Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Sen är det ju det här med "jobbig förlossning".

Gjorde det ont, eller var den lång? Eller både och? Var det själva krystandet som var det jobbiga?

Min första förlossning tog i princip 2 dygn. Jobbigast då var tiden att gå ha ont och känna att det här kommer aldrig ta slut. Dock var själva förlossningen då krystandet satte igång enkelt.

Min andra förlossning skulle ha kunnat varit super om inte krystvärkarna satte igång när jag var öppen 5cm och det tog ytterligare 3h innan hon kom.
Man skulle kunna jämföra det med att vara så dålig i magen att man faktiskt inte kan hålla sig utan är tvungen att trycka på, och det var väldigt ansträngande och utmattande för kroppen.

Många av mina kompisar har haft väldigt lätta och okomplicerade förlossningar där ungen typ bara slunkit ut utan några smärtor. Så jobbiga eller svåra förlossningar är inte överrepresenterade.

Adrenalinkicken som man får efter en förlossning när man håller sitt barn sitter i länge efteråt och är absolut den största kick man kan få.
Kanske är det den kicken man vill åt när man får barn så tätt inpå? ;)

Klart du är!!! :banana:

Jag är ju kort :idea: (o börjar fundera på hur det ska gå till när den kommer ut, de är ju gigantiskt stora för att vara så små :o, men det är nog som att klättra i träd, menar ner kommer man ju alltid, hrmm... på något sätt...)

oooojjjjaaaa. jag är ett undantag! :D bara för att min var ooootroligt långdragen och smärtsam så behöver inte din bli det....
Antar att det finns statistik över detta, det skulle vara intressant att se...

Jag var livrädd inför "vad som skulle komma ur mig" :crazy: speciellt då alla barn på min sabos sida vägt runt 4,5 kg och jag är liten och smal.
Men någon sa till mig att ofta "ärver barnet mammans födelsevikt" och det stämde rätt bra, jag vägde prick 3kg när jag föddes och min son 3170 g.
Sedan var det också någon som sa att barnets vikt har egentlig inte så stor betydelse utan det är barnets huvudstorlek.

Jag känner mig inte direkt nervös inför nästa förlossning eftersom jag hade en enkel förlossnig, men den ena förlossningen lär ju inte vara den andra lik!
Det enda som går och gnager i mig är att på RUL låg min moderkaka i underkant vilket gör att jag inte kan föda vaginalt, den brukar däremot "växa upp" så det går bra att föda vaginalt. Vill verkligen det eftersom jag tyckte att det var en sådan underbar upplevelse och känsla! :love:

Jag har aldrig tänkt på förlossningen så mycket. Men nu ser jag fram emot den, jag förstår ju att det kommer att göra ont, men ändå så ska det bli spännande.

kl

Vad mkt ni hunnit skriva sen jag tittade in senast, brukar vara inne minst 1 gang/dag men nu har vi inte internet än i nya huset.

Jag mar inget vidare alls, vi har haft mellan 35-40 grader varmt nu i ca 2 v och det är inte skönt alls. Varat hus är svalt pa undervaningen men sovrummet blir jättevarmt, med öppet fönster kommer det in massor mygg.

Har ingen energi alls och känner mig sur och gnällig för det mesta. Bebisen har börjat trycka sig ner ocksa och det är obehagligt, sammandragningar har jag massor ocksa.

Magen är fortfarande liten, sa den är inte mkt ivägen iaf.

Häromdagen gjorde jag en glukosbelastning, det var inte sa farligt att dricka den där drickan. Men att inte fa äta eller dricka ngt när det är sa varmt var inte roligt.

Nu börjar min mage bli för stor för min kropp. Det är jätte jobbigt att sitta ner, bebin trycker mot revbenen, varav ett är brutet sen tidigare så det känns lite obehagligt när han är där och buffas. Jag blir illamående emellanåt och det antagligen pga att bebisen trycker på något organ/nerv. Jag har fått lite halsbränna och det känns som om att jag ska kväva mej själv när jag måste böja mej efter saker. Så då var det gnällt lite för idag då.

Nej, man känner sej lite väl negativ ibland men nu börjar det bli jobbigt att dela kropp med någon tycker jag. Men jag får stå ut ett tag till, hellre en färdigbakad unge än att ha kroppen för sej själv.

ja... hellre en färdigbakad en.. :bow:

sitter o svettas i värmen, jag har mest ont i mina fötter nu för tiden för de svullnar upp när jag går mycket fram emot kvällen. Har börjat städa nu för att göra iordning där bebis ska bo. Känns vanskligt, tänk om allt inte går bra? Jag tömmer rummet nu vi ska göra iordning för att vi ska kunna göra det iordning, det innebär att vårt kontor ska flyttas och jag som inte är vänn av papper (räkningar o sånt) har bara lagt allt på hög i sådär två år, vilket innebär att jag har lite o pyssla med nu, vi har konstaterat med att det är bättre att köpa lite nytt med efter hand så känns det i alla fall mindre dyrt.. försöker fynda lite på blocket och tradera efter hand.

Sedan tycker jag nog igentligen inte att allt behöver vara klart till bebis kommer eftersom den nog ändå får bo inne i vårt sovrum ett tag men vi ska liksom värdera om huset i oktober (innan bebis kommer) och då känns det skönt om allt är klart. Vet ju inte hur mycket man orkar riva med om ett par månader o eftersom sambon bygger stall blir det jag som får stå för tapserande och målandet...

På fredag är det dags för träningsläger med pållen, ska bli spännande och se hur det går, helgen räddad :-) Sen nästa vecka kommer jag släppa hästarna på betet och bara skritta lite i skogen så länge jag orkar.. Den stora hästen kommer få stå sedan till vintern har försvunnit innan jag sätter igång honom, den lilla hoppas jag kunna köra in med lite hjälp, men vi är redan på god väg, så lite i taget... :grin:

Förresten jag har halsbränna ibland och jag köpte Losec på apoteket och är försiktig med mat (grillat o starkt) o det har blivit bättre faktiskt!

Ja det ska bli spännande att se hur länge man orkar hålla igång hästen. I helgen fick han stå bägge dagarna pga att jag inte orkade igår. Men idag ska vi ut och skritta lite i skogen för att imorrn köra en sväng. Det är min plan men om det funkar får vi se. Ska åka ut till stallet nu efter en blund på soffan, dock så hade jag kunnat sova hur länge som helst känns det som men det är väl bara till att rycka upp sej.

Ja jag har oxå losec hemma, har tagit typ en tablett som hjälpte då och efter det har det varit lite mer lindrigt så då har jag inte tagit någon. Dricker mineralvatten och äter mycket frukt, vet inte om det hjälper.

Nu har vi haft lite svalare (=staxt under 30) ngr dagar och jag mar mkt bättre, tyvärr ska det bli varmare redan imorgon.

Sambon kontaterade idag att min mage vuxit massor bara senaste dagarna och det märks.

Var hos läkaren i mandags, allt sag perfekt ut. Bebis väger ungefär 1200g. Ligger med huvudet ner och läkaren trodde att bebis stannar sa nu.
Nu ska jag inte dit igen fören om 5 v, känns väldigt länge. Men dom verkar ha annorlunda rutiner här, ga ofta i början och mindre ofta pa slutet.

Ngt som känns jobbigt är att det gör sa ont i nedre delen av magen när jag rör mig, framför allt när jag suttit still ett tag och innan jag "kommit igang".

Vi ska aka till Sverige pa lite semester 16 augusti, tänkte att vi ska ha allt hemma till bebisen innan vi aker. Kom da pa att det är den här eller nästa helg vi maste aka och köpa sakerna. Känns läskigt att det börjar bli sa nära.

Är med trött som bara den för tillfället.. det är väldigt skönt att det är lite svalare här nu för tillfället. Har precis varit ute och gjort i ordning pållen inför träningslägret i helgen. Börjar bli lite nervös nu och undrar vad jag gett mig in på men jag tror det kommer att gå väldans bra. Är en typisk nervöst lagd människa ibland, vågar inte tänka på hur det blir med bebisen! Fast alla har ju sina fel och brister o eftersom jag vet om det så blir det till att jobba på det :p:o

Förstår inte var tiden tar vägen, när jag ska börja jobba igen kommer jag vara i vecka 27 (slutet på vecka 32) och "bara" arbeta fram till den 18 oktober, men eftersom jag pendlar så långt pratade barnmorskan om att jag kanske skulle sjukskriva mig de två veckorna man får sjukskriva sig själv om det behövs och i så fall ska jag bara jobba sex veckor på den nya terminen och det betyder fyra med elever.. Vikarien som ska komma börjar den 1 september och hon föreslog att vi kunde åka på lägerskola då med tält och hela tjofräsen, jag är tveksam till det :o känns som det räcker med att orka med pendling, ungar och utvecklingssamtal under den ordinarie arbetstiden och inte behöva ut o krypa i tält med övernattning i grav vecka 32, men kanske är det bara jag som är gnällig... :angel:

Jag ska ju gå på havandeskapspenning from 30 juli men jag orkar inte jobba längre pga att det gör ont att sitta ner så jag har förhoppningsvis bara 3 pass kvar då min arbetsledare lyckades fixa så jag kunde få ut lite fv dagar, sem och liknande innan HP:n börjar gälla.
Jag kan heller inte åka bil längre sträckor pga det onda i revbenen. Sitter jag skräddare så sjunker nog bebisen längre ner och då kan jag härda ut längre men någon bilresa ner till svärföräldrarna i Halmstad blir det iaf inte förens bebisen är född. Vi kollar på flygbilljetter istället.
Så jag hade definitivt inte åkt på nått läger i vecka 32 (går själv in i vecka 31 idag), men alla är vi olika.

Här är det jätte varmt och fuktigt idag. Dom har ju lovat regn länge nu men det kommer aldrig. Jag vill ha ett ordentligt oväder med åska så luften rensas lite.

Var på ikea idag, tyvärr så var mycket av det vi skulle ha slut..... Men nu kom iaf skåpet upp som vi ska ha inne på toan och förvara blöjor och liknande i. Känner att jag måste börja ta tag i det blivande barnrummet nu för snart kommer jag inte orka.

Red igår och det gick faktiskt bra. Jag tvekade lite innan pga att magen såg så stor ut. Det ända är väl att det gör lite ont i den nedre delen av magen innan man lär sej hur man ska slappna av i dom musklerna. Det hugger lite då och då oxå i ligamenten eller vad det nu kan vara, då blir man alldeles kallsvettig, har dock inte hänt vid ridning. Vet inte om det är sammandragningar som ibland gör magen alldeles hård och lite "upptryckt". I vilket fall så händer lite saker med magen nu som jag inte sett förr. Även ilningar ner i "muffen".

Nej.. o jag ska vara ärlig, jag kände mig något arg när de ens kunde komma på tanken att åka på lägerskola med en näst intill höggravid fröken (alltså de andra i personalen), men jag tror inte de tänkt ordentligt innan de kastade ur sig förslaget...

Vilken bra arbetsgivare du har som har fixat så det inte är så mycket kvar att jobba! :) Vi funderar på att åka till värmland om tre veckor men jag tror det ska gå bra, får ta extra pauser och bensträckare (hur nu det ska gå, jag brukar tycka att vi ska ta fika redan när vi kört tre kvart :d Vi har hittintills löst det så att jag fikar i bilen när min sambo kör :angel: Precis som för dig sitter jag gärna skräddare med, det är skönare....

Var och pratade med både arbetsterapeut och barnmorska igår, har fått ont i ena handleden så fingrarna fungerar inte riktigt, givetvis på högerhanden. Har två skenor sedan tidigare som jag skulle börja använda igen (fast det var inte till rätt sida på handleden så jag ska få en ny nästa vecka). De svullnar visst upp så att nerven kommer i kläm. Red hela vintern med skena så det kommer gå bra nu med :) Annars är det full rulle i magen nästan hela dagarna nu, det sparkas och boxas så att hela magen hoppar, jättemysigt :love:

Jag har också fått något hugg, jag frågade barnmorskan men hon sa att det var mycket som töjde sig och så.. Men det kanske kan vara bra o kolla med BM om det? Någon gång har jag fått som kramp i magen att det drar ihop sig till en hård boll men det släpper igen efter en liten stund. Tänkte att det kunde vara sammandragningar så kanske låter det unigefär lika dant?

Nu ska jag äta upp min hrmm något sena frukost och gå ut och göra iordning hästen för dagens övningar, det kommer gå bra!

Oj, har inte heller varit så aktiv här - måste försöka ändra på det, för det är himla roligt och intressant att se vad ni andra upplever och känner er!

Går in i v.32 här i helgen, nu jäklar är det inte så långt kvar! Känns otroligt spännande!
Har mått riktigt bra, har lite problem med att jag blir stel i höfterna (då jag går/står i princip hela dagarna på jobbet) och fötterna värker ganska rejält! Hårda jobbskor med stålhätta som är supervarma är ingen hit för mina stackars fötter! Svettas som en gris dom här varma dagarna också, så det gör faktiskt inte sååå mycket att det är lite svalare nu, även fast det gärna får vara solsken!

Har inte vägt mig på någon vecka, så vet inte riktigt hur jag ligger till, men sist så hade jag gått upp typ 7-8 kg har jag för mig. Märks att mina ben och fötter är lite vätskefyllda, men inte så illa endå.

Nu börjar man tänka ganska mycket på själva födandet av den lille krabaten. Går lite i vågor - ibland är jag jättepepp och vill verkligen vara med om denna speciella händelse, ibland så blir det lite panikartat när man funderar på hur ont det igentligen gör? Klarar jag smärtan? Tänk om det händer något?
Men för det mesta så ser jag verkligen fram emot det! Att äntligen få hålla om det lilla knytet som sparkar runt i mig!

Hur har ni funderat kring smärtlindring och så? Kommer ni köra helt utan, lustgas, ryggbedövning eller annat?
Jag känner mig fortfarande jätteförvirrad om hur jag ska göra, har ingen aning om vad jag ska använda osv.
Ni som har fått innan? Vad använde ni? Vad tyckte ni?

Hur har ni funderat kring smärtlindring och så? Kommer ni köra helt utan, lustgas, ryggbedövning eller annat?

Jag har funderat lite grann utan att egentligen veta något om allt, men jag vill nog ha så lite som möjligt av smärtlindring (säger jag nu ja...). Typ testa bada, lustgas och sen i värsta fall ta EDA. Jag hoppas på att jag kommer kunna genomlida det hela utan att behöva ta EDA. Men som sagt, jag vet inte så mycket utan det här är min spontana tanke.

Ja, har gått lite i samma tankar jag. Vill ju vara så "vaken" i huvudet som det går och försöka att inte ta något, men sen när man väl är i den situationen så kanske man känner att det inte funkar alls. Knepigt, men som sagt, blir kanske att man får ta det lite när det kommer...

Hehe, ja eller hur. När jag födde min första nu i juni så gick jag in i det hela med öppet sinne och det blev både lustgas och eda. Edan var himmeliket för mig och gjorde mina sista 5 timmar betydligt trevligare än vad de tidigare timmarna varit. Jag kunde tom sova en stund efter att den var lagd. Den tog bort det smärtsamma i mage och rygg vid värkarna och fram till sista timmen märkte jag bara av värkarna genom att ett litet tryck kändes. Sen blev trycket så stort så jag tog lustgas också. Det var min upplevelse och det jag vill få sagt med det är att jag tror att ni är helt rätt ute när ni pratar om att ha öppet sinne.

ja, nä, tänkte på lustgasen jag :) men som sagt, det kanske inte tar så mycket på "huvudet" som en del säger?

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 370
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka