Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Länge sedan uppdatering från min sida...

Min dotter har hunnit bli 2 månader, en riktigt matglad dam som nu i går på sin 2 månaderskontroll vägde 6155g (1,2kg mer än min son vid denna tidpunkt och han följde "normalkurvan" rätt bra) och 59cm lång.

Håller på att försöka sluta amma men det är jättevårt och brösten gör ont mest hela tiden! Vill egentligen amma längre men pga en trasig rygg som inte kommer lagas till förrän jag slutat amma så har jag nu bestämmt att det får vara nog! Nu vill jag få känna att min kropp mår bra också!

Hon sover väldigt bra, har fått in någon form av rutin i båda barnen nu. Båda somnar för kvällen vid 7 tiden i sina egna sängar, dottern brukar vilja ha mat runt 1 tiden och vid 4-5 tiden och sonen sover tack och lover hela natten utan uppvak rätt skönt faktiskt :)

Jösses vilken lyx! ;)

kl
Här är det full rulle på Maja till midnatt ungefär, vet inte riktigt hur jag ska få bukt på det. I går kunde jag lägga henne vid 22:30, men det är tidigast hitills. Om vi bara är på hemmaplan en hel dag så sover hon inte lika mycket på dagen, hon håller väl igång två-tre timmar åt gången och sen sove hon mellan 30min-1,5 timme beroende på var och hur hon får sova ( nä hon sover ensam i sängen sover hon t ex inte lika länge som i mitt knä eller i sjalen). Det är svårt att styra hennes sömn, hon somnar ju när hon är trött liksom, och ofta blir det att hon somnar någon gång vid 18-19, sover en timme och sen är det full rulle igen till midnatt :crazy: På ett sätt är det lite mysigt, eftersom vi får lite längre egentid med Maja på kvällen, men samtidigt kan det vara lite skönt att få tid för varandra (jag och maken alltså) och att få gå och lägga sig tidigare än midnatt när man ska upp med tuppen med My. Maja är oftast lite mer morgontrött av förklariga skäl.

Om vi inte är hemma på dagen utan är ute och går med vagnen eller åker omkring med bilen elelr så, så kan hon sova i 3-4 timmar på dagen i ett streck... och då förstår man ju att hon inte är så trött vid 20-21 när vi tycker att hon ska sova...

My sover rätt bra för det mesta, men det händer fortfarande rätt regelbundet att hon vaknar några timmar på natten och inte kan somna om. Sådana nätter är inte roliga, särskilt inte när jag är ensam. Men nu har hon sovit bra i säkert tre nätter, så just nu är jag lite piggare igen... Men man är ju inte direkt bortskämd med att få sova nuförtiden =)

Maja är supermysig nu. Hon har hunnit bli 4,5 månad, vänder runt åt alla håll, skrattar och ler och tjuter så fort hon får uippmärksamhet och kan ligga och "prata" länge för sig själv. Hon äter gröt med glatt humör, men får inte i sig så mycket ännu. Hon älskar att bada och att titta på sig själv i spegeln, och hon vill helst stå upp när man håller henne och har precis börjat förstå att hon också kan gå lite framåt. Hon sitter ganska stadigt, men det är en bit kvar tills hon kan sitta helt själv (My satt utan stöd vid den här åldern).

Nu ska jag tappa upp lite vatten i mitt härliga hörnbadkar och sätta mig och bubbla en stund med lilla pigga Maja!

//Julia

Jösses vilken lyx! ;)

kl
Här är det full rulle på Maja till midnatt ungefär, vet inte riktigt hur jag ska få bukt på det. I går kunde jag lägga henne vid 22:30, men det är tidigast hitills. Om vi bara är på hemmaplan en hel dag så sover hon inte lika mycket på dagen, hon håller väl igång två-tre timmar åt gången och sen sove hon mellan 30min-1,5 timme beroende på var och hur hon får sova ( nä hon sover ensam i sängen sover hon t ex inte lika länge som i mitt knä eller i sjalen). Det är svårt att styra hennes sömn, hon somnar ju när hon är trött liksom, och ofta blir det att hon somnar någon gång vid 18-19, sover en timme och sen är det full rulle igen till midnatt :crazy: På ett sätt är det lite mysigt, eftersom vi får lite längre egentid med Maja på kvällen, men samtidigt kan det vara lite skönt att få tid för varandra (jag och maken alltså) och att få gå och lägga sig tidigare än midnatt när man ska upp med tuppen med My. Maja är oftast lite mer morgontrött av förklariga skäl.

Om vi inte är hemma på dagen utan är ute och går med vagnen eller åker omkring med bilen elelr så, så kan hon sova i 3-4 timmar på dagen i ett streck... och då förstår man ju att hon inte är så trött vid 20-21 när vi tycker att hon ska sova...

My sover rätt bra för det mesta, men det händer fortfarande rätt regelbundet att hon vaknar några timmar på natten och inte kan somna om. Sådana nätter är inte roliga, särskilt inte när jag är ensam. Men nu har hon sovit bra i säkert tre nätter, så just nu är jag lite piggare igen... Men man är ju inte direkt bortskämd med att få sova nuförtiden =)

Maja är supermysig nu. Hon har hunnit bli 4,5 månad, vänder runt åt alla håll, skrattar och ler och tjuter så fort hon får uippmärksamhet och kan ligga och "prata" länge för sig själv. Hon äter gröt med glatt humör, men får inte i sig så mycket ännu. Hon älskar att bada och att titta på sig själv i spegeln, och hon vill helst stå upp när man håller henne och har precis börjat förstå att hon också kan gå lite framåt. Hon sitter ganska stadigt, men det är en bit kvar tills hon kan sitta helt själv (My satt utan stöd vid den här åldern).

Nu ska jag tappa upp lite vatten i mitt härliga hörnbadkar och sätta mig och bubbla en stund med lilla pigga Maja!

//Julia

oj vad jobbigt, det går inte o hålla henne vaken lite mer på dagarna då eller iaf framåt kvällen så hon blir tröttare?
vet inte när de e man ska försöka påverka deras sömn?
eller ska man låta dem styra i fortsättningen med?

måste fråga om badkaret:) för att fylla ett sånt hur stor varmvattenberedare har ni då? eller vad har ni för uppvärmningsystem i huset?
har ni djupborrad brunn?

kl

Vi hade börjat fa in bra sovrutiner pa Maja innan hon blev inlagd pa sjukhuset. Blir spännande att se hur dom blir när hon kommer hem. Maten har hon fatt väldigt regelbundet pa sjukhuset. När hon blev inlagd fragade dom hur ofta hon brukar äta, jag hade ingen aning, när hon är hungrig :)

Igar och idag när vi varit hos Maja pa dagen har hon varit glad och "pratat" hela tiden. Hon sitter ocksa väldigt bra, dröjer nog inte länge innan hon kan sitta utan stöd. Sta vill hon ocksa göra och det räcker med att man haller henne i händerna för balansens skull. Senaste dagarna har hon haft en rumskompis som är 2 v gammal, tänk att Maja var sa liten för bara 3 manader sen. Vad fort det gar.
Om 2 veckor "far" Maja börja med vanlig mat men jag tror vi väntar lite.

Ja, tiden går fort som bara den.. jag har nästan tappat räkningen på den så fort den går, redan är det fredag igen, och det är iofs skönt för då blir det två härliga dagarn med sambon hemma :) Inte klokt att jag inte jobbat sedan i mitten på september, konstigt, saknar inte jobbet alls...

Turbofling: Hoppas Maja får komma hem till helgen så ni med kan få lugna och ro!

Freyja: Jag har stora drömmar om att få ett badkar, det är så mysigt, varmt och skönt.. vi har bara ett pyttelitet badrum med tvättmaskin och torktumlare i.. men jag har kollat och under duschkabinen är plattan den gamla bakugnen har stått på så med planer på att så småningom göra om badrummet kan jag bara drömma ;)

*kl*
Har idag varit på BVC för extra kontroll... sist vi var där kunde inte Algot lyfta på huvudet när han låg på mage. Hans mamma hade inte förstått att de skulle ligga på magen och träna sig på det :grin: I dag två veckor senare fick han med beröm godkänt :) Det är så många saker man lär sig som man inte vet o sköterskan på BVC var så noga med att säga att han absolut inte fick ligga på magen för plötslig spädbarnsdöds risken.. Ibland blir jag bara så trött! Annars vägde han 5840g och är 11 veckor gammal. Jag fick gå o älmna nya blodprover med eftersom B12 och järnbristen under graviditeten ska följas upp. Nästa gång är det dags för vaccinering, har era blivet dåliga av sin vaccinering? Det är första sprutan, den med polio, stelkramp och lite till av varje..

Jag brukar inte lägga Lowe på mage jätteofta heller.
Nu har lillkillen börjat återhämta sig från sin förkyldning. Det går åt rätt håll nu :) Roligast just nu är att stå i knät och hoppa lite emellanåt.
Det gjorde inte Tuva förns hon var 4 månader.

Vi var på sjukhuset igår för att jag var så nojjig att han fått rs-virus (vilken han tack och lov inte hade). Då mätte och vägde dom honom. Han vägde 5700gram och var 60,3cm lång.

Lowes sovrutiner om han själv får välja är att somna runt ca 21 och vakna runt 9-10. Hur många uppvak för mat och snutt varierar kraftigt. Igår somnade han runt 20.00 tror jag och jag kunde till och med lägga ifrån mig honom i soffan så jag kunde sitta och slösurfa och äta marängsswich i lugn och ro :) Sen vaknade han kl 10.15 idag. Var skönt för då kunde jag och Tuva äta frukost och duscha och klä på oss i lugn och ro.

Senast ändrad:

kl

Hålla Maja vaken när hon är trött är helt omöjligt, hon somnar helt enkelt när hon vill. Det jag kan göra är ju att inte låta henne sova så länge, men som sagt är vi hemma så sover hon itne mer än ca 30 min-1 timme per gång och det är ju egentligen inte så länge för en liten. Hon är sedan som sagt vaken två-tre timmar innan hon oftast vill sova en stund till. Men när vi är på hemmaplan tycker jag egentligen inte att hon sover så värst jättemycket dagtid om man räknar timmar... men sm sagt, är man ute och härjar kan hon sova länge.

I dag har dagen varit såhär:
Vaknar 07:30
Somnar 09:40
Vaknar 10:30
Somnar 13:30
Vaknar.14:45
Somnar 17:45
Vaknar:18:30
Somnar: 20:00
Vaknar 23:00 (fast har då vaknat några gånger och velat snutta, hon fick först sova i sin säng och sen i min famn i soffan)
Är nu vaken och pigg och glad =)

Så gick det när jag skulle försöka få henne att sova tidigt. Normalt sett brukar hon vara vaken till midnatt från sista sovpasset vid 18 tiden. Så nu får vi väl se när hon behagar sova igen!

Totalt har hon alltså sovit nästan 4 timmar (3,8) under hela dagen innan jag tyckte att hon skulle sova för natten vid 20. Det är ju inte hysteriskt mycket för en liten 4 månaders.

Gullan: Vi har ett tvåpersons hörnbadkar som inte slukar hysteriskt mycket vatten. Vi har en varmvattenberedare på 50 liter och ett värmesystem som bygger på en vattenmantlad kakelugn. Det innebär att vi eldar med ved och det värmer upp vatten som sen förvaras i några tankar och som sedan kan användas som varmvatten i badet/duschen/disken, eller som uppvärmning av golven (vattenburen golvvärme).

//Julia

Din Maja låter väldigt lik min Alicia. Hon somnar oftast 22.30-00.00. Sover gärna flera timmar i sträk sent på eftermiddagen och en timme på kvällen. Sen e hon jättepigg. Försöker styra det genom att försöka få henne att somna 5-10 min tidigare varje kväll, men det är svårt. Men jag antar att det släpper nån gång.
Sen brukar hon sova till 6 på morgonen (i sin säng på sitt rum), när hon då vaknar är jag lite lat :angel: och hämtar henne och lägger henne i vår säng så får hon nappen och somnar om och sover till ca 8. Jag ser det som så att så småningom kommer hon sova lite längre på morgonen och inte vakna vid den tiden och då blir det ju en hel natt i sin säng.

Lite uppdatering från Alicia, första höstbebisen :)
Hon är nu 4,5 månad gammal. Vägde på förra besöket 7230 g och var 65 cm lång. Följer sin kurva fint.
En superglad tjej som är glad åt allt och alla, väldigt sällan ledsen!
Älskar att stå upp i knäet.
Börjar få tänder så hon gräver i munnen och dreglar.
Har börjat äta risgröt och olika puréer, det går bra!

Alicia 8 v
148711_491559684001_622249001_6789052_3910924_n.jpg

På julafton 3 mån 3 v
163067_10150109339319002_622249001_7273709_761541_n.jpg

4 månader
163095_10150109339459002_622249001_7273715_5416166_n.jpg

Nästa gång är det dags för vaccinering, har era blivet dåliga av sin vaccinering? Det är första sprutan, den med polio, stelkramp och lite till av varje..

Maja fick inte feber men hon var väldigt gnällig och benen (där dom stuckigt) var svullna och röda sa jag tror hon hade ont. Hon fick lite medicin och sen var allt bra igen. Pa storasyster Emilia märktes inget efter första vaccineringen, däremot fick hon ganska mkt feber efter spruta nr 2.

kl

Jag funderade ju pa hur Majas rutiner skulle vara efter sjuhuset och dom var bra. Inatt sov hon konstant mellan 23-06 sen tyckte hon att det var dags ga upp men jag lyckades övertala henne om att sova 1,5 h till. Men hon verkar ganska trött, har sovit hela eftermiddagen bade igar och idag. Hostan är nästan helt borta nu men hon är väldig hes. Börjar hon skrika verkar det som hon har mkt ont i halsen för ju mer hon skriker desta mer ledsen blir hon.

*kl*

konstaterade att det snart är ett år sedan jag blev gravid, tänk vad tiden går fort.. Algot är redan snart 3 månader (5 februari) och jag har inte jobbat sedan i mitten av september/oktober någon gång. Det är lite underligt hur fort man anpassar sig :) Här funderar vi på att försöka skaffa en nummer två så småningom, att jobba känns väldigt avlägset. Precis som att ja, jobba det är någonting man gör på en annan planet någonstanns, nu är vi ju hemma och satsar 120% familj... Jag trodde aldrig att livet skulle få ett sådant annat fokus.. nu är det jag, Algot o hästarna om dagarna, och förstås sambon när han är hemma... :angel: :)

Har letat runt lite idag efter någon öppen förskola i närheten, här finns det bara en som kyrkan har (jag är inte så på).. annars får man åka till stan som tillhör en annan kommun så jag ska kolla om det är ok att komma dit. Det är mysigt att vara hemma, men det är skönt att träffa folk med ibland om dagarna ;) Märks nu att jag jobbar en bit hemifrån för typ hela umgängeskretsen bor sex mil härifrån.. lite tråkigt o långt att åka.

Vi har börjat planera namngivningskalas, hur ska ni göra/har ni gjort? Vi har valt att inte döpa i kyrkan utan bara ha kalas hemma för närmst sörjande i slutet på februari. Känns bäst så!

I morgon ska vi åka med tåget till Malmö för att hälsa på min syster.. först var jag osäker för jag är lite nojig för RS virus, men man kan nog inte stänga in sig helt heller... Spännande utflykt, har aldrig åkt tåg med honom förut men det går nog bra (annars lider nog medpassagerarna mer än jag :D)

kl

De sista tre dygnen har Maja verkat anpassa sig till en mer behaglig dygnsrytm... bara sådär! Hon vaknar när My vaknar (någon gång mellan 06:30 och 08:30) är vaken två timmar och sen sover hon någon timme igen. Efter det är hon vaken tre timmar åt gången och somnar för natten vid 20. Jag ammar henne och lägger henne i vaggan och så somnar hon själv (helt fantastiskt, det gjorde aldrig My och har hitills aldrig gjort om man bortser från i bilen). Vaggan har jag ute i vardagsrummet så att jag kan vagga om det behövs, vilket det ofta gör, men ändå! Sen har hon velat äta vid 22 och då har jag gått och lagt mig med henne och sen har hon sovit. Hon har ätit och nuttat och haft sig mest hela nätterna förståss, men hon vaknar iaf inte och tycker att hon ska vara vaken, vilket är ett stort famsteg!

Maja (som nu är 4,5 månad) ha nu börjar gå famåt om man håller henne i armarna/runt kroppen. Jätteroligt, för hon tycker det är ritkigt skoj. Hon sitter hyfsat stadig när hon väl vill sitta, men oftast vill hon stå eller ligga på rygg. Hon verka tycka att det är lite obehagligt att sitta upp. Hon vill helst inte sitta i matstolen utan tycker att babysitten är bättre. Hon ha ätit gröt i två veckor eller något (smakpotion) och idag fick hon potatis/morots puré för första gången, vilket hon tyckte var helt okej verkade det som.

På torsdag fyller My två år, helt sjukt! Så i morgon ska vi ut och leta present till henne.

//Julia

kl

De sista tre dygnen har Maja verkat anpassa sig till en mer behaglig dygnsrytm... bara sådär! Hon vaknar när My vaknar (någon gång mellan 06:30 och 08:30) är vaken två timmar och sen sover hon någon timme igen. Efter det är hon vaken tre timmar åt gången och somnar för natten vid 20. Jag ammar henne och lägger henne i vaggan och så somnar hon själv (helt fantastiskt, det gjorde aldrig My och har hitills aldrig gjort om man bortser från i bilen). Vaggan har jag ute i vardagsrummet så att jag kan vagga om det behövs, vilket det ofta gör, men ändå! Sen har hon velat äta vid 22 och då har jag gått och lagt mig med henne och sen har hon sovit. Hon har ätit och nuttat och haft sig mest hela nätterna förståss, men hon vaknar iaf inte och tycker att hon ska vara vaken, vilket är ett stort famsteg!

Maja (som nu är 4,5 månad) ha nu börjar gå famåt om man håller henne i armarna/runt kroppen. Jätteroligt, för hon tycker det är ritkigt skoj. Hon sitter hyfsat stadig när hon väl vill sitta, men oftast vill hon stå eller ligga på rygg. Hon verka tycka att det är lite obehagligt att sitta upp. Hon vill helst inte sitta i matstolen utan tycker att babysitten är bättre. Hon ha ätit gröt i två veckor eller något (smakpotion) och idag fick hon potatis/morots puré för första gången, vilket hon tyckte var helt okej verkade det som.

På torsdag fyller My två år, helt sjukt! Så i morgon ska vi ut och leta present till henne.

//Julia

kan du inte visa lite bilder på dem:)

tänk nyss var alla gravida här och nu har vi våra små...

Kan jag väl om jag får möjlighet att sitta nere vid stora datorn någon gång och ladda över alla bilder =) Ska försöka med det ikväll!

Här kommer några bilder =)

Maja 14,5 vecka

Maja i går (4,5 månad)

Gosiga My leker bebis i vaggan (fyller två år i morgon!)

Båda tjejerna

//Julia

Senast ändrad:

Vilka fina bilder ni lägger upp på alla söta ungar :)

Resan till Malmö gick superbra, Algot skötte sig exemplariskt o charmade alla från tågvärdar till tanter. Fast jag tycker det är lite jobbigt ibland när alla ska titta och berätta om sina barn eller sina släktingars/kompisars barn.. men man får väl se det positivt. Min mamma skrattade och sa att det nästan nog var bättre än hundtricket att åka med bebis (man har man inte en respektive oftast när man har bebis :cool:)...

Idag har distriktsveterinären varit här, min lilla dam har fått fång. Mycket tråkigt. Dock inte öm i fötterna och sulan såg fin ut så att hon trodde inte det var hovbensrotation. Fick medicin till henne i 7 dagar, gäller bara att hålla tummarna och be till alla gudar som finns att hon ska bli bättre. Ska försöka få tag på hovslagaren nu som kan korta hennes tår. Förra veckan var det katten som blev förstoppad o fick åka till sjukhuset, nu får det vara nog med sjuka djur!

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 370
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka