Sv: Höstmammor 2010
delvis kl.
*blev ett ganska långt inlägg...*
Vad jag fattat det som så blir det inget mer besök för oss på söc förens det är dax för förlossningen. Var där på RUL och då sa dom så att vi ses i höst.
Jag vet inte hur vi har det här nere, men förr innan det var svininfluensa fick man gå och hälsa på på förlossningen vid ett tillfälle innan men jag har inte riktigt koll på hur det fungerar nu... hmmm...
Dom där föräldraträffarna om profylax osv kommer inte igång förens i höst, tror den första började typ 1 månad innan jag har BF, har ni oxå fått det så?
Ingen vattengympa är öppen över sommaren och det tar längre tid att få tid hos läkaren på mvc om man behöver gå dit. Så det verkar på så vis vara en ganska dum tid att vänta barn på.
Sen vet jag inte hur ofta man brukar gå till BM men jag fick en tid om en månad, var i vecka 26 då, går in i vecka 28 idag. Hur ofta ska ni gå?
Den gången mätte hon iaf magen för första gången och jag hade ett SF mått på 25 och hamnade på den "normala" kurvan. Järnvärdet hade gått upp jätte bra och bebisens hjärta slog precis som det skulle
Vi har "besök" hos BM, vecka 5 (kostsamtal) vecka 12 (inskrivning), vecka 18 (UL), veckan 24 (amningsinfo), vecka 28 (glukosbelastning), vceka 31,34,36,38,40 (41 och 42)... just nu är jag i 20+5 och jag tycker det är väldigt länge till nästa gång jag ska dit, har inte hört hjärtat eller kollat järnvärde eller ngt. Var sist hos "min" barnmorska vecka 12 på inskrivningen och det känns som en evighet sedan, tiden går väldans fort.....
Jag ska köpa lite böcker om föslossning mm. Hoppas ju på att min HP ska bevilljas så jag har tid och ork att läsa då. Jag går hem den 2 aug om det blir som jag hoppas.
Hur länge ska ni jobba, har ni sökt HP?
Jag har förmånen att ha sommarlov nu (men det var inte roligt att arbeta de sista veckorna på vårterminen men alla nationella prov, bedömningar och utvecklingssamtal.. det var tufft som attan, då satt jag och somnade rakt upp och ner
... ).. nu har jag iafl varit ledig i två veckor och kommer att ha lov till mitten på augusti... Sedan kommer jag arbeta fram till 17 oktober ca. Rektorn har satt in vikarie som går parallellt med mig från och med den 1 september eftersom det är en speciell klass och som hon sa, om jag ville gå hem eller gå ner i tid lite tidigare.. Jag pendlar till och från jobbet och pratade med BM om det när jag var på inskrivningssamtalet och kanske om det blev för tufft pratade hon om sjukskrivning (om nu de på försäkringskassan tycker det och jag har fått något fel på mig som är sjukdom och inte graviditet
) eller så är jag helt enkelt pigg och glad som en lärka och kör glatt utan problem de 6 milen enkelt till jobbet och arbetar 100%, det vet man ju aldrig).... Sen vet i helskotta hur det kommer fungera med föräldraledighet och sådana saker när man har en uppehållstjänst som jag har, men jag tänkte ringa facket.. .de borde ju kunna svara på det...
Hur mår ni för övrigt?
Själv är jag jätte trött, har ont i fötterna om jag går/står för mycket så jag tackar så mycket för att det finns foppatofflor som är mjuka, sen svettas jag nått så otroligt i denna värme.
Den där tröttheten dödar nästan och läkaren hos mvc ville sjukskriva mej på 50%, dock så var jag inte så trött den dagen(svårt att förstå den där tröttheten när man inte har den) så jag ville testa bita ihop ett tag till. Idag vill jag bara gå hem och slippa jobba. Jag räknar ner dagarna hela tiden och nu är det bara en månad kvar på jobbet om jag får min HP(försäkringskassan kommer man inte ens fram till per telefon, "systemet är överbelastat, var god försök senare"). Bara ett pass kvar sen är det helg i två dagar
Jag somnar hela tiden när jag har en chans, i vändningarna på jobbet(en gång ute på plattformen på en bänk...), på rasten, när jag kommer hem. Ja, kroppen är trött helt enklet och det känns även i alla muskler osv.
Ta hand om dig!
Magen blir större för varje dag som går, det kunde man inte trott för några veckor sen. Känns som jag ska kväva mej när jag ska sätta på mej strumpor. Bebisen böckar runt som ett vildsvin och man kan ibland ana en rumpa eller ett huvud som sticker upp lite extra.
Rider gör jag dock fortfarande och hoppas på att det ska funka så länge som möjligt.
Visst är vi ibland ett underligt släkte, somnar gör vi överallt, trötta så vi håller på att kollapsa ibland men ändå ska vi envisas med att klättra upp på dessa djur och ta hand om dem till varje pris.. ibland tittar min sambo på mig, virrar på huvudet och undrar hur jag är funtad, ok kan han säga... du kan knappt stå på benen men du ska ut till hästen... hmmm... ja blir svaret och jag känner mig bara lite skyldig till att vara en fåntratt..
Har iaf fått svar från stallägaren att min häst plus hans kompis kan få gå ute dygnet runt när det är dax för förlossning, trotts att det är på hösten. Dom får en jätte stor hage med äng och skog och är det busväder får dom självkart gå in och sova i boxarna på natten. Och boxgrannens ägare ska ta hand om mitt djur när det är dax. Så det känns bra att allt det är ordnat. Att dom får gå ute dygnet runt är guld värt, då kan jag slippa ha skuldkännslor för Fabian.
Hur löser ni era hästar när ni inte kan vara i stallet pga förlossning?
Jag har en väl planerad lösning på detta problem.. Vi bygger nytt stall... inte för att vi ska få barn utan för att vi behövde (det gamla är inte riktigt funktionsbra).. Iafl så gör vi boxarna på gavlen i det nya stallet (blir 2 st 3*3 och 1 st 2*3) och i varje box finns det en engelsk boxdörr som går rakt ut i en förlängsning på stallet som typ en lösdrift. Innanför boxarna sedan finns det en stallgång som är 2,5m bred. Vilket innebär att den dagen det är dags så kan vi ringa mina eller min sambos föräldrar eller någon annan som är tillgänglig så kan de ta hand om hästskötslen. Jag har en häst som älskar att vara inne i sin box så jag hoppas att det ska räcka med att lägga in maten och att de sedan ska gå in i
rätt box så att det bara är för passarna att stänga dörren om hästarna och så är det klart
På morgonen sedan inbillar jag mig att passarna kan lägga ut hö i hagen och öppna dörrarna och sedan knatar hästarna själva ut... så ser visionen ut i alla fall... Nör vi sedan kommer hem så får vi hjälpas åt helt enkelt, har hästarna hemma och stallet bara tio meter från boningshuset så det ska gå, är mest orolig för hur det ska gå att få igång honom igen när bebis finns och tar plats, tid och säkert prioriteras!!
Och äntligen har jag börjat få en kännsla för hur jag vill att hans rum ska inredas. Utan den där kännslan blir det inte bra.
Har ni påbörjat bebisrum än?
Jag vet inte, jag tänkte vi skulle göra om i rummet... men nu håller vi på med stallet.. i alla fall vet jag villket rum det ska vara och att vi ska flytta på vårt kontor.. men jag vet inte vad man ska ha för möbler eller hur mycket möbler man behöver igentligen, spjälsäng, byrå och garderob.. väv eller tapet på väggarna? Funderar lite på att sätta väv utan struktur och måla, då kan h*n själv bestämma färger sedan efterhand som den blir större, eller tapeter, har inte riktigt orkat rodda i detta projekt än...