Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Man ska inte ta järn tillsammans med kalciumrik kost utan låta det gå några timmar emellan. Därför tar inte jag järntabletterna tillsammans med något annat än juicen eftersom mycket innehåller en liten den kalcium. Och det har funkat för mig även om magen bivit lite trögare.

Det har jag inte haft någon aning om, jag har tagit en tablett (niferex) om dagen hela graviditeten i samband med när jag äter mat, och då dricker jag oftast mjölk, alt att jag äter youghurt och någon macka när jag tar tabletten.
Vad blir effekten av att ta järnet i samband med kalciumrik kost?

Jag hade ett värde på 119 vid inskrivningen och sist BM kollade tror jag att jag hade 149. Jag är vegeterian och har som sagt ätit en tablett om dagen i samband med maten. Magen håller igång men bajset är ju så klart lite mer svart och hårt.

Ska börja jobba nästa vecka och jag jobbar heltid + 10 timmar pendling per vecka (kör själv, en timme enkel till jobbet) och senast för några dagar sedan körde jag ut framför sopbilen av misstag, det kopplar liksom inte riktigt i huvudet :crazy: Men jag hoppas BM har något bra förslag på lösning i morgon för såhär kan det inte vara. Vill komma tillbaka till mitt normala jag så fort som bara den igen!! :bump:

Jag har ju oxå kännt mej trött och lite mer "borta" än vanligt, gjort misstag precis som du med sopbilen, som jag aldrig annars skulle ha gjort.
Körde mot en signal i stopp när jag växlade på centralen, satt och kollade på signalen, såg att den låg i stopp, men intalade mej att det inte gällde mej eftersom jag ju skulle till dom norrgående spåren(många växlar just på det stället och det är en klassiker att folk kör förbi just den signalen i stopp, men jag SÅG ju att den låg i stopp). Så dum jag kände mej efter det. Vet inte om det berodde på värmen den dagen kombinerat med min trötthet.
Sen det där med att bara ta tag i den varma plåten med bara händerna, har jag aldrig gjort i hela mitt liv tidigare.

Nu har ju inte jag haft något dåligt järnvärde men jag gick till läkaren på MVC och pratade om min trötthet (innan jag gjorde mina små missar) och hon kunde inte se något konstigt på mej men sa att man kan bli så när man är gravid och sen ville hon sjukskriva mej på 50% men jag ville inte det utan "härdade" ut.
Nu jobbar jag inte längre utan går på HP vilket är tur då jag inte blivit piggare utan snarare mer trött och dessutom har svårt för att sova på nätterna pga ont i muskler hur jag än ligger, måste kissa 100 ggr/ natt osv. Sov sammanhängande 3 timmar i natt som mest.

Nikki- Det låter som din mage har börjat trycka lite på kroppspulsådern... Jag mådde jättedåligt och blev väldigt olustig då. Tog bara lite tid innan jag fattade att det var det. Det liksom panikrusade i hela kroppen. Det var någon här inne som beskrev sitt och det satt klockrent.
Men håll koll ändå- det kan ju vara annat med såklart. Jag är ju varken BM eller läkare ;)

Jo, min BM har oxå sagt att det måste vara ett tryck på kroppspulsådern som gör att jag ibland känner det där obehaget. Jag blir lixom trött ut i armarna och det blir jobbigt att andas, jobbigt att finnas typ.
Men ibland så får jag bara tungt att andas och då tror jag det är han där inne som trycker på lungorna.

Jag man försöker ju hitta en anledning till det "konstiga" som sker, jag försökte intala mig en lång stund att jag var vid stoppskylten före sopbilen så jag inte gjorde något fel när jag körde ut framför den men långt inne visste jag att jag gjort fel och det gör mig faktiskt lite rädd att köra bil ifall det skulle bli så igen...

Har nu pratat med BM igen och jag ska åka och ta några extra prover på måndag när de öppnar igen här hemma (och det är den bra stickundersköterskan som jobbar:bow:) för att de skulle se varför Hb är lågt och sedan skulle en läkare titta på det och se vad de skulle göra åt det. Har nästa träff med barnmorskan om två och en halv vecka så då kan jag prata mer med henne. Vi får hoppas det löser sig till det bästa med jobb och allt, vill gärna jobba så länge jag kan och sådär, HP finns inte med i beräkningarna eftersom jag jobbar som lärare och det inte är något tungt jobb, så jag har bestämt mig för att ta föräldradagar från en månad innan. Har ju varken semester eller komp att ta ut..

Ang hästen...

När jag väntade My fick min pålle också stå lite. Han var under inridning när jag blev gravid, och efter att ha trillat av honom i v 23 eller något sådant, valde jag att bara arbeta honom från marken tills My föddes. Det fungerade jättebra, och han mådde nog bara gott av det.

Nu har han ju hunnit ridas i ett drygt år (var skadad lite också, My är 1,5 år) och utvecklats massor. Jag började med honom igen tre veckor efter att My var född, så han fick egentligen bara någon månads vila, kändes kalasbra!

Idag red jag faktiskt och tränade lite mer ordentligt i manegen (som jag sa att jag lagt på hyllan) och det gick väldigt bra, så nu känns det som att jag kanske ska avsluta den delen av ridningen på riktigt och få ha det här träningspasset som det sista, eftersom det gick så bra. Han mår nog gott av lite mer markarbete också kan jag tro. Jag har ju verkligen satsat på ridningen nu eftersom jag inte vetat hur länge jag kommer kunna rida, så markträningen har fått stå tillbaka lite.

Jag tror inte alls att det behöver vara negativt för hästen att vila lite när matte är gravid/har liten, tvärtom kan det ge lite av en nytändning för alla parter. Det viktigaste är ju att alla mår bra!

//Julia

Vad gott att "sista" träningspasset gick bra :) Då har ni bara positivt att se fram emot tills det är dags att komma igång igen!!

Jag räknar med att min häst får stå till efter vintervilan nu. Han är 4 år och jag har tagit det lugnt med honom från början eftersom han har haft mycket dominanta egenskaper, nu först är han riktigt trevlig och gosig och jag tycker det är tråkigt att inte kunna träna honom mer på ryggen på riktigt. Jag tänkte jag ska lägga på sadlen och skritta honom lite hemma och träna tygeltag och lite sådant några veckor till, det kan ju inte vara så farligt.. För tillfälligt transporttränar jag honom varje kväll, han har fastnat i en transport och tycker de är obehagliga.. Nu går han rakt in och står still lugnt, "bara" dörrarna kvar att kunna stänga. Gissa om det börjar bli jobbigt att gå in, under bommen och backa ut honom igen? Jag har ingen stor mage men det känns ändå när jag kryper under bommen för 30:e gången... :grin:

Sen funderar jag på att börja tömköra honom, har en liten stjärna jag håller på att köra in med vi får se hur det går.. Jag har alltid NH hanterat honom och jag hoppas det går bra att släppa ridningen ett tag, finns ju mycket annat man kan göra... :) Sen tycker han nog det är jätteroligt att få börjar jobba igen i vår, han har ju inte fått ha något sommarlov i år heller!

KL

Här kommer en barnvagnsfråga.

Vi har bestämt oss för en EL City Cross, men funderar lite på vad man ska ha "i". Funderade först på en quadrolift för det kändes smidigt att kunna lyfta ur hela liften och bebisen om den sover. Men nu när vi kikat lite i butik så känns den väldigt lite i jämförelse med en hel liggkorg som man fäster på vagnen. Vår bebis kommer i slutet av oktober så det är ju vinterkläder som gäller och då kanske inte en lift räcker till särskilt länge??

Kl

Nu har jag äntligen internet igen efter flytten.

Jag mar bättre nu än jag gjorde för ngn manad sen, visst är jag ganska trött och orkar inte sa mkt men jag känner mig ända piggare och gladare pa ngt sätt.
Tror nog att en del beror pa värmen, da hade vi nästan 40 grader i ngr veckor och även natten var varm. Nu är det en del varma dagar (men inte mer än lite över 30) men dom är blandade med kallare dagar och framförallt är det svalt pa natten.

Min mage är liten, precis som med Emilia men det märks att det börjar bli trangt där inne. Den här bebisen är mer aktiv än Emilia ocksa, bökar runt mkt mer och mest pa natten. Ligger nära kissblasan sa det känns som jag maste kissa hela tiden. Har lite onda sammandragningar ibland där det trycker pa nerat.

Senast jag var hos läkaren sag allt toppenbra ut. Men jag tror att man här lägger allt fokus pa att kolla bebisen (ultraljud varje gang) och mamman är mindre viktig. Tex sa har jag ingen aning om mitt hbvärdvärde och läkaren har inte sagt ngt om det alls men jag antar att det är bra (kollat det tva ganger, men man gar till ett annat ställe och tar blodprov och sen skickar dom resultatet till läkaren). Sen gick jag dit varannan vecka i början men nu är det 6 v mellan förra gangen och nästa gang jag ska dit.

Pa mandag aker vi till Sverige i 10 dagar, sen far bebisen gärna komma. Vi har allt hemma som behövs till bebisen (utom blöjor). Haller pa och tvättar alla kläder vi har kvar fran Emilia, storlek 50 är sa litet sa det är svart att första att bebisen är sa liten när den kommer.

Kalcium hämmar järnupptaget. Det är alltså inte farligt att ta järntabletter och svälja dem med mjölk, men risken är att du tar dem helt i onödan.

knappis

Nu har även jag börjat ladda batteriet inför höstens mamma-äventyr!
Det hela har känts så overkligen nästan fram till nu, men nu är det helt plötsligt "bara" 12 veckor kvar, dom går säkerligen fruktansvärt fort. Vagn är inhandlad. En begagnad Urban Jungle. Eller tja begagnad.... Det är en -09, köpt i februari i år. Liggdelen enbart använd fram till midsommar och sittdelen enbart använd därefter. Mycket fräsh och vi är himskans nöjda.
Babyskydd inhandlat, Akta Graco Logico S. Den verkar vara hyfsat traditionell och lätthanterad. Ska om några veckor beställa tid för att koppla ur airbagen på bilen så att vi kan ha bilstolen där fram. Jag vill helst ha det så.
Vagga knyckt ifrån svägerskan och den står nu på målarbordet. Massa barnkläder mest storlek 50 och 60 också knyckt ifrån svägerskan. Det ligger i tvätten nu och håller på att sorteras in i lådor.

Har inte varit hos BM sen v 24 så jag har ingen aning om värden eller magmått. Tycker magen blir större för varje vecka iallafall. Det sparkas och bökas och rumstreras om. Har börjat vakna på tidig morgonkvist av all aktivitet inombords.
Så det hela tar sig. På måndag börjar jobbet igen efter semestern. Sista vändan innan jag går på "ledighet" den sista oktober.
Spännande värre!:banana:

Jag var till barnmorskan här för någon dag sedan i v 29+0:

SF-mått 28 cm
Hb: 129
Hjärtljud: 152

Allt såg finfint ut så jag fortsätter väl i samma stil. Jag tar Niferex varannan dag än så länge. Nu har jag däremot börjat känna mig lite mera trött än tidigare, men jag hoppas att det är för att jag har jobbat mycket bara och att det ska bli bättre snart när det lugnar ner sig lite.
Magen är inte särskilt stor så jag får ofta höra "men vilken liten mage" eller "hade man sett ut sådär så hade de väl inte varit någon match att vara gravid". Nähä, vad ska jag göra åt saken då? Enligt SF så är den precis på normalkurvan iaf och bebisen där inne är till och från alldeles vild!!! :)

Hur har ni gjort med sån här gravidförsäkring och sånt? Sitter och kollar runt men känner mig helt vilsen...

Hur har ni gjort med sån här gravidförsäkring och sånt? Sitter och kollar runt men känner mig helt vilsen...

Oj, det har inte ens farit igenom huvudet att man ska ha en försäkring...räcker det inte med de man redan har? Typ hemförsäkring och en personlig försäkring?

Jag tecknade bara en gratis försäkring med första barnet, kändes inte som det var ngt man behövde men när det fanns gratis sa var det dumt att inte passa pa :)

Om man tecknar ngn av dom gravidförsäkringar som kostar pengar far man oftast barnförsäking gratis första 6 manaderna om man väljer samma bolag

*kl*
Händer det något vid förlossningen eller sent i graviditeten är det ju bra att ha barnet försäkrat försig.
Inte för att det handlar om stora belopp man får men det är ju bra att vara inne i systemet...

Jämför hästar. Om din fölunge står utan försäkring så går den på mammans men blir svårare att försäkra utan reservationer sen.

*knapplån*

Har gått snart 34 fulla veckor, det kryper närmare! Tur att man jobbar så att veckorna går ganska snabbt, för nu längtar man verkligen!! Men får se om man ska ta lite ledigt nu, det börjar bli ganska trögt att jobba. Springa runt hela dagen på betong-golv gillar inte riktigt mina fötter och när man har gått upp för trappor så är man alldeles flåsig.

Det rumlar runt som tusan i magen. Men funderar på en sak, ibland så blir det väldigt regelbundna små "ryckningar" i magen (inte lika tydligt som sparkarna och knuffarna), och jag antar att den lille får hicka?
Har ni varit med om det? Jag tycket jag känner det ganska ofta ibland (inte flera ggr om dagen, men det kan hända några ggr i veckan)

/Anna

Det är säkert hicka du känner. Min bebis hickar flera gånger per dag, och det gjorde My också.

KL

Jag är nu i v 36, mår bra och rider fortfarande fast jag lovade mig själv att inte rida efter v 35... har lite dålig pli på mig själv. Det är ju så roligt ju!

Har börjar känna mig lite öm i bäckenet nu om jag legat för länge eller rört på mig för mycket, men det är ändå hanterbart på alla sätt. Svullnar i fötter och händer på kvällarna och är ganska trött kvällstid, men jag har ju inte varit så lydig med några järntabletter, så det är säkert det som påverkar mycket... och så den där lilla underbara vilden jag har att ränna runt med hela dagarna också såklart! :laugh:

Jag tycker att det känns väldigt dubbelt att det närmar sig så... Jag är givetvis glad för att vi ska få ett barn till, men jag är också lite lätt panikslagen över hur allt ska gå och hur jag ska kunna få den tid jag vill för My. Hon är ju mitt allt just nu, och jag kan liksom inte tänka mig att någon annan liten varelse ska kunna betyda lika mycket och ta en del av "hennes tid"... Jag VET att det löser sig när den lilla är född och att jag antagligen kommer få precis lika starka känslor för den bebisen som jag har för My, men det är så svårt att föreställa sig just nu. Alla runt oss säger att de ska hjälpa oss med My osv, men jag vill inte alls att de ska "ta" henne, JAG vill ju vara med henne ju!! Låter det knäppt?

Vi har knappt något klart för bebisens ankomst, men det ger sig nog. Tänk vilken skillnad, men My var allt färdigt för länge sedan :p

//JUlia

//Julia

Jag känner precis som du, hur ska jag hinna/orka ge Emilia det hon behöver samtidigt som bebisen far det som den behöver. Tänk om bebisen blir en san bebis som bara vill äta hela tiden och aldrig sover, hur ska jag da kunna leka med Emilia? Hon är ju för liten för att första att hon maste vänta lite.

Jag har någon form av försäkringsnoja så jag har försäkrat mig o bebis.. Men jag har o andra sidan försäkringar på alla djur (utom den nya stallkatten, men jag tycker den får bo här ett år först, vi hittade henne förra hösten, sommarkatt tror vi), hus, transport o bilarna.. Jag har redan en vuxenförsäkring själv som jag varit väldigt nöjd med när den behövts användas.. var från början en barnförsäkring som följt mig genom alla år.

Kollade sedan upp skillnaderna mellan den gravidförsäkring som var gratis och den som kostar i samma bolag, och det blev den som kostar. Betalar 1050kr, rena rånet! :angel:... Det ingår samma saker som i min vuxenförsäkring, men sedan ingår även livförsäkring för barnet from v.26 och en massa andra saker. Jag jämförde försäkringarna och den som var gratis täkte inte alls lika mycket eller bra som den som kostade (de vet hur de ska göra...), dessutom ingår det även försäkring för pappan. Tror skillnaden var att den som var gratis bara täckte olycksfall men inte sjukdom på barnet eller någonting sådant men jag är inte riktigt säker eftersom det var ett tag sedan jag tecknade... Den övergår sedan till en barnförsäkring tills det att bebis är 6 månader och det ingår i den premien jag betalat.

KL

Har nu börjat jobba igen och efter första dagen på jobbet känns det ok, visade sig helt plötligt att min ena kollega ska få en bebis i februari och den vikarie de anställt för en del av min tjänst ska få barn i januari *fniss*, min rektor var något road :) Hon sa något i stil med att "om någon mer säger om allting går bra så blir det en bebis i ... så skrattar jag bara".. Jag har dessutom fått ett guldschema de veckor jag arbetar med mindre tid med barnen än man ska (ska gå hem 18 oktober, BF 13 nov) och min vikarie ska börja skolas in den 1 september, så vi kommer vara två fram till jag går hem, hoppas allt går bra med jobbet nu bara. Jag är livrädd för att bli sjukskriven och för att inte Fk ska tycka att man är sjuk nog och man blir utan pengar!!

Jag har varit o lämnat nya blodprover för järnbristen och ska till BM nästa vecka för att få reda på vad de ska göra, för tillfället känner jag mig lite piggare o så länge jag sminkar mig lagom skrämmer jag inte heller folk, annars är det jag o labolina :grin: Hästen har fått någon allergisk reaktion här hemma med så någon ridning har det inte blivit de sista dagarna utan bara pyssel av nässelutslag o bölder.. Han är en arabkorsning och har tunn hus, mycket knott o andra konstiga flugor med böjd gadd (!) som biter honom. Sedan är han allergisk mot switch och tja, det är lite pyssel med detta...

Var i slutet på förra veckan och beställde barnvagn, det blev en Emmaljunga Edge Duo Combi, var helt säker på att köpa en begagnad men när mamma tröttnade på att titta på alla vagnar jag hittade på blocket så erbjöd hon sig att bidra lite ekonomiskt och det är vi mycket glada och tacksamma för.. Jämförde med City Crossen men det blev ändå en Duo Combi, den kändes mycket rymligare och robustare även om den var lite tyngre att hantera. Beställde också ett Acta Graco Logico babyskydd... Annars har vi inte mycket i ordning, vi bygger stall för fullt och det känns som att allt fokus ligger där för tillfället... :laugh:

Jag gissar mer på att Tuva kommer få sin tid, men lillkotten däremot kommer nog mest få "hänga med".
Det är vad folk omkring mig sagt om att ha 2 barn.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka