Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

KL

Nytt BM-besök idag, 35+4:

BT: 120/70
Vikt: Oförändrat sedan förra besöket, totalt +7
Hjärtljud: 143, som faktiskt är lägsta hittills
Sf: 33 cm

Bebisen ligger med huvudet neråt och är ruckbar, men enligt BM så är den ruckbar bara för att den ska växa lite till och då kommer den fylla ut hela bäckenet.

Igår kom en farbror in på jobbet och sa: Ja, det ser då jag att det där blir en pojke. Vi vet ju inte, men många har sagt pojke nu, ska bli sååå spännande att se när den kommer ut!! Inte långt kvar nu... :d

Senast ändrad:

De var och besiktigade mitt hus i juli med samma premisser. De såg lite längra i framtiden :)
Mitt blev bra värderat- huset hade ökat 3ggr i värde sen jag köpte det ungefär :)

Men det har iofs kostat en del på vägen dit med.... och framförallt jobb!

Viktiga saker till bäbis nedkomst tycker jag babyskydd, barnvagn och filtar är det viktigaste. Då kommer du riktigt långt. Jag älskar att jag kan sätta fast babyskyddet i basen i bilen och även att den går att klicka direkt på vagnshjulen.
Med facit i hand hade jag inte lagt pengar på liggdelen eftersom jag hade kunnat köpa en lift att ha i istället. Den är använd 2 ggr. Andra använder den hela tiden....
De första veckorna gick det ju inte mkt här hemma. Vi mest mös och vilade oss :)
Sen blev det så varmt att man inte ens kunde använda kläder men det ska väl mkt till att det blir så för er ;) Så i ert fall är det nog bra med en varm åkpåse och en overall med lagom fyllning. Så mjuk som möjligt hade jag valt.
NAppflaska kan vara den bästa grejen eller behövs den inte på många månader. Troligtvis behövs den någongång så den köpte jag i förväg. Precis som ett par nappar- både latex och silikon.
Täcke, kudde o sånt köpte jag på ullared. Skötbädd o plastad frotté också. Fast iofs har jag inte avänt det eftersom jag sedan köpte ett skötbord där det ingick ;) I början låg den skötbädden som stopp i spjälsängen eftersom den är gigantiskt då ;) Dessutom kunde man ju byta en blöja uppe med då.
Jag kan nog rekommendera en tripp till Ullared. Du vill säkert ha lite krokar och grimskaft till nya stallet med ;) Kanske lite fräscha spannar o så också :)

Vet du vad du ska få? Pojke eller flicka? Jag har ev lite saker etra här..... hihihi (för du bodde väl i närheten av mitt)

:laugh: just det ja... lite krokar, hinkar och täckshängare står på samma ställe på handlarlistan som bebisens grejor... Bara o konstater att det finns folk, också finns det hästfolk ;)

Jo, vi hoppas med att värdet stiger, nu kan ju stället klassas som mindre hästgård och inte som villa/fritidshus. Nästa vecka kommer de från försäkringsbolaget med och ska kolla runt, ska skaffa en gårdsförsäkring. Rena mardrömmen om all tid (framförallt) och pengar skulle försvinna om det peppar, peppar skulle hända någonting :eek: Känns som att det är skönt om allt praktiskt är ordnat när bebis kommer.

Vi vet inte om det är en pojke eller flicka, även om jag tror det är en flicka helt och hållet... kommer bli bra förvånad om det är en pojke :cool: men det är lika välkommet vad det än är för någonting! Det hade varit alldeles perfekt om du har grejor över eller som är färdiganvända, allt man kan hitta begagnat i bra skick är uppskattat!

salthajen och turbofling:

Tack för tipsen, har skrivet ner dem på "att skaffa listan". Handdukar var det en kompis som sa innan att man aldrig kunde få för många så jag har samlat ihop alla släktens som de har tröttnat på :o tänkte de som var använda var mjuka och sköna, men ikea är en bra idé med.. jobbar ju granne med ett...

Jag kom på en sak till. Mössa! Jag vet inte om de som ingår i BBpåsen räcker så sent på året som du ska ha. Den är ju bara i tunn bomull.
Om du tar BB i Kstad så får du med hem blöjor o bindor o sånt i paketen. Men bindor går det åt en del i början så köp hem det och kanske 1 paket amningsinlägg+ sportbh som sitter skönt- kanske liiite åt det stora hållet.

Begagnade saker finns det nog här i just den tiden din ska titta ut ;)

Knappis

Nytt BM-besök idag, v34. (33+0)
SF: 32
Hjärta: 140, Liten låg och sov
blodsocker: 7,6
Vikt: +13

hon försökte hitta var huvudet var men hittade det inte så förhoppningsvis betydde det att liten hade hamnat i lite bättre position med huvudet mera nedåt/inåt. Tycker själv att aktiviteten blivit avsevärt mindre de senaste dagarna så det kan stämma. Börjar känna tryck mot urinblåsan jag aldrig känt förut så något har förändrats lägesmässigt iallafall.

Bara 6 veckor kvar att arbeta nu och 7 veckor precis tills liten äntligen kommer. Wiiee :love:

kl

Hej på er igen!

Jag vill bara meddela att jag nu sitter här hemma med lilla Liam i knät och myser! :) Vi kom egentligen hem från BB i fredags, men det har varit svårt att få tid till att sätta sig vid datorn nu de första dagarna. Ärligt talat så har det inte heller varit någon prioritet från min sida. hihi. Men, nu tog jag mig lite tid att uppdatera er i alla fall.

Liam föddes den 13 september klockan 01.46. Han vägde då 4260g och var 52cm lång.

Som jag har skrivit flera gånger innan så hade jag ju inte kännt några förvärkar eller något sånt så sent som när jag gick och lade mig på kvällen den 11/9. Men, när jag vaknade på morgonen den 12:e så hade jag lite mensvärk och dessutom en mensliknande blödning. Den avtog och försvann dock efter ett par besök på toaletten. Givetvis ringde jag förlossningen då jag uppt'ckte blödningen, men fick rådet att avvakta och se om det blev värre eller så och då skulle jag ringa igen.

Alltså gick jag och lade mig igen, och då kände jag ett antal sammandragningar som iofs inte var särskilt jobbiga, men ändå mer än jag känt tidigare. Sov ett par timmar till, och sen på förmiddagen tyckte jag att sammandragningarna blev lite kraftigare och kom ganska tätt, typ var 3-4 minut eller så. De varade dock inte mer än ca 30 sek. Hur som helst så ringde jag ändå förlossningen igen för säkerhets skull, men eftersom värkarna inte varade längre, och inte var direkt smärtsamma, så skulle jag vänta nån timme till och sen ringa igen om/när de blev mer långvariga och gjorde mer ont.

Sagt och gjort. Jag lade mig på soffan och väntade, men då kändes det som att det lugnade ner sig, och det var ju inte riktigt det jag ville, så då gick jag ner till postlådan (4 våningar) och hämtade reklamen, och så 4 våningar upp igen. Dammsugade hela lägenheten gjorde jag också och mycket riktigt så kom värkarna tillbaka, ytterligare något kraftigare denna gången, men ändå så de gick att stå ut med. Men, vid 18-tiden på kvällen tyckte jag att de kom väldigt tätt, typ 2-3 minuter imellan och de varade typ 1 minut vardera, så då ringde jag förlossningen igen, och denna gången frågade de om jag ville komma in för en kontroll. Ja, det ville jag för säkerhets skull. Jag var fortfarande ganska säker på att vi skulle bli hemskickade igen, men tog ändå BB-väskan med oss. Och tur var väl det.

När vi kom in på förlossningen så visade det sig att jag var öppen 3 cm. 2 timmar senare var det 5, och ytterligare 1 timme senare var jag uppe i 8-9 cm och då satte krystvärkarna igång också. Sen har jag ingen aning om vart tiden tog vägen, för jag vet att jag kastade en blick på klockan vid 23 också. Sen var jag så inne i min egen värld att det jag minns näst är att de sa till mig att det skulle komma in lite folk. Vilket de knappt han berätta för mig förrän det var massa människor där. Med sugklockan. Som tur var så han de aldrig använda den, för precis då så ploppade huvudet ut och sen var det ju färdigt typ 2 sekunder senare. Vilken befrielse att känna värken bara försvinna av sig själv när bebisen kom ut!!
Den enda bedövningen jag använde var lustgasen, vilket jag måste säga var min livlina under de timmarna! Fast på slutet fick jag bara syre iofs...

Tyvärr visade det sig att jag hade spruckit rätt mycket, så det bar iväg för att sys, och sen var klockan 4.30 eller nått sånt när jag kom tillbaka till förlossningsrummet. Men det var skönt på nått konstigt sätt att ligga där, bedövad från midjan och neråt och bara vila. :)

Barnmorskan för mig med i dag...

v. 31+1

SF: 29
Blodtryck: 135/82
HB: 109 (får järndropp för att få upp det nu)
Hjärtljud: 145

Sicken liten goding :love:, grattis till vad som låter som ett skolexempel på förlossning!

Grattis :) Jag började fundera på var du hade blivit av!!! Hoppas det fortsätter gå bra för er. Var ni på csk?

bm besök här med idag :)

v. 32 + 2

sf: nästan 29 (lite på gränsen till undre kurvan)
Blodtryck: 141/84 (har gått ner, jag mår mycket bättre av att jobba 50%, mycket mindre yrsel o huvudvärk!)
Hb: 111 (har gått upp efter B12 sprutorna)
Hjärtljud: 136
Vikt + nästan 11 kg.

Tyvärr har den lilla räkan som bm sa inte läst manualen för att från att ligga tvärs över har den nu börjat gå ner och fixera sig i säte :cool: Har fått tid för UL om två veckor för att se hur den ligger och hur stor den är. Om den ligger som den gör nu (och har gjort sedan RUL v. 18) får vi tid för ev. vändningsförsök v.36 och om det inte fungerar så blir det planerat snitt runt den 31 oktober (är en söndag så de tar nog en vardag i närheten i såfall). Nägon som har någon erfarenhet av bebisar som inte läst manualen och fixerat sig i säte? Men jag håller tummarna hårt för att den ska vända sig rätt, får läsa instruktionerna för den som godnattsaga om kvällarna! ;)

Du skulle bara våga gå före mig! Här håller vi oss till turordningen :p
Eller inte, om man ska se till statistiken på höstbebbarna hittills... :rofl:

Vänta du bara... :D Det blir kanske december istället för min del, om bebis läser manualen o vänder sig rätt ;)

Jag gillar inte statistiken för höstbebisarna..
Eftersom det känns som att alla "tidiga" redan kommit lär de flesta av oss efterföljare få "sena" bebisar :mad:

Jag var hos BM idag.

Mitt SF mått är nu 40, vi går efter våran egna kurva ;)
Protein var 2 men blodtrycket var "bra" 115/80 men jag ska ringa till förlossningen omedelbart om jag får huvudvärk.
Järn och glukos tog hon ej.
Bebis är fixerad sedan tidigare och ligger kvar där.
+9kg.

Beräknad till på lördag. Hade värkar igår och var nästan säker på att det var på G men det avstannade efter ca 3 h och idag ingenting :(
Lurad..

Först ett tack till de som svarade på min foglossningsfråga. Har ju ställt in mig på att det blir bra den dag bebis kommer ut men nu har jag börjat tänka annorlunda för att inte bli besviken.

Själv passerade jag bf i torsdags förra veckan. Trodde att det hade börjat komma igång med slempropp som börjat falla sönder i bitar och ganska kraftiga förvärkar på natten. Men nu lugnt igen. Jahopp!

Var hos morskan idag för en sista koll. Skulle göra en hinnsvepning men då livmodertappen var bakåtriktad (vanligt hos förstföderskor) kunde hon inte komma åt. Hon kunde dock konstatera att tappen/(eller är det munnen?) börjat mjuka upp sig iaf så något pågår därinne. Fick en tid för undersökning/igångsättning vilket jag hoppas att vi slipper. Vill så gärna att det kommer igång av sig själv. Alla värden var som vanligt tip-top :love: och bebis hade nu mycket riktigt fixerat som jag kännt. Bara vänta vidare!

Min bebis läste manualen lite sent, lag i säte i v.35 (eller var det v.36) men hade vänt sig veckan efter. Jag hoppas att han/hon inte vänt sig igen.

Jag startade en trad med "säteslägesfragor" da, sök pa mina startade tradar sa hittar du den.

Tomten kanske kommer tidigt i år, det är därför höstbebbarna är tidiga av sig :idea:

Var hos barnmorskan igår.

Jag har gått upp 7kg hittils och är i vecka 31+2(igår var jag det).

Hjärtslag bebisen: 130 slag/minut
SF: 29cm jag låg helt perfekt på min egna kurva.(men lite lite under den "normala" kurvan)
Järn: 126 det var perfekt med äter ju järntabletter.(hade ökat sen jag började med dem)
Blodtryck 118/62

Allt var jättebra så det känns skönt.
Jo lite socker i urinen var det men man kunde läcka socker som gravid tydligen så det var inget farligt hade det förra gången med men inte gångerna innan.

Först ett tack till de som svarade på min foglossningsfråga. Har ju ställt in mig på att det blir bra den dag bebis kommer ut men nu har jag börjat tänka annorlunda för att inte bli besviken.

Själv passerade jag bf i torsdags förra veckan. Trodde att det hade börjat komma igång med slempropp som börjat falla sönder i bitar och ganska kraftiga förvärkar på natten. Men nu lugnt igen. Jahopp!

Var hos morskan idag för en sista koll. Skulle göra en hinnsvepning men då livmodertappen var bakåtriktad (vanligt hos förstföderskor) kunde hon inte komma åt. Hon kunde dock konstatera att tappen/(eller är det munnen?) börjat mjuka upp sig iaf så något pågår därinne. Fick en tid för undersökning/igångsättning vilket jag hoppas att vi slipper. Vill så gärna att det kommer igång av sig själv. Alla värden var som vanligt tip-top :love: och bebis hade nu mycket riktigt fixerat som jag kännt. Bara vänta vidare!

vad är hinnsvepning egentligen?

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 378
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka