Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

låter riktigt jobbigt... skickar lite styrktankar, även om det inte känns så nu så kommer det bli bättre. Hästarna klarar sig bra ett tag med en bra hästpassare så kan man ju ta ställning till resten sen när man fått läget under någotsånär kontroll. Ge inte upp!

Jag har ingen som helst aning, men lösa sig det kommer det göra.. på ena eller andra sättet ;)

Jag har sådan tur att mina två hästar (eller en och en halv) bor här hemma. Vi har ju byggt nytt stall och om en månad ca så är det färdigt. Förhoppningsvis har vi i det fallet inte en tidig bebis så att vi hinner bli helt färdiga. I dagsläget har vi en veckas jobb till sedan är lösdriftsdelen klar och sedan två veckors jobb med inrednig och en veckas jobb att sätta taket. Stallet är byggt med engelska boxdörrar så att hästarna kommer kunna släppas rakt ut i lösdriften och sin "daghage" om jag har börjat stalla in när bebis kommer. Är det en väldigt mild höst kanske jag kan skjuta lite på det till bebis kommit.

Upplägget annars ser ut så att vi när det börjar bli dags är noga med att varje morgon och kväll ladda höpåsar för nästa dag + att min mamma kommer att få hem färdigpackade påsar med foder... Tanken är väll sedan att vi ringer mina föräldrar när vi åker så får de ta hand om utfodring och ev. insläpp. Sedan kommer sambons föräldrar få lov att ta hand om morgonutsläpp och middagsutfodring om det behövs. Sedan får sambon åka hem och ladda nya höpåsar imellan, men jag har planer på att åka hem från bb så fort det bara går.. Sen när vi är hemma är tanken sådan att sambon får sköta morgonutfodring + utsläpp innan han åker till jobbet och jag sedan när tillfälle ges går ut och mockar o gör iordning för kvällen (har 100 meter till stallet) och sedan beroende på läget går jag ut och tar in på kvällen eller så gör sambo det.

Ridningen vet jag inte ännu, den halva hästen är en shettis som jag har haft projekt inkörning med och hon kommer nu att få står fram till våren och tömköras lite imellanåt när vädret tillåter för att hållas igång, kanske dra om det blir någon snö.... Den stora hästen är fyra och honom har jag tränat intensivt fram till nu, tanken är att n ska få en längre vila och växa i fatt sig själv och sättas igång sedan igen på riktigt när vädret tillåter någon gång in på det nya året... Han får vila med andra ord. Jag har inte velat leta upp någon medryttare dels för att han inte är helt hundra färdiginriden och dels för att han är så snabb med att testa gränser med nya människor (av denna anledning borde det iofs vara bra med medryttare), sedan är jag ett kontrollfreak och vill träna honom själv till grunderna "sitter"... :angel: Så går tankarna här.. har lite funderat på att hitta någon liten som kan rida shettisen lite men det har hittintills stannat vid en tanke..

Jag har har hästarna hemma och har fixat det mesta själv under graviditeterna. Speciellt under den första, nu andra gången så fick jag foglossning så då skötte min man lite mer av de tunga grejerna. Han har fyllt på vatten och tagit ner hö, tömt skottkärra och burit torvbalar.

Efter första förlossning fick min man ta hand om allt i stallet den första veckan, sen tog jag över igen.
Denna gång ( Vera är 3 veckor) så gick hästarna fortfarande ute på bete, samma dag som vi kom hem (12 h efter förlossningen) så var jag till hagen och gjorde dagliga kollen. Nu har jag stallat in hästarna och satt igång med mockningen igen och snart är det nog dags att börja rida lite igen.

Mamma/stallägarna/sambon ryckte in första dagarna har jag för mig.
Sen var jag där kanske 4 dagar efter förlossningen och då var sambon eller mamma med. Jag hade ganska ont då.

Hur kommer du lösa det? Har ni någon hästvakt under tiden ni är på förlossningen? Annars kanske din sambo kan ta hand om dom så du får vila lite efter förlossningen.

Tack för svaret

Okej på så vis, hur lång tid efter kunde du röra dig normalt? man ska vänta med att rida/bära tungt och så minst 2 månader egentligen va? så bäckenet och allt hinner läka...

Jag undrar hur andra gjort för att komma fram till en lösning själv men troligen blir det ju likadant för mig, att min snälla underbara sambo sköter allt i början får helt enkelt skippa att fodra dem 3 gånger om dagen och köra på 2 istället så han ger morgon och kväll.
eller morgon, em och kväll kan ju med gå annars.
han jobbar ju 7-4 jobb...

men första dagarna är han ju hemma.
När vi är på sjukhuset så kommer vi förhoppningsvis få hjälp av mina sväföräldrar och då ska vi nog fodra dem enbart 1 gång per dag med någon smart lösning så de inte käkar upp all mat direkt.
några av dem klarar ju fri tillgång enkelt men några inte.
Men då kör de upp och fodrar/vattnar dem ev bor kvar hos oss vem vet beror ju på hur länge man stannar på sjukhuset och skulle det bli något allvarligt kan ju alltid min sambo köra hem emellan och fodra osv.
men vi har 6mil till sjukhuset och svärföräldrarna är inte hästvana och har 4mil till oss:angel:
men de får lära sig helt enkelt.

Har lite grannar o sådär men ingen jag känner tillräckligt väl för att kunna lita så pass på.

Har hästarna hemma på egen gård och ingen inackorderad.
alla mina vänner osv bor minst 4-5mil bort.

sen har vi ju en hund och en innekatt med så hunden får kanske svärföräldrarna ta med sig hem och se till så katten har mat och vatten + ren låda.

men allt löser sig om man vill tror jag:)
och om man har snälla svärföräldrar då:angel: kanske vore en bra ide att redan nu börja förklara hur de ska sköta hästarna hmm...

-----------------

bebisen då...
gick in i vecka 31 igår tiden går så snabbt eller vecka 32 om man väljer att säga så.

den bökar runt så man tror magen ska spricka måste vara extremt trångt där inne nu och värre kommer det bli.
det känns verkligen när huvudet trycker ut skinnet och den bara trycker och trycker och trycker tills den till slut släppet trycket:rofl:

sen ibland känns det som att den ligger och gnor med foten eller handen på insidan av magen så det uppstår som ett konstigt vet inte hur jag ska förklara men hade det varit ljud på det hade det låtit som att gnida något emot något glatt underlag...jättekonstigt...och lite läskigt.

Tack för era svar, så ni har med hästarna hemma skönt att få svar från ni som har det för det är ju stor skillnad om man är inackorderad egentligen.

Ja men egentligen sålänge man har en sambo som kan hjälpa en första veckan/2 veckorna så är man ju säkert fit for figt igen sen.
värre om man är ensamstående kanske.

problemet lite är ju att mina föräldrar kan jag ju inte ta hjälp av då de bor 34mil bort tyvärr annars hade jag garanterat haft hjälp av dem dygnet runt det vet jag de är underbara.

mina hästar vilar alla tre och har gjort rätt länge nu men det känns helt okej har inget dåligt samvete sån tur är bara de mår bra.

ja jag är med sådär lite kontrollfreak men vilken hästägare är inte det egentligen lr de flesta är nog det.
man vill sköta hästarna på sitt sätt, speciellt när man har dem hemma eller vi som har valt att ha dem hemma är nog mer att vi vill sköta oss själva kan jag tänka mig;)
och man blir inte mindre bestämd med det när man väl haft dem hemma ett tag haha.

Jag vill inte heller låna ut mina till medryttare osv...och allt krongel med att visa hur de ska göra och sen oron om de inte gör det rätt osv...hm..
det är mkt som står på spel speciellt när man har hästar med grunden inte helt satt...jag har en sån med dock äldre men han har inte förstått grunden så bra så den har vi fått gå tillbaka till och det ligger mkt jobb bakom som säkert kan förstöras på kort tid om man gör fel.

bollen:
har det funkar bra tidsmässigt/ekonomiskt med flera hästar och så två barn?
tar din man barnen när du vill rida och så?

hobbyrider du eller tävlar du med?
hur mkt hinner du med per vecka?

Jag säger som de andra. Direkt när jag kom hem från BB så var det väldigt enkelt att hinna och orka med hästarna. Jag hade nog mer downperiod för ett tag sedan. När bäbis inte längre sover lika länge i stöten på dagarna. När man konstigt nog orkar men inte lika mycket pga alla dåliga nätter ;)

Nu börjar det reda upp sig igen :) Nu verkar hon ju vilja vara med o titta runt mycket mera :)
Sen ska hon naturligtvis inte stå i barnvagnen i stallgången när hästarna är lösa.

Jag har ju ingen sambo hemma i veckorna normalt sett. Nu har han haft semester i 2 veckor för att vi skulle färdigställa stallet men annars så är jag själv mån- tors kväll el fre middag.
Som tur är byter jag lite tjänster med en som står installad här men annars hade jag nog inte klarat det över vintern. Just att inte veta NÄR man kan rymma ut och hur länge.
Mina hästar rids inte ännu, 1&2 år gamla nu :)

_saga_: hihi, ja, det var nästan exakt det! :D

Här hemma så försöker man komma in i lite rutiner. Otroligt mycket nytt som man måste lära sig. Emil har varit väldigt snäll under nätterna ialf. Vaknar en 3-4 ggr ca, men inte mycket skrik eller så, bara att mata så somnar han så småningom....

Har åkt ut till stallet 2 dgr i rad här, första gången så var jag bara där en kortis och tittade till hästen, igår så vart det lite längre, mockade och grejade.
Tycker det är lite "småläskigt" att åka iväg då man fortfarande känner sig så grön med alltihopa. Så det känns ganska bra att åka till stallet och planera in det varje dag då det är lite lagom långt borta. Det kommer nog ta ett tag innan man får koll på allt! Man känner sig fortfarande lite fumlig eller vad man kan säga...

Hästen går nu på vila. Hoppas, hoppas att man känner att man har tid med henne. Skulle vara så himla tråkigt om tiden inte vill räcka till. Så skönt att man ialf har sådana underbara tjejer i stallet som hjälper till när det behövs!

Det stora bekymret för dig är väl då du ligger på förlossningen? Men det ska finnas en typ grind som är kopplad till el/magnet och klocka tror jag som man kan ställa in att tex kl 14 stryps strömmen och då släpper magneterna och grinden öppnas. Då kan man ha lagt in hö i den delen av hagen som hästarna då kan gå in och äta av.
Har inte själv sett lösningen, bara hört om den. Himla praktiskt tycker jag det verkar!

Men sen när ni är hemma så är det nog inga problem att gå ut och fodra bara så dina hästar får mat 3 ggr om dagen. Om man inte mår jättedåligt dvs.

Jag hade ont i 10 dagar efteråt. Sen vände det. Kändes som man svullnade när jag var ute och gick. Jag kunde ut och gå och sköta hästarna osv. Men jag gick väldigt sakta :p

*delvis kl*

Vad alla verkar fräscha efter sin förlossning. Själv så är jag inte tillbaka i stallet än.
Var ute 6:e dagen efter förlossningen och mockade samt hämtade in hästen och borstade. Efter det var jag helt förstörd i bäckenet.
Efter det slutade jag mocka och tog hjälp någon dag till sen har sambon följt med ut så har han gjort allt förutom att borsta, det har till och med gjort ont att kratsa hovarna för mej.
Idag har jag fortfarande ont 10 dagar efter förlossningen, har ont mellan benen, i rumpmusklerna, ländryggen och ner i benen. Jag som trodde att man skulle bli "vanlig" igen ganska dirket efter förlossningen.
Hästen får vila nu tills jag kan börja sätta igång honom igen, men mitt mål nu är typ att kunna komma ut på en kort promenad utan att det ska göra ont. Så just nu är jag lite frustrerad då jag är väldigt rastlös, jag är ju lixom inte sjuk men måste ändå vila.

Ska försöka lämna bort Fabbe så mycket det går trotts att jag inte vill så jag kanske läker fortare men vissa dagar måste jag ut då min hjälp inte är i stallet men då blir det borsta för min del. Ridninge känns som den ligger långt bort, hoppas på att kanske kunna börja köra när det onda gått över iaf.

Alex har varit med i stallet dom gånger vi varit där och det har gått bra, men man får räkna med avbrott för amning.

I övrigt så har vi nog en ganska snäll bebis som äter, skiter och sover och är vaken emellanåt för att kolla runt mer och mer. Vaknar med 3-4 timmars mellanrum för mat. Och maken är hemma i 4 veckor med oss:)

Jag var superfräsch efter min förlossning. Hade lite högt blodtryck men det märkte jag inte av direkt. Är mer sleten i kroppen nu :( Har fått ont i ryggen- tänkte fråga på tisdag om det kan bero på att jag har fött barn eller ej.

Men jag har inte mockat, ridit och sprungit heller iofs. Jag går väl en o annan promenad men bara sporadiskt. Jag skulle behöva träna upp mig lite. Har inte gjort många knop med kroppen sen förra hösten strax innan jag blev gravid. (Även om jag var i ganska bra form fram till jul)

*kl*

Hur länge stannar fäderna till era bebisar hemme efter förlossningen?

Med Tuva var sambon hemma de 10 dagarna. Men jag börjar fundera nu i banorna om han inte kanske skulle kunna jobba halva dagar och på så sätt dra ut på dom så han kommer hem till lunch istället i ca 1 månad.
Visserligen är man ju rätt tagen efter en förlossning och inte så jättesugen på att knalla till dagis med storasyster 8.15 några dagar efter förlossningen. Visserligen gör det väl inget om hon är hemma och har lite "lov" ett par veckor heller.

Min sambo har en typ av anställning där han jobbar 80h/manad, han styr helt över hur han fördelar dom timmarna. Den anställningen ger ingen rätt till semesterdagar osv (ist högre timlön). Han försöker nu jobba in sa manga timmar som möjligt innan bebisen kommer. Tanken är att han ska vara hemma helt i 2 veckor och sen jobba halvtid. Om allt fungerar bra kanske han kan jobba lite under dom 2 v, det far vi se. Alltsa kommer han jobba halvtid aret ut och sen 1 januari blir han fast anställd pa heltid.

Jag tror min sambo kommer att vara hemma på heltid dom 10 första dagarna, sen har han 2-3 veckor sparad semester som han kommer kunna ta ut lite då och då... En vecka kommer troligtvis sparas till februari då vi kanske tar en sväng upp till fjällen.

Så blir det nog. Men det är ju lite lockande att kunna ta halvdagar och på så vis ha honom hemma halva dagarna åtminstone.. Men jag tycker det är jättesvårt att veta hur man ska innan man vet hur det fungerar med bebisen... Flyter allt på utan bekymer så kanske man hellre tar 20 halva dagar... Ja, jag vet inte..

Rörigt inlägg, som jag inte tror någon blev särskilt mycket klokare av, inte jag heller ;)

Jaha vad spännande:)
Låter skönt att ha det "så enkelt" men de riktiga smärtorna satte kanske igång sen?

En fråga till er alla med häst och barn

Hur har ni gjort med era hästar under tiden ni varit gravida/första tiden efter förlossningen/tiden efter?

Kunde ni behålla hästarna? hjälpte någon er att ta hand om dem första tiden/skicka ni iväg dem till medryttare osv?

Ni som har hästarna själva på egen gård hur gjorde ni?

Jag har ett 4-årigt ungsto som jag ägnade förra vinterna åt att rida in. Lagom till att hon var "in-galopperad" märkte jag att jag var gravid. Fick krämpor och en sjuklig trötthet ganska omgående, så jag tog beslutet att låna ut henne för avel. Så i Juni när jag var halvvägs körde jag henne till Halland till en tjej som ska få låna magen på henne i ett år, och så får vi tillbaka henne betäckt med samma hingst.
På så sätt får både hon och jag vara föräldralediga samtidigt, utan att jag behöver få dåligt samvete för henne. Och hon får smälta allt hon lärt sig under sin första vinter med ryttare. Nu är hon dräktig och alla är nöjda och glada och jag kan bara slappna av och tänka på mig själv och min familj. :)

*delvis kl*

Vad alla verkar fräscha efter sin förlossning. Själv så är jag inte tillbaka i stallet än.
Var ute 6:e dagen efter förlossningen och mockade samt hämtade in hästen och borstade. Efter det var jag helt förstörd i bäckenet.
Efter det slutade jag mocka och tog hjälp någon dag till sen har sambon följt med ut så har han gjort allt förutom att borsta, det har till och med gjort ont att kratsa hovarna för mej.
Idag har jag fortfarande ont 10 dagar efter förlossningen, har ont mellan benen, i rumpmusklerna, ländryggen och ner i benen. Jag som trodde att man skulle bli "vanlig" igen ganska dirket efter förlossningen.
Hästen får vila nu tills jag kan börja sätta igång honom igen, men mitt mål nu är typ att kunna komma ut på en kort promenad utan att det ska göra ont. Så just nu är jag lite frustrerad då jag är väldigt rastlös, jag är ju lixom inte sjuk men måste ändå vila.

Ska försöka lämna bort Fabbe så mycket det går trotts att jag inte vill så jag kanske läker fortare men vissa dagar måste jag ut då min hjälp inte är i stallet men då blir det borsta för min del. Ridninge känns som den ligger långt bort, hoppas på att kanske kunna börja köra när det onda gått över iaf.

Alex har varit med i stallet dom gånger vi varit där och det har gått bra, men man får räkna med avbrott för amning.

I övrigt så har vi nog en ganska snäll bebis som äter, skiter och sover och är vaken emellanåt för att kolla runt mer och mer. Vaknar med 3-4 timmars mellanrum för mat. Och maken är hemma i 4 veckor med oss:)

Oj vad härligt att han kan va hemma 4 veckor hur har ni fixat det?

men du det låter som helt normalt tycker jag 10 dagar o fortfarande ont...herregud det är ju inte en liten fis som kommit ut där nere utan en hel bebis...det lär nog ta ett tag för bäckenet att läka ihop.
man ska nog inte kasta sig upp på hästen/bära tungt/kratsa hovar/mocka osv för tidigt om man inte vill ha ett kasst bäcken för resten av livet sen.

tar det inte 1-2månader minst innan bäckenet läkt ordentligt? någom som vet mer än jag...

min mamma sa att hon inte heller kunde gå promenader förrän iaf 1 månad tror ja det var för det kändes som att hon var delad på mitten i bäckenet tydligen.

ta det lungt och låt hästen vila lite det är ingen fara...njut av bebisen istället:) baka en kaka eller något om du är raslöst hihi eller torka en spya lr vad vet jag vad som behöver göras...har inte bebisen här ännu hihi.

Ekonomiskt så är det billigare nu när vi har 2 hästar hemma än när jag hade en inackorderad.
Tidsmässigt underlättar det att jag kan dela upp arbetet på flera pass om dagen.

Nu rider jag inte än, men annars blir det ca 5 dagar i veckan och självklart är min man med barnet/barnen då. Jag har också passat på när min mamma har varit här.
Mest hobbyrider jag men inte a la skogsmulle :D

Min sambo jobbar nätter och än så länge har det funkat bra. Men han har ju sagt det, att om jag tycker att han ska stanna hemma så gör han det utan att blinka.

Men då han bara har en form av timanställning på detta jobb så har vi ingen aning om hur mycket han kommer att få jobba framöver. Därför väntar vi med att ta ut dessa dagar, tyvärr så är det ju ekonomin som styr lite också.
Sen så jobbar han väldigt korta nätter, åker vid 21.30 och kommer hem runt 4-5 tiden på morgonen, så han är ju hemma väldigt många timmar endå. Får hoppas att lilleman fortsätter att vara snäll så att man kan fortsätta såhär.

Inatt var han lite trälig. Inte skrikig eller så, men vaken väldigt mycket och ville inte alls somna om. Får hoppas att det blir bättre inatt.
Idag ska man ha hembesök av BVC, så det är lite spännande!

Vi har oxå funderat lite kring halva dagar eller hela dagar men det är svårt. Min sambo har bara 5 sem dagar kvar och de täcker nästan precis jul och nyår. Vi pratade lite om att ta det lite flexibelt och om bebis är väldigt snäll och allt går bra att han bara tar en vecka och sedan lägger ihop de andra dagarna med julledigheten för att kunna vara ledig längre då.. Sen har vi funderat lite på att om han tar de första två veckorna att han kan ta vanliga dagar runt jul eftersom jag bara kommer ta fyra eller fem dagar ledigt så kan han ju ta två eller tre dagar som vanligt föräldraledigt. Sen känns det väldigt svårt att fundera kring det för man vet ju aldrig vad som händer under förlossning eller när bebis kommer.. Kanske vil jag inte släppa honom hemifrån de första tre veckorna och då får vi ju försöka lösa det på något sätt... :cool:

*kl*
Idag var värderingsmannen från banken här. Vi har byggt stallet nästan färdigt och även renoverat huset och för lånens skull var vi tvugna att värdera före 1 oktober. Stallet är ju inte riktigt färdigt invändigt (återstår 2 veckors arbete cirka) men den snälla besiktningsmannen sa att han skulle räkna på det som om att stallet var helt färdigt :bow: Så nu ska vi bara vänta och vänta till han har räknat ut hur mycket stället är värt så vi vet vad lånen blir. Det är mer nervöst att vänta på det än att vänta på bebis för tillfället :crazy:

Jag har en annan fundering också... Nu börjar det ju närma sig dagen med stort D... Vi har haft fullt ös med renoveringarna men nu börjar man ju kunna lägga fokus på bebis känns det som :) Jag har en spjälsäng och lite kläder här hemma men inget mer. Nu funderar vi på att åka till Ullared och handla. Vad har ni för erfarenheter? Lönar det sig och vad behöver man? Jag har tänkt att jag behöver ha en madrass till sängen, någon form av skötbädd att lägga på bänkskivan över tvättmaskinen och en bra sportbh/ amningsbh till mig . Men vad behöver jag mer? Behövs det täcke, kudde och spjälskydd till sängen eller räcker det med lakan och en filt? Hur mycket blöjor och "skötselartiklar" behöver jag ha hemma? Filtar? Nappflaskor? Nappar? Vad är era tips på bra att ha saker och saker som man tror man behöver men inte behövt? Har en känsla av att om jag går till bebisaffären i stan så har jag en massa saker med mig hem som kanske inte behövs egentligen... :grin:

Det här är vad jag tycker behövs i början och som vi satsar pa.

En sovplats (vagga för oss) är bra att ha iordning, med en madrass, spjälskydd, lakarn och platt kudde. Täcken är ofta för tjocka sa det är bättre med filtar. Vi kommer den här gangen att prova en sovpase. Sen far vi se om bebis vill sova där

Vagn med tillbehör (farskinn, filtar, skötväska, regnskydd) kan vara bra att ha

Sele och/eller sjal, praktiskt och mysigt

Babyskydd, ett maste om ni ska aka bil

Skötselplats, vi har en bädd pa tvättmaskinen

Skötselprodukter, blöjor, handdukar i massor (ikeas 10pack med smahanddukar är bra till allt), vatservetter eller torra tvättservetter, en hink att slänga använda blöjor i, inotylolsalva.

Kläder, till första barnet köpte jag ett beg. klädpaket med kläder i lite olika storlekar. Det hade jag som bas och köpte bara ngr enstaka nya plagg först, sen köpte jag mer när vi sag hur stor hon var.

Till dig: Ammningsbh/topp, köp en som är flexibel i storleken och sen när brösten hittat sin storlek kan du köpa en bättre anpassad, amningsinlägg, bindor i olika storlekar. Jag har även köpt ngr ammningslinnen.

Övrigt: Napp hade vi hemma, tänk pa att vara försiktig i början med nappen da det kan störa amningen (om du vill/kan amma). Ersättning och flaskor och andra apoteksgrejer är bättre att köpa om du ser att det behövs.

Som du ser behövs egentligen inte sa jättemkt saker till en början, det mesta är bättre att köpa efterhand som det behövs. Men det är roligt att köpa innan ocksa.

Mitt bästa tips är manga filtar i olika tjocklekar och mängder med handdukar.

Håller med turbofling till stordel, handdukar i mindre storlek kan du verkligen inte få för mycket av! Samt nappar/ flaskor osv köpe eftersom, är inte ens säkert du behöver!

Kan fylla på lite:

Amningskudde var enligt mig det mest onödiga jag införskaffat! Fick aldrig till det bra med den utan använde soffans vanliga kuddar. Använde kudden ist till "utfyllnad" i vaggan.

När det gäller kläder så behövs det nästan bara något fåtal plagg att ha på bb och första dagarna hemma. Sedan kommer folk man knappt visste man kände och hälsar på och man får uppsjöar med kläder! Dessutom så hinner man knappt använda allt då de växer så snabbt! Om det är något klädesplagg som jag var tvungen köpa så var det pyjamasar, fick inga sådana!

Babysittern räddade mig mycket den första tiden, kunde ställa upp den på typ soffan och slapp draget från golvet samt att den "vaggade" barnet.

Barnet vill ha mycket värme, ta med en riktigt mjuk och varm filt till bb samt en mössa :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 378
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka