Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Jag är livrädd för att vikten inte kommer försvinna av amning och hästeri.

Vi håller på att fixa med lillens rum men efter en del pyssel så var vi inte nöjda så idag har maken slaktat och byggt om en ikea möbel som vi köpte, nu ska bara resten av planen fullföljas så det blir klart någon gång. Det är ju inte någon panik men jag vill helst ha det klart innan han kommer.
Har även suttit och kollat på lite kläder idag till den lille men hittar inte mycket som jag är nöjd med (jag tror jag är lite kräsen). Vi har en del kläder som vi fått så han klarar sej den första tiden men det vore ju kul och köpa nått själv.

Vi har inte någon aning om vad för salvor osv som egentligen behövs men inotyol sa min mamma att man "måste" ha hemma om han blir röd i rumpan. Vi resonerade som så att vi märker vad som kommer att användas och inte, vi köpte ju inte 100 olika saker. Men inotyolen köpte vi iaf.

Måste fråga om du födde på csk? Har hört både bra o dåligt o funderar lite på att åka ner till Ystad i stället men jag vet inte...

JAg födde på CSK och även om de hade för mkt att göra den dagen och jag inte kände 100 stöd med amningen hade jag nog inte asat ner till Ystad för det.
De vet ju vad de gör- de har trots allt den bästa neontalavdelningen i länet ju ;)

Vissa är helt underbara där inne :) Jag är på det stora hela jättenöjd med allt som hänt under min graviditet.

kl

Nu är vi hemma fran sjukhuset, blodtrycket är bra sa länge jag ligger ner men blir högt när jag är uppe. Inget jättefarligt nu men jag ska kolla blodtrycket varje dag. Äggvita fanns det nästan inget av nu och dom kollade massa saker pa ultraljud och blodprover. Inget tyder pa att det är havandeskapsförgiftning just nu men ligger pa gränsen till det sa därför ska jag halla lite extra koll pa symptom och komma in direkt om jag är orolig.

Ultraljudet visade ocksa att bebisen har vänt pa sig och ligger nu som han/hon ska med huvudet ner :) Hoppas det fortsätter sa.

Jag mår bara sämre och sämre.

Ska ev. in till danderyd imorgon för koll.

Har upptäckt att jag mår som sämst runt 15-20 min efter att jag ätit. Blir trött, yr, får huvudvärk och mår illa.
Nu vågar jag knappt äta längre för att jag blir så dålig.

Jag mår bara sämre och sämre.

Ska ev. in till danderyd imorgon för koll.

Har upptäckt att jag mår som sämst runt 15-20 min efter att jag ätit. Blir trött, yr, får huvudvärk och mår illa.
Nu vågar jag knappt äta längre för att jag blir så dålig.

Usch så obehagligt för dig, vet de vad det beror på? Lågt järnvärde har jag läst att du haft men är det bara det eller kan det bero på något annat?

Jag är i v 29 och är sjukskriven pga prematura sammandragningar, har också stora problem med trötthet, yrsel och illamående i kombination, fast har inte sett något samband med maten utan det kommer oavsett om jag ätit bra/nyligen eller inte. Barnmorskan tror att det kan vara att min mycket aktiva bebis trycker mot stora kroppspulsådern(?) och gör att jag får illamående/yrselattacker så ofta under dagen men kan det verkligen vara så? Det känns ju hopplöst, och inget man kan göra för att påverka det förutom att hålla sig i vila. Mitt järnvärde har också varit dåligt men på väg uppåt.

Hoppas du får komma in för en koll och får hjälp att må lite bättre om möjligt!

Jag vet inte om man kan sätta nått "ska", kanske någon annan vet. Men vad jag fattat det som så när vecka 37 är fullgången så är bebisen redo för världen utanför utan problem och längre än vecka 42 får den inte ligga.
Min BM sa dock att om våran bebis föddes nu så skulle den inte ha några problem med det, är i vecka 36+2 (tror jag...).

Så är det. Mellan 38+0 och 42+0 kommer de allra flesta bebisar och det anses som "normalt", de räknas dock som "färdiga" dvs icke prematura från v 37+0. Men även lite tidigare klarar de flesta bebisar sig bra, dock verkar de flesta sträva efter att bebis helst ska stanna till 37+0 om möjligt.

Vissa ställen får man gå till och med v 43 dock. Varför förstår jag inte riktigt, två veckor över tiden måste vara mer än nog tortyr..(? olika för alla förstås) Men det har väl att göra med att de vill att det ska gå naturligt i största mån kanske.

Jag har verkligen trorr att jag ska gå över tiden, då jag inte haft mkt sammandragningar eller nåt. Så blev lite paff i natt när det började rinna :p
Men har i alla fall varit inne på koll nu på morgonen, och det var helt klart fostervatten som läcker. Så nu ska jag vänta på att värkarna ska starta, annars har jag fått en tid imorgon bitti och då kommer de diskutera igångsättning.
Hoppas på att det sätter igång av sig självt!!
Varit ut o gått i hästhagen, städat mm så jag gör vad jag kan :D

Första höstbebisen! Det ger oss andra som väntar och inte är där riktigt än lite hopp! ;)
Heja heja :bump:

Hu ja.. jag sväller med som en ballong, undrar var detta månde sluta (tänker jag varje gång jag öppnar en ny cola eller ett choklad, mutar mig själv när jag ska få sprutorna :angel: väldigt fånigt jag vet ;) Unigefär som den desperata utvägen med småbarn, gör nu detta väldigt duktigt så får du en tablettask... ) Den sista veckan har tom kinderna börjat se rundare ut, ligger nu på + 10kg (vecka 30). Men jag tänker att det försvinner så fort man kommer igång med hästträning, joggingrundor o styrketräning igen.... För o inte tala om alla barnvagnspromenader jag kan tänka mig att det blir....

Tiden har gått fort.. vi har inte börjat förbereda någonting och när någon sa att tja, om en månad kan kanske bebis komma fick jag lite krupp... som du tycker jag den kan vänta till den är riktigt färdig.. Jag vet inte om sådant är ärftligt men jag är född i v. 32 och båda mina syskon är födda i v. 36.. men därför kommer säkert vår "Karl-Astrid" vänta till vecka 42.. om nu inte blodtrycket ställer till det :grin: Jag tror man behöver 9 månader på sig för att ställa in sig på att det kommer en bebis, för det är nog först nu den verkligheten har kommit i fatt mig, och då har det ändå tagit nästan ett år före att tillverka bebis och ytterligare ett år innan att gona in sig med tanken!!!

Jag tycker det är svårt att veta vad man ska köpa för krämer o salvor o blöjor, vi använder annars bara hygienartiklar som är utan mineraloljor, ekologiska och tillverkade i sverige.. de har en serie för babyvård också så förmodligen kommer jag köpa hem deras grejor... Sedan känner jag att vi måste åka och köpa en madrass till spjälsängen som står på vinden och bära ner den... Så har vi ju en säng, barnvagn (kommer om två veckor) och ett babyskydd.. lite kläder har vi med i minformat så då kommer det nog att lösa sig även om vi inte hinner fixa något mer innan :)

när var det du hade bf? har för mig du och jag ligger rätt lika fast du är kanske före mig?
beror ju på hur man räknar men jag går in i vecka 29 imorgon men räknar man på det andra sättet är det ju vecka 30.
Jag har gått upp 5,2kg hittils känner mig inte så tung eller så än men magen börjar kännas tung nu svårt o vända sig i sängen...

jag tycker med det är svårt att fatta att en bebis är på väg, sen när den ligger i famnen så fattar man väl inte att den fick plats i magen:rofl:

vore kul om alla kunde lägga ut lite magbilder och berätta vilken vecka de är i just nu.?

Första höstbebisen! Det ger oss andra som väntar och inte är där riktigt än lite hopp! ;)
Heja heja :bump:

Ja vi blir kanske först ut :laugh:
Ingen bebis i natt, men vaknat ständigt av värkar. Det har inte gjort superont, men man har vaknat av dem. Har inte kommit jättetätt, men jag har haft svårt att somna om mellan dem. Har även läckt vatten varje gång jag vänt mig i princip.
Så jag hoppas, hoppas att jag slipper bli igångsatt, och ännu värre hemskickad :cool: men det tror jag inte.
Känns konstigt att när vi kommer hem nästa gång så har vi antgligen en bebis med oss :o :love:

Jag är exakt en vecka före dig, har idag gått in i vecka 30 (eller 31 om man räknar så..) Känns konstigt att det är en trea först nu och inte en tvåa ;) Jag har gått upp ca tio kg men mycket är nog vätska i fötter och händer, annars sitter det "bara" på magen.. min sambo har jätteroligt att det inte syns någonting bakifrån men vips när jag vänder mig om så är där en mage.. magen har varit väldigt liten till för ca två veckor sedan (så liten att alla bekymrat sig om att den varit f ö r liten men de senaste två veckorna har magen bara svällt och jag har ökat ca 2 kilo :o

Jag känner igen mig lite, blir med lustig när jag ätit och det gör att jag helst inte äter alls och när jag äter så äter jag gärna "lätt" mat som sallad, frukt och inte kött, dricker mycket nyponsoppa, proviva o sådant för att jag inbillar mig att jag mår mindre illa och får mindre ont i magen då.

Mitt blodtryck har ju blivit lite högt och sedan är järnvärdet dåligt tillsammans med b12 brist. har de kollat detta? Jag har fått en läkartid på måndag, har arbetat fram till i onsdags men nu går det inte längre (kan inte stå och vingla för jag är yr, kallsvettig framför en klass med ungar) så vi får se vad läkaren säger. Jag är mest rädd för att hon tycker att jag är inbillningssjuk och gnällig... :o

Igår vart jag på besök hos BM vilket resulterade i en heldag inne på fölossningen.

v.37+0

SF-mått 37cm
blodtryck 132/96
1 äggvita i urinet

blev inskickad till FL då jag hade äggvita och högt undertryck. inne på FL kl 15 gjordes det CTG, mkt sammandragningar, bra hjärtljud på bebis (148 i snitt). Togs blodtryck när jag kom in som låg på 160/120 sen låg jag med CTG i 30 minuter och blodtryck som automatiskt togs var 10 minut, gick ner till 153/113 till slut. Inegn äggvita i urinet när jag kom in.

Pga det höga blodtrycket fick jag ligga kvar och vila till läkaren kom vid 18-tiden, UL gjordes, allt bra med bebis, beräknade vikten på den och den ligger på -6% vid födseln. Hon ville ha mig kvar men jag ville hem så vi kom överrens om att jag skulle ligga kvar och vila till 20.00 och då ta nytt blodtryck.

blodtryck togs kl.19 som visade 150/96, kl.19,30 som visade 150/93 och kl.20,00 då hade det sjunkt till 125/96 så då fick jag åka hem på ett villkor att jag kommer tillbaka vid minsta problem.

*knapplån*

Slinker in med en alldelels nytagen bild, v 37 (+2). Bara på de senaste dagarna känns det som om den putar mycket mer, nästa vecka blir det till barnmorskan igen för mätning osv osv. Vem vet, kanske blir sista besöket innan den lille kommer!

Åh, vad avundsjuk jag blir på er som snart har er lille utanför!

Jag och sambon skulle ha en mysig eftermiddag/kväll igår så vi hade bokat bowling och sen skulle vi ut och äta efteråt. Men bowling var tydligen inget som min kropp gillade i det här skicket. Jag hoppas verkligen att det blir bättre med fogarna så det inte ska behöva vara så här i 6 veckor till, då blir jag ledsen!! Så just nu känner jag mig allmänt less på det mesta, jobbat varje helg sedan midsommar, tack och lov är jag ledig nästa (vad gör man då?), samtidigt som min gamla trotjänare närmar sig slutet och det känns väldigt jobbigt. Men han har hunnit bli 34 år så tiden är inne... Men som sagt, känns som att man inte har särskilt mycket att glädja sig åt för tillfället och det känns då lite jobbigt med alla som är alldeles entusiastiska över bebisen som ska komma osv. medan jag känner det som väldigt långt borta (6 veckor kvar) då det är flera andra saker som är väldigt jobbiga för stunden.
Är det okej att inte hoppa av lycka och sprudla av glädje även om man pratar om bebis, som jag såklart tycker är jätteroligt men som jag inte har ork till att känna mig SÅ glad över just nu?

Oj, är hästen 34 år? Hur länge har du haft honom?
Jag förstår att det känns tungt i vilket fall men en dag är den sista för oss alla och han har ju haft ett långt liv(och förhoppningsvis ett gott liv). Men som sagt, jag förstår att det känns tungt. Och jag tycker inte alls att du ska försöka tränga undan det du känner och försöka framkalla "falska" kännslor, alla säger att den här tiden man går och väntar på sin bebis ska vara så underbar hela tiden men så kan det ju inte vara får någon hela tiden. Du glädjer dej ju åt bebisen oxå men just nu är det nått annat som ska gås igenom först. Det kanske är jätte bra att ta bort hästen först, sörja, och sen bara ha bebisen att koncentrera sej på.

Ang fogarna så kan jag "trösta" dej med att jag haft ont i mina fogar sen vecka 12 ungefär och då varit handikappad till viss del, har dock inte haft den värsta sorten så man inte kan gå men springa, skynda, klättra, stå på ett ben har/funkar inte. Men man kan ju hålla tummarna för att dina fogar inte gör ont fram tills bebisen kommer.
Men jag förstår dej, det är jobbigt att inte kunna vara som vanligt. Men det är bara en tidsfråga tills det är över:)

I natt kl 01.58 fick vi vår lilla flicka, Alicia :laugh: Är hemma från BB nu då allt flyter på som det ska. Såå skönt att det är över :bow:

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka