Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Åh så fint det blir! En sådan utsikt från sitt fönster skulle man ha :d

Fråga från en okunnig. Behöver man ha bäddmadrass i en vagga eller räcker det med vaggans egna madrass? Vaggan är ju ganska liten (tycker jag) så den kanske inte kommer användas mer än ett halvår kanske. Det är masonit i botten, ovanpå den ligger en kanske 3cm tjock skumgummimadrass. Använder man den som madrass eller ska jag köpa en till bäddmadrass att lägga ovanpå? Känns som att det blir lager på lager liksom.

Hur gör man med kuddar och täcke till små spädisar? Vad behöver dom?

:o

Har jag pyjamas på har hon inget över- annars lägger jag en filt på henne.
Har märkt att hon gärna burrar upp huvudet i kuddens botten- antagligen för att det ska kännas trångt och ombonat.
Madrassen ska ju inte kännas för hård men är den för mjuk så är det lätt att h*n rullar runt och de ska ju inte sova på mage så...
JAg upplever att filtar är det som går mest här hemma :) JAg är filtmissbrukare ;)

Ser ju jättefint ut :) Hur många hästar hästar blir det plats för? Engelska dörrar? *nyfiken*

*kl*

Uppdatering!

Var på kliniken idag, det gick bra bortsett från att det tog lite mer än tre timmar att lasta här hemma:devil: Men det löste sig det med och vi var välkomna fast vi blev försenade. De kollade honom grundligt och förmodligen är det en kombination av en infektion, allergi och svårläkta sommarsår som gett böld med tillhörande feber och grönt ur näsborren. Fick honom med hem igen (skönt) och skulle fortsätta spruta honom med penicillin. Dessutom passade de på att raspa tänderna och vaccinera på samma gång (när han fått lugnande) :bow: så nu behöver veterinären som brukar komma ut bara fixa den andra hästen, katterna och hunden ;) Ska ut och ge honom penicillinet senare i kväll, vet sa att det hade hänt att hästar hade reagerat med dödsfall om de fått mycket lugnande innan, men efter klockan 18 skulle det vara ok... väntar jag då till efter 20 borde det vara lugnt. Får lita på henne..

Vad fint stallet blir. Är det uteboxar typ?

*kl*
Jag har oxå haft lite ont i nedre delen av magen dom två senaste dagarna, det i kombination med mensvärk i ryggen. Blir jätte trött när det där onda kommer. Ingen aning om vad det kan vara, kanske det känns så när barnet fixerar sej? Bara 44 dagar kvar nu till BF.
Jag har iaf inte ansträngt mej då hästen ju har vilat sen i lördgas, men imorrn får han nya skor.
Fick förresten gå till akuten idag och knipsa upp min vigselring:cry: då jag var/är rätt svullen. Men den ska gå att laga sen sägs det så jag hoppas på det.
Har oxå tvättat bebiskläder och allt som ska vara till sängen.
På måndag ska vi till BM igen och på tisdag är det första föräldra utbildningen.

Skönt att ni slapp operera hästen. Läskigt det där med att han(?) skulle dö, var det pga kombinationen av lugnande och pencilinet?

Stackars dig att svullna så! Jag är också rätt svullen på kvällarna, men framförallt känns det som om mina fötter ska brinna upp! De är så otroligt varma att jag inte vet vart jag ska ta vägen...blir helt galen! Jag sitter med dem i isbad i flera timmar och sen så fort jag tar upp dom så är de hysteriskt varma igen...galet jobbigt.

Annars är allt lugnt. Jag red ett jättebra pass på lilla Tytte igår och det gick grymt bra. Sen hade jag sammandragningar hela em/kvällen med 5 minuters mellanrum... så jag kanske ska tagga ner lite. Eller inte, så kommer bebisen kanske tidigare :D

//Julia

Jag gör 5 boxar där- uteboxar med halva dörrar :) Jag hoppas verkligen att det blir fint.... vi har lagt mkt tid och pengar här ;)
Har du inga bilder på ditt? Jag hade också velat ha ett riktigt gammalt ställe och göra om...
Skönt att det inte var värre med hästen ändå- vi får hoppas att den frisknar till nu :)
Jag vill inte måla fan på väggen men det är så många som har fått hästarna att chocka på pencillinet på sistonde så lova mig att du är extra försiktig nu när du är stor o lite klumpig själv- det får ju inte hända ng av er ngt... stå vid dörren så ni kommer ut lätt...
En häst som chockar vet inte var den har sig själv.... än mindre dig...

Du har ju verkligen svullnat ordentligt tidigt... Kollar de dig extra? Skönt att det går att fixa ringen igen :)

Ja det var kombinationen av penicillin och lugnande som hade utlöst den reaktionen hos några hästar även om det var mycket ovanligt... Men eftersom jag är en riktigt fegis o hästen fortfarande var rent drogad o utslagen när jag kom ut för att ge penicllinet "glömde" jag det. Han får ha en dag extra i stället.. :angel:

Jag är nojig som bara den när det gäller hästen, han har bott hos mig sedan han var fyra dagar gammal och man kan brottas med att djur inte är människor och inte ska snuttifieras, men han är fortfarande min bebis fyra år gammal... :love:

Jag ska ut med kameran i helgen :) Vi har gjort tre boxar, två av dem är engelska som går direkt ut i deras vinterhage under ett stort tak där de kan stå och skjula eller skydda sig för insekterna. Väldigt praktiskt om man behöver ha hjälp med skötsel någon gång av någon ovan förälder eller så, bara o öppna så går hästarna ut själva. Den tredje boxen kommer inte att ha någon dörr direkt ut i hagen men den är lite mindre än de andra två. Det är en stor bra stallgång i det nya med och sadelkammare, foder och höförvaring är kvar i det gamla stallet som är förbundet med det nya med en dörr.

Hu ja.. jag vet det där med pc chock och det tycker jag verkar rysligt. Räknar ner dagarna som är kvar av kuren... Han fick ingenting igår eftersom det är medlet som de chockar på i penicllinet som ingår i det lugnande han fick, och han var duktigt på kanelen.. dumt att riskera någonting.. Vi är alltid tre när vi sticker för säkerhetsskull eftersom jag är som jag är.. Sen går det väl inte att bortse från att han behöver ha penicllinet färdigt heller eftersom inflammationen kommer tillbaka annars och det kan bli resistenta bakterier om man inte fullföljer, lite pest eller kolera men jag hoppas det kommer gå vägen så han blir pigg o kry igen!

Det låter verkligen mysigt ditt stallbygge :) Jag ska sätta stödstolpar till taket där stuprännorna ska gå ner- där sätter jag upp rep å att man bara kan släppa hästarna från boxen här med :) Så har vi gjort hela vintern så det blir bra!

glömde ju prata om stackars hästen ju....
jag hoppas han kryar på sig fort nu- och jag förstår dig om din "nojjighet"
akta dig bara!!!

Han är piggare idag även om han fortfarande är trött och det gick bra med pc :)

*kl*

Läkaren från MVC ringde idag om järnvärdena. Jag skulle få ta sprutor i två veckor först och sedan lämna blodprov och sedan kanske sprutor i två veckor till eller gå över till tabletter. Det var B12 brist och perniciös anemi hette det väldigt fint. Bör tilläggas att jag är lika stickrädd som hästen :crazy: Men jag måste gå med på sprutorna för bebis skull, allt annat är uteslutet, dessutom blir jag kanske lite piggare och gladare sedan och orkar mer :bump: Är det någon mer som haft strul med "blodet"? Hur har ni fått behandling, vad har de gjort? Hur har ni mått?

Du har ju verkligen svullnat ordentligt tidigt... Kollar de dig extra? Skönt att det går att fixa ringen igen :)

Jag är nog inte jätte svullen men betydligt mer rund(svullen+lite fetare) än vanligt så det är nog därför ringen fastnade. Jag väger ju trotts allt 71 kg nu i jämnförelse med 53-54 kg. Men varje gång hos BM så kissar jag i en mugg och det tas några värden ur blodet, kollar blodtryck och mäter magen samt lyssnar på hjärtljud hos bebis. Ibland kan jag se "glitter" men det har jag sagt och då har dom kollat så det inte är havandeskapsförgiftning.
Ja jätte skönt att ringen går att fixa, den betyder ju ändå nått speciellt, blir det ett "ärr" i den efter klippet så får det stå för bebisen, alltså får det en mening.

Mina fötter är oxå jätte varma, men det har dom varit ett bra tag i graviditeten, jätte jobbigt då man typ inte vill ha skor på sej. Brukar ha foppa tofflor både hemma, på jobbet(när jag jobbade) och i stallet, dock så blir det rätt varm i dom oxå eftersom att det är plast.

*kl*
Sist jag red fick jag lite håll när Fabbe skrittade fort så jag vet inte om det är bättre att rida i alla gångarter, eller så kanske man ska sluta sitta på hästen nu:confused: Jag vill ju gärna rida längre, var jätte kul att få sitta upp idag och skritta lite i skogen, skönt att ta sej fram i ett tempo, till skillnad från om jag själv ska ut och gå....

Har ju fått lite ont i nedre delen av magen till och från(som jag skrev igår), så det känns när tåget eller bussen bromsar in lite hastigt vilket är jobbigt. När jag ätit så får jag oxå jätte ont i magen, som gaser typ. Har testat sluta ta järntabletterna nån dag nu för att se om dom kanske stoppar upp lite. Jag vet inte om det är mina tarmar eller bebisen som känns ont, är iaf jobbigt när han rör sej i samband med det onda.
Sen känner jag ett jätte sug av mjölk och youghurt, mmmmmm vad gott det är.

Mina fötter är oxå jätte varma, men det har dom varit ett bra tag i graviditeten, jätte jobbigt då man typ inte vill ha skor på sej. Brukar ha foppa tofflor både hemma, på jobbet(när jag jobbade) och i stallet, dock så blir det rätt varm i dom oxå eftersom att det är plast.

jag är varm hela jag vilket resulterar i att alla kläderna åker av så fort jag kommer hem :angel: har alltid varit frusen innan o myst i koftor o filtar, tur vi bor där ingen ser in genom fönstrena. Blir kanske säkert vi får en nakenfisunge :laugh:

Gott att kunna skritta bara :) Jag har världens ridabstinens o börjar inse att jag nog kanske inte kommer rida igen förrän bebis har kommit o då är det november o är det en sådan vinter kommer jag inte rida igen förrän det är nytt år :crazy: Men när hans penicillinkur är slut och såren i hans ansikte läkt så han kan ha grimma eller träns utan att det är i såren ska jag nog sadla honom o bara sitta o njuta lite i hagen, skritta över lite bommar o bara njuta :laugh: inte kan man kalla det rida kanske men lite åkamys en liten stund :idea:

*kl*
Har ni tänkt på att det snart kommer att komma bebisar här med?!? :banana:

*kl*
Har ni tänkt på att det snart kommer att komma bebisar här med?!? :banana:

Jo det är inte jätte långt kvar nu.
Här är min mage idag i vecka 34+6:

IMG_63344.jpg
[/IMG]
IMG_63311.jpg
[/IMG]
IMG_63288.jpg
[/IMG]

*mysigt*

snart dax, känns overkligt och konstigt, men längtar :love:

Måste med ta mig i kragen o ta kort.. tanterna på jobbet är ju så rysligt bekymrade över att jag har för liten mage (de pratade om det när jag kom in i måndags när jag kom in i personalrummet :devil:) Jag tycker den är stor jag :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka