Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Citycrossen är betydligt mindre och smidigare än Duon, i alla fall upplever jag det som det. Vi har en CC och sambons bror har en Duo Edge och den är rena pansarvagnen i jämförelse med vår vagn. CC:n går dessutom in utan problem i vår V50, är bara att fälla ihop (med citykorgen på!) och lyfta in, medan deras vagn fick vi plocka isär och leka tetris med för att få in.

Jag älskar vår vagn, så jäkla smidig och snygg! :love:

Känner att jag måste svara på detta då jag haft erfarenhet av båda vagnarna :)
Vi köpte en emmaljunga edge duo combi med sportchassi splitter ny innan sonen föddes! Den var kanon regäl liggdel och gick som en pansarvagn och dessutm så var teleskopskaftet på vagen underbart då man är kanske någon lite längre person! MEN man måste ha en regäl bil om skall få in något mer än denna vagn! Dessutom tung som bara den så jag orkade knappt med att få in den! Vi hade den i ca 8 månader sedan sålde vi den med en förlust på ca 2500-3000 kr. Dålig affär för vår del och en otroligt bra för dem som köpte den?
Vi köpte sedan en begagnad emmaljunga city cross. Den har inte luftdäck så den går inte lika bra på snö/ojämt underlag tycker jag men det väger betyligt mycket mindre och är så otroligt mycket smalare då det gäller att få in vagen i bilen! Vi är jättenöjd med denna vagnen men nu när syskonte kommer i November så fick nu införskaffa ytterligare en vagn! Denna gång blev det en phil & ted syskonvagn. Men jag säger det emmaljunga är alltid emmaljunga! :) Vi behåller city crossen men den hamnar nu på dagis som sovvagn!

När det gäller babyskydd så är det enda tipset jag har: köp ett med basenhet! är så underbart skönt att slippa krångla med bältet vatje gång!

Lycka till i denna djungel! :banana:

Åh vad bra, vi har också en V50 och jag har funderat på om den får plats liksom på längden, för jag antar att det är så du menar?? Så man kan pack andra saker till hö/ vä om vagnen?

Ja lite dålig aktivitet är det nog i tråden.
Värmen tar ju nästan dö på en. Jag mår verkligen inte bra när det är så här varmt, hjärnan funkar inte liksom. Vi får åka ner till stranden några timmar/dag. I vattnet ligger jag i en badring på 90 cm och guppar, det är skönt. Dock så kan det kännas lite obehagligt när man går upp sen då det känns som små stötar i magmusklerna i vissa steg, men det blir oftast så om jag legat på mage i ringen, kanske jag spänner mej då?

Vi har både fått och köpt lite saker sen första början nästan. Bebisens mormor tycker det är så kul med en liten att pussa på i framtiden så av henne har vi fått en massa saker, sånt hon gjort själv och köpt. Får lägga in någon bild senare.

Själva så har vi köpt ett babyskydd, acta graco logico s, sparkskydd att ha i bilen och en sån där spegel så man ser bebin när han sitter i bak. Vi har bestämt oss för att det är där han får sitta.

Vagn är oxå beställd sen i maj typ men den har inte kommit än. Vi valde en emmaljunga city cross, inte för att vi ville ha den från början men duon var för stor för våran saab 9-3 sportkombi så därför fick vi gå ner en storlek. Vi vill oxå kunna gå promenader på stigar och grusvägar när man är i stallet, men vi har bestämt oss för att vi ska ha en stallvagn till det och det blir en ganska gammal och ful emmaljunga men fullt funktions duglig.

Bärsele, åkpåsar, säng med alla tillbehör, badbalja med ställning, lite mjukis djur, nappar, nappflaskor, haklappar, kläder osv har vi oxå införskaffat.
Vi kommer behöva köpa mer saker men det känns som om att vi har bland det viktigaste klart sen köper man med tiden. Man vet ju inte riktigt vad för saker man kommer behöva av salvor och sånt tex. Jag tror att vi vill ha en babysitter sen vet jag att vi ska fixa matstol oxå. Sen tillkommer självklart saker/möbler till hans blivande rum, men det tar vi tag i när jag går hem på havandeskapspenningen i slutet av månaden.
Är ju inte så jätte lång tid kvar innan han kommer men det känns som en evighet till slutet av september.

Åh vad bra, vi har också en V50 och jag har funderat på om den får plats liksom på längden, för jag antar att det är så du menar?? Så man kan pack andra saker till hö/ vä om vagnen?

Jag tror aldrig att ni kommer få plats med duon i bara bagageutrymmet. I vår bil(saab 9-3 sport kombi, dom är väl ungefär jämnförbara bilar) fick den iaf inte plats, vi fick ta in liggdelen i baksätet om vi skulle haft den vagnen och sen fick det typ inte plats något mer. Plus att man vill kunna spänna fast liggdelen om den ska ligga i baksätet och det skulle bli jätte krångligt.

*såg sen att du menade city crossen* den borde få plats utan problem.

vi har en v70 (-06) så duo combin borde få plats i kofferten.. men jag vacklar, :grin: ska in till stan och titta på en city cross... kollade lite på emmaljungas hemsida och doun är 7 cm bredare och väger 2,5 kg (tror jag det var) mer än city crossen. Men det verkar helt klart vara ett alternativ med city crossen i stället när man står på parkeringen och har veckohandlat och ska få in allting i kofferten, om man inte tar babyskyddet och åker hemifrån utan vagn, men det känns lite osmart kanske..:angel: Har funderat på stallvagn med, mamma tyckte vi kunde ta ner den snart 30 åriga vagnen från vinden och använda, får se hur vi löser det hela... men om man tänker på allergiker och sådant skulle det nog vara bäst att ha en annan vagn just när man är i stället (så länge den vill ligga still och sova), fördelen jag har är att det bara är 10 meter från huset till stallet så jag funderar på att man antingen kan ställa vagnen utanför ytterdörren eller smyga ut och ta hand om hästarna medans den sover, och ha med sig en babyvakt ut... det tar inte lång stund att springa in om det skulle behövas.

Värmen tar död på en här med och jag är ändå inte så långt kommen så jag tycker att jag har rätt att klaga, tänker på de som är höggravida, de tycker jag synd om... skulle åska här idag men än så länge har det gått i kanten om oss, hade hoppats på en riktig ordentlig utladdning mede svalare väder. Var och köpte en tantfläkt igår som jag kör nu dygnet runt. Sambon har haft sin semester och börjat jobba denna veckan (hotade med att följa med och sitta på hans kontor hela dagarna eftersom de har ac.. ;) ), och jag är lite för lat för att köra hemifrån själv (har en bit till havet).

Jag måste erkänna att jag får lite krupp när jag tänker på de andra sakerna som ska köpas, det är så svårt att veta vad man ska ha och var vi ska ställa grejorna, men det löser sig säkert vad tiden lider... ska snart börja tömma kontoret som bebisen ska få ha som rum, den kommer inte bo där från början ju men vi behöver ha in lite garderober o någon byrå att lägga sakerna vi köper i.. bor i ett gammalt hus där förvaringsutrymme är en stor bristvara..:grin:

Edge duon gick in "på längden" (även med liggdelen ovan på) så man kunde packa brevid när vi hade en v 70 från 2004 men det var precis på håret!
Däremot gick den inte in i våran Skoda scout när vi bytte bil men det gör däremot city crossen på samma "längd" men här med på håret! :)

Citycrossen går in på alla möjliga vis i en V50, så det behöver du inte bekymra dig om! :D Det var ett av våra krav då vi köpte vagn - att den lätt skulle få plats i vår bil, vi ville inte byta bil och inte heller stå och mecka isär en vagn varje gång vi skulle åka nånstans. Här älskar vi vagnen alla 3, den är så jäkla bra! :love:

Citycrossen går in på alla möjliga vis i en V50, så det behöver du inte bekymra dig om! :D Det var ett av våra krav då vi köpte vagn - att den lätt skulle få plats i vår bil, vi ville inte byta bil och inte heller stå och mecka isär en vagn varje gång vi skulle åka nånstans. Här älskar vi vagnen alla 3, den är så jäkla bra! :love:

:D *skrattar*.. det är inte roligt men påminner lite om när vi köpte vår hästtransport, den passade bilen perfekt :) Inte hade vi bara räknat med att bilen skulle trilla ihop efter fem månader och vi inte skulle hitta någon ny som fick dra släpet, så sagt och gjort.... sambon som backar bättre än jag och är väldigt snäll fick snabbt och lätt ta ett BE körkort :bow: man kan aldrig veta vad som kommer hända med andra ord :grin:

kl

Nu är jag i v 32 och mår prima ballerina :laugh:. Visst känns det att man är gravid i denna värme, men jag klarar det ändå över förväntan tycker jag. Fötterna svullnar lite framåt kvällen och jag blir nog lite varmare än andra ogravida i min närhet, men i övrigt mår jag jättebra. Jag har inte ont någonstans, ridningen fungerar fortfarande toppenbra och jag känner mig pigg och glad, jätteskönt!

Bebisen har lagt sig tillrätta nu och bökar runt mycket i mitt bäcken med huvudet, vilket skapar obehagliga ilningar som jag känner igen mycket väl från sista veckorna med My. Inte speciellt skönt, men de går ju över fort tack och lov. Magen är stor och står rakt ut och bebisen är helt galen där inne.

När det gäller vagn så hade vi en Emmaljunga smart duo till My, och vi har varit jättenöjda med den. Den är tung, och blir ju tyngre ju äldre barnet blir, men den tar sig fram överallt, är stor och stabil och relativt lättkörd. När My var 15 månader köpte vi en sittvagn (brio race) och min svåger tog över vagnen till deras bebis, de är också jättenöjda. Till vår nästa bebis ska vi ha en syskonvagn som vi får billigt av grannen, tror att det är en carena eller en babytravel. Vi kommer dessutom att titta lite efter en lättare kombivagn att ha till lilla bebisen om man vill ut och gå med bara den någon gång. Har även en gammal brio som stallvagn. Många vagnar blir det...

//Julia

Nu är jag i vecka 30.

Snart är det ju dags för oss höstmammor, och nyss var vi nygravida.
Tiden har gått rätt fort och jag mår hur bra som helst.

Skulle önska lite mildare väder eftersom jag har så mycket att göra och svetten rinner i floder.

Jag har måste ha syskonvagn eftersom Alva endast är 1 år och 4 månader när syster dyker upp.
Vi har i princip bestämt oss för en Mountain Buggy Duo. Ev. köper jag en Mountain Buggy Swift också för att ha en vagn då jag bara ska iväg med en.

Vi flyttar igen 1 september. Drömmen dök upp och vi var bara tvugna att slå till. Känns lite oroligt men det ska nog gå bra med lite hjälp.

Snart får vi läsa om förlossningar!!

datorn fick spunk, dubbelt.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Känner mig nästan mer som en vintermamma än höstmamma, med min sena ankomst i tråden. Går "bara" in i v 24 imorgon. Så jag har inte så mycket mage att skryta med ännu. En liten kula som står rakt ut. Jag har gått upp i vikt tyvärr, ca 8 kg. det tycker jag är ganska mycket. Min kompis gick bara upp 8 kg totalt på hela graviditeten. Orättvist :p.
Ska iväg i eftermiddag till BM igen. Och då mäta magen tyckte jag hon sa sist. Som sagt, det är inte så mycket att mäta... Sen vet jag inte vad vi ska göra mer.
Hoppas på att få lite information om föräldragrupper/utbildningar och så snart. Känner att jag skulle vilja "komma igång" och få lite mer kött på benen inför vad som komma skall.

Har inte köpt en endaste pinal ännu. Väntar tills efter semestern, då kommer jag vara i v 28-29 nånting och då känns det lagom att börja fundera på vad vi vill ha (som inte släktingar redan har, ska länsa deras gömmor under semestern). Vagn ska vi köpa en begagnad har vi bestämt. En Urban Jungel. Den är så lättstyrd och så tycker jag om att liggdelen är högt placerad så man slipper böja sig så långt ner när man ska ner och böka.
Det var en kort uppdatering. Mer följer när jag varit hos BM :)
Just nu är det ju fölnings- och betäckningssäsong hemma så jag känner mig koncentrerad på alla föl och betäckningar än vad jag bryr mig om min egen mage, den kommer ju till hösten liksom, nu är sommarens aktiviteter lite roligare :o

Ja, tiden går fort.. ligger dock lite efter här, bebis kommer ju inte förrän i november :) Men det blir nog bra. Var hos BM idag och det var bara finfint med bebis, hjärtljudet var 146. Dock har jag fått väldigt låga järnvärden (Hb 107) trots att jag redan äter järntillskott men jag ska fortsätta så skulle vi ge det till nästa gång... det hör nog till kan jag tro. Man kan säkert ha ännu sämre värde kan jag tänka. Bokade in alla tider i höst med o det kändes lite konstigt att gå där ifrån med ett papper fullt med tider fram till november :o Fick lite krupp med när barnmorskan nämde att det kunde vara bra och förberda sig lite och tänka igenom vagn och sånt eftersom det kunde vara lång leveranstid, men men lite är vi på väg.. mycket annat att ha fokus på för tillfället med. Det löser alltid sig...

Jag har gått upp 7kg varav de sista tre har kommit på två veckor, tror de är vätska av värmen men jag kan inte riktigt förstå var de sitter för jag är begåvad med en sån liten mage så den var inte lönt att mäta :o skulle visst hamna utanför kurvan och samtidigt har det inte satt sig något vidare någon annan stanns heller.. Är glad så länge magen håller sig liten, känns som livet är lättare då (inbillar jag mig iafl...)

kl
När det gäller vagn så hade vi en Emmaljunga smart duo till My, och vi har varit jättenöjda med den. Den är tung, och blir ju tyngre ju äldre barnet blir, men den tar sig fram överallt, är stor och stabil och relativt lättkörd. När My var 15 månader köpte vi en sittvagn (brio race) och min svåger tog över vagnen till deras bebis, de är också jättenöjda. Till vår nästa bebis ska vi ha en syskonvagn som vi får billigt av grannen, tror att det är en carena eller en babytravel. Vi kommer dessutom att titta lite efter en lättare kombivagn att ha till lilla bebisen om man vill ut och gå med bara den någon gång. Har även en gammal brio som stallvagn. Många vagnar blir det...

//Julia

Här blir det en smart duo efter alla turer :laugh: gott att höra att den varit stor o stabil, tror jag kommer vara ute o traska här mer än det ska lyftas in och ut ur bilar så det löser sig nog att den är lite tyngre och större!

Jag var också hos BM igår och hade gått upp 8kg. Hemmavågen och deras våg stämde ganska bra. Mitt hb hade sjunkt från 125 till 111 och blodtrycket från 120 till 110. Har känt de senaste veckorna att "jag gått ner mig lite" och det stämde ju bra med både hb och blodtryck då.
Mätte livmodern och den var ca 22 cm. Tydligen helt enligt skalan. Jag sa att jag tyckte att magen var så liten och hon sa att den ofta såg liten ut på långa personer (172) och större på kortare. Hon sa också att långa personer ofta får större barn. När jag vitnade i ansiktet och pep att "Nej, jag vill ha en liiiiiiten unge, den ska ju ut också!" kontrade hon med att långa personer ofta får enklare förlossningar. Tack, mer sånt vill jag höra :angel:

Hon sa också att långa personer ofta får större barn. När jag vitnade i ansiktet och pep att "Nej, jag vill ha en liiiiiiten unge, den ska ju ut också!" kontrade hon med att långa personer ofta får enklare förlossningar. Tack, mer sånt vill jag höra :angel:

Tycker det är så roligt att allt går att vända till någons fördel.... :D

Jag är lång, 177 cm min dotter vägde 3250 och var 51 cm. Men jag hade en jobbig förlossning.... :D

*försöker förtvivlat med argumentet att du är undantaget som bekräftar regeln* Är ju både förstföderska och hypernervös :crazy:

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 370
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka