Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Jag har nog också gått upp något sådant. Väger mig ju inte annars men har ett hum om ursprungsvikt. Eftersom fogarna gjorde sig påminda redan månad 4 och sista tre månaderna har jag varit HELT i vila med kryckor 1.5 månad så kan man ju räkna ut med knäna att man går upp vikt. Inte ens diskmaskinen kan man plocka ur...men men, det är sådant man får ta efter sen.

Visst hade du med besvär med fogarna och fick havandeskapspenning? Hur funkade förlossningen med dessa besvär och har det blivit något bättre? Vill så gärna slippa detta nu...deprimerande är det och kanske inte vad man förväntade sig av sin graviditet. Till och med så att det har varit svårt att fokusera på den fina killen man faktiskt går och bär på.

Det är en oerhörd lättnad nu när man känner tecken på att förlossningen närmar sig. :bow: Vända smärtan till något vackert!

Jag tillhör vårmammorna och hamnade lite fel, men jag kanske glädja dig lite iaf. Min foglossning var som bäst de sista veckorna innan förlossningen! Då kunde jag tom åka och handla lite mat själv i en korg! När bebis fixerat sig stabiliserade han upp leden.

Jag var sjukskriven från feb-maj och kunde inte gå alls. Jag hade inga som helst problem under förlossningen och kände inget efteråt förrens jag efter kanske en månad skulle gå första långa rundan med vagn. Efter det känner jag av vänster framfog när jag går, inte när jag rider. Så ta det verkligen lugnt efteråt och att gå med vagn är det sämsta du kan göra. Håller tummarna för dig! :)

Vi kör med på det där snacket med att vecka 36 och framåt är ok ;) Men jag är helt övertygad om att det kommer bli en oktoberbebis och inte en novemberbebis, men jag kommer säkert få bita mig i tungan, tänkt om det rent utav blir en decemberbebis... :angel: Ut kommer den säkert, när den själv vill antar jag. Börjar tycka det är väldigt spännande om det är en flicka eller pojke, men jag tror mest på flicka... Börjar med bli lite trött på att vara gravid för nu de sista två veckorna har magen vuxit med en väldig fart! Jag har börjat fundera på sådana saker som hur överviktiga knyter sina skor o rakar bikinilinjen :cool: Kan ju inte vara lätt att komma åt...

*kl*

Har nu arbetat 50% i en vecka och det känns ganska ok så länge jag vilar på eftermiddagen när jag kommer hem- Förmiddagarna går bra men sedan blir det tungt. Väntar på att läkaren ska ringa om järnvärden och de andra proverna men hon har inte hört av sig än, men jag sitter inte i sjön... Ska till bm på tisdag och kolla så att inte blodtrycket har ökat ännu mer och att magen har vuxit så den hamnar innanför kurvan igen. Ska se om bebis har vänt sig med och inte ligger på tvären längre, hoppas det! Men jag har börjat få lite ont i revbenen på ena sidan så kanske har den börjat vända sig rätt, hoppas, hoppas...

Nu ska jag gå ut och ge hästarna lite hö o pussa god natt på dem och sedan blir det en tidig kväll med fötterna högt, antar det gäller att njuta av dem nu så länge lugnet varar (lär väl ta 25 år minst till nästa gång) :grin:

kl

Grattis till de nya höstbebisarna!

Själv mår jag hur bra som helst! Maja är nu en vecka gammal och familjelivet flyter på riktigt bra. Visserligen är vi ju hemma båda två nu och då är det ju inga problem alls, men det känns verkligen som att det kommer fungera bra det här. Jag har återhämtat mig jättefort efter förlossningen. Jag var ute på en promenad med dubbelvagnen dagen efter förlossningen och i stallet tre dagar efter. Jag har inte haft ont alls den här gången och knappt ens varit öm, helt otroligt! Känns som om kroppen liksom vet hur den ska hantera allt det här nu. Inte ens när mjölken rann till blev jag dålig, och då hade jag verkligen världens feberfrossa sist! Jag är så imponerad över min kropp!:D

I dag var jag i stallet själv med båda tjejerna för första gången och det gick jättebra! I morgon tänkte jag prova på att gå till lekplatsen med båda två också om det inte ösregnar. Maja sover mest helatiden (förutom på natten) så det är mest lite pauser för amning (ca en gång per timme/varannan timme) annars kan jag ha rätt mycket fokus på My, vilket känns viktigt såhär i början så att hon inte känner sig bortglömd. Hon tycker om sin syster och vill vara med och bestämma över det mesta =) Hon är med och stoppar in bröstet i munnen på Maja när hon är ledsen (bebis nam nam tutte) och är med och vill bestämma om var och när och hur maja ska sova etc...det är rätt kul att ha en sån bestämd liten dam här hemma faktiskt!

Här är två bilder på godingen

Ett knappt dygn gammal

Fyra dygn

//julia

Det borde nästan vara förbjudet att visa bilder pa en san sötnos :) Jag längtar sa otroligt mkt efter min bebisen och nu längtar jag inte mindre.
Vad härligt att du aterhämtat dig sa fort och att My tycker om sin syster.

_______

Igar träffade vi den barnmorska som ska komma hem till oss efter förlossningen, hon verkade jättetrevlig sa jag är helt övertygad om att aka hem direkt efter förlossningen om allt gar bra. Pa eftermiddagen hade jag även tid hos läkaren och även det gick bra. Ctg gjordes och bebis tycker inte om det, full fart där inne mest hela tiden. Min "värkkurva" visade pa lite mer variationer än förra gangen men jag kände inte av ngr sammandragningar. Har haft lite högt blodtryck sa vi köpte en blodtrycksmätare att ha hemma och kontrollera morgon och kväll. Det har legat ganska langt men igar var det högt hemma och även hos läkaren.

Igar hämtade vi även hem syskonvagnen, det blev en baby jogger city select. Den är jättefin sa jag hoppas den blir bra. Emilia ville sitta i den hela kvällen sa jag hoppas hon accepterar att aka i den sen ocksa (hon är lite kräsen när det gäller vagn).
Sa nu är allt iordning hemma och bebis kan fa komma när som helst (gärna snart).

Lite spinoff, men på klockslagen var din förlossning väldigt lik min!
3:30 gick vattnet och ut kom hon 14:09, två veckor "för tidigt" ;D

jag tror du ligger precis efter mig nånstans va? Bf den 9/11. Tyckte också att under de två veckor du precis har haft så hände det massor! Och samma sa BM. Från att ha legat precis på kanten på den undre linjen på SF-skalan så ligger jag helt plötsligt över den mittersta :o Det gick på 2½ vecka.
Enligt sista mens så har jag BF 29/10 och det tycker jag passar mycket bättre än 9 november. Dessutom med tanke på att vi bokat en thailandsresa med avresa sista februari. Lilla knytet får gärna vara så gammal som möjligt då. :angel:

Jo.. jag är uträknad till den 13/11 så det är ju bara några dagar i mellan.. om de håller tidtabellen :angel: verkar inte vara så många höstbebisar som känner för det här :)

Vad gott att ha en Thailandsresa bokad.. måste betyda att bebis är runt tre månader när ni åker? Jag har börjat dregla över en resa till Grekland nu i vår, troligtvis i maj när det är lågsäsong och inte så varmt. Tror det är bättre att passa på att åka nu när de är riktigt små och inte kryper eller springer runt som yrväder :crazy: man vill ju inte att de ska trilla ner från någon balkong eller provbada en djup pool någonstanns... Du får skriva hur det är i Thailand sedan, har aldrig varit där.. den långa flygresan avskräcker mig, att sitta still så länge gör mig rastlös, Grekland där emot tycker jag mycket om om man lyckas hitta någon liten by utan så mycket turister och menyn på svenska :)

Jag är i vecka 31 nu BF 21/11.

Barnet beräknades nu väga runt 1750g tror jag det var, men som sagt det kan ju ändras på vägen ;)

Jag var rätt smal innan och vägde då ca 56kg ligger på 63 kg tror jag nu, det är ungefär vad jag gick upp under hela graviditeten med min son!

Moderkakan låg nu i framkant, vet inga centimetrar men jag trodde iaf den skulle ligga ännu högre upp!

Okej du räknar så, jag räknat på det andra sättet så är inte i vecka 31 förrän på lördag så är i vecka 30+6 idag.
Men har ju bf 19/11.

så konstigt att allt är så lika för oss, båda ganska små magar och bebisarna är en då tjocka o goa:)

jag var med smal innan vägde 57,7kg där är vi med jättelika:rofl:
Och vi har nog gått upp nästan exakt lika mkt hittils med fast jag började ju nästan 2kg högre än dig.

min moderkaka ligger med i framkant ja jag trodde med min skulle gått upp mer än den gjort men huvudsaken den är ur vägen iaf.

spännande, undra vilket datum som blir vårt slutdatum nu då när vi ligger så lika:)
hur föddes ditt första barn? för tidigt/sent/nära bf?

Det blir tredje gången vi åker dit det är därför vi vågar åka med spädbarn. Har ju såklart inte haft med någon sådan tidigare men har träffat många svenskar med spädisar på plats men alla har blivit väldigt väl bemötta, och man får gå före överallt. Ingen trängsel i passkön där inte, alla med barn blir framvinkade.
Sen var det inte riktigt tänkt som det blev...
När vi först skulle åka var Bf-datumet inte hundra spikat utan vi gick på datum enligt sista mens, och då skulle det vara 29/10. Hade planerat att åka i mitten/slutet av mars. Åker på en kombinationsresa till Koh Samui/Koh Tao. Men är vi väl skulle boka visade det sig att sista resorna dit slutar typ 7 Mars. Hmm tänkte vi, men okej då. Åker dessutom med ett par kompisar så allas kalendrar behövde sammanfalla. När vi kikar på bokningen ser vi att det ingår en nätt mellanlandning i Köpenhamn på 3 timmar. No fun. Men dock, OM vi valde att åka veckan innan så slapp vi mellanlandningen utan kunde åka direkt. Sagt och gjort så då blev det slutgiltiga resdatumet 28 februari.
Jag blev lite nervös, för jag ville ju att mini skulle vara så gammal som möjligt när vi ska åka. Men okej tänkte jag och räknade fram att h*n iallafall skulle vara 4 månader.
Men så kom RUL :cool: och jag blev flyttad hela 11 dagar fram med ny Bf 9/11. Gahh! Våran resa! Stackars liten blir ju bara yngre och yngre! Från att ha tänkt oss åka med en på dryga fyra månader åker vi nu i värsta fall med en 3-månaders om jag gud förbjude går över 2v. :crazy:

Men vi hoppas att det blir bra i slutändan iallafall. Det finns många fördelar med att åka med så små. Om jag kan helamma behöver vi inte tänka på bakterier i maten och annat då den lilla får vad den behöver direkt utav mig. Det blir heller inga främmade föremål i munnen eller diskreta små iväg-krypningar på egna äventyr... Tror våra vänner kommer få det jobbigare med sin lilla som då är 10 månader och börjar upptäcka världen med allt vad det innebär. Jag får återkomma med rapport efteråt. :D

Det är klart att det kommer gå jättebra att resa :) Det enda jag hade bekymrat mig för är nog värmen om det är väldigt varmt så års, men jag vet inte hur vädret brukar vara där. Sen och andra sidan bor och föds det bebisar i alla möjliga varma länder ;) Ser fram emot rapport så småningom!!

Jo jag hade problem sen vecka 12 ungefär med mina fogar. Jag har kunnat fortsätta leva men betydligt lugnare och inga direkta promenader osv.
Havandeskapspenningen fick jag pga att mitt jobb inte lämpar sej för en gravid.
Jag tyckte det var väldigt tråkigt att bli så invalid som man kände sej så jag sa till mej själv att jag iaf får äta vad jag vill, "vill jag ha glass varje kväll så får jag det". Dumt att tänka så iofs men något "kul" kunde man väl få ha.

Man såg på mej att jag gått upp men dom flesta säger att det inte syntes ett dugg. Nu går jag ner ungefär ett kg/dag.

Jag kände inte av fogarna på förlossningen men dom gjorde ont tills det var dax. I dagsläget så känns framfogen av lite grann men det blir bättre och bättre. Nu har man iofs andra smärtor att tampas med, jag borde inte nämna det för ditt hopp om en smärtfri kropp kanske "krossas" men jag själv hade fantiserat om att när bebisen väl var ute så skulle jag bli vanlig igen. Men jag har iaf kommit en bit på vägen i hela processen.

Senast ändrad:

Okej du räknar så, jag räknat på det andra sättet så är inte i vecka 31 förrän på lördag så är i vecka 30+6 idag.
Men har ju bf 19/11.

så konstigt att allt är så lika för oss, båda ganska små magar och bebisarna är en då tjocka o goa:)

jag var med smal innan vägde 57,7kg där är vi med jättelika:rofl:
Och vi har nog gått upp nästan exakt lika mkt hittils med fast jag började ju nästan 2kg högre än dig.

min moderkaka ligger med i framkant ja jag trodde med min skulle gått upp mer än den gjort men huvudsaken den är ur vägen iaf.

spännande, undra vilket datum som blir vårt slutdatum nu då när vi ligger så lika:)
hur föddes ditt första barn? för tidigt/sent/nära bf?

Ja alla räknar olika det är sant! men som sagt 30 fullgångna och inne på vecka 31 :)

Ja det låter faktiskt som att har rätt lika graviditeter...

Min son föddes "enkelt" enligt mig :) Jag trodde jag hade förvärkar och hade under den dag tid för koll på bb eftersom jag hade högt blodtryck under den graviditeten. Efter att suttit med ctg i 30 min tittade bara barnmorskan på mig och sa "vet du att jag tror nog att du tänker föda barn i dag" var på jag tittade på hene och svarade så fint "nej jag har bara förvärkar" (alla hade sagt åt mig att jag nog kommer gå över tiden 2 veckor för barnet var så litet). Var vid det laget också redan öppen 2cm, ca 7 timmar senare var han ute!
Han föddes i veckan 39+2. Var också beräknad med honom till datumet 21 (fast mars) så det skulle vara roligt om denna lilla bebis också tittade ut den 17/11 :)

Jaha vad spännande:)
Låter skönt att ha det "så enkelt" men de riktiga smärtorna satte kanske igång sen?

En fråga till er alla med häst och barn

Hur har ni gjort med era hästar under tiden ni varit gravida/första tiden efter förlossningen/tiden efter?

Kunde ni behålla hästarna? hjälpte någon er att ta hand om dem första tiden/skicka ni iväg dem till medryttare osv?

Ni som har hästarna själva på egen gård hur gjorde ni?

Jaha vad spännande:)
Låter skönt att ha det "så enkelt" men de riktiga smärtorna satte kanske igång sen?

:) absolut men jag va förberedd på något värre! Hade haft problem med gallstensanfall under den graviditeten och jag kan tala om att det var värre smärta än att föda barn!
Nu hamnade jag ju på bb lite speciellt denna gången men när jag kände den där smärtan "nu hade jag nog kommit på tanken att åka in" så var han född 2½ timme senare och då har vi ändå över en timmes bilfärd till bb. Så jag är lite orolig hur man skall hinna in denna gången... :eek:

*kl*

hemkomna från BB igår med den lille..

Men var inte alls som jag förväntat mig att komma hem till storebrorsan (2år), han har vänt sida totalt. Skriker, bråkar och är allmänt jobbig för att inte prata om vad ledsen han är..

Känns verkligen som jag svikit honom, vet inte alls hur jag ska göra, gråter för minsta lilla när han håller på för att jag känner mig så elak och hemsk mot honom som skaffat mig en bebis till...

I dagsläget så vill jag bara sälja hästarna och ägna all in tid åt storebror...

HAr du ingen som akut kan ta hand om hästarna åt dig? Kan din make/sambo/kille vara där lite extra för dig? Inte för att snoka alltså... Jag bara vet att min kompis fick lite samma problem men deras dotter valde att använda pappan till allt istället ett tag. Mamma hade ju alltid varit nr 1 innan så hon blev lite ledsen... Jag förstår dig verkligen- det måste vara jättejobbigt!!!

hästarna är på bete så det är inte det att jag inte har tid för de, men när storebror är så här ledsen så vill jag inget annat än att ägna all min lediga tid åt honom ist för hästarna.

En fråga till er alla med häst och barn

Hur har ni gjort med era hästar under tiden ni varit gravida/första tiden efter förlossningen/tiden efter?

Kunde ni behålla hästarna? hjälpte någon er att ta hand om dem första tiden/skicka ni iväg dem till medryttare osv?

Ni som har hästarna själva på egen gård hur gjorde ni?

Ingen som kan svara?

Mamma/stallägarna/sambon ryckte in första dagarna har jag för mig.
Sen var jag där kanske 4 dagar efter förlossningen och då var sambon eller mamma med. Jag hade ganska ont då.

Hur kommer du lösa det? Har ni någon hästvakt under tiden ni är på förlossningen? Annars kanske din sambo kan ta hand om dom så du får vila lite efter förlossningen.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 378
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka