Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

För mig har den sett ut som ganska klibbigt, gulaktigt slime av det lite torrare slaget. Typ slime som legat framme lite för länge och blivit lite torrt, fast ändå klibbigt om du förstår vad jag menar. En del får ju ut hela proppen på en gång, en del med blodstrimmor i och andra utan... den kan nog se rätt olika ut. Med My lossnade den under tre dagar, och det var väldigt slimigt och kletigt vissa gånger jag var på toa, och andra gånger var det knappt något. Sista som kom ut var lite blodblandat.

Det kan säkert vara lite av slemproppen som lossnat för dig, men det är ju ingen fara. Om bebisen inte ska ut redan så återbildas den, och ska den ut så är det ju bra att den lossnar :laugh:

//Julia

Man blir ju yr av högt blodtryck... iaf jag. Har du svullnat ngt i kroppen? Kollade de urinprov som var bra?

angående blodtrycket, om det är "för högt" så är de väl väldigt noga angående det, alltså då får de väl i värsta fall ta ut bebisen tidigare och grejer eller?
de borde ju sagt något hos BM om det var farligt högt eller?

vet inte vad som klassas som högt?
vet bara att min mamma har högst blodtryck oxå, + diabetes då...men som sagt hade jag själv bara 120/70 förra gången.

har för mig att någon sagt att det är det där "igenom" dvs det sista bakom / som betyder mest alltså om det är onormalt högt är det mycket farligare än om de andra sifforna är högre än normalt men kan ha fel.

men mår man dåligt ska man inte jobba, kvittar om de e för att man e gravid lr för att man brytit armen eller vad det nu kan vara, fattar inte varför folk är så himla gnälliga när andra e gravida och ska tjata om att "det är minsann ingen sjukdom" nej givetvis är det inte det men man kan väl för f*n må dåligt för det lr?

Jo det har ju med undertrycket att göra, det sista. Men jag vet inte hur mkt det ska vara för att det ska vara farligt för fostret. Det är ju mer "du" som mår dåligt av det...

Jag hade ju högre blodtryck efter födslen och fick medicin så att det stabiliserades. Men då hade jag ONT i huvudet. Såg stjärnor och visste inte riktigt var jag var... Migränliknande men 100ggr värre. Så jag förstår om Mirifax inte direkt gillar sin situation. Tycker hon ska kolla upp det en gång till. Jobba med yrsel är ingen höjdare och kommer inte gynna lillkrabaten i vilket fall...

Näe verkligen inte...jag skulle sjuksrivit mig med...lr tagit ut semester sista dagarna om jag haft någon kvar.

nu vet jag lite mer hur jag ska göra med fl-penningen iaf.
jag ska se om jag får havandeskapspenningen men det var inte stor risk att den inte skulle gå igenom iaf.
så om jag får igenom den går jag hem 21e sep...
sen ska jag ta ut mina sista sparade semesterdagar utav de 11 dagarna innan BF då man inte få någe...sen om de inte räcker alla dagarna så tar jag fl sista dagarna.
jag kommer skriva i ledighets papper till jobbet f.o.m första fl dagen....

sen ska jag ta ledig till april iaf...sen får vi se om jag förlänger det lr börjar jobba igen då;)

hur länge tänkte ni va hemma?

måste fixa sån e-legitimation med....var det kongligt att förstå hur man skulle "önska" in sina dagar var det 3 mån i förväg åt gången???

just det, pappan ska väl skicka in såna fl papper med lr?

ni som tänkte va hemma mest, när ska era pappor ta ut sina 2månader?

läste man kunde ta ut tillfällig fl penning under föräldrautbildningen vet någon hur det fungerar är det värt att göra det?
ska man ta ut för de timmar man missar jobbet lr för heldag o skita i o gå till jobbet resten av dagen istället?

Vi tog inte ut ngn föräldraledighet för att gå på mötena... Det går ju men jag tror att det blir väldigt mycket pappersarbete av det...
Dessutom resonerade vi att vi vill ha föräldraledigt när vi fått barn. Nu var ju jag sjukskriven sista tiden annars hade jag nog tagit dens sista tiden för att få lugn i kroppen.
Vi har inte så bråttom att ta ut pappadagarna. Ev tar han nästa sommar om jag börjar jobba då- annars har han väl 8 år på sig ;) Jobbet kan ju vara tråkigt mellan jul och nyår ;)

*knapp*

Jag funderar på om det är här jag hör hemma, vinter10/11-mammorna känns så avlägset och för mig är november mer höst, men jag blir nog bland de sista ut av er höstmammor :) Lägger till mig i listan.

Är i v 28 nu :)

September
8/9 - Freyja_bus, andra barnet
ca 10/9 Lilo Wonder - andra barnet
16/9 - Tires - första barnet, en pojke
23/9 - Gupello - andra barnet (datum ändrat efter RUL)
24/9 - Suddis - första barnet
25/9 - aenglah, tredje barnet
25/9 - Luecca, andra barnet
29/9- Nikki o Fabian, första barnet, en pojke

Oktober
4/10 - Turbofling (fd Hoppas), andra barnet
10/10 sarawi - första barnet
14/10 Tora - andra barnet
21/10 keilir - första barnet

November
2/11 Tyra1
5/11 Ajda - andra barnet
9/11 Emoyeni - första barnet
13/11 Mirifax - första barnet
18/11 Fellow - andra barnet
19/11 Gullan86 - första barnet
26/11 Nessa

December
10/12 gravidoensam, första barnet
24/12 Pumpernickel - första barnet

Senast ändrad av en moderator:

jo, jag är både yr och har huvudvärk.. det går bra så länge jag tar det hyfsat lugnt men sedan efter middag blir det värre, pulserar i huvudet samtidigt som världen snurrar lite eller jag blir "vinglig". Känns som att vakna och vara väldigt bakfull unigefär.

Svullnad har jag i fingrarna och i fötterna men inte så illa som många andra. Har fått ta av förlovningsringen men eftesom jag är så benig annars så ser det mer ut som lite större normalare fingrar. De tog urinprov för en och en halv vecka sedan och det var ok. Blodtrycket var senast tror jag 158/89.

Sen händer det ju en miljon saker hela tiden, måste få färdigt stallet (bilder kommer!) till hästarna ska in för vintern, stressigt på jobbet och tja, mäktar inte med helt enkelt. Funderar på om det är stress som ställer till det, det är så svårt att ta det lugnt!! Nyss hemkomen från jobbet o det står fem personer här som ska hjälpa till med allt, jag ska baka tårta och tja, jag har fruktansvärt ont i huvudet som inte hjälper med panodil. Egentligen skulle jag vilja skicka hem alla men de är ju snälla och hjälper till och det är jag bara glad för :bow: Funderar på att sjukskriva mig fram till måndag när jag har fått en ny läkartid, barnmorskan skällde på mig och sa att jag inte skulle vara så nitisk och klara av allt utan försöka ta det lugnt.. lättare sagt än gjort men snart går inget annat tror jag :grin:

kl

Jag tror min bebis har lagt sig längre ner, för helt plötsligt känns det mkt lättare att andas, kroppen känns inte lika tung och jag har mer ork. Det känns bra men samtidigt är det inte bra att han/hon lagt sig längre ner för jag tror fortfarande att det är huvudet som ligger pa min högra sida, det som putar ut där känns precis lika som innan bara ngt längre ner.

Usch det låter inte något vidare det där. Jag tycker din kropp verkar skrika efter lugn och ro. Försök och trappa ner lite på jobb eller stess med stallet innan det blir värre.
Har hästarna inte något stall alls att komma in i om ni inte blir klara? Det är ju super med hjälp men om du nu lovat tårta som tack för hjälpen så förstår nog dina hjälpare om du inte mår bra och hjälper nog gärna till ändå, ni får väl ta den är tårtan sen:)

September oktober och november tycker jag hör till hösten sen börjar vintern som sträcker sej till sista februari.
Så, välkommen in i tråden:)

Nästa fredag ska vi till läkaren igen och se hur bebis ligger, om rumpan fortfarande är ner sa antar jag att det blir vändningsförsök ganska direkt.
Dom brukar vara snabba här med läkartider sa kanske far vi aka upp till sjukhuset redan da pa fredagen.

Låter som om du planerat ungefär som jag har gjort och nu lever efter, fast med andra brytpunkter så klart.

Jag skickade in min föräldraledighets ansökan till jobbet här om dagen och sökte då tom sista mars, dvs 6 månader från BF men la till som en notering att jag nog kommer att söka längre men börjar så där.

Ok. Hoppas du slipper det där vändningsförsöket, det verkar inte så trevligt.
Men om dom vänder bebisen, visst finns det inte någon garanti för att den stannar så sen?

Jag ska till BM imorrn och hoppas då på att få ett svar på om våran bebis är fixerad eller inte. Sen ska även papper inför förlossningen fyllas i då, men jag har inte några direkta önskemål, kan man ha det när man inte fött barn tidigare?

Lr jag vet att jag vill ha upp bebisen direkt på bröstet om den/jag mår bra och att jag vill undvika medicinsk smärtlindring så långt det går.

Ang. glukosbelastningen: Här i skånde gör alla det oavsett om man är i nån riskgrupp eller ej. Så, för oss är det helt enkelt normalt att alla gör det i ungefär samma graviditetsvecka.

Kan väl också passa på att berätta att jag går och väntar varje dag på att något ska hända nu. Är i vecka 40 (39+2) nu med beräknat förlossningsdag på söndag (5 sept).

Ännu så länge har jag dock inte känt av någonting alls egentligen, så jag blir nästan avis på er som beskriver både det ena och andra tecknet på att det börjar närma sig för er. Ja, fogarna börjar göra sig påminda lite mer, men inget jag lider av, och eventuellt är det lite lättare att ligga på rygg nu än vad det var för en vecka sen eller så. Inte samma tryck på bröstkorgen typ. En och annan känsla av "kramp" från naveln och neråt har jag väl också känt av, men inget som gjort ont, och sannerligen inte särskilt regelbundet heller. Men annars... har inte sett till nån slempropp, ingen "mensvärk" eller nått sånt ännu, vilket får mig att misstänka att jag kommer få vänta till efter BF på "Litens" ankomst... *suck*

/chrissie78

Jag hade sådan mensvärk igår att jag började bita på naglarna vilket jag känner av idag =/

Känner mig avundsjuk på er som har så nära nu. Orkar inte gå runt med den här magen länge till. Vill kunna sova om nätterna.

I mitt förlossningsbrev skrev jag sist "Jag tar det som det kommer och säger vad jag känner och vill då".

Jag kör nog på samma igen men har lagt till att jag är känslig vid undersökningarna och inte så sugen på att tappas på kiss :P

har varit duktig och sjukskrivet mig själv till på måndag när jag har läkartid. Det är tråkigt att vara hemma och jag försöker ta det lugnt, har hitintills vandrat mellan tv´n, varit en runda på vårdcentralen och tagit en spruta (jag börjar vänja mig lite och är inte riktigt så rädd längre:D fånigt jag vet, men nu vet jag vilken sköterska som gör det och hon säger inget innan, in i rummet, upp på britsen, kasa ner byxorna och vips så hinner hon sticka innan jag hinner tänka så mycket!), och pussat på hästarna ute i hagen :love: (de njuter när jag är hemma från jobbet iafl, den stora gnäggar varje gång jag kommer ut, den lilla är lite mer svårflörtad)... Jag känner mig lite snopen för fram till nu har jag förutom järnbristen mått jättebra under hela graviditeten och hade förväntat mig att göra det resten av tiden med, hade i min enfald trott att man bara mådde illa och kräkte de första veckorna (gjorde inte), och att tröttheten skulle vända där någonstanns oxå (vilket den gjorde innan järnbristen). Jag är inte van vid att inte må bra och det gör mig på dåligt humör. Jag vill inte ha ut ungen förrän den är "färdigbakad" men börjar bli avundsjuk på alla er som snart kommer att få det :o

Problemet med stallet är att vi hrmm har fått lagra hö i det de stått innan och det har bara varit provosoriskt. På det nya stallet har vi byggt en stor lösdrift och bara de kan få tillgång till den så är mycket löst. Det största problemet är att vi ska omvärdera huset och hade räknat med att göra det i november. Banktanten ringde för en vecka sedan och sa att det måste göras senast i mitten på september för att det kommer en ny lag den 1 oktober som gör att det blev andra regler för lånen. Det kunde hon kläckt ur sig lite tidigare än för en vecka sedan :devil: Därför är det så stressigt att få allting klart till mäklaren kommer och gör omväderingen så att det blir ett så bra värde som möjligt. Har iafl nu bestämmt att vi ska köpa färdig boxinredning istället för att bygga själva som vi hade tänkt :bow: kostar mer pengar men sparar massa arbete och blir väldigt snyggt :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka