Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Imorn ska jag till BM för v.29 kontroll. Misstänker att jag gått upp endel i vikt senaste 3 veckorna. Har småätit massor (hur låter man bli!?) och har börjat svullna litegrann om anklarna. Inte mycket alls om man jämför med hur det var med Tuva (höggravid på sommaren med 30 grader).

Kom hem från en ridtur nyss. Mitt mål vara att rida till v. 30, men än så länge *peppar peppar* känner jag inte av graviditeten något när jag rider så jag hoppas jag kan köra på längre.

Har också börjat spåna i vad jag behöver kompletera till den här bebisen. Amningskudde vore skönt, störde mig på att bulla upp med kuddar som aldrig blev bekväma med Tuva. MEN, finns tiden att sitta och bara mysamma i soffan flera timmar den här gången... troligtvis inte.
Barnvagn. Sålde Tuvas i vintras. E.L city cross. Ska köpa en likadan. :P Dock var Tuvas svart med rosa på så den hade jag nog inte behållt ändå. Jag gissar ju stenhårt på att det kommer en kille den här gången. Tittar endel efter en nyare begagnad, men finns dåligt med dom så det verkar luta åt en ny. Antagligen blir det en helsvart, tråkig som jag är :P
Sjal. Har en B.B sele, men den är svår när bebisen inte kan hålla huvudet själv för då tippar huvudet framåt mot mitt bröst.

*kl*

Nu är det ju snart höst! :love:
Tänkte bara putta upp listan litegrann så man får lite koll. Freya först ut, spännande!

September
8/9 - Freyja_bus, andra barnet
ca 10/9 Lilo Wonder - andra barnet
16/9 - Tires - första barnet, en pojke
23/9 - Gupello - andra barnet (datum ändrat efter RUL)
24/9 - Suddis - första barnet
25/9 - aenglah, tredje barnet
25/9 - Luecca, andra barnet
29/9- Nikki o Fabian, första barnet, en pojke

Oktober
4/10 - Turbofling (fd Hoppas), andra barnet
10/10 sarawi - första barnet
14/10 Tora - andra barnet
21/10 keilir - första barnet

November
2/11 Tyra1
5/11 Ajda - andra barnet
9/11 Emoyeni - första barnet
13/11 Mirifax - första barnet
18/11 Fellow - andra barnet
19/11 Gullan86 - första barnet

December
10/12 gravidoensam, första barnet
24/12 Pumpernickel - första barnet

Var hos BM igår. Och det mesta var väl egentligen okej, men hon var inte riktigt nöjd med tillväxtkurvan. Markeringen låg aningen för nära den undre gränsen för att hon skulle vara nöjd. Men bebis mår bra och sprattlar i magen så det borde egentligen inte betyda någonting.
Men om kurvan inte stigit till nästa mätning om 3v kommer jag skickas på tillväxtultraljud.

Vad är det för faktorer man tar ställning till då? Fodra på mig, eller plocka ut den tidigare?

Hoppas magen stuckit iväg rejält på kurvan till nästa gång :)
Annars har jag en kompis som fick göra ett tillväxt-UL för magen inte var tillräckligt stor. Ut kom en frisk kille, inte jätte stor (2800g tror jag). Hon fick gå tiden ut utan att något gjordes.
Sambons kusin däremot fick föda en månad för tidigt pga att bebisen slutat växa i magen.

Jag var också hos BM igår. Hade gått upp 4 kg på typ 4 veckor haha. Jag visste att jag stuckit iväg viktmässigt under semestern :p
Såhär såg det ut annars:
Hjärtslag: 145
SF: 27
Järn: 117
Blodtryck 110/60

Bm besök här oxå... :)

Hjärtslag: 140
Blodtryck: 136/85 (det har sakta ökat under graviditeten, jag funderar på om jag är hypokondriker om jag undrar varför det är så... :grin:)
SF: 27 (alltså kan tanterna på jobbet som livligt diskuterar min lilla mage slänga sig i väggen för det är helt enligt kurvan ;) )
Järn: 98

Sedan var det samtal med MVC läkaren och jag ska få sprutor för att jag har fått B12 brist tillsammans med järnbrist, ska träffa en annan läkare på torsdag nästa vecka och diskutera ev. sjukskrivning pga ont i magen. Trodde det var gnäll att det hög lite o osade mensvärk (rejäl sådan ibland) men det ska det tydligen inte göra på det viset så vi får se vad de säger. Det löser sig säkert, vill jobba så länge det bara går :) Kan inte ligga här hemma o stirra i taket hela dagarna!

Hästen får inte mer pc nu efter telefonkontakt med vet i morse. Han är tillräckligt frisk nu för att protestera duktigt när han ska få inj. (han är stickrädd/känslig) och jag ser ingen anledning att bråka och åka efter honom om det inte behövs, han har fått fem dagar o det räckte enligt vet. Skulle återkomma om han blev sämre igen.

Ha en skön fredagkväll på er!

Tar mig friheten att stoppa in mig själv här på listan. FÖRST! hehe..

September
5/9 - Chrissie78 - första barnet, pojke
8/9 - Freyja_bus, andra barnet

Oktober

November
2/11 Tyra1
5/11 Ajda - andra barnet

December

*kl*

med varit hos Bm idag..

vecka 35+0

vikt +11,5kg sen inskrivningen

sf-mått 35cm

bebis ligger inte med huvudet ner utan med huvudet på min vänstra höft, så kallat snedläge. BM trodde den skulle lägga sig till rätta till nästa gång.

kl

Här var det också BM besök!

v 37 (36+5)

Vikt: + 12 kg sen inskrivningen
SF: 39 (två snäpp över översta kruvan :D)
Hb: 113 (brukar ligga på runt 130 annars och har gjort nästan hela grav...)
blodtryck: 120/70

Bebisen är fixerad och har så varit ett bra tag nu. Känns som att ha en melon mellan benen och en mage i knät typ =)

Jag mår prima ballerina och har varit ute på en härlig ridtur även i dag! Men nu börjar jag få rätt mycket sammandragningar efter jag har ridit (med 5 min mellanrum under några timmar) så jag ska nog sluta snart... kanske...

//Julia

September
11/9 - Freyja_bus, andra barnet

Oktober

November
2/11 Tyra1
5/11 Ajda - andra barnet

December

Kom på en grej till. Värst vad man kommer på fler ju saker ju närmre det drar sig.:o Har ni funderat på vad för slags smärtlindring ni vill ha? I min värld fanns det typ bara lustgas och EDA som alternativ men så berättade min BM om den här TENS-apparaten man kan hyra. Den verkar ju helt fantastisk, så jag undrar om det är någon som har prövat en sådan någon gång både i öppningsskedet samt under förlossningen?
För länge sedan fick jag elterapi över ryggen när jag hade ryggont en längre tid och det var underbart. Hade aldrig ens tänkt att man kunde använda det som smärtlindring nu. Jag ska hyra min HÄR är tanken

Jag tänker mig att ta det där med smärtlindring som det kommer, jag har ju ingen aning om hur smärtan känns och vad man känner att man klarar av just då. Personalen på förlossningen är ju experter så jag hoppas att dom ska kunna hjälpa till och ge en lite råd också kanske..?

Har vart till BM idag också, v 31+4:

Bt: 105/60
Hb: 129
Vikt: + 5
Sf: 30
Hjärtljud: 149

Allt såg bra ut och har gjort så hela tiden, så jag tycker det känns lite träligt att behöva gå på kontroll varannan vecka som det är nu...

Hur ser det ut för er? Går ni också varannan vecka efter v 30?

Antar att jag hör hit =)

September
10/9 Ireland första barnet, vet ej kön
11/9 - Freyja_bus, andra barnet

Oktober

November
2/11 Tyra1
5/11 Ajda - andra barnet

December

Var hos min BM idag (ska dit den 2/9 igen så en och en halv vecka blir det mellan dom besöken, är i v.34+3), kommer nästan aldrig ihåg värdena men jag hade ett blodtryck på 110/60 som förra gången, magen låg på 32-33 cm och mitt på kurvan, bebisens hjärtljud låg nog på 140.
Hon kände hur han låg och han låg även denna gång med huvudet ner på rätt ställe men jag har rätt ont i magen så hon ville inte trycka mer för att se om han var fixerad. Något järnvärde togs inte. Hjärtat hittade hon på samma ställe dom förra gången så om det inte bara var slumpen så verkar han ligga någorlunda lika hela tiden.

Jag har ju som sagt var ont, jag vet inte om det är sammandragningar eller inte. Dom kollade UVI idag men på stickan sågs inget, fast dom skickade iväg det på odling iaf. Känns som om att jag har en massa luft i magen samtidigt som den blir hård och ibland kommer mensvärkssmärtor med det i ryggen. När det blir som värst så kan jag inte räta upp mej.
Gjorde ont att bara sitta i vagnen efter hästen igår när det skumpade, så frågan är om jag nu ställt av honom tills bebisen kommit......idag fick han iaf stå då jag inte har någon lust när det gör ont men det kanske vänder.
BM sa iaf att det kunde vara så här och det var bara att härda ut dock så har jag läst att det inte ska göra ont så för säkerhets skull ringde jag till förlossningen som sa att så länge jag inte fick ovanligt mycket flytningar eller blod där i så var det ingen fara.
Bebisen som annars inte gör så mycket väsen av sej är väldigt aktiv just nu och det känns oxå vill jag lova.
Jag har gått upp till 74 kg, alltså 3 kg på två veckor. Jag känner mej tung och trött i musklerna, får som sendrag i ljunskarna emellanåt och brösten läcker som en droppande kran emellanåt, inte nått trevligt.
Känns som om att man bara gnäller hela tiden.

hu ja.. känner mig mest oxå som en gnällig en, men det hör nog till ;) Det svåraste tycker jag är att inte veta vad som är normalt eller inte och om det finns någonting över huvudtaget som heter normalt... Har haft ont i magen och i ryggen nu från och till och det blir bara mer och mer, jag har räknat det som normalt men när är det dags att bli bekymrad? Pratar man med bm säger hon bara att man ska ringa till förlossningen men dit kan man väl inte ringa stupalöst? Tänkte vänta till jag ska träffa läkaren, den bör ju veta vad det är. Sen är det så himla lätt med vila, vila och vila när man har tre hundra saker att göra på en gång :confused: Tillhör tyvärr den typen som pillar i mig ett par panodil och förtsätter lite till. Funderar på när bebis ska komma om det är önsketänkande att den ska komma tidigare.. jag är född 8 veckor för tidigt och båda mina syskon ca 4 veckor för tidigt.. undrar om det är ärftligt precis som förlossningsförloppet sägs vara eller om det bara är skrock?!

Ska ut o ge de blöta hästarna lite mat nu, det regnar som bara den och de är kvar på betet. Hoppas det snart har regnat över!

Ja precis, vad är normalt? Jag försökte analysera mej själv idag om jag är smärttålig eller ej, tänke om jag bara är gnällig och det onda jag känner inte är något egentligen men jag brukar inte låta hästen stå i onödan så då borde det ju vara nått.

Ring till förlossningen om du har några frågor. Jag drog mej för det men efter lite påtryckningar från min mamma och svärmor och make så har jag gjort det 2 ggr. Jag tänkte att man tar upp värdefull tid för dom på förlossningen men tänk om din tid du tar dej var avgörande för om du och din bebis skulle må bra eller inte. Dom här på sös har iaf varit jätte trevliga dom gånger jag ringt och då har dom sagt att dom finns där 24 timmar om dygnet om det är nått mer jag undrar över.

Är det höst stormen som drar över hos er nu?
Hörde på vädret att det skulle vandra uppåt och vara här imorrn, så därför tänkte jag att det var bättre att motionera Fabbe idag och inte imorrn men nu blev det ingen motion idag och antagligen inte imorrn heller.

Har du blivit sjukskriven än? För visst pratade du om det?

jo.. det där med smärttåligheten har jag med funderat på... jag har normalt väldigt hög smärttröskel (har två trasiga käkleder pga tandreglering) men jag tror det är som det ska vara ändå så länge bebis rör sig och det inte kommer en massa flytningar som är konstiga.. sen har jag ju läkartiden på torsdag och då kollar de säkert allt :) men vad som är normalt det vet i hundan...

Tror det är höststormen som har börjat dra över, fick på honom regntäcket precis innan det började regna o eftersom de är på betet får de rejält med extra hö så de kan tugga sig igenom det värsta regnandet (är lite blödig med de där två pållarna :grin:)

Sjukskrivning ska det tas ställning till på torsdag, barnmorskan tyckte på och fram till nu har jag varit motsträvig eftersom jag tycker att det måste vara tråkigt att vara hemma ända till i november men nu vet i tusan om inte jag med börjar överväga det om det är/blir aktuellt, vi får se!

Så jag tror vi är inne på en Emmaljunga City Cross, ny eller begangnad jag vet inte... Fjädringen kan vara lite si och så på dom begagande enligt min kompis som köpt begagnat tidigare. Så jag vet inte jag... Köper man nytt, så får man ju precis det man vill ha ;)

vad har det varit för fel på fjädringen?

Sen har jag slipat och målat en byrå till bebisens rum, andra strykningen får jag göra imorrn. Nu sitter jag ju här vid datorn men ska snart till stallet och köra hästen.

Igår hämtade vi våran vagn och då kändes det plötsligt så nära, snart har vi en bebis.

funderar med på att måla byrå men är det inte farligt för gravida med färgångorna?

Jag var hos barnmorskan förra veckan. Då var jag i v. 26. Nu v. 27.

SF måttet var: 24
Hjärtslagen: 150
Vikt: +4kg (kors i taket! Sist hade jag gått upp 13 kg i v. 29)
Järnvärdet: 127 (utan tabletter, med Tuva var det kasst och låg på ca 100 då)

Det är så kul att jämföra graviditeterna. Magen var större med Tuva också i den här veckan. Hjärtslagen var desamma.
Den här bebisen känns mer vild än vad Tuva gjorde om jag inte minns helt galet. Är ganska säker på att det blir en kille. Någon hormonrand har jag inte fått den här gången heller.

Rider fortfarande och det går bra. :)

du hade ingen liten tjej att springa efter förra gången och mer tid att äta;)(tänker på viktuppgången)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka