigt, men det är en bit kvar tills hon kan sitta helt själv (My satt utan stöd vid den här åldern).
Nu ska jag tappa upp lite vatten i mitt härliga hörnbadkar och sätta mig och bubbla en stund med lilla pigga Maja!
//Julia
Nästa gång är det dags för vaccinering, har era blivet dåliga av sin vaccinering? Det är första sprutan, den med polio, stelkramp och lite till av varje..
kl
De sista tre dygnen har Maja verkat anpassa sig till en mer behaglig dygnsrytm... bara sådär! Hon vaknar när My vaknar (någon gång mellan 06:30 och 08:30) är vaken två timmar och sen sover hon någon timme igen. Efter det är hon vaken tre timmar åt gången och somnar för natten vid 20. Jag ammar henne och lägger henne i vaggan och så somnar hon själv (helt fantastiskt, det gjorde aldrig My och har hitills aldrig gjort om man bortser från i bilen). Vaggan har jag ute i vardagsrummet så att jag kan vagga om det behövs, vilket det ofta gör, men ändå! Sen har hon velat äta vid 22 och då har jag gått och lagt mig med henne och sen har hon sovit. Hon har ätit och nuttat och haft sig mest hela nätterna förståss, men hon vaknar iaf inte och tycker att hon ska vara vaken, vilket är ett stort famsteg!
Maja (som nu är 4,5 månad) ha nu börjar gå famåt om man håller henne i armarna/runt kroppen. Jätteroligt, för hon tycker det är ritkigt skoj. Hon sitter hyfsat stadig när hon väl vill sitta, men oftast vill hon stå eller ligga på rygg. Hon verka tycka att det är lite obehagligt att sitta upp. Hon vill helst inte sitta i matstolen utan tycker att babysitten är bättre. Hon ha ätit gröt i två veckor eller något (smakpotion) och idag fick hon potatis/morots puré för första gången, vilket hon tyckte var helt okej verkade det som.
På torsdag fyller My två år, helt sjukt! Så i morgon ska vi ut och leta present till henne.
//Julia