Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Dricker du ordentligt med vatten?
Läste ocksa att extra tillskott av magnesium och calcium kan lindra kramp.

Jag brukar i vanliga fall vara dålig på att dricka, men nu tycker jag att jag dricker mycket då jag är törstig på ett helt annat sätt.
Magnesium och calcium kan inte påverka bebisen negativt på något vis? Kan man få för mycket av något eller sköter kroppen det själv?

Jag fick sendrag i benen som strålade ner i foten. Ett som gjorde riktigt ont.
Morgonen efter kunde jag inte stödja på foten, och haltade illa en vecka. Efter 2 veckor släppte det helt.
Jag fick också höra att det var hälsporre (sökte även på internett) som orsakade det.
Men uppenbarligen var det sendraget som hade ställt till det för jag har inte haft ont sen dess.

Nej jag tycker oxå att det känns lite långsökt med tanke på att det kom i samband med kramperna. Jag hoppade på kryckor dom tre första dagarna sen har jag nu varit utan i två dagar med vanlig sko på den onda foten och det gick bra tills idag. Nu gör den ont igen till viss del så imorrn blir det B o T, foppatoffla och kryckor på jobbet....

Ska kolla upp det där igen med läkaren jag ska träffa via MVC nästa torsdag. För vad jag har hört så fick jag bara ta "något vad det nu hette" (lomudal kanske..?) som var i ögondroppar och nässpray. Jag tvivlar dock på att det ska hjälpa mej med kliet i halsen.

Just nu sitter jag med min ansökan om havandeskapspenning. Gud vad svårt det är att beskriva sin arbetsdag när den ena inte är lik den andra, varken med tider eller vad som ska göras på jobbet. Har dragit till med några exempel och hoppas det räcker.
Men man måste ju vara så utförlig som möjligt känner jag, då jag inte vet vad jag ska ta mej till om jag inte får någon HP. Redan nu har jag svårt för att göra alla uppgifter som jag kan få under ett pass.
Dock så har alla andra kvinnliga lokförare på jobbet som sökt HP fått det, men man vågar ju inte lita på det. Har iaf fått ett bra utlåtande av arbetsgivaren.
Någon annan som sökt?

Imorrn ska jag till sjukgymnasten för första gången för att se vad hon säger om mina fogar. Och nästa torsdag är det dax för konroll hos BM igen och direkt efter det ska jag till läkaren för att se varför jag är så trött.

Går in i vecka 26 imorrn och har gått upp 10 kg:crazy: Inte konstigt att foten har ont kanske, bära på en sån tung människa har den aldrig gjort förut.

kl

Nu har jag varit hos barnmorskan igen. Allt såg så fint ut så, lilla hjärtat slog med 142 slag/min och bebisen ligger än så länge i säte. Jag är i v 28 nu och har gått upp nästan 8 kg. Magen min är två streck över översta kurvan med härliga 31 cm i sf mått =)

//Julia

Vad jobbigt med foten, jag tycker det later konstigt att det skulle vara kramp som är orsaken till den.

Freyja- Skönt att allt sag bra ut. Jag ska till läkaren igen imorgon, alltid lika spännande. Här mäts inte magen och man lyssnar inte pa hjärtljud men ist görs ultraljud varje gang. Försökte mäta magen själv och da fick jag fram att den är 2 cm större än med Emilia i samma vecka.

Ska kolla upp det där igen med läkaren jag ska träffa via MVC nästa torsdag. För vad jag har hört så fick jag bara ta "något vad det nu hette" (lomudal kanske..?) som var i ögondroppar och nässpray. Jag tvivlar dock på att det ska hjälpa mej med kliet i halsen.

Värt att kolla det! Det har detta året kommit ut nya riktlinjer för allergier och gravida, läkaren har säkert koll på vad som gäller. Barnmorskan jag går till och han överläkaren på sjukhuset sa att det var så nya riktlinjer med Lorotardin så att inte alla viste om det eller hade fått informationen om det än... :grin: (svensk sjukvård och socialstyrelsen verkar inte kommunicera så bra) jag mår toppen på det och den lilla också.. kliar det i halsen för att jag fått i mig något jag inte tål dricker jag ordentligt och dubblar dosen för betapred eller kortison får jag inte ta när jag är gravid....

kl
Mitt mål med ridningen när jag blev gravid igen var att jag skulle rida till minst v 30, och jag är nu alltså i v 28, så det känns skönt att jag antagligen kommer kunna rida så länge som jag sa från början. Förhoppningsvis kan jag rida i några veckor till, men jag kommer nog hålla mig mer och mer på ridbanan, för det är inte alltid lätt att hålla balansen ute i terrängen och det kan ju lättare inträffa saker som gör att hästen min blir rädd eller liknande, och då kanske jag faller av...balansen är ju inte längre som den en gång var!

Jag tycker det låter sypermysigt... Jag har hela tiden bekymrat mig för att magen ska bli för stor så att jag inte ska få plats, men det kommer ju nog att gå fin fint då... :laugh:

Min lilla pålle är inte så gammal och det där först nu jag har börjat rida honom riktigt själv utan att vara linad, dock bara i skritt och trav. Han är dock väldigt snäll och älskar att jobba..:love: När vi skrittar ut så låter jag någon hålla honom i lina, det är dumt att vara dumdristig känns det som. Sedan när jag inta kan rida längre kommer han få stå till vintern är slut eftersom han (tyvärr) är väldigt mycket enmanshäst, bättre att ingen annan kladdar till hanteringen eftersom han kan försöka vara mycket dominant och skrämmas under fel förutsättningar. Har dock slutat med dressyrträningarna två gånger i veckan på annan häst...

Hej!

Jag kanske oxå platsar här! Har en parvel i magen som är beräknad till den 16 september. Detta är första gången och väldigt spännande!

Har väl trillat in i 27:e veckan här nu men rider forfarande, dock bara två ggr i veckan. Får väldigt ont i fogarna. Som tur var är pållen körhäst med så vi har att göra ändå som tur är nu när det är fri tillgång på bete. Han visar nämligen redan tendenser till att vara sympatigravid! ;)

Någon efterfrågade hur man gör med sina ridbyxor nu när man inte kan knäppa dem. Det finns som en elastisk tub (pm:a för mer info) som man kan trä över sig och ha ridbyxorna öppna, ja även ordinarie byxor med förstås. Mycket smart!

Är det en nordis du har?

Jag rider oxå bara någon gång/vecka pga fogarna men jag har precis som du en körhäst så vi kan motionera ändå. Som tur är så går han bara på dagbete, men han är iofs lite tjock ändå men han skulle ju kunnat vara tjockare.
Red idag i ridhuset, skulle bara jogga lite i trav och galopp men dum som jag är skulle jag "bara" sitta ner i galoppen och rida ihop honom lite mer några steg. Tog väl två språng och sen kände jag att jag tryckte till ena bakfogen fel. När jag suttit av gav benet sej nästan vika när jag skulle stödja på det....

På tal om ridbyxor så red jag med mjukisar och chaps över, inte så fint men men. Annars har jag haft två linnen på mej, drar ner det understa ordentligt och drar byxan över, drar upp gylfen så mycket det går och stänger sen byxan med snodd istället för knapp och sen är det bara dra ner det övre linnet över byxan. Bara för att slippa visa trosorna. Det har faktist funkat hittills.

Vad jobbigt med foten, jag tycker det later konstigt att det skulle vara kramp som är orsaken till den.

Var hos sjukgymnasten igår och hon trodde att foten var överansträngd pga att jag avlastar mina fogar plus att jag har lite överrörliga leder, så fotleden är instabil. Och att jag är ganska mycket tyngre nu.
Så en stabil sko med inlägg för hålfoten var vad hon rekomenderade.
Sen ska jag stretcha innan jag går och lägger mej för att undvika kramperna.

Ja, jag kör med nordis jag! Det kommer nog en till här vartefter men den har vilat hela vintern så därför känner jag ingen direkt panik över igångsättningen. Den får ta tid vilket samtidigt gör att man lär känna varandra när man marktränar mycket.

Ja, ridningen har börjat fresta på ordentligt. När man rider vill man ju att det ska ge hästen nånting med. Att sitta i galoppen fick jag överge för några veckor sen och tyvärr börjar även nedsittningen i traven att strula. Sen kan man ju inte bara sluta att rida förrän det börjar känns bra. Så, man går som en gammal kärring efter passet...:crazy:

Haller tummarna för att det hjälper.
Jag borde ocksa söka "hjälp", för mina fogar, men det känns lite läskigt när jag inte kan spraket sa bra (vet inte ens vad foglossning heter pa tyska). Om jag gatt mkt en dag och sen ligger still i soffan viker sig ocksa mitt ben när jag reser mig upp, läskig känsla. Har även börjat känna av framfogen nu.

September
8/9 - Freyja_bus, andra barnet
ca 10/9 Lilo Wonder - andra barnet
23/9 - Gupello - andra barnet (datum ändrat efter RUL)
24/9 - Suddis - första barnet
25/9 - aenglah, tredje barnet
25/9 - Luecca, andra barnet
29/9- Nikki o Fabian, första barnet, en pojke

Oktober
4/10 - Turbofling (fd Hoppas), andra barnet
10/10 sarawi - första barnet
14/10 Tora - andra barnet
21/10 keilir - första barnet

November
2/11 Tyra1
5/11 Ajda - andra barnet
9/11 Emoyeni - första barnet
17/11 Mirifax - första barnet
18/11 Fellow - andra barnet
19/11 Gullan86 - första barnet

December
10/12 gravidoensam, första barnet
24/12 Pumpernickel - första barnet

dscn6094_92265094.jpg

dscn6090_92265188.jpg

Vår lilla bebis på ultraljudet i ca v.16

Idag har jag gått in i v.18:banana:

nej inga barn här förutom den som ligger i magen. sen har jag iofs ett stort och hårigt barn, men han bor i stallet:) varför trodde du att jag hade barn redan?

September
8/9 - Freyja_bus, andra barnet
ca 10/9 Lilo Wonder - andra barnet
16/9 - Tires - första barnet, en pojke
23/9 - Gupello - andra barnet (datum ändrat efter RUL)
24/9 - Suddis - första barnet
25/9 - aenglah, tredje barnet
25/9 - Luecca, andra barnet
29/9- Nikki o Fabian, första barnet, en pojke

Oktober
4/10 - Turbofling (fd Hoppas), andra barnet
10/10 sarawi - första barnet
14/10 Tora - andra barnet
21/10 keilir - första barnet

November
2/11 Tyra1
5/11 Ajda - andra barnet
17/11 Mirifax - första barnet

December
10/12 gravidoensam, första barnet
24/12 Pumpernickel - första barnet

November
2/11 Tyra1
5/11 Ajda - andra barnet
17/11 Mirifax - första barnet - ändrat till 13/11 efter RUL

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 370
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka