Här har vi snart "överlevt " ännu en vecka. Barnen var tokförkylda när de kom, och är fortfarande snoriga, så jag och lillebror isolerade oss nere hos svärisarna mån- tors, sen tog mitt dåliga samvete gentemot storasyskonen över så vi har varit hemma över helgen. Förhoppningsvis har den värsta smittsamheten lagt sig nu, jag och lillebror håller oss på benen än så länge iallafall.
Jag har haft ännu en diskussion med exet rörande det här med att inte släpa runt med sjuka barn och leka med kompisar, åka buss, göra utflykter osv. Självklart blir ungarna smittade så här års på dagis och det säger vi inget om, men det är rätt tråkigt att de kommer till oss på måndagen när jag vet att de flängt runt sjuka hela helgen. Exet anser att vi har olika syn på barnuppfostran men jag tycker det handlar mer om omtanke om barnen och om andra så att de inte smittas.
Hur gör ni andra med storasyskon som är förkylda? Håller ni dem hemma eller får de träffa vänner och göra aktiviteter när de är sjuka?
(Jag pratar alltså i början av en förkylning när de fortfarande smittar. Sonen hade 40,5 graders feber första natten när han kom till oss och dottern hade säkert något liknande natten därpå, samtidigt som de hostar riktigt illa så sonen har t.o.m fått astmamedicin av mig).
Lillebror börjar bli en riktigt stor kille nu. Han är en glad grabb för det mesta och vill gärna vara med och ligga och plira över axeln eller i bärselen. Han skrattar och ler mycket och är allmänt söt.
Självklart är sjuka barn hemma. Särskilt om de har feber eller nyligen blivit dåliga. Har de varit sjuka i en vecka och har lite snuva eller hosta så kan vi nog ta med dem och handla eller något liknande.
Kl.
Att oroa sig över sjuk hund (som är hemma igen tack och lov) och ha hand hand om två barn var en riktig prövning. 3,5 åringen testade alla gränser hn kom på under torsdag och fredag. Hon har varit hemma från förskolan i en vecka nu enligt rekomendationerna i vår region. Räcker med en jättesjuk hund, behöver inte en jättesjuk bebis också. Bebis var lättsam de dagarna men stressen och dålig aptit verkar tyvärr ha påverkat mjölkproduktion. Än så länge klarar sig bebis men blir den inte bättre snart kan det bli jobbigt. Jag försöker äta vettigt, dricka mycket och amma ofta. Något särskilt man kan äta eller dricka som ger en extra skjuts?
Idag när hunden är hemma och mår bättre och jag är mer avslappnad så flöt allting på väldigt smidigt. Vi fick till och med en liten sovstund efter lunch alla tre.
En dag till sen går mannen på julledigt också. Imorgon ska vi på lite ärenden och då går dagen snabbt.