Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

*kl*

Var hos BM igår. Allt är precis som det ska, hade ett SF mått på 31, bebisens hjärta slog typ 140 slag/minut har jag för mej och järnvärdet låg på 130. Även blodtrycket var bra men jag kommer aldrig ihåg i vilken ordning man säger siffrorna, det var iaf nått med 110/160 eller tvärtom....
BM kände oxå hur han låg där inne och han ligger med huvudet neråt, dock inte fixerad.

Jag själv svettas som en gris, är svullen i händer och fötter. Maken köpte stödstrumpor till mej här om dagen som jag ska ha på natten men det är ju så varmt att sova med strumpor så dom sitter på någon timme iaf.
Sen sover jag inte något vidare heller vilket är frustrerande. Kanske för att dagarna är så lugna, man gör ju inte så mycket mer än att vara i stallet och pular lite hemma, jag är van vid att hålla igång hela tiden.
Om jag fick bestämma själv skulle jag cykla till stallet, ut och rida eller tömköra. Ut och promenera på kvällen innan läggdags. Laga mer mat än jag gör nu och kanske även jobba några dagar i veckan. Men nu är det kroppen som bestämmer och den tycker inte som jag. Så jag är jätte trött på dagarna och har sovit någon timme mitt på dagen fast jag inte vill då jag tror att nattsömnen blir ännu värre av det, men jag vet inte.

Jag red ett pass i ridhuset för typ en vecka sen, hästen var jätte fin trots att han har en padda på ryggen som inte kan sitta ner. Gjorde några bra byten i galoppen trots att vi inte tränat på det så mycket och med en bebismage hängandes på manken(jag sitter ju som sagt var inte ner). Han fick beröm av åskådarna på läktaren sen, det känndes ju ännu bättre då men oxå att få rida lite så man kände i kroppen att man hade jobbat(som förr när man inte var gravid och red), dock så känndes det inte så bra i framfogen sen så nu har jag inte ridit sen dess, Fabbe är nog nöjd med vagnen istället men på söndag ska jag upp igen har jag planerat, dock för en skrittur bara.

Jag börjar tröttna på att vara gravid nu, har nog sagt det tidigare oxå men nu är det värre, men fortfarande så väger en färdig bebis upp så jag får stå ut lite till, inte så jätte lång tid kvar dock men tiden sniglar sej fram.

*kl*

Var nyligen också hos barnmorskan. Mätte 33 cm i magomfång, 135 i hjärtfrekvens på den lille, 115/70 tror jag det låg på mig om jag inte minns fel. Nästa gång blir det blodprov igen...Vågen har jag inte ställt mig på flera veckor, hm, känns lite som om man drar sig från det, hehe

Här är ialf en bild på min v.33 (+6) mage med lite kläder på, är nu 34 fullgågna veckor.

Måste du inte väga dej hos BM varje gång?

Det måste jag. Undrar om min BM sa 110/60 i blodtryck kanske. Jag har gått upp 15 kg sen inskrivningen men om jag räknar från när jag inte var gravid så har jag gått upp mer, från 53,5 till 71 som jag vägde sist hos BM i onsdags.
Inte konstigt att man känner sej tung.

Näe, av någon anledning så har de bara kollat det en gång när jag blev inskriven (verkar vara väldigt olika från ställe till ställe). Men nu gav jag mig faktiskt upp på vågen här hemma. Tror jag låg på ca 67 kg i början av grav., nu så sa vågen 80 (eek!), så 13 kg ungefär (tror de sista 3-4 kg har jag nog gått upp bara på några veckor).

Jag undviker ocksa vagen, men mest för det känns som jag är sa svullen nu och den extra vikten vill jag inte se. För 3 v sen hade jag gatt upp 2 kg och häromdagen var det 3kg till. Sa totalt 5 kg är ju inte mkt men det har gatt lite fort nu sista veckorna. Sen har jag 20 kgs övervikt sen innan sa jag försöker att inte ga upp onödiga kilon. Din mage är jättefin, Suddis, eller hela du är jättefin.

Efter att med spänning konstaterat att två till av mina jobbarkompisar var gravida (v.15 + 16) har vi konstaterat att de har lika stora magar som min är, jag har ca gått upp 7 kilo och går nu in i vecka 28. Ska till BM på fredag och de väger varje gång man är där, det tycker jag är jobbigt för jag är så in i vassens rädd att jag inte kommer att gå ner igen det jag har gått upp men jag intalar mig att det bara är tramstankar... Ska göra glukosbelastning på fredag med, verkar lagom spännande tycker jag!! (Speciellt eftersom jag lever på coca cola :angel:, det är det enda som hjälper till de sura uppstötningarna tycker jag.. kan vara inbillning med eftersom jag tycker mycket om cola och alltid har druckit det både gärna och mycket ...)

Annars har idag varit en kräk dag.. igår när jag kom hem från jobbet var jag helt färdig och hästens kind hade svullnat upp igen. I morse kom min pappa redan vid halv sju för vi skulle fortsätta bygga på stallet, fick tag på en veterinär som kom ut och nu ska vi ge pållen penicillin i tio dagar och när helgen är slut så ska jag ringa till djurkliniken för röntgen. Vet kunde inte säga om det var en tandböld eller om det var inflammerat i typ bihålan om jag förstod det rätt.. Jag har börjat bli väldigt rädd om min mage och som tur var kunde en kompis komma och hålla hästen (han slår med huvudet eftersom han har så ont när man rör det), sen lyckades de bremsa honom så att han kunde få penicillinet som vi ska fortsätta spruta honom med en gång om dagen. O jag kan inte göra mycket mer än att stå bredvid o känna mig som en hemsk matte... Är det någon som har någon erfarenhet av denna sortens inflammationer?!? Funderar på om det är bättre att ringa ut en hästtandläkare som går igenom munnen på honom innan jag kör ner till kliniken.. ska ringa och prata med vet där på måndag, ska även ringa tränaren så han kan komma och hjälpa till med lastning om det ska köras ner där, är inte så sugen på att ge hästen lugnande när han ska stå rakt upp och ner åtta mil sedan (är vad det är till kliniken)... Sedan har dagen fortsatt såhär.. de andra har byggt och varit duktiga och jag har kän´t mig som kokt spagetti med yrsel, är trött på detta och längtar efter bebis och det är tre månader kvar, bara gnäll idag känns det som. I morgon är det en ny bra dag!

Åhhh va jag känner igen mig- precis som jag hade det för några månader sedan... Det är lite frustrerande att vilja så mkt men inte våga/orka/kunna som man brukar....
Nu är ju snart mitt lilla underverk 3 månader och allting rullar på. Fast jag är inte lika effektiv nu heller men det börjar komma tillbaka mer o mer iaf :)

Vi får hoppas att dina 3 sista månader rullar på fort som attan nu ;) Du har ju trots allt gått 2/3delar av tiden. O jag vet att det känns som en evighet ändå....

Hur många veckor innan BF slutar ni jobba?
Jag håller på och fyller i ansökan om havandeskapspenning. Funderade först på 4 veckor innan BF, men man kanske kan köra på längre?

Jag gick hem dom 60 dagar innan BF som är tillåtet när man går på HP. Dock så sjukskrev jag mej dom 2 sista dagarna, så 62 dagar innan BF gick jag.

Det var tungt på slutet och varje pass kändes jobbigt. Men det beror säkert på vad för typ av jobb man har och självklart hur man själv reagerar på sin graviditet.
Jag ville jobba in i det sista men klarade inte av det.

Om du söker havandeskapspenning måste du ju ha ett jobb som inte är lämpligt att gå gravid med. Man kan söka alla dagar men bara utnyttja från den tiden man inte orkar mer :)
Har du ett "snällt" jobb får du ansöka om mammadagar innan BF om du vill vara hemma eller om du blir sjuk så kan du bli sjukskriven.

Har hästen haft en svullnad tidigare? Om, vad berodde det på?
Själv så drar jag mej alltid för att åka till kliniken men det slutar oftast med att man måste dit ändå tycker jag. Och väl på plats så brukar ju det som behövs finnas där för att diagnostisera och behandla så det är ju ett lite säkrare kort än att chansa och ta ut vet eller tandläkare. Men om man måste droga för att transportera så förstår jag att man drar sej ännu mer.

Jag själv skulle ju ut och skritta uppsuttet idag men i fredags så vred han av sej sin sko till hälften och hovis är på gotland och jobbar så han kunde inte komma tidigare än på avsatt tid som är på onsdag. Men som tur var så kom en hovis ut idag och Fabbe fick en sko, dock så får han nog stå tills ordinarie hovis kommer så att inga fler skor ryker, jag som vill hålla igång honom så mycket och länge som möjligt. Men men, inte hela världen.

Jag själv har inte direkt kännt någon oro över magen utan gör som jag brukar göra, dock så kan jag inte göra allt som jag vill då den tar emot. Att kratsa hovarna börjat ta emot, man stånkar och stönar.

Idag har vi äntligen fått till väggarna i lillens lilla rum. Ja, det är så litet så det är tråkigt att fixa till det. Jag som trodde man skulle få lite inspiration när sängen väl kom upp så man såg hur mycket plats som fanns för andra möbler. Platsen är inte stor, men man får väl tänka till lite fiffigt och komma ihåg att vi inte ska bo här för alltid utan förhoppningsvis få flytta till hus inom nått år.

I natt så sov jag hela natten, det var skönt. Jag fattade inte att det var klockan som ringde vid 7, men efter ett tag så trillade poletten ner och det var till att kliva upp och åka till stallet.

Här i Österrike maste man ga hem 8v innan bf, man far bara i undantagsfall jobba närmare bf. Nu är jag mammaledig med Emilia sa det var inte sa mkt jag behövde fundera pa, men jag tror nog nästan att vara hemma med en 1,5 aring är jobbigare än manga jobb.

Han har aldrig varit svullen tidigare så detta förbryllar mig lite.. han har heller inte tuggat bollar, luktat illa ur munnen eller protesterat mot bettet, därför förbryllar det mig lite att det kan vara fel på tänderna. Ska ringa till kliniken i morgon, boka tid och prata med veterinär. Har pratat med min tränare med idag som kunde komma och hjälpa till att lasta så slipper vi ge honom lugnande :) Har nu landat i att det är lika bra att röntga och kolla ordentligt så att det inte kommer tillbaka. Så vet vi vad det är på riktigt, nu har penicillinet börjat verka och svullnaden har börjat lägga sig. Gick smidigt i morse med injekt. Jag höll, en andra bemsade och sedan kunde vi sticka honom. Hur orolig jag än är för min egen och bebis skull har jag insett att det går mer än dubbelt så snabbt att genomföra hela proceduren om jag håller än om någon annan gör det.

Funderar nu mest över tidsbokningen och att få ledigt från jobbet eftersom jag redan fått ledigt på fredag för att göra glukosbelastning... funderar på att flytta fram glukosbelastningen tills det finns någon annan tid, just nu känns det viktigare att få hästen frisk :angel: men eftersom jag inte mår särskilt bra av järnvärdena så skulle jag behöva träffa BM med och höra hur de sista proverna var. Har dessutom haft kramp i magen de sista dagarna som inte släpper fast jag vilar, så kanske är det bättre att ta striden med chefen och försöka få tid på kliniken på torsdagen i stället..´Får se när jag pratat med dem på kliniken i morgon när de har tid ledig!

Vad mysigt att börja få iordning till bebis :) Vi ska göra färdigt stallet först innan vi börjar. Hur har ni tänkt? Det känns som att det behöver vara mest praktiskt den första tiden och inte behövs så mycket grejor igentligen.. Vi har landat på garderober (mest för att vi har ont om det i resten av huset) och en säng.. funderade på någon annan form av förvarinsmöberl till saker och sånt längre fram men rummet är ganska litet så det är rätt trångt. Vill inte överbelamra med saker heller. Funderade först på skötbord eller något sådant därinne med, men nu blir det nog bara ett uppblåsbart på tvättmaskinen (har en pytteliten toa med), så tänker jag att man kanske kan bära in de saker som man behöver ha där... men jag vet inte riktigt vad man behöver än :angel: men det löser sig nog :)

Vad skönt att höra att någon annan vet hur det känns för ibland känner man sig bara gnällig :o Jag hoppas med att tiden kommer gå fort, jag tror det kommer göra det för vi har så mycket saker som måste hinnas med innan, fast jag kan bli trött på alla måsten med, men jag vet att jag inte har ro i kroppen till att sitta still heller :crazy: Har nyss kommit in från stallet, har suttit o tittat på min sambo som släpat hö och hjälpt till med ett par balar i mellanåt så fort jag orkat. Jag vet ju att allt måste göras och det känns orätt när han sliter som ett djur :grin:

Ja, försök få ledigt för både dej och hästen. När det gäller min häst så skulle jag sjukskrivit mej om jag inte fick ledigt, vad ska man göra lixom. Iofs kanske det är lättare att få ledigt när man jobbar skift. Sen när det gäller en själv är det inte lika viktigt, brukar jag tycka, men nu så är man ju inte längre själv utan bär på ett annat liv då prioriterar jag annorlunda.

Visst är det så att rummet inte behöver vara så mycket den första tiden, jag vet inte hur gammla dom är när dom börjar röra sej lite mer själva, typ krypa och upptäcka?
Jag själv vill gärna göra nått roligt av rummet, men det jag tänkt gynnar nog inte en bebis dirket utan det är när han börjar leka lite mer.
Fick faktiskt en idé efter att jag skrivit klart mitt förra inlägg men som sagt, det är väl inte någon brådska egentligen, bara jag som vill få till det på ett bra sätt, snyggt, funktionellt och roligt i ett. Får väl se hur det blir.

Jag jobbar i en ICA-affär som frukt och grönt-ansvarig. Det innebär en hel del tunga lyft. Fick full HP med Tuva och gick hem 4 veckor innan BF.
Tjejerna på jobbet som gick hem gravida förra året fick bara 3/4 HP.

Tänkte ansöka om 4 veckor innan BF den här gången också, men funderar på om man kan köra på längre. Svårt att säga nu med 11 veckor kvar till BF. Nu känner jag mig ju fräsch och pigg :)

Men du får jobba längre om du känner att du orkar. Så sök och låt bli att använda om du fortfarande mår lika bra :) Vilket vi naturligtvis hoppas på :)

Mirifax- jag har lika dåligt samvete för min sambo som jag jagar med blåslampa så fort han är hemma... Men stallet vill man ju ha klart tills det blir hemkomst för pållarna :)
Jag verkligen LÄNGTAR tills jag sätter upp fasadbelysningen och stalldörrarna är på plats :)

:laugh: Vi satt upp dörrarna innan vi satt dit väggarna... Nu saknar vi panel och inredning... Jobbar på som bara den för att det ska bli färdigt, men det blir så fint :D Är jättenöjd, bara längtar tills det blir klart... Vi har fortsatt på det gamla stallet från i början på 1800 talet så det kommer vara i samma stil för att smälta in. Sedan blir det modernt inuti såklart, hur har ni byggt?

Ja, den stackars sambon.. han får stå ut med mycket, de borde ha någon form av obekvämt arbete tillägg ibland :)

Dagens övningar: Hade rejält ont i magen i natt, som ryselig mensvärk kan man säga, påminde om livmoderinflammation jag hade innan min spiral togs ut. Det begrep jag var inte bra så jag bestämde mig för att ringa till barnmorskan under telefontiden.

Ringde först till kliniken och pratade med en veterinär. Vi är välkomna i morgon 9.30 och det bokades en tid för ev. operation på onsdag. Tränaren kommer 07.30 och då ska vi lasta hästen, kom sedan på att jag kanske är optimist för det tar ca 1,5 timme att köra till kliniken men tränaren är femtonjävlig på att lasta så jag håller alla tummar jag har för att det ska gå bra i morgon.

Sedan pratade jag med barnmorskan som tyckte att jag skulle ta det lugnt ovh vila. Har tiden för glukosbelastning på fredag och fick en tid nästa vecka på torsdagen för att diskutera eventuell framtida sjukskrivning fram till förlossning om det inte belv bättre. Har haft "mensvärk" hela dagen från och till, mindre när jag sitter still (det försvinner helt när jag vilar) och när jag reser mig kommer det igen. Vi får se hur det går... Jag trodde bara det var lite gnäll men tydligen ska det inte vara så. Pratade med BM (en annan) om det för tre veckor sedan ca men då gjorde det inte ont, bara krampade o det var normalt. Hon sa att jag kunde fortsätta som vanligt... Kanske innefattade det inte spika tak, ta hem årets höskörd, måla dörrar och allt annat som faktiskt hör till det dagliga livet... nästan det dagliga livet i alla fall.. Pratade sedan med rektor och jag kommer vara hemma ett par dagar och se om det blir bätte, har sådeles ordnat hjälp till i morgon och kliniken! Men jag är väldigt nervös för hur det ska gå o undrar imellanåt om inte det är det som framkallar magont :crazy:

Vi får hoppas allt går bra!

40418_1519717029574_1133984997_1445804_2227670_n.jpg

Det börjar likna något nu ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka