Sv: Höstmammor 2010
KL
uppdatering. Har varit upp och ner här de senaste dagarna.. Var på läkarbesök i torsdags, det var det hemskaste jag varit med om på länge, hade det varit en manlig läkare hade nog han blivit anmäld
Kom dit och läkaren konstaterade att jag haft ont i magen och mycket sammandragningar (eller vad det nu heter, kan vara, vaknar av dem på natten i bland, känns som ganska bra mensvärk). Då gör vi en gynundersökning. Upp i stolen o hon klämmer o känner o konstaterar att det hade inte öppnat sig i alla fall, ner igen från stolen och på med byxorna. Då kan jag fortsätta som vanligt då sa jag och hon svarade ja, det är inga problem! Passade även på att berätta att jag varit saftigt yr och frågade om det hängde ihop med det dåliga järnvärdet och B12 bristen som konstaterats, fick svaret att ja det gör det. Frågade även efter någon bra kräm att smörja med där nere (haft torra slemhinnor) och fick svaret att idominkräm fungerade nog bra...
Det hela tog 8 minuter och jag staplade sedan ut därifrån.
När jag sedan vaknade i ferdags kände jag mig fortfarande duktigt bakfull och ringde själv och sjukanmälde mig, sedan ringde jag och frågade vårdcentralen om det kunde hänga ihop med B12 sprutorna jag börjat ta. Fick en tid hos bm efter att jag tagit dagens spruta. Pratade med henne och förklarade läget och att yrslen tros bero på järnbristen. Jag vill ju inte vara gnällig eftersom jag räknar med att det liksom ska vara lite jobbigt att vara gravid. Hon kollar blodtrycket och det är 158/89. Innan jag blev gravid låg jag på runt 110/75 så det känns onekligen lite högt även om det stiget sakta under hela graviditeten (var för en vecka sedan 138/85). Bestämde med bm att jag skulle ta det lugnt i helgen och sedan återkomma om det inte kändes bättre för ny läkartid och ev. sjukskrivning (hon passade på att fråga om jag inte sagt till läkaren om sjukskrivning men när jag var där så gick det så fort så jag hann inte tänka riktigt klart!), sitter nu här söndag morgon och känner mig fortfarande saftigt bakfull med en gungande omvärd och sus i öronen. Någon del av mig säger att det inte kan vara normalt medan den andra delen säger att det kan vara jobbigt att vara gravid. Vi får se hur det blir till i morgon helt enkelt. Då kommer min vikarie till jobbet och ska börja skolas in...
Men jag vill inte träffa den där läkaren igen och vad säger man till läkaren, jag mår lite dåligt av att vara gravid.. ser ju just snyggt ut med ett sådant läkarintyg för det kommer ju aldrig försäkringskassan godkänna!! Men godkänner de lågt järnvärde, b12 brist eller högt blodtryck, är det någon som vet?!?