Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Hmm... kan inte låta bli att undra vilket sekretariat, bor lite utanför Kristianstad och har tränat dressyr inne i stan fram till i somras...

Åh va skoj- en som bor nära :) Vilket håll? Vi snackar Sbg så dressyr handlar det inte om ;) Vet inte ens m det finns ett sådant staket på klubben ;)

nope.. inte sbg, var däremot där (bokeslätt, finns det fler?) på ridläger en gång för typ 20 år sedan :grin: bor på andra hållet, norrut... Kortet är taget hemma i hagen.. tillhör för tillfället två klubbar :angel: östra göinge rf (eftersom jag bor granne med dem) och Kristianstad ridsällskap, gör dessutom vissa gästspel i vinslöv.. gissar att det gäller att plocka det bästa på alla ställen... vad det sedan slutar permanent vet jag inte riktigt :o har däremot en kompis som tränade i sbg innan hon flyttade söderut för ett par år sedan, fin anläggning! Tänk så det kan bli ;)

Bokeslätt är vi på :) Fast jag har varit på de 3 du nämner med :)
Jag är nog lite som du- men boke är kvar i hjärtat. Skulle tro att jag rännde där när du var på läger då för 20 år sen ;)

*kl*

Var hos BM idag. Började med att väga mej, fy jag bara går upp för varje gång, 3 kg på en vecka.....:crazy: Bebisen är fixerad och låg långt ner i bäckenet. Han låg som han gjort dom senaste gångerna men då har hon inte kännt om han var fixerad, han ligger med ryggen åt höger och benen åt vänster vilket syns tydligt när han rör sej.
Jag hade lite högre blodtryck idag, 120/80 och måttet på magen sa hon aldrig vad det var men det låg lite över den mittersta kurvan för första gången.
Får lämna nytt urinprov nästa gång för att se om bakterierna försvunnit.
Fick oxå berätta lite om hur jag vill ha min förlossning men det var inte så mycket att säga förutom att jag är öppen för förslag när det gäller smärtlindring och att pappan vill sova kvar om möjligheten finns.

BM tyckte att bebin kunde komma ut nu så jag slapp alla krämpor och jag höll verkligen med henne men sa oxå att jag beställt hans ankomst om en vecka, när vecka 37 är avklarad, hoppas min order gått fram;) Jag får säkert vänta två veckor över tiden....

Köpte förövrigt blöjor och lite andra saker som salva, tvål, tvättlappar och oljor för första gången idag. Tog ett paket av Pampers och ett av Libero eftersom man inte vet vad som kommer att passa just den här bebisen.
Sen måste jag ta tag i att packa BB väskan, helst imorrn.

Senast ändrad:

Måste ställa en dum fråga, men vilken vecka är det egentligen som bebisen "ska" födas i? jag blir så himla förvirrad av alla veckor hit och dit men har fått för mig att det är vecka 40 som bebisen är "klar" på riktigt eller hur man ska säga.
men den kan födas 3 veckor innan dvs v37 eller 2 veckor efter dvs v42 stämmer det eller är jag helt ute och cyklar?

herregud är det bara jag som tycker 9månader går hemskt fort, tänk att den legat där inne i 9månader när den föds men det känns som att tiden bara flyger iväg, hur snabbt kommer då de första 9månaderna i livet gå lixom...

KL

Jaha nu sitter jag här på en handduk med lite spänningar i magen. Vid halv 12 tiden när jag gick och la mig så började det sippra ut vatten. Fnittrande ställde jag mig upp och det fortsatte rinna längs benen. Gick in på toa och trosorna var genomblöta. Kunde somna om sen, men när jag två timmar senare vände mig om i sängen började det rinna igen. Så jag ringde förlossningen och om inga värkar sätter igång innan så ska jag in på koll nu på morgonen, ta en alvedon och försöka somna. Lätt :D
Har haft lite sammandragningar som kännts lite mer än innan, och ett tryck långt ner i bäckenet, men inget överdrivet direkt. Började efter min 5 km cykelrunda med hundarna i princip..
Så nu sitter jag här, men ska nog försöka gå o sova.
Idag, fredag, är det exakt en vecka till BF =)

Hu ja.. jag sväller med som en ballong, undrar var detta månde sluta (tänker jag varje gång jag öppnar en ny cola eller ett choklad, mutar mig själv när jag ska få sprutorna :angel: väldigt fånigt jag vet ;) Unigefär som den desperata utvägen med småbarn, gör nu detta väldigt duktigt så får du en tablettask... ) Den sista veckan har tom kinderna börjat se rundare ut, ligger nu på + 10kg (vecka 30). Men jag tänker att det försvinner så fort man kommer igång med hästträning, joggingrundor o styrketräning igen.... För o inte tala om alla barnvagnspromenader jag kan tänka mig att det blir....

Tiden har gått fort.. vi har inte börjat förbereda någonting och när någon sa att tja, om en månad kan kanske bebis komma fick jag lite krupp... som du tycker jag den kan vänta till den är riktigt färdig.. Jag vet inte om sådant är ärftligt men jag är född i v. 32 och båda mina syskon är födda i v. 36.. men därför kommer säkert vår "Karl-Astrid" vänta till vecka 42.. om nu inte blodtrycket ställer till det :grin: Jag tror man behöver 9 månader på sig för att ställa in sig på att det kommer en bebis, för det är nog först nu den verkligheten har kommit i fatt mig, och då har det ändå tagit nästan ett år före att tillverka bebis och ytterligare ett år innan att gona in sig med tanken!!!

Jag tycker det är svårt att veta vad man ska köpa för krämer o salvor o blöjor, vi använder annars bara hygienartiklar som är utan mineraloljor, ekologiska och tillverkade i sverige.. de har en serie för babyvård också så förmodligen kommer jag köpa hem deras grejor... Sedan känner jag att vi måste åka och köpa en madrass till spjälsängen som står på vinden och bära ner den... Så har vi ju en säng, barnvagn (kommer om två veckor) och ett babyskydd.. lite kläder har vi med i minformat så då kommer det nog att lösa sig även om vi inte hinner fixa något mer innan :)

*knapplån*

Har snart gått 37 fulla veckor, nu börjar man längta något fasansfullt, samtidigt som det är lite nervigt - bebisen kan ju få för sig när som helst att titta ut! Konstaterade sist hos barnmorskan att bebisen låg åt rätt håll, och det märks. Har börjat känna av mer tryck mot höfterna, sen har jag fått någon sammandragning och lite molande värk i ryggen på kvällarna ibland - men annars mår jag fina prima.

Ev. så kommer jag sättas igång, då jag har sk. Anti IGA i mitt blod (= de måste "tvätta" blodet från IGA innan jag kan få blodtransfusion). Sen är det ju inte så stor chans att jag skulle behöva en blodtransfusion just när jag föder, men de ville vara på den säkra sidan och verkligen se till så att det finns blod redo.
Den 16:e ska jag in till sjukhuset där det blir lite mer planering och så ska de titta om jag har en "mogen" livmodertapp och då i så fall ev planera in en igångsättning. Känns lite nervöst!! Skönt visserligen om det blir så, då vet man ju när det händer. Men vem vet, är ju ca 2 veckor kvar, bebisen kanske vill komma ut tidigare än så.

Sen har jag en liten fråga till er andra som har barn och håller på med hästar.
Hur gjorde ni med era små när man är i stallet?
Jag har ju tänkt att ta med mig den lille medans jag mockar och grejar osv. Men hur försiktig ska man vara mot hästlukten, damm osv? Känns ju som att små barn kan vara lite känsliga mot sånt.
I börjar blir det väl att ställa barnvagen lite "utanför" så att det finns gott om frisk luft, och sen så småningom ha med den mer och mer inne i stallet.
Hur gjorde ni, vad tänkte ni på?

/Suddis

Kontroll hos läkaren idag igen.
Lite mindre äggvita men ända äggvita. Blodtrycket var högre och ligger nu för högt. Sa i eftermiddag ska vi in till sjukhuset för en kontroll, jag är nervös, är livrädd för att bli inlagd samtidigt som det är bra om dom har koll. Ihelgen hade vi tänkt aka till sambons föräldrar (6h bort) men det kanske vi far skippa nu.

Japp, Bokeslätt är vi på ja! :) Fast jag började för 5 år sen, så jag var garanterat inte där när du var på läger. :) Hösten 08 och våren 09 red jag samtidigt på KRK också . Tyckte det vore mer praktiskt att rida på krk när jag ju bor här, men kom fram till att jag trivdes bättre på Bokeslätt, plus att jag ville ha mer regelbunden hoppträning på nybörjarnivå, vilket de inte kunde erbjuda på krk när jag var där i alla fall... så då blev det bokeslätt till 100% istället.
Har dock en medryttarhäst vars ägare tillhör Gärds RF, så jag har ju besökt deras anläggning ett par gånger också.

Hur som helst, det är ju alltid roligt med folk som bor i närheten!!

KL

Jaha nu sitter jag här på en handduk med lite spänningar i magen. Vid halv 12 tiden när jag gick och la mig så började det sippra ut vatten. Fnittrande ställde jag mig upp och det fortsatte rinna längs benen. Gick in på toa och trosorna var genomblöta. Kunde somna om sen, men när jag två timmar senare vände mig om i sängen började det rinna igen. Så jag ringde förlossningen och om inga värkar sätter igång innan så ska jag in på koll nu på morgonen, ta en alvedon och försöka somna. Lätt :D
Har haft lite sammandragningar som kännts lite mer än innan, och ett tryck långt ner i bäckenet, men inget överdrivet direkt. Började efter min 5 km cykelrunda med hundarna i princip..
Så nu sitter jag här, men ska nog försöka gå o sova.
Idag, fredag, är det exakt en vecka till BF =)

Hoppas allt går bra för dig. :) Blir nästan lite avis, för själv har jag bara 2 dagar kvar till BF och här har det minsann inte hänt någonting alls att skriva om. Min sambo säger att vi kommer få åka in på sön em/kväll, men jag vet inte det jag... just nu känns det som att det lika bra kan dröja 2 veckor till. :(

Jag har verkligen trorr att jag ska gå över tiden, då jag inte haft mkt sammandragningar eller nåt. Så blev lite paff i natt när det började rinna :p
Men har i alla fall varit inne på koll nu på morgonen, och det var helt klart fostervatten som läcker. Så nu ska jag vänta på att värkarna ska starta, annars har jag fått en tid imorgon bitti och då kommer de diskutera igångsättning.
Hoppas på att det sätter igång av sig självt!!
Varit ut o gått i hästhagen, städat mm så jag gör vad jag kan :D

Jag tycker det är svårt att veta vad man ska köpa för krämer o salvor o blöjor, vi använder annars bara hygienartiklar som är utan mineraloljor, ekologiska och tillverkade i sverige.. de har en serie för babyvård också så förmodligen kommer jag köpa hem deras grejor... Sedan känner jag att vi måste åka och köpa en madrass till spjälsängen som står på vinden och bära ner den... Så har vi ju en säng, barnvagn (kommer om två veckor) och ett babyskydd.. lite kläder har vi med i minformat så då kommer det nog att lösa sig även om vi inte hinner fixa något mer innan :)

Jag tycker det låter som att ni har koll på de viktiga sakerna i alla fall, och ni har ju ändå förhoppningsvis några veckor på er att fixa det sista. Krämer och sånt kan man ju ta när man ändå är och handlar nån gång. Jag köpte lite av varje för ca 2 veckor sen när jag var i v.38 eller så. Det var då jag insåg att "nu kan det ju faktiskt vara dags när som helst!"

Innan dess har det känts ganska avlägset och jag tror det var först då jag insåg att jag faktiskt ska bli mamma snart. :) Känns fortfarande lite overkligt när jag tänker på det, men när jag ser barnvagnen, småkläderna och det andra som bara ligger där och väntar, så känns det ändå bra.:)

Hihi! Jag har fortfarande bara använt barnolja och idominsalva... Skönt att det inte har behövts mera :)

Jag håller tummarna för att det blir bäbisar i tråden mycket snart :)

Jag vet inte om man kan sätta nått "ska", kanske någon annan vet. Men vad jag fattat det som så när vecka 37 är fullgången så är bebisen redo för världen utanför utan problem och längre än vecka 42 får den inte ligga.
Min BM sa dock att om våran bebis föddes nu så skulle den inte ha några problem med det, är i vecka 36+2 (tror jag...).

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka