Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Jag är i vecka 35 nu tror jag :o

Sjukskriven sedan i tisdags på grund av värkar och lågt järnvärde. Ordinerad vila.
Ev. har jag även urinvägsinfektion har gjort en odling men inte fått svar än.

Så jag har suttit och kollat på medan andra har flyttat mitt hem. Men nu är allt iaf i våran nya lägenhet. Så nu ska allt bara finna sin plats.

Mamma tror att bebisen kommer titta ut tidigare eftersom magen ramlat ner. Men jag kommer säkert gå över tiden bara därför.

SF 35
Järn 95
Hjärtljud 145
BT 130/80 - högt för att vara mig.

Vi har hämtat våra två nya vagnar idag. En Mountain Buggy Duo och en Mountain Buggy Swift! Jag är supernöjd och glad! Vilken lättkörd och trevlig vagn.

Nu är det snart dags för alla höstbebisar att börja titta ut. Jag önskar er alla ett stort Lycka Till :)

Jag tror det varierar i olika landsting hur rutinen ser ut, i en del far alla göra det. När jag var gravid med Emilia bodde jag i Linköping och där gör man bara om man är i ngn riskgrupp. Här i Österrike gör alla glukosbelastning, sa den här gangen slapp jag inte det.

Själv har jag inte ställt av hästen än, har kört hela veckan men igår red jag(åkte häst i skritt och trav) lite i skogen. Vad skönt det är att få komma ut i ett tempo, ska man gå själv tar det 100 år att ta sej fram och metrarna är begränsade. Men det kändes inte riktigt bra hela vägen, tryckte på neråt och gjorde lite ont emellanåt. På natten så hade jag jätte ont i framfogen och det kändes som att jag vägde 300 kg när jag skulle vända på mej. Så det var nog sista gången jag satt på hästryggen innan den lille anländer.

Idag var vi på ikea och skulle inhandla lite till barnrummet, tyvärr fanns inte allt vi ville ha, typiskt. Men det tar sej sakta men säkert. Dock så är mina ben tröttare än tröttast nu. Ska bli skönt att sova.

Ok. Jag har inte hört nått om att jag ska göra någon. När gör man det som senast i graviditeten?
I mitt landsting så kanske det inte görs om man inte ligger i någon riskgrupp då.

Hur långt innan förlossningen brukar magen sjunka?
Har oxå fått höra från en del att min mage sjunkit. Själv vet jag inte, men jag kan nu ligga på rygg utan att kvävas.

Här skulle glukosbelastningen göras mellan v. 28-30, men det kanske är olika. Men om du inte hört ngt om det är jag ganska säker pa att du slipper det.

Med Emilia sjönk aldrig min mage, men det hoppas jag att den gör den här gangen för det är jobbigt att andas.

Ok. Jag har inte hört nått om att jag ska göra någon. När gör man det som senast i graviditeten?
I mitt landsting så kanske det inte görs om man inte ligger i någon riskgrupp då.

Näe i sverige görs det nog bara om man ligger inom risk för det.

När du skrev in dej hos bm så fick man ju fylla i en lapp om sjukdommar osv och där skrev du väl troligen att du inte hade någon diabetes i släkten lr?
och då behöver du inte göra det om det inte visar sig att du får höga halter socker i urinen lr någe.

Men det görs runt denna veckan jag är i annars om man måste.

Hmm.. jag tillhör region Skåne och här gör alla det i vecka 28. Så det är nog vilket landsting man tillhör :) om man har släkt som har diabetes eller själv får för höga värden vid första graviditeten gör man det två gånger, en gång runt vecka 12 och en gång i 28 (tror det var så, har en kompis som har en mamma med diabetets, hon gjorde i 12 och 28).

KL

uppdatering. Har varit upp och ner här de senaste dagarna.. Var på läkarbesök i torsdags, det var det hemskaste jag varit med om på länge, hade det varit en manlig läkare hade nog han blivit anmäld :devil: Kom dit och läkaren konstaterade att jag haft ont i magen och mycket sammandragningar (eller vad det nu heter, kan vara, vaknar av dem på natten i bland, känns som ganska bra mensvärk). Då gör vi en gynundersökning. Upp i stolen o hon klämmer o känner o konstaterar att det hade inte öppnat sig i alla fall, ner igen från stolen och på med byxorna. Då kan jag fortsätta som vanligt då sa jag och hon svarade ja, det är inga problem! Passade även på att berätta att jag varit saftigt yr och frågade om det hängde ihop med det dåliga järnvärdet och B12 bristen som konstaterats, fick svaret att ja det gör det. Frågade även efter någon bra kräm att smörja med där nere (haft torra slemhinnor) och fick svaret att idominkräm fungerade nog bra... :o Det hela tog 8 minuter och jag staplade sedan ut därifrån.

När jag sedan vaknade i ferdags kände jag mig fortfarande duktigt bakfull och ringde själv och sjukanmälde mig, sedan ringde jag och frågade vårdcentralen om det kunde hänga ihop med B12 sprutorna jag börjat ta. Fick en tid hos bm efter att jag tagit dagens spruta. Pratade med henne och förklarade läget och att yrslen tros bero på järnbristen. Jag vill ju inte vara gnällig eftersom jag räknar med att det liksom ska vara lite jobbigt att vara gravid. Hon kollar blodtrycket och det är 158/89. Innan jag blev gravid låg jag på runt 110/75 så det känns onekligen lite högt även om det stiget sakta under hela graviditeten (var för en vecka sedan 138/85). Bestämde med bm att jag skulle ta det lugnt i helgen och sedan återkomma om det inte kändes bättre för ny läkartid och ev. sjukskrivning (hon passade på att fråga om jag inte sagt till läkaren om sjukskrivning men när jag var där så gick det så fort så jag hann inte tänka riktigt klart!), sitter nu här söndag morgon och känner mig fortfarande saftigt bakfull med en gungande omvärd och sus i öronen. Någon del av mig säger att det inte kan vara normalt medan den andra delen säger att det kan vara jobbigt att vara gravid. Vi får se hur det blir till i morgon helt enkelt. Då kommer min vikarie till jobbet och ska börja skolas in... :grin:

Men jag vill inte träffa den där läkaren igen och vad säger man till läkaren, jag mår lite dåligt av att vara gravid.. ser ju just snyggt ut med ett sådant läkarintyg för det kommer ju aldrig försäkringskassan godkänna!! Men godkänner de lågt järnvärde, b12 brist eller högt blodtryck, är det någon som vet?!?

Tyvärr har jag inte en aning om hur lång tid det tar innan bebisen kommer efter att magen sjunkit.
Men hoppas självklart på att det stämmer att hon skall komma tidigare. Haha

Jag blev sjukskriven i tisdags pga de orsaker du skrev. Var noga med att läkaren skriver i allt och inte bara en sak. BM läkaren skrev bara foglossning och verkade smått ointresserad över hur jag mådde och jag vågade inte chansa utan gick till husläkaren och betalade för besöket och fick ett ordentligt intyg istället.

Så du behöver inte gå till samma läkare för att bli sjukskriven.

Jag tror att det är järnbristen som gör mig så trött så trött. Orkar knappt ta han dom barnen så min mamma är ofta här och hjälper till nu. Man känner sig värdelös. Har även problem med sockerfall, känner mig skakig och konstig i hela kroppen men har inte tagit upp det med någon ännu.

Inte för att det hör till tråden, men varför skulle läkaren bara bli anmäld om det varit en manlig läkare ?

kl

V 39 här. Det närmar sig med stormsteg! Har de senaste två nätterna vaknat flera gånger av stark "mensvärk" och ibland kommer det riktigt starka sammandragningar, även om det är rätt sällan fortfarande. Dock lite spännande. Tror även att en del av slemproppen börjat lossna, så nu ska det väl förhoppningsvis inte var sådär jättelång tid kvar! :bump:

Här är en bild på mig och nyvaken My som sitter bekvämt och bra på "sin" sittkudde :D

//Julia

tja, alla gynundersökningar är mindre trevligt o när de dessutom genomförs bryskt, hårdhänt och på "jag tänker sätta rekord tid" kan jag inte låta bli att tänka på alla de fördommar som finns, alltifrån manliga läkare till manliga förskollärare och kvinnliga vvs arbetare... men som sagt, det hör inte hemma i detta forum...

Men en kvinnlig som gör fel skall väl anmälas lika mycket som om det vore en manlig ? (och sedan valfritt yrke) och det var ju du som tyckte att du hade velat anmäla om det varit en manlig ?

Vad bra att du skriver om slemproppen för jag har en fråga.
Hur ser den egentligen ut?

Jag duschade nämligen nyss och fick då en vit/genomskinlig orm med mej upp på fingret, typ 5 cm lång. Den var som slime typ. Jag vet inte om det var en konstig flytning eller om det kan vara proppen som lossnar...

*kl*
Har haft ett tryck neråt idag och jag vaknade med mensvärk i ryggen och lite sammandragningar då och då. Framfogen känns som om den ska dela på sej. Det känns som om att bebisen bytt sida oxå, från att ha sparkat på vänster sida så rör det sej nu mer på höger sida.

Igår köpte vi en skötväska på stadium, en everestväska, men det var en skötväska såg vi efter lite pill på den i affären. Det var ett bra pris och en diskret väska. Man lär väl upptäcka vad man vill ha ut av väskan sen när den börjar användas, kanske den får vara kvar eller så köper vi en ny.

precis... orkar bara inte dra i det utan bara väljer att konstatera, men det är helt rätt, man ska inte ha högre toleransnivå för att det är en kvinna eller man någon gång. Är för tillfället väldigt inblandad i detta eftersom vi arbetar med jämställdhet på jobbet och orkar bara som sagt konstatera hur färgad jag är trots att jag försöker att inte vara det :grin:

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka