Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Vänta du bara... :D Det blir kanske december istället för min del, om bebis läser manualen o vänder sig rätt ;)

Brukar man inte få tips på olika övningar man kan göra för att underlätta för bebisen att komma ner i bäckenet och även vända sig rätt eller?

Hinnsvepning:
"Det utförs av barnmorska eller läkare. Han eller hon gör en inre undersökning på dig och ”sveper” samtidigt med fingret runt livmoderhalsen (cervix). Syftet är att lossa hinnsäcken barnet ligger i från livmoderhalsen. Detta stimulerar frisättningen av prostaglandiner, ett slags hormoner som sätter igång förlossningen."

Det fungerade för mig, efter 48 timmar satte det igång.
En del upplever det som obehagligt, men det gjorde inte jag.

Sicken liten goding :love:, grattis till vad som låter som ett skolexempel på förlossning!

Hej och tack så mycket! Fast skolexempel vet jag inte direkt... Jag glömde visst nämna sfinkterrupturen och att jag går runt med en kateter eftersom även nån muskel som styr urinblåsan fick sig en smäll. Jag kan med andra ord inte kissa på egen hand ännu. Men några problem skulle väl även jag få som gick hela graviditeten utan några bekymmer alls. ;)

Grattis :) Jag började fundera på var du hade blivit av!!! Hoppas det fortsätter gå bra för er. Var ni på csk?

Hej! Vi låg kvar på BB tills i fredags, och dagarna därefter hade jag varken tid eller ork att sätta mig vid datorn. Men mu börjar nån sorts lugn lägra sig även här. Ja, vi var på CSK.

Massa bra tips, tack! Får hoppas den läser på och hamnar rätt. Har din legat rätt sedan och hur låg den från början?

Hade jag haft möjlighet (om det hade funnits här) hade jag välditg gärna provat. Simmade hela sommaren och det var gudomligt skönt. Har funderat på att åka och prova vanlig vattengympa eller bara plaska runt lite, för mig har det varit väldigt skönt i kroppen och nu känns det som man bara sväller och inte orkar röra på sig så mycket längre :crazy:

Var det bra där? Jag har ju haft mina Ystad funderingar :o men fortsätter den ligga fel o det blir snitt så har jag inge alternativ till stan men jag börjar känna att det nog blir stan ändå, känns jobbigt att börja noja med något annat... Ska in o göra tillväxt UL om ca två veckor. Fick ni åka dit och hälsa på innan? Vet de fick göra det innan det var svininfluensan men nu har jag inte hört om det, och inte tänkt på att fråga bm heller...

Hur läge låter de KAD sitta? Låter inte som någon höjdare, hoppas det rättar till sig snart!

CSK är nog inte värre än något annat. Strunta i att tänka så mkt på det tycker jag... Förresten så låg min lilla också på fel håll ett par dagar i v 36. Men hon vände tillbaka inför vändningsförsöket så jag har inte något att tillägga annars. Möjligtvis att små räkor vänder sig enkelt ;)
Skönt med ett tillväxtUL :)

Du får säga till om du vill hitta på något sen när ni kommit ikapp där hemma :)
En shoppingrunda såsmåningom kanske inte sitter fel ;)

Hinnsvepning:
"Det utförs av barnmorska eller läkare. Han eller hon gör en inre undersökning på dig och ”sveper” samtidigt med fingret runt livmoderhalsen (cervix). Syftet är att lossa hinnsäcken barnet ligger i från livmoderhalsen. Detta stimulerar frisättningen av prostaglandiner, ett slags hormoner som sätter igång förlossningen."

Det fungerade för mig, efter 48 timmar satte det igång.
En del upplever det som obehagligt, men det gjorde inte jag.

Japp, precis så! Myt eller inte; det är prostaglandinerna som skulle vara skyldiga även när den sk färdknäppen sägs hjälpa. ;)

:bow:
Var det bra där? Jag har ju haft mina Ystad funderingar :o men fortsätter den ligga fel o det blir snitt så har jag inge alternativ till stan men jag börjar känna att det nog blir stan ändå, känns jobbigt att börja noja med något annat... Ska in o göra tillväxt UL om ca två veckor. Fick ni åka dit och hälsa på innan? Vet de fick göra det innan det var svininfluensan men nu har jag inte hört om det, och inte tänkt på att fråga bm heller...

Hur läge låter de KAD sitta? Låter inte som någon höjdare, hoppas det rättar till sig snart!

Jag tycker det var helt ok. Har ju iofs inget annat att gämföra med, men jag tycker personalen var trevlig och hjälpsam mest hela tiden. Har inget att klaga på annat än lite tristess på BB eftersom jag låg där från mån - fre. Min sambo tyckte det var dödstrist där.

Vi fick inte komma dit och titta i förväg, eftersom de fortfarande höll på att renovera när vi hade vår föräldrautbildning hos barnmorskan, och eftersom jag inte hade några problem med något under senare delen av graviditeten så behövde vi ju aldrig åka in för nått sånt heller. På förlossningen får man ju inte ta emot några besök, utan det är bara pappan eller en anhörig som får vara med om jag har fattat rätt. Sen på BB får man ta emot besök varje dag mellan 18-19.

Det jag kan säga är att det är väldigt fräscht och fint på förlossningen nu. Var inne en runda idag för att kolla res-urin. Och yes! jag slapp katetern! Får bara hoppas att det inte börjar strula igen... *håller tummarna* Jag hade den först 24 timmar eller nått sånt. Sen strulade det, så då fick jag ha den i 3 dagar till, från tis kväll till fre morgon. Det strulade fortfarande, så då fick jag ha den nästan en vecka för att nån muskel skulle hinna vila sig i form igen. ;)Var och tog bort den idag som sagt.

Du får säga till om du vill hitta på något sen när ni kommit ikapp där hemma :)
En shoppingrunda såsmåningom kanske inte sitter fel ;)

:) Det låter som en trevlig idé. Än så länge har jag svårt att gå någon längre sträcka på en gång, men det ska väl förhoppningsvis bli bättre och bättre. :)

Det låter som om du inte haft en jätterolig förlossning :( Tur att det är värt det :)
Mys du ett tag till så hörs vi! Känner du dig ensam sen nån dag kanske vi kan titta inom. Men ingen stress för min skull :)

Tog en långpromenad med hunden på kvällskvisten..
Förhoppningsvis sätter förlossningen igång inatt för annars kommer jag
snart behöva en rullstol.

Foglossningen har blivit riktigt hemskt och det är en pina att ta sig någonstans överhuvudtaget.
Har ett sådant tryck över mellangården/svanskotan och har jag suttit ner en stund tar det lång tid innan jag ens kan gå några steg.

Tog en långpromenad med hunden på kvällskvisten..
Förhoppningsvis sätter förlossningen igång inatt för annars kommer jag
snart behöva en rullstol.

Foglossningen har blivit riktigt hemskt och det är en pina att ta sig någonstans överhuvudtaget.
Har ett sådant tryck över mellangården/svanskotan och har jag suttit ner en stund tar det lång tid innan jag ens kan gå några steg.

Hoppas på samma! Haft riktigt mycket förvärkar idag...

Gott att slippa den :) Då kanske vi får åka in och titta om det börjar bli klart *funderar* ska börja med föräldragrupp på måndag, lite spännande. De säger nog det då. Jag har jobbat på csk för ett par år sedan (inte förlossning/bb)och då började de prata om att bygga om, spännande att se hur det ser ut. När vi var där o gjorde RUL satt vi i ett litet provosoriskt väntrum med sladdar som hängde i taket, ska dit på extra UL om en och en halv vecka, då har de kanske fixat där med rent utav. :) Jag bytte bransch sen o blev lärare i stället...

Men jag tänker att det nog ska gå bra... Men fick din sambo stanna kvar eller fick han åka hem på natten? Det är nog mest det som gör mig lite tveksam, jag vill gärna ha sambon kvar med argumentet det-är-ju-lika-mycket-hans-barn-som-mitt. Men sen o andra sidan är det fullt så är det. Vet inte hur de gör om man får bli snittad *funderar*, det löser sig nog, ska inte lägga för mycket energi på att fundera i onödan :idea: Längtar i alla fall efter bebis nu snart även om det går så fort att det är lite panikartat i sig... :o

Här får man gå på kommunhuset och pappan får skriva på ett papper där han bekräftar att han är pappa till barnet (tycker det är ganska fånigt, menar.. även om vi varit gifta kunde ju faktiskt någon annan varit far till barnet ;) )

Sedan har vi funderat fram och tillbaka och visst är det smidigare om man gifter sig för alla inblandade.. med arv och sådant om det skulle hända någon av oss någonting (vilket vi verkligen inte hoppas).

Gick förresten bra med värderingen, ökade värdet ca 1 tredjedel (efter budgivning betalade vi överpris när vi köpte)! Så nu är det med avklarat, gott :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka