Höstmammor 2010

Sv: Höstmammor 2010

Jag grinade också till Farsan när det handlade om Dino...
Jag kan inte påstå att jag tycker att jag har blivit bättre nu senare i graviditeten, eller kanske lite, och vad jag har hört så blir man nästan ännu värre när bebis väl har kommit.

Grattis på födelsedagen aenglah!

Jag har alltid varit ganska känslig och haft nära till tarar. Men blev värre när Emilia lag i magen och det har inte gatt över än (kanske lite bättre), men jag tycker inte det blivit värre sen jag blev gravid den här gangen.

Till er båda:
Det låter ju inte som om att man kommer undan det på jobbet då. Tur folk vet att man är gravid. Men det är jobbigt att vara så kännslig helt plötsligt, för man känner ju en viss kännsla det är ju inte bara tårar.

kl

Nu är jag i v 23 och magen känns redan stor och klumpig =) Så kände jag aldrig med My, inte ens när den faktiskt var det!

Jag har haft en del sammandragningar de sista veckorna och magen känns öm och lite märklig när jag t ex promenerar i för rask takt. BM tog en urinodling på mig och det visade sig att jag har ett litet antal GBS bakterier i urinen. Gränsen för antalet bakterier för att man ska få en antibiotikabehandling ligger tydligen på ca 100 000 och jag hade 3000, så det är ju inte så mycket, men med tanke på att jag haft en del symptom så skulle hon höra med läkaren vad han tyckte.

Jag och My har varit på Gotland i några dagar och är nu hemma igen. Det var en trevlig tripp med en lång resa (tåg, buss, båt) som gick förvånansvärt bra, men det är verkligen skönt att vara hemma igen! Det är märkligt vad bekväm man blir med sitt eget hem när man har småbarn! :D

//julia

Kan bara halla med om det sista, även om jag inte alls trivs i var lägenhet är det jätteskönt att komma hem när vi varit iväg. Allt är barnanpassat, saker finns där dom ska vara (oftast iaf) och man vet att allt man behöver finns.

Jag tror jag har lite sammandragningar ocksa, men inget som besvärar mig. Däremot känner jag inga tydliga sparkar/rörelser än (är i v.20 eller 21), och det oroar mig lite. Har känt lite som kan vara Liten med likagärna ngt annat. Ska till läkaren nästa torsdag sa jag far ta upp det med honom da. Egentligen tror jag inte ngt är fel, men jag vill sa gärna känna mysiga sma sparkar.

*kl*

Går in i v.17 idag och blir mer och mer förvirrad. Jag har ingen mage alls, ser bara aningen plufsig ut kanske :o. Har inte gått upp i vikt mer än 1.5-2kg.
Är jag verkligen gravid liksom? det känns inte så.
Sambon tycker jag är löjlig, han är mycket förtjust i mina nya snygga bröst, och tycker att mitt humör tyder på att jag är gravid. Men ingenting annat avslöjar en graviditet för mig. :confused:

Ska det vara så här? När kommer bulan på magen? Och när börjar man gå upp i vikt?
Skulle vara lagom kul att komma på ultraljudet och inse att man hela tiden varit skengravid....

Jag är i slutet av v.20 eller 21. Har inte gatt upp ngt alls i vikt och magen är inte direkt stor. Jag ser själv att den är större men ingen annan har sagt ngt. Med första barnet syntes det inte alls fören runt v. 25, men sen växte den fort (även om den aldrig blev jättestor).

Usch, igår när jag åt en äcklig pizzabit så fick jag akut ont i magen, i nedre delen på höger sida, typ i höjd med höftknölen. Det var som om att platsen för allt som finns där inne försvann, eller som när man har jätte mycket luft i magen(ni vet hur ont det kan göra...). Jag satte mej ner ett tag och det blev bättre. Sen gick jag in och duschade och tänkte inte så mycket mer på det hela.
Efter duschen gick jag och sambon ut och runt området(inte långt) och när vi väl kom fram till ytterdörren igen så började smärtan hugga på nytt. Och sen dess har det kännts hela tiden i olika grader. Tar man upp höger ben tex så känns det som att ett organ ska sprängas typ.

Hade även ont i vänster sida på ungefär samma ställe för någon dag sen men det släppte snabbare dock så gjorde det så ont en gång att jag blev alldeles svettig.

Någon som kännt något liknande?

Jag ska till BM idag för andra gången och ska passa på att fråga henne oxå. Känner dock lite oro över att sätta mej i bilen om det börjar hugga så där igen, samtidigt så känns det inte heller nått kul att ta tåget och gå den lilla promenaden som blir om man måste stå dubbelvikt/sätta sej ner och kvida på vägen.

Jag själv tycker magen har växt lite grann nu dom senaste dagarna och han där inne har verkligen visat att han kan röra sej. När jag vaknade imorse kom jag att tänka på att jag nog inte kännt av honom sen igår på dagen och blev lite orolig, men nu när jag satte mej här så rörde han sej igen, så då borde han leva iaf.

Kan det inte vara ligamenten då?

Hugger det till när du rör dig eller hugger det även när du sitter stilla? Ligamentsmärtor är riktigt obehagligt och man vill bara vika sig dubbelt när det kommer ett sådant hugg. Det är vanligt att man känner det när man hostar eller nyser eller reser sig hastigt. Kan det vara det?

Klart bebisen lever och har det bra! Min bebis är också en liten vilding, speciellt på nätterna. Jag har fortfarande en del sammandragningar och "mensvärk" och det är rätt irriterande...

//Julia

Bm trodde oxå att det var ligamenten som kändes. Hon kände och tryckte och jag kände då av samma "ömmhet" på bägge sidor. Magen har nog börjat växa lite nu den senaste veckan. Jag känner även av att huden känns väldigt tight över magen. Folk har oxå börjat se att man är gravid.

I övrigt hos BM så sa hon att allt var som det skulle, hjärtat som pickade och en massa aktivitet.

Idag har jag varit hos läkaren igen, allt sag bra ut med Liten, växer bra och väger nu ca 380 g. Fragade om vilket datum som stämmer och han sa att han alltid gar efter det datum som man sagt innan ultraljud, hans erfarenhet är att det stämmer bäst salänge man haft en regelbunden menscykel. Mätningarna och datumen pa ultraljudsbilder sa han att han använder mest för att se att allt ser bra ut och att datumen inte avviker för mkt fran varandra.

Sa det är 4 oktober som gäller, men jag tror ända att Liten kommer 27 september. Han försökte ocksa se könet pa Liten men det var svart, Liten var blyg och knep ihop benen. Han kunde inte se ngn snopp iaf men vagade inte helt säga att det var en tjej. Sa vi far vänta och se, kanske gar det att se nästa gang eller sa far vi vänta till hösten.

Han gjorde även ett snabbt VUL för att kolla livmodertappen, vet inte varför och jag var inte bered pa att det skulle göras. Tur att jag hade duschat innan :)

Med mig var det helt ok, blodtrycket var högre, 147/91 men han sa inget om det sa jag antar att jag inte behöver oro mig. Hade även spar av äggvita i urinen men inte heller det sa han ngt om. Det är väl iaf för tidigt för att oroa sig för havandeskapsförgiftning?

Mäta magen och lyssna pa hjärtljud gör man inte här, men jag antar att man ser allt pa ultraljud.

En sak är anda bra med att det inte gick att se könet tydligt, jag blir tokig pa alla här som fragar vad det är, oftast innan dom fragat om allt är bra.

Jag är sa fruktansvärt trött sa jag undrar om mitt hb är lagt. Men det kollade han inte sa tidigast det kommer kollas är om 4 v. Jag har Niferex var sen Emilia lag i magen, undrar om jag ska börja ta dom i lag dos men det kanske är dumt.

Precis som Freyja tycker jag allt känns jobbigare nu med andra barnet. Orkar ingenting och blir yr av minsta lilla grej. Magen gör ont när jag gar och sammandragningar när jag städar eller gar mkt. Har ont i bäckenet varje kväll och natt. Maste kissa hela tiden känns det som.

Idag har min sambo både sett och känt hur det rör sig därinne :)
Han har tyvärr missat alla andra gånger då bebisen rört sig.

Jag har börjat äta järn nu. Känner mig superduktig och har inte fått några bieffekter alls av dem nya tabletterna. Niferex fick jag stora magproblem av.

Jag har ingen lust eller ork till något just nu och känner mig nästan lite depp över allt som måste göras.
Vi ska flytta nu i månadsskiftet och våran lilla ettåring tycker inte om att vara inne och packa när det är så fint väder.

Jag har sammandragning och en gång trodde jag nästan att värkarna satt igång men så fort jag sovit avtog det så jag tror att jag gör lite mer än vad kroppen kanske klarar av. Foglossning i höger sida. Men kan iaf fortfarande jobba. Allt kommer så tidigt denna graviditet men det beror säkert på att man får barn så tätt.

Nu börjar det dra ihop sig för ultraljud. Ska bli så spännande! Hoppas verkligen att det finns ett pyre där, men vissa morgnar funderar jag på om jag inte ska köra ett gravtest till, är väldigt svullen om magen men känner mig absolut inte gravid. Inte för att jag har någonting att jämföra med iofs.

Min sambo som varit lite på gränsen till att acceptera läget har iallafall trillat över till rätt sida och är nu mera "med" än tidigare. Pratar positivt om pyret och jag tror att även han ser fram emot ultraljudet. Går det att se kön så vill vi veta det, av både praktiska och mentala skäl.
Någon annan som vill veta om det är en pojk eller flicka?

Jag är i v.17 nu och UL är i mitt fall i v.20. Men snart så :)

Nu börjar magen synas ordentligt. :) Och jag har kännt lite svaga rörelser. Men magen märks inte av någonting än när jag rider osv.

Mitt allra första barn kom 28 oktober 02.
Sedan fick jag lilla Alva-Li 1 maj 2009.

Och nu 2010 en liten tjej till säger dem. Med första barnet såg inte folk att jag var gravid förrän i vecka 30 men nu såg man redan magen i vecka 15 :D

Foglossningen har varit något bättre dem senaste dagarna och BM har erbjudit mig att få vara med på vattengymnastik och det kan man inte tacka nej till.

Någon som har en babymonitor?

Jag funderar på att köpa en Doro Video Babyvakt. Bu eller Bä?

September
8/9 - Freyja_bus, andra barnet
ca 10/9 Lilo Wonder - andra barnet
23/9 - Gupello - andra barnet (datum ändrat efter RUL)
24/9 - Suddis - första barnet
25/9 - aenglah, tredje barnet
25/9 - Luecca, andra barnet
29/9- Nikki o Fabian, första barnet, en pojke

Oktober
4/10 - Turbofling (fd Hoppas), andra barnet
10/10 sarawi - första barnet
14/10 Tora - andra barnet
21/10 keilir - första barnet
29/10 Emoyeni - första barnet

November
%/11 Ajda - andra barnet
17/11 Mirifax - första barnet
18/11 - andra barnet

December
10/12 gravidoensam, första barnet
24/12 Pumpernickel - första barnet

Idag har vi vart på UL så jag vågar skriva in mig i tråden :) Har dock följt den i smyg, precis som alla andra trådar på buke!
Jag mår bra, rider som vanligt, men det är ju inga ridbyxor som passar längre! Vad gör man?? Annars rullar dagarna på, men har fått en sorts huvudvärk som aldrig vill ge sig. Någon annan som har känt av något sånt, det började väl för ett par veckor sedan i v 17...

Jag hade också problem med huvudvärk i flera veckor där i början - mitten av graviditeten. Enligt min BM så var det vanligt och inte mycket mer att göra än att äta alvedon och vila.

*kl*

Är det någon mer här som känner av sin bebis i magen?

Min har verkligen börjat vara mer vaken och och böka runt. Idag fick jag för första gången respons när jag pickade med fingret mot magen, vi höll på så ett tag, sen nöjde jag mej med att bara titta på magen som rörde sej på olika ställen. För han är faktiskt lite överallt:love: Jag har ju kännt av honom ganska många veckor, men nu så är det en så stor skillnad på kraft och hur länge han håller på, man kan verligen känna att nu sover han, eller nu är han vaken. Häftigt:)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 370
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka