Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Nej, det är ingen garanti att den stannar vänd och heller ingen garanti att vändningsförsöket lyckas eller ens att dom försöker vända. Om jag fattat rätt sa far man en tid pa sjukhuset där dom först med ultraljud kollar hur navelsträng ligger, moderkakans placering, livmodernsform osv. Faktorer som spelar in hur stor chansen är att lyckas med vändningen. Är den liten chans att lyckas gör dom inte ens ett försök, för att det finns risker med vändningen.

Förra förlossningen tänkte jag som du ang. förlossningsbrev. svart att skriva när man inte alls vet hur det blir. Jag skrev iaf att jag var öppen för det mesta och ville väldigt gärna att pappan skulle fa stanna kvar pa natten.
Jag tror det är viktigast att skriva om man har ngr speceilla rädslor, önskemal som känns väldigt vikiga eller ngt som man absolut inte vill.

Nu har jag mer att oroa mig för (förutom hur bebis ligger).

För ungefär 10v sen skulle jag göra en undersökning som jag tyckte var helt onödig. Vi struntade i den da eftersom vi ända hade tänkt flytta till Sverige. Nu upptäckte läkaren i fredags att vi inte gjort den och eftersom vi blir kvar här ett ar till sa sa han at mig att göra den nu ist. Sa vi ringde och bokade en tid hos husläkaren och idag var vi där. Dom sakerna som jag ansag som onödiga sag bara bra ut (typ kolla öron, lungor, hals). Blodtrycket tyckte hon var för högt, även om det bara var ngt högre än vanligt. Hon tyckte därför att det var bäst att ta ett urinprov ocksa även om det inte "ingick" egentligen. Det sag inte alls bra ut, mkt äggvita. Hon var ganska orolig och nu har jag order om att dricka minst 3l vatten + sa mkt jag kan av ngt thé (hur ska jag kunna dricka sa mkt?) och sen ska jag dit igen och kolla igen pa fredag. Har en liten förhoppning om att det beror pa att jag druckigt för lite och därför var kisset väldigt koncentrerat, hall tummarna för att det är därför.

Det här känns inget kul länge.

Det lät ju inget bra att läkaren var orolig. Innebär äggvitan i urinen att det kan vara havandeskapsförgiftning på G?

Det är svårt att dricka när man inte känner för det så jag förstår att du tycker det känns tungt. Vi håller tummarna för att det inte är någon fara.

Turbo: Usch vad jobbigt för dig, hoppas att du lyckas få i dig massa vätska och att det visar bättre resultat nästa gång...

Kl

Var hos BM i dag. Bebisen som varit fixerad de senaste två besöken (med många veckors mellanrum) var i dag ruckbar. Den lille jäkeln. Men BM sa att det var vanligt med andra barnet, så det är väl inget att bli sur för antar jag. Men jag vill ju att bebisen ska komma NU! Här verkar det annars ha stannat av ganska bra. Ingen mer slempropp har visat sig (och det var inte alls allt som kom ut, bara lite i omgångar) och sammandragningarna kommer sällan. Suck, jag som nästan trodde att det var på g härom kvällen!

Nä, det blir till att springa i trappan i kväll och hoppa upp på hästen i morgon!

//Julia

Turbofling: Hoppas dina värden är bättre till nästa besök. Men om det är havandeskapsförgiftning, då plockas väl barnet ut ganska omgående? Vilken vecka är du i?

Freyja: Hoppas du får din knodd snart. Jag är så nyfiken på vad det är (gissar på flicka!). Sen är det dags att det börjar droppa av graviditeter från den här tråden så det är min tur att föda nångång :D

För mig var Molly fixerad i v.37 tror jag , men i v.41 var hon ruckbar.
Jag frågade min barnmorsk om det och han förklarade att det oftast är ett tecken på att bebisen gör sig redo och försöker "stampa" sig ner i förlossningskanalen.
Och han hade ju rätt för efter några dagar var Molly född :laugh:.

Hoppas det är så för dig också, att bebis gör sig redo :bump:.

Det låter sunt att du vilar upp dig lite iaf... Försök delegera bort så mkt som möjligt av arbetet hemma... Ja! Jag vet hur svårt det är... Varför baka tårta om dy är yr? Finns färdiga i affären. Tänk på lilla krabaten :)
Dessutom så kan hästarna gå ute ganska länge än med extra mat så tänk inte på det just nu. Tänk på dig själv och försök o vila.
Tro mig- jag känner igen många av dina symtom...

Jag känner dig va??? Eller är det inte så? Jag håller iaf tummarna för att du snart får ut dena lille :)
Vi behöver ju fler småttingar i vår lekpark i andra rummet på klubben ;) hihi

Vilken busbebis att klättra upp igen, later som vi kommer fa fullt upp sen med busiga 1,5 aringar och bebisar som gör lite som dom vill :)

*svarar flera*
Läkaren sa inget om havandeskapsförgiftning (men iof vet jag inte vad det heter pa tyska), men hon pratade om att det var allvarligt om det inte ser bättre ut imorgon och att vi da maste aka till sjukhuset och ta prover pa fostervattnet (har jag inte hört innan att man kan göra). Men jag hoppas att det ser bättre ut imorgon. Har precis gatt in i v. 36.

Allt låter som en havandeskapsförgiftning tycker jag. Men tar man det bara lugnt så måste det inte vara så att man måste plocka ut bäbisen. Men i ditt fall har du ju gått tillräckligt lånt för att de tinte ska bli några problem isf :)
Vi hoppas ändå att proverna har stabiliserat sig :)

Just den tanken slog mig när jag höll på, varför jag inte köpt någon.. men ibland är man urbota korkad eller glömmer helt enkelt att tänka för att allting ska vara som det brukar vara eller något åt det hållet :angel: Pappa som var här fyllde 55 just den dagen så vad gör man inte, jo.. eftersom favoriten är banantårta så är det klart att han ska få banantårta... Även om han kanske eg hade uppskattat att hans dotter tog det lugnt (blir ju första barnbarnet, spännande ;))

Jag vet att hästarna klarar sig men ändå har jag sårt att slå mig till ro. Ligger nog i blodet att vara duktig och klara av det mesta tror jag, gärna väldigt effektivt och med perfekt resultat på första försöket :grin: Men, men tur är det väl att man är medveten om sina brister så man kan försöka jobba på att bättra dem :idea:

KL

Nu har jag börjat fundera på en sak. I morse upptäckte jag att jag har börjat läcka mjölk. Det känns helt ok men jag började fundera på hur man gör med det och hur det funkar sedan när bebisen kommer?!?! :o För jag funderar, om man ska ha en amningsbh, hur vet man vilken storlek man ska ha (för visst blir brösten större när man ammar eller är det något jag fått om bakfoten?), ska man vänta med att köpa såna till man kommer hem eller innan?? Och sen det där med saker man stoppar i bhn (tappade vad det heter), det har man väl där för att inte det ska bli blött när man läcker ut mjölk imellan amningarna, eller finns det någon annan bra anledning mer? Vilken sort sådanadär saker man stoppar i bhn är bra och är det någon som har tips på någon bra, praktisk amningsbh.. gärna både åt sport bh typen och "vanlig bh".... Sen undrar jag om man behöver ha en pump för att pumpa ut mjölk om man har för mycket mjölk och om man behöver skaffa en sådan för att ha hemma för säkerhets skull eller om man märker att man behöver den och då kan skicka sin bättre hälft till babyaffären efter en :idea: ska den vara manuell eller elektrisk i så fall, vad fungerar bäst?!

Farligt att vara hemma, man börjar fundera på en massa saker då :D

Jag köpte en amningsbh innan födseln, så att jag hade en på bb direkt. Köpte en stretchig bekväm sak från märket Carriwell (modell: drop cup). Tog en storlek nära min vanliga, för de är väääldigt töjbara!
Sen när jag visste att jag skulle fortsätta amma så köpte jag en till.

Amningsinlägg har jag haft mkt användning av, då jag ammat hela tiden och läckte mkt speciellt i början. Köp i så fall ett litet paket först, ifall att du kanske inte behöver dom sedan! :idea:

Jo- jag känner igen det där med att man ska orka och vara duktig.... Och visst, det gick ju ett tag. Sen blev jag sjukskriven :( Jag försökte ändå ta det lugnt.
SportBH fungerar superbra nu sista tiden som gravid och första tiden som ammande. Sen har nog Bröstet fått den stl den ska ;)
Min skönaste amningsbh köpte jag på ullared i märket trofé. Jag köpte en stl större i kupa+ omfång och den har varit jättebra till mig. Den jag köpte på hm i samma som vanligt var ju skön innan mjölken fanns där "på riktigt" och är faktiskt skön nu när jag slutat amma med. (Känner mig fortfarande inte bekväm i pusch up igen)
Amningskupor kan du köpa i mataffären om du läcker mkt. Jag läckte några ggr innan BF. Råmjölken kommer inte igång för barnet är ute så det är ingen fara med läckandet.
Hade du tänkt köpa en riktigt dyr BH hade jag väntat till en vecka efter BF. Då vet du om ni kommer igång med amningen o så. Likadant med pumpar o annat. Den lill* äter så lite att det inte är "lönt" att spara i början. Om du inte tänkt öka produktionen för att hjälpa andra- men det är nog ganska bökigt.
Elektrisk eller handpump är nog bara en smaksak och pengafråga. Klart att de dyra är bättre men om det funkar med amningen är det kanske onödigt. Om man behöver pumpa flera ggr/dag är det kansek annorlunda. Vet att handpumpen för en hundring på apoteket har funkat jättebra till en del :)

Jag känner dig va??? Eller är det inte så? Jag håller iaf tummarna för att du snart får ut dena lille :)
Vi behöver ju fler småttingar i vår lekpark i andra rummet på klubben ;) hihi

Jo det gör du. :)
Och ja, jag ser faktiskt fram emot att ta med "liten" och hälsa på. :) Lekpark i andra rummet? Måste vara nått jag har missat, hihi, men låter ju intressant. :banana:

Å, det låter lovande! Nu börjar jag faktiskt längta lite efter bebisen, även om det känns rätt skrämmande att ge sig in i en förlossning igen (hua, ont, ont, ont, men häftigt, häftigt, häftigt!)...

Å, det låter lovande! Nu börjar jag faktiskt längta lite efter bebisen, även om det känns rätt skrämmande att ge sig in i en förlossning igen (hua, ont, ont, ont, men häftigt, häftigt, häftigt!)...

Jag väntar ju mitt första barn nu när som helst, så jag vet ju inte riktigt vad jag ska förvänta mig i smärtväg... men det känns ändå ganska overkligt att man faktiskt går och längtar efter att det ska börja göra ont. Och inte så lite ont heller ;)

Det där med att bebisen kan ändra från att ha varit fixerad i flera veckor, till att plötsligt bli ruckbar igen låter intressant. Undrar om det händer ofta? Vanligare för omföderskor kanske? Min bebis var ruckbar redan i v.32 eller nått sånt, och vid de 2 senaste besöken hos BM (dvs från v.36 eller så) har han varit fixerad. Är nu i v.40 (39+3), och jag har ju hittills sett fixeringen som ett tecken på att han förbereder sig på att komma ut genom att tränga längre ner i bäckenet och därför förbli fixerad när han väl har hamnat där liksom.... men det stämmer alltså inte alltid? :confused:

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka