Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

EmelieR: Har tagit Panodil (hade Iprén innan grav men de är ju inte bra för barnet) men jag skulle även vilja ha en salva på det aktuella området. Som med Iprén tex finns det ju en salva med.

Mirifax: Hmm, är det inte bra med massage? Det är vad jag har hört...och hur vet man att det inte är en aktiv inflammation? För så länge som man har ont borde ju inflammationen vara just aktiv? Vet du om ormsalvan liknar tigerbalsamet? För den blir man ju varm av.

Till mig sa tom läkaren att ormsalva eller algesal inte skulle användas. Jag försökte med alla medel ;)
Trodde att jag skulle få använda ngt när jag inte längre var gravid iaf...

Panodil kan du äta maxdos länge utan problem. Det ger de på sjukhuset iaf. Blir smärtan outhärdlig så kan man även få starkare tabletter som inte är farliga för fostret utskrivna. Så det är nog bäst att låta bli salvorna...

Mirifax: Hmm, är det inte bra med massage? Det är vad jag har hört...och hur vet man att det inte är en aktiv inflammation? För så länge som man har ont borde ju inflammationen vara just aktiv? Vet du om ormsalvan liknar tigerbalsamet? För den blir man ju varm av.

Ormsalvan innehåller bara arnika och i små doser ska det inte vara farligt vad jag har kunnat läsa mig till... det värmer inte men ökar cirkulationen i kärlen vilket är bra för läkningen av inflammationen. Däermot ska man inte använda salvan om man är allergisk mot korgblommiga växter.... Då kan man få allergisk reaktion mot salvan.

Är det en inflammation som är varm ska man inte massera eftersom inflammationen då blir varmare och inte läker, de som arbetar med massage eller dyl masserar inte allt för gärna en inflammation... är det en inflammation ska den inte masseras förrän det har gått tillbaka har jag fått höra genom båda öronen, men det finns kanske olika tankar om detta med?!?...:grin:

Jahopp! Det var ju inge kul att höra...panodilen hjälper ju inte så värst mycket. Bra ändå att det finns starkare grejjer som inte är skadliga för barnet. Trodde det var kört!

Till mig sa tom läkaren att ormsalva eller algesal inte skulle användas. Jag försökte med alla medel ;)
Trodde att jag skulle få använda ngt när jag inte längre var gravid iaf...

Panodil kan du äta maxdos länge utan problem. Det ger de på sjukhuset iaf. Blir smärtan outhärdlig så kan man även få starkare tabletter som inte är farliga för fostret utskrivna. Så det är nog bäst att låta bli salvorna...

Detta köper jag inte alls... jag har haft allvarliga funderingar på sjukvården i detta läge, men jag är ganska kritisk av naturen och kan gå på som en bulldozer även om jag inte menar vara hälften så bitsk som jag låter men jag kan inte hjälpa att jag måste göra ett inlägg.... ;) panodil kan ge leverskador i stora doser under längre perioder, har en kompis som råkade ut för lite dåliga levervärden efter en längre tids behandling.. fick lära oss när jag pluggade (till usk) att dagen efter dagen före skulle man aldrig ta panodil eller alvedon eftersom det frestade levern hårt, man skulle istället ta lm typ ipren (detta kan ju också vara mindre sant men eftersom det var lärarnas bestämda uppfattning blev det en sanning för mig...)

När det gäller de starkare tabletterna råkar jag veta att det är citodon du menar eftersom jag själv fått sådana utskrivna och använder från och till... fick rekomendationen från barnmorskan med här om veckan att ta sådana framför allt till natten, citodon innehåller paracetamol (som panodil/alvedon) + kodein som omvandlas till morfin i kroppen, var i helvete (ursäkta!) går gränsen mellan noll tollerans mot alkohol till att pilla i sig piller som omvandlas till morfin i kroppen???!!! :devil: Sedan är jag inte dummare än att jag vet att nöden inte har någon lag eftersom jag faktiskt pillar i mig både panodil och citodon i mellanåt men jag vet också att ett par timmar på soffan med ormsalva, arnikasalva och en värmekudde hjälper lite grand i alla fall.

Är inte de förbenade foglossningarna ett sätt för kroppen att tala om för oss att nu får det vara nog, att det är en stunds vila som behövs och att vi inte kan leva livet i 200 knyck precis som vanligt utan att faktiskt ta hänsyn till oss själva och vår bebis och samla kraft inför det som komma skall??

Nu har jag säkert retat upp en del och startat funderingar hos en del men det är inte min mening att provocera någon, jag vill nog mest bara väcka tankar och funderingar och kräka av mig lite... :o

Är inte de förbenade foglossningarna ett sätt för kroppen att tala om för oss att nu får det vara nog, att det är en stunds vila som behövs och att vi inte kan leva livet i 200 knyck precis som vanligt utan att faktiskt ta hänsyn till oss själva och vår bebis och samla kraft inför det som komma skall??

Det har du rätt i! Just i mitt fall är det inte bara tal om fogarna. De har gjort sig påminda men med vila och omtanke blir det bättre. Näe, har nog fått en inflammation i ryggen med tanke på smärtan = sängliggande i stort sett och det skär som en kniv i vissa lägen. :crazy:

Vet inte men så fort jag nämde ordet foglossningar för min barnmorska så sa hon direkt "ring sjukgymnasten" vilket jag gjorde. Pröva det om det inte redan gjorts! Kanske bara är vårt landsting som erbjuder det, eller?
Visade sig att det inte vara fogarna som krånglade för mig (eller jo till en liten del) hade så fruktansvärt ont att jag inte klarade något alls. Efter diverse undersökningar och behandlingar av sjukgymnasten så visade det sig att jag hade "snett roterat bäcken, låsningar i ländryggen och de i sin tur ledde till att det tryckte på fogarna" nu efter ett antal behandlingar och går med foglossningsbälte dygnet runt + en sjukskring på några veckor så verkar det *peppar peppar* ha stabiliserat sig :) enligt sjukgymnasten så kan tidiga problem (jag har haft problem sedav v 13) med bäcken/fogarna blir bättre efter en tid...

Jo- jag håller naturligtvis med dig om att man inte ska knapra piller i onödan... Men det var tydligen skadligare med salvorna. Hur det nu kan vara det- jag förstår det inte.
Jag åt mkt smärtstillande i slutet av graviditeten. Sjukt att man inte kunde på mollipect utskrivet i början av hostan då man inte gått sönder så mkt och ändå fick ta det i slutet... Jag hade hosta i 8v. inte ett dugg kul. Men jag har inte behövt ta piller hela tiden såklart.
Men normalt sett tar jag kanske max 10piller om året.

Jo- jag håller naturligtvis med dig om att man inte ska knapra piller i onödan... Men det var tydligen skadligare med salvorna. Hur det nu kan vara det- jag förstår det inte.
Jag åt mkt smärtstillande i slutet av graviditeten. Sjukt att man inte kunde på mollipect utskrivet i början av hostan då man inte gått sönder så mkt och ändå fick ta det i slutet... Jag hade hosta i 8v. inte ett dugg kul. Men jag har inte behövt ta piller hela tiden såklart.
Men normalt sett tar jag kanske max 10piller om året.

:cool: jag blir trött, mycket trött... igår fick jag en hel flaska mollipect utskriven som jag skulle ta 4 ggr om dagen. Ibland blir jag mest bara trött och undrar hur det fungerar *djup suck*, det verkar inte precis finnas någon generell läkarpolicy när det gäller läkemedel i alla fall utan lite mer rena vilda västern tycker jag..

Ur fass för förskrivare om Mollipect..... :angel:

Graviditet (Läs mer om graviditet)
Kategori A.

Tillgängliga prekliniska studier såväl som klinisk erfarenhet har inte givit några bevis för negativa effekter under graviditet. Dock ska normal försiktighet vid användning av läkemedel under graviditet iakttas, speciellt under den första trimestern.

kl

Idag har vi varit pa informationsmöte pa sjukhuset. Först en kort genomgang och sen fragestund. Efter det fick vi titta runt lite pa förlossningen.
Förlossningen var jättefin, nyrenoverad och kändes väldigt lugnt och trevlig. Alla rum har utgang till liten trädgard :) En pappa pa mötet tyckte att där kunde ju alla blivande pappor träffas och dricka öl :) Nu längtar jag verkligen till förlossningen och lilla bebisen.

Det blir nog bra att föda barn här trots att jag inte kan spraket sa bra.

Vi har även bestämt oss för ngn som kallas "ambulante geburt", da far man aka hem efter 6 h om allt är bra med mamma och barn. Sen far man hembesök av en barnmorska en gang/dag i ca 5 dagar. I vanliga fall stannar man 4-5 dagar pa sjukhuset och det har jag väldigt svart att tänka mig. Finns bara 4-bäddsalar ocksa. Hoppas bara att allt gar bra sa vi far aka hem efter 6h. Maste hitta en barnmorska ocksa som kan komma hem till oss, sambon far sätta sig och ringa runt.

delvis kl.
*blev ett ganska långt inlägg...*

Vad jag fattat det som så blir det inget mer besök för oss på söc förens det är dax för förlossningen. Var där på RUL och då sa dom så att vi ses i höst.

Dom där föräldraträffarna om profylax osv kommer inte igång förens i höst, tror den första började typ 1 månad innan jag har BF, har ni oxå fått det så?
Ingen vattengympa är öppen över sommaren och det tar längre tid att få tid hos läkaren på mvc om man behöver gå dit. Så det verkar på så vis vara en ganska dum tid att vänta barn på.
Sen vet jag inte hur ofta man brukar gå till BM men jag fick en tid om en månad, var i vecka 26 då, går in i vecka 28 idag. Hur ofta ska ni gå?
Den gången mätte hon iaf magen för första gången och jag hade ett SF mått på 25 och hamnade på den "normala" kurvan. Järnvärdet hade gått upp jätte bra och bebisens hjärta slog precis som det skulle.

Jag ska köpa lite böcker om föslossning mm. Hoppas ju på att min HP ska bevilljas så jag har tid och ork att läsa då. Jag går hem den 2 aug om det blir som jag hoppas.
Hur länge ska ni jobba, har ni sökt HP?

Hur mår ni för övrigt?

Själv är jag jätte trött, har ont i fötterna om jag går/står för mycket så jag tackar så mycket för att det finns foppatofflor som är mjuka, sen svettas jag nått så otroligt i denna värme.
Den där tröttheten dödar nästan och läkaren hos mvc ville sjukskriva mej på 50%, dock så var jag inte så trött den dagen(svårt att förstå den där tröttheten när man inte har den) så jag ville testa bita ihop ett tag till. Idag vill jag bara gå hem och slippa jobba. Jag räknar ner dagarna hela tiden och nu är det bara en månad kvar på jobbet om jag får min HP(försäkringskassan kommer man inte ens fram till per telefon, "systemet är överbelastat, var god försök senare"). Bara ett pass kvar sen är det helg i två dagar:bump:
Jag somnar hela tiden när jag har en chans, i vändningarna på jobbet(en gång ute på plattformen på en bänk...), på rasten, när jag kommer hem. Ja, kroppen är trött helt enklet och det känns även i alla muskler osv.

Magen blir större för varje dag som går, det kunde man inte trott för några veckor sen. Känns som jag ska kväva mej när jag ska sätta på mej strumpor. Bebisen böckar runt som ett vildsvin och man kan ibland ana en rumpa eller ett huvud som sticker upp lite extra.
Rider gör jag dock fortfarande och hoppas på att det ska funka så länge som möjligt.
Har iaf fått svar från stallägaren att min häst plus hans kompis kan få gå ute dygnet runt när det är dax för förlossning, trotts att det är på hösten. Dom får en jätte stor hage med äng och skog och är det busväder får dom självkart gå in och sova i boxarna på natten. Och boxgrannens ägare ska ta hand om mitt djur när det är dax. Så det känns bra att allt det är ordnat. Att dom får gå ute dygnet runt är guld värt, då kan jag slippa ha skuldkännslor för Fabian.
Hur löser ni era hästar när ni inte kan vara i stallet pga förlossning?

Och äntligen har jag börjat få en kännsla för hur jag vill att hans rum ska inredas. Utan den där kännslan blir det inte bra.
Har ni påbörjat bebisrum än?

delvis kl.
*blev ett ganska långt inlägg...*

Vad jag fattat det som så blir det inget mer besök för oss på söc förens det är dax för förlossningen. Var där på RUL och då sa dom så att vi ses i höst.

Jag vet inte hur vi har det här nere, men förr innan det var svininfluensa fick man gå och hälsa på på förlossningen vid ett tillfälle innan men jag har inte riktigt koll på hur det fungerar nu... hmmm...

Dom där föräldraträffarna om profylax osv kommer inte igång förens i höst, tror den första började typ 1 månad innan jag har BF, har ni oxå fått det så?
Ingen vattengympa är öppen över sommaren och det tar längre tid att få tid hos läkaren på mvc om man behöver gå dit. Så det verkar på så vis vara en ganska dum tid att vänta barn på.
Sen vet jag inte hur ofta man brukar gå till BM men jag fick en tid om en månad, var i vecka 26 då, går in i vecka 28 idag. Hur ofta ska ni gå?
Den gången mätte hon iaf magen för första gången och jag hade ett SF mått på 25 och hamnade på den "normala" kurvan. Järnvärdet hade gått upp jätte bra och bebisens hjärta slog precis som det skulle

Vi har "besök" hos BM, vecka 5 (kostsamtal) vecka 12 (inskrivning), vecka 18 (UL), veckan 24 (amningsinfo), vecka 28 (glukosbelastning), vceka 31,34,36,38,40 (41 och 42)... just nu är jag i 20+5 och jag tycker det är väldigt länge till nästa gång jag ska dit, har inte hört hjärtat eller kollat järnvärde eller ngt. Var sist hos "min" barnmorska vecka 12 på inskrivningen och det känns som en evighet sedan, tiden går väldans fort.....

Jag ska köpa lite böcker om föslossning mm. Hoppas ju på att min HP ska bevilljas så jag har tid och ork att läsa då. Jag går hem den 2 aug om det blir som jag hoppas.
Hur länge ska ni jobba, har ni sökt HP?

Jag har förmånen att ha sommarlov nu (men det var inte roligt att arbeta de sista veckorna på vårterminen men alla nationella prov, bedömningar och utvecklingssamtal.. det var tufft som attan, då satt jag och somnade rakt upp och ner :o... ).. nu har jag iafl varit ledig i två veckor och kommer att ha lov till mitten på augusti... Sedan kommer jag arbeta fram till 17 oktober ca. Rektorn har satt in vikarie som går parallellt med mig från och med den 1 september eftersom det är en speciell klass och som hon sa, om jag ville gå hem eller gå ner i tid lite tidigare.. Jag pendlar till och från jobbet och pratade med BM om det när jag var på inskrivningssamtalet och kanske om det blev för tufft pratade hon om sjukskrivning (om nu de på försäkringskassan tycker det och jag har fått något fel på mig som är sjukdom och inte graviditet :crazy:) eller så är jag helt enkelt pigg och glad som en lärka och kör glatt utan problem de 6 milen enkelt till jobbet och arbetar 100%, det vet man ju aldrig).... Sen vet i helskotta hur det kommer fungera med föräldraledighet och sådana saker när man har en uppehållstjänst som jag har, men jag tänkte ringa facket.. .de borde ju kunna svara på det...

Hur mår ni för övrigt?

Själv är jag jätte trött, har ont i fötterna om jag går/står för mycket så jag tackar så mycket för att det finns foppatofflor som är mjuka, sen svettas jag nått så otroligt i denna värme.
Den där tröttheten dödar nästan och läkaren hos mvc ville sjukskriva mej på 50%, dock så var jag inte så trött den dagen(svårt att förstå den där tröttheten när man inte har den) så jag ville testa bita ihop ett tag till. Idag vill jag bara gå hem och slippa jobba. Jag räknar ner dagarna hela tiden och nu är det bara en månad kvar på jobbet om jag får min HP(försäkringskassan kommer man inte ens fram till per telefon, "systemet är överbelastat, var god försök senare"). Bara ett pass kvar sen är det helg i två dagar:bump:
Jag somnar hela tiden när jag har en chans, i vändningarna på jobbet(en gång ute på plattformen på en bänk...), på rasten, när jag kommer hem. Ja, kroppen är trött helt enklet och det känns även i alla muskler osv.

Ta hand om dig!

Magen blir större för varje dag som går, det kunde man inte trott för några veckor sen. Känns som jag ska kväva mej när jag ska sätta på mej strumpor. Bebisen böckar runt som ett vildsvin och man kan ibland ana en rumpa eller ett huvud som sticker upp lite extra.
Rider gör jag dock fortfarande och hoppas på att det ska funka så länge som möjligt.

Visst är vi ibland ett underligt släkte, somnar gör vi överallt, trötta så vi håller på att kollapsa ibland men ändå ska vi envisas med att klättra upp på dessa djur och ta hand om dem till varje pris.. ibland tittar min sambo på mig, virrar på huvudet och undrar hur jag är funtad, ok kan han säga... du kan knappt stå på benen men du ska ut till hästen... hmmm... ja blir svaret och jag känner mig bara lite skyldig till att vara en fåntratt.. ;)

Har iaf fått svar från stallägaren att min häst plus hans kompis kan få gå ute dygnet runt när det är dax för förlossning, trotts att det är på hösten. Dom får en jätte stor hage med äng och skog och är det busväder får dom självkart gå in och sova i boxarna på natten. Och boxgrannens ägare ska ta hand om mitt djur när det är dax. Så det känns bra att allt det är ordnat. Att dom får gå ute dygnet runt är guld värt, då kan jag slippa ha skuldkännslor för Fabian.
Hur löser ni era hästar när ni inte kan vara i stallet pga förlossning?

Jag har en väl planerad lösning på detta problem.. Vi bygger nytt stall... inte för att vi ska få barn utan för att vi behövde (det gamla är inte riktigt funktionsbra).. Iafl så gör vi boxarna på gavlen i det nya stallet (blir 2 st 3*3 och 1 st 2*3) och i varje box finns det en engelsk boxdörr som går rakt ut i en förlängsning på stallet som typ en lösdrift. Innanför boxarna sedan finns det en stallgång som är 2,5m bred. Vilket innebär att den dagen det är dags så kan vi ringa mina eller min sambos föräldrar eller någon annan som är tillgänglig så kan de ta hand om hästskötslen. Jag har en häst som älskar att vara inne i sin box så jag hoppas att det ska räcka med att lägga in maten och att de sedan ska gå in i rätt box så att det bara är för passarna att stänga dörren om hästarna och så är det klart :idea: På morgonen sedan inbillar jag mig att passarna kan lägga ut hö i hagen och öppna dörrarna och sedan knatar hästarna själva ut... så ser visionen ut i alla fall... Nör vi sedan kommer hem så får vi hjälpas åt helt enkelt, har hästarna hemma och stallet bara tio meter från boningshuset så det ska gå, är mest orolig för hur det ska gå att få igång honom igen när bebis finns och tar plats, tid och säkert prioriteras!!

Och äntligen har jag börjat få en kännsla för hur jag vill att hans rum ska inredas. Utan den där kännslan blir det inte bra.
Har ni påbörjat bebisrum än?

Jag vet inte, jag tänkte vi skulle göra om i rummet... men nu håller vi på med stallet.. i alla fall vet jag villket rum det ska vara och att vi ska flytta på vårt kontor.. men jag vet inte vad man ska ha för möbler eller hur mycket möbler man behöver igentligen, spjälsäng, byrå och garderob.. väv eller tapet på väggarna? Funderar lite på att sätta väv utan struktur och måla, då kan h*n själv bestämma färger sedan efterhand som den blir större, eller tapeter, har inte riktigt orkat rodda i detta projekt än...

När jag födde Emilia i Linköping sa fick vi inget besök pa förlossningen, men ist fanns det en väldigt bra film vi fick se sa det gjorde inte sa mkt att vi inte fick se "pa riktigt". När vi var nu i onsdags sa vi att det är bäst att inte föda barn pa kvällen sista onsdagen varje manad, för vi var ganska manga människor där och tittade da.

Föräldrautbildningen med Emilia började sent, tror första träffen var i slutet av januari (hon var beräknad till mitten av mars, en med bf före oss). Det var tre träffar födelade pa tre veckor. Den som skulle ha först missade sista träffen för da kom bebisen.

I Östergötland gick jag i v. 6 (hälsosamtal), v. 11 (inskrivning), 20, 25, 29, 32, 35, 37 och 39.

Här i Österrike gick jag varannan vecka först i början, men nu har det varit 4-5 veckor mellan gangerna. Vet inte när det blir tätare.

Jag mar ok nu, piggare än för ngr veckor sen, även om jag lider av värmen. Tycker inte om värme i vanliga fall och nu är det hemskt. Känns ocksa som fogarna har stabiliserat sig lite, fortfarande ont men det är inte värre och jag kan göra lite mer utan att fa rikigt ont. Nästa vecka ska vi flytta sa vi far se hur kroppen mar efter det, ta det lugnt och lata andra fixa har jag lite svart för.

När vi flyttar kommer vi göra iordning för bebisen direkt. Emilia kommer fa ett eget rum och där kommer vi även halva rummet till bebisen (sa Emilia förstar att hon kommer dela rum sen). Men bebisen kommer sova hos oss i början sa vi kommer inte göra sa mkt i bebisen del av barnrummet. Har bara köpt ett bebisplagg än sa länge men har tanken att allt ska vara inköpt och iordning innan vi aker pa semester till Sverige i augusti. När vi kommer hem är jag i v.36 sa det känns som det mesta bör vara iordning da. Nu är det iof inte sa mkt att köpa när det är andra barnet.

Visst är vi ibland ett underligt släkte, somnar gör vi överallt, trötta så vi håller på att kollapsa ibland men ändå ska vi envisas med att klättra upp på dessa djur och ta hand om dem till varje pris.. ibland tittar min sambo på mig, virrar på huvudet och undrar hur jag är funtad, ok kan han säga... du kan knappt stå på benen men du ska ut till hästen... hmmm... ja blir svaret och jag känner mig bara lite skyldig till att vara en fåntratt.. ;)

Jag har en väl planerad lösning på detta problem.. Vi bygger nytt stall... inte för att vi ska få barn utan för att vi behövde (det gamla är inte riktigt funktionsbra).. Iafl så gör vi boxarna på gavlen i det nya stallet (blir 2 st 3*3 och 1 st 2*3) och i varje box finns det en engelsk boxdörr som går rakt ut i en förlängsning på stallet som typ en lösdrift. Innanför boxarna sedan finns det en stallgång som är 2,5m bred. Vilket innebär att den dagen det är dags så kan vi ringa mina eller min sambos föräldrar eller någon annan som är tillgänglig så kan de ta hand om hästskötslen. Jag har en häst som älskar att vara inne i sin box så jag hoppas att det ska räcka med att lägga in maten och att de sedan ska gå in i rätt box så att det bara är för passarna att stänga dörren om hästarna och så är det klart :idea: På morgonen sedan inbillar jag mig att passarna kan lägga ut hö i hagen och öppna dörrarna och sedan knatar hästarna själva ut... så ser visionen ut i alla fall... Nör vi sedan kommer hem så får vi hjälpas åt helt enkelt, har hästarna hemma och stallet bara tio meter från boningshuset så det ska gå, är mest orolig för hur det ska gå att få igång honom igen när bebis finns och tar plats, tid och säkert prioriteras!!

Ja visst är det märkligt det där med hästarna. Men jag tycker att i stallet så samlar man lite nya krafter. Även om man är trött när man kommer hem från jobbet och inte alls vill iväg till hästen så är man ju så illa tvungen men väl i stallet är all trötthet som bortblåst. När man kommer hem sen så somnar man gott iaf.
Dock så dödar ju den här värmen en, fy vad hemskt det är.

Skön lösning med stallet och hästarna. Åh vad jag önskar att jag kunde bo så Fabian kunde bo hos oss. En vacker dag ska jag lyckas med det.

Bild från igår, med tanke på vad hästen faktiskt betyder för en:
IMG_55355.jpg
[/IMG]
IMG_56833.jpg
[/IMG]

Tycker det är lite dålig aktivitet här inne, har alla fullt upp i denna sommarvärme? :)

Hur går det för alla då? Vi är i v 26 nu och tiden går sååå fort, är det okej att börja handla lite grejer nu kanske? Många kanske har börjat för länge sen, men jag tycker det har kännts som det är en evighet kvar. Men som sagt, tiden går ju i en rasande fart!

Så kom igen nu alla blivande mammor, uppdatera!!!!

Tiden gar verkligen fort.

Vi har fullt upp med flytt just nu sa mkt Internettid blir det inte.

Annars är det helt ok, det nya huset vi flyttat till är svalt och skönt sa jag klarar värmen ute bättre. Fogarna har tagit ganska mkt stryk av flytten (svart att ha det lugnt fast jag borde). Har ganska ofta ont i magen, vet inte rikigt om det är sammandragningar, bebisen som trycker eller liganment som tänjs ut. Lite obehagligt och jobbigt men inget som jag är orolig över.

Dukat under av värmen är det nog... Jag som brukar älska värme ligger nu och pustar i skuggan om dagarna. I natt var det ett riktigt ordentligt åskoväder så det har vädrat ur luften ordentligt och det är väldigt skönt :) Har precis varit och simmat på badet och det var med svalt och skönt! Bebis tror jag inte heller tycker om denna värmen för den sprattlar och rör sig mycket mindre.. innan kunde jag nästan ruta in dygnet efter när den tränade kickboxning men nu så är det mycket mindre aktivitet på dagarna och mer på kvällarna när det är svalare...

Vi har varit och tittat på barnvagn (är i vecka 23) och haft rysliga funderingar kring detta... Först bestämde vi oss för en att köpa en begagnad vagn. Sedan tittade vi på en massa olika märken och modeller, sen fastnade vi för en emmaljunga duo vagn. Den verkar bra tycker jag och man kan ha sportchassi på den.. Vi bor på landet och jag vill ha en robust vagn med gott om plats i som gå bra på grusvägar o som bebis kan ligga i ute och sova (tror på friskluft!!).. Sen tittade vi på sådana begangnade vagnar och de var typ 2-3000kr billigare än de nya vagnarna. Sedan började vi fundera på om det kanske var bättre att köpa en ny eftersom vi har en idé om att ha mer än ett barn så kunde vi ha samma vagn till alla...:grin: mitt upp i allt detta kommer min mamma och pappa och säger att de gärna sponsrar till en ny barnvagn. VIlket innebär att det då blir en ny vagn... Men hur tänker ni kring barnvagn, märken, funktioner, modeller???!!!! Vi åkte i alla fall till affären sen och fick reda på att vi får beställa vagnen 12 veckor innan den behövs och eftersom jag gärna vill ha den hemma ett par veckor innan så är det snart dags att beställa.... De hade sån försäkring med i affären så om någonting skulle gå fel med barnet så kan man lämna tillbaka vagnen...

Annars har vi inte köpt några grejor alls eller funderat kring det ännu... Babyskydd funderar vi lite kring bara men det är för att det är smidigast att beställa det samtidigt som vi köper vagnen. Det är svårt att veta vad man behöver för saker och vad som är onödligt.. Vill inte köpa en massa saker som inte blir använda, men jag hittade en lista med saker som kunde vara bra att ha på http://www.viforaldrar.se/artiklar/2006/08/01/vad-behover-en-nyfodd/, får se om den kan vara till någon nytta, någon som har något bra tips eller idé? Mycket funderingar blir det, har ju konstaterat att tiden går fortare än man kan tänka sig och på onsdag är det dags för barnmorskebesök, det första sedan inskrivningssamtalet, spännande :laugh:

Oj, 12 v leveranstid. Ja då borde man vara ute i tid. Vi har faktiskt köpt ett babyskydd, kollade runt bland olika tester och sånt och bestämde oss för en Akta Graco Logico. Det var rea på nätet på en sida som fått bra recensioner så då bestämde vi oss för att beställa därifrån. Har också många kompisar som har varit väldigt nöjda just med den stolen. Vagn har vi inte kollat runt så mkt på men vi bor också på landet så en tålig och robust vagn är nog ett måste, och sambon har hela tiden motsatt sig en trehjulig vagn även om dom ser så sköna ut att köra. Men det jag har sett när jag kollat runt på såna är att man sällan kan ha sittdelen mot sig, och det tycker jag inte känns bra. Att vända bebis framåt redan kanske efter 6 månader, njee...

Så jag tror vi är inne på en Emmaljunga City Cross, ny eller begangnad jag vet inte... Fjädringen kan vara lite si och så på dom begagande enligt min kompis som köpt begagnat tidigare. Så jag vet inte jag... Köper man nytt, så får man ju precis det man vill ha ;)

Vi lutar faktiskt också åt Acta Graco Logico.. den var hyfsat bäst i testerna och ett bra pris jämfört med andra som låg på samma.. tittade lite på brios babyskydd med som var lite bättre i testerna men hon i affären sa att de var mycket mindre än Actas så att barnen växte ur dem fortare... de sålde mest av Actan eftersom den var som hon sa mest stol för pengarna..

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 370
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka