Höstföräldrar 2020 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äntligen hemma igen 🤩. Blev lite oro då allt gick ganska snabbt och sambon fick ringas in mitt i natten och jag fick akut röntga huvudet då de misstänkte hjärnblödning. Tack och lov var det inget. Förhöjt blodtryck fortfarande och ska följas upp på måndag. Hann tänka många tankar om att lilla E skulle förlora sin mamma, så känslomässigt är jag rätt tagen.

Lilltjejen mår prima och är såklart alldeles fantastisk och världens underbaraste. Gråter fortfarande av lycka när jag tittar på henne 🥰

Äntligen hemma igen 🤩. Blev lite oro då allt gick ganska snabbt och sambon fick ringas in mitt i natten och jag fick akut röntga huvudet då de misstänkte hjärnblödning. Tack och lov var det inget. Förhöjt blodtryck fortfarande och ska följas upp på måndag. Hann tänka många tankar om att lilla E skulle förlora sin mamma, så känslomässigt är jag rätt tagen.

Lilltjejen mår prima och är såklart alldeles fantastisk och världens underbaraste. Gråter fortfarande av lycka när jag tittar på henne 🥰
Åh fy vad läskigt, tack och lov att det inte var något :heart

Vad skönt ni är hemma!

Sambon har åkt hem för att hjälpa mormor, som är barn-, djur- och husvakt och nu dessutom åkt på förkylning....
Så passar på med förlossningsberättelse, långt och med reservation för att jag inte minns exakt längre.

Förhoppningsvis får jag och bebis åka hem imorgon, vi är kvar pga att jag ätit/äter SSRI bara och i det här landstinget vill de ha kvar bebis 3 dygn då.

Åkte in på bokat besök till spec.mvc i måndags förmiddag. Gjorde CTG och fick prata mer med läkare om igångsättning, risker och om jag ville sättas igång.
Pga mitt mående psykiskt med oron kände jag mig klar med graviditeten.
En ballong sattes och jag fick göra CTG igen och sen gå upp till antenatal-avdelningen i väntan på att det skulle dra igång. I samband med att jag gick dit åkte sambon och handlade och sen fick han äntligen komma in till mig.
Lite molvärk kom och gick och det var framförallt obehagligt och spände när jag satt upp.
Under dagen avtog smärtan och jag började känna hopplöshet, även om de sagt det kunde ta tid.

Tidigt tisdag morgon vid 5 kom ballongen ut när jag var på toa. Ny CTG och kontroll, öppen nästan 5 cm men tappen fortfarande lite bakåtriktad, dock mjuk och kortare.
Fick vänta på frukosten och efter den flyttades vi till förlossningen.
Vid 9 sattes skalpelektrod på bebis huvud och i samband med det togs det hål på hinnorna. Jag fick en sladdlös CTG-dosa på magen då de pga tidigare snitt ville ha ordentlig koll på hur min livmoder jobbade hela tiden.
Bebis blev riktigt arg över elektroden på huvudet och låg ganska länge över 200 i puls, innan hon sen successivt lugnade ner sig.

Vid 10.45 hade det inte hänt så mycket så värkstimulerande dropp kopplades. Först hände inte så mycket så bm höjde successivt och värkarna kändes mer och mer. Behövde lustgas, vilket hjälpte lite till en början men sen blev det värk på värk utan nån speciell vila emellan.
Droppet sänktes och bm kallade på narkosen för epidural.
Epiduralen sattes lätt trots värkar under tiden och samtidigt som den började verka kom effekten av det sänkta droppet också.
Så skönt få livet åter. Öppen 6-7 cm nu.

Skiftbyte hos personalen och jag satt på pilatesboll och guppade medan jag och sambon kollade Aristocats på datorn :D.
Under tiden filmen var blev värkarna mer tryckande nedåt, fick verkligen andas genom dom men klarade mig utan lustgas än så länge. Droppet höjdes lite successivt igen hela tiden.
Filmen kunde jag dock inte koncentrera mig på länge och inte heller sambon, som fick stötta och massera axlar på mig istället.
Sen blev det väldigt outhärdligt igen och lustgasen kom fram.
Ny koll och hade här öppnat mig till 10 cm, dock med lite kant kvar.
Bm hjälpte till med att försöka få bort kanten och 19.45 började krystvärkarna.
Mycket svårare att krysta, att hitta rätt teknik, än jag trodde :o. Blev lite nedstämd.
Plötsligt kom läkare in också, då bebis såg ut att må dåligt. Stor oro!
Laktat var dock helt normalt och bebis puls stabiliserades sen.
Sakta men säkert kom bebis ner i kanalen. Blev så trött av krystandet, tyckte inte det hände nåt men bm guidade och uppmuntrade.
Hade nu inte lustgasen längre, men kramade rätt bra om sambons hand i varje värk. De var korta och kom ofta.
Strax innan 21 blev det skiftbyte igen. Ny bm som var lite mer "rakt på" och trots att jag nu var helt slut så gick det inte hålla emot utan nu hade kroppen kommit på tekniken. Var en skum känsla att känna bebis komma neråt i kanalen.
Värkarna fortsatte komma tätt och 21.08, på en värk och med lite hjälp av bm så var lillasyster plötsligt ute. Tårarna bara forsade på mig, trodde inte det var sant.
Inom 10 min hade bm även masserat/dragit ut moderkakan, utan att jag behövde göra nåt. Kunde ligga där med bebis på bröstet bara.
Så sjukt overkligt att ha fött fram sitt barn, sån revansch mot sonens förlossning. Kände (och känner än) mig dock "skamlig" för att ha sagt att jag inte orkade mer mm, men bm sa det är vanligt att känna.

Sprack inget, lite små skrubbsår bara, så inget att sy. Däremot välde hemorrojderna ut under krystandet på slutet, så varit mer öm där än framåt nu efter.

Efter nån timme fick pappa bebis medan jag duschade och sen fick bebis mätas och vägas.
Vi fick fika och fick sen gå till BB. Kom dit vid 23.30. Sambon somnade som en stock men mina hormoner höll mig vaken.

38+2 kom bebis.
Trots all oro innan, trots smärta och trots att det ett tag kändes som det aldrig skulle gå så är jag så nöjd med förlossningen!
Jag är grym och vår dotter världens sötaste såklart :love: .
Mitt starkaste minne under min förlossning är att jag fick panik över smärtan och uttryckte att jag inte orkade mer och tappade kontrollen. Då tog min barnmorska tag i mig och "tog tillbaka mig". Så det är nog väldigt vanligt att känna så.

Har inte fått några notiser så känns som att jag har missat massor här..

Stort grattis @hemlig och så härligt att du känner dig nöjd med förlossningen! :heart

Hoppas att allt går bra för @julgrisen och dina små. 🤗

Här hemma flyter det på rätt bra, lillebror äter och sover och växer på riktigt fint! Vägde 4580 g på två veckorsdagen och var 55 cm lång.. Är så tacksam för att sambon är hemma nästa vecka också, för hur vardagen ska gå ihop sen vet jag inte. Lillebror gillar inte vagnen alls och med en storasyster som ska till skolan kl 08:15 blir det inte helt lätt.. :nailbiting: Men jag får väl ta sjalen och vagnen till 3-åringen.. Det får ju lösa sig.. 🤷‍♀️

Här blir det inga fler barn har vi sagt och jag känner redan nu en stor sorg att inte gå igenom en graviditet eller förlossning igen. Trots att jag mått som jag gjort genom allt.
Känns som baby blues på gång tror jag...mjölken har runnit till också så det är verkligen hej hormoner.

Nu kom läkaren som jag gått hos vid varje besök sen v.28 förbi också. Hon hade följt oss på avstånd under förlossningen sa hon, så nu ville hon bara komma förbi och säga hej och grattis :love: .
Åh jag känner så väl igen den där sorgen över att inte få gå igenom graviditet och förlossning någonsin igen.. Sambon har påbörjat processen med vasektomi så det är så definitivt.. Har så svårt att förlika mig med detta och vill inte alls prata med sambon om detta då han inte förstår.. :(

Så fint med vårdpersonal som verkligen tar sig den tiden! :heart

Åh jag känner så väl igen den där sorgen över att inte få gå igenom graviditet och förlossning någonsin igen.. Sambon har påbörjat processen med vasektomi så det är så definitivt.. Har så svårt att förlika mig med detta och vill inte alls prata med sambon om detta då han inte förstår.. :(

Så fint med vårdpersonal som verkligen tar sig den tiden! :heart
Verkligen samma känsla här. Innan lillasyster föddes var vi eniga om att detta blir sista. Sambon har två sen tidigare förhållande så han är fyrabarnspappa så jag förstår att han känner att det räcker. Och eftersom de stora barnen bor här 50% så känner ju även jag att det räcker med barn, även om situationen varit annorlunda så kunde jag nog tänkt mig en trea. Men nu är det bara att förlika sig med tanken att detta är sista och det är blandade känslor. Mannen har också tänkt göra vasektomi och som du säger så blir det ju så definitivt. ❤️ Det tar nog lite tid att landa i beslutet helt och hållet.

Hade glömt bort hur jobbigt baby blues kan vara.
Gråter över att inte orka med sonen som jag vill, gråter över att "utsätta" honom för ett syskon och gråter över att jag älskar lillasyster så mycket....
Gråter över det där att inte få uppleva förlossningen igen.
Osv.
Snälla säg att jag inte är ensam i de här känslorna heller.

Gråter över att inte orka med sonen som jag vill, gråter över att "utsätta" honom för ett syskon och gråter över att jag älskar lillasyster så mycket....
Osv.
Nä, du är verkligen inte ensam! Så kände jag med när vi kom hem med lillasyster. Jag grät för att storebror var så ledsen och jag fick knappt tilltala honom eller vara när honom första veckan. Ja, första veckan är känslorna all over the place. Men, det BLIR bättre ❤️

Osv.
Jag hör inte till tråden egentligen utan smygläser bara, men du är inte ensam! Känner så väl igen det från när jag fick sonen :heart

Osv.
Du är verkligen inte ensam.. Jag grät så mycket under dag 2-4.. Så mycket känslor, så mycket kärlek och rädsla, sån sorg över att allt nu är över och samtidigt bara börjat.. Riktigt kämpiga dagar med bråkande syskon, en liten som bara ville amma och vara nära och en önskan om att allt skulle vara sådär rosenskimrande..
Det blir bättre men det är tufft i början och det är ok att känna så.. Var inte rädd för att be om hjälp om det fortsätter kännas så här en längre tid. :heart

September
2 Martenix, 27 år, första barnet
7 Eli, 32 år, andra barnet
12 KarinStarfighter, 34 år, Andra barnet
14 solkatt, 32 år, andra barnet

Oktober
1 Dammtuss, 30 år, tredje barnet
3 Vinkelina, 36 år, tredje barnet
5 Poison-heart, 28 år, andra barnet
25 Ingela_S, 39 år, första barnet
31 hemlig, 37 år, andra barnet (lillasyster enligt RUL)

November
1 JeayL, 30 år, andra barnet, (lillebror enligt NIPT)
5 Cattaflajna, 28 år, andra barnet
7 Julgrisen, 34 år, första barnen

Födda

Eli, andra barnet Född 26 augusti, pojke, 3 820 g, 51 cm
Poison-heart, andra barnet, flicka född 29 september. 4084 gram, 52 cm
Vinkelina, tredje barnet. Född 2 oktober. Flicka, 3170g och 50 cm
Dammtuss, tredje barnet. Pojke född den 8 oktober. 4306 g och 52 cm
hemlig, andra barnet. Flicka född 20 oktober (igångsättning 19 oktober), 3514g och 50 cm

@hemlig Du är inte ensam!!!

...

Jag ammar typ 23 timmar om dygnet och blir därmed ganska strandsatt i soffan eller sängen. Försöker få till att amma i sjal eller sele men bara att sela på är svårt. Dels för att jag aldrig gjort det och dels för att E blir sugen när hon hamnar nära mina tuttar och då har jag inte så mycket tid på mig att servera prinsessan 😅. Nån som har något bra tips?

...

Jag ammar typ 23 timmar om dygnet och blir därmed ganska strandsatt i soffan eller sängen. Försöker få till att amma i sjal eller sele men bara att sela på är svårt. Dels för att jag aldrig gjort det och dels för att E blir sugen när hon hamnar nära mina tuttar och då har jag inte så mycket tid på mig att servera prinsessan 😅. Nån som har något bra tips?
När jag ammade sonen i selen hade jag den längre ner, så han hade näsan i bröstet på mig. Och så hade jag honom lite mer mot höften än rakt på.

När jag ammade sonen i selen hade jag den längre ner, så han hade näsan i bröstet på mig. Och så hade jag honom lite mer mot höften än rakt på.
Justerade du det under tiden han satt i selen redan då? Jag har en Ergobaby embrace, lätt att förstå sig på men svårt att få till det i praktiken.

...

Inget bra tips mer än att stå ut och att det blir bättre efter ett par veckor. Jag brukar låta E sova med sambon också. Känns som att hon inte blir lika sugen då 🙄

Nu har mina ungar kommit också! Jag sattes igång i lördags förmiddag och de föddes igår morse, två superfina pojkar ❤️❤️. Blev lite onödigt dramatiskt efteråt då jag förlorade mängder av blod i samband med att moderkakorna skulle ut så blev akut operation och blodtransfusion medan bebisarna fick vara med sin pappa. Men allt verkar ha gått bra, nu är vi tillsammans på bb alla fyra och har det himla mysigt. Älskar de där små så oerhört mycket redan, trodde inte de känslorna skulle komma så fort.

...

Jag har lite samma problem. Har inte lyckats ha lillan i varken sjal eller sele än utan att hon blir helt hysterisk för hon vill amma direkt.... och sjalen tyckte jag var jättesvårt att få till så att den är rätt spänd och bebis inte sitter snett.

Nu har mina ungar kommit också! Jag sattes igång i lördags förmiddag och de föddes igår morse, två superfina pojkar ❤❤. Blev lite onödigt dramatiskt efteråt då jag förlorade mängder av blod i samband med att moderkakorna skulle ut så blev akut operation och blodtransfusion medan bebisarna fick vara med sin pappa. Men allt verkar ha gått bra, nu är vi tillsammans på bb alla fyra och har det himla mysigt. Älskar de där små så oerhört mycket redan, trodde inte de känslorna skulle komma så fort.
Åh grattis ❤️

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 722
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 367
Senast: monster1
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 181
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar